Yhteys Jäämerelle – yhteys Kiinaan!

Seuraa 
Viestejä6902
Liittynyt9.9.2005

Pinnan alla on keskusteltu paljon yhteyksistä tavaravirtoihin maailman suurimpaan liukuhihnaan – Kiinaan. Oheen on liitetty myös tiedonsiirto, siis merivalokaapeli Koillisväylää pitkin maailman suurimpaan talouteen |1 ja muuallekin kauko-itään.

Suomella oli käsivarsi, se oikean puoleinen – saatiin Tarton rauhassa ja menetettiin Jatkosodan Saksan kumppanuutemme ja Petsamon nikkelipelin takia (tähän liittyy täysin uutta tutkimustietoa Talvisodan syistä - ”Talvisodan salainen strategia” -Antti Hietalahti, Otava 2016).

Suomi on nyt Arktisen neuvoston (AN) puheenjohtaja |2

AN on tässä maailmanhetkessä kiintoisa foorumi, sillä siellä ovat samassa pöydässä niin Venäjä kuin Yhdysvallat (Alaskan myötä). On myös tieto, jossa arvellaan Kiinan haluavat täysjäsenyyttä Arktiseen neuvostoon – nythän se on muutaman muunkin ohella seurailijana neuvostossa – eräänlaisena ulkojäsenenä.

Koillisväylä ja Jäämeren rata olisivat yhteydessä myös Helsinki – Tallinna junatunneliin!

Kiina hakee väyliä maailmalle, Koillisväylä on yksi niistä – prioriteettia emme tunne, mutta Kiina osallistui Venäjän kanssa Itämerellä jo sota-aluksineen harjoituksiin |3, joissa mallinnettiin kauppamerenkulun turvaamista – olisivatko laivayhteydet Suomesta vaikkapa Saksaan ja muualle EU-Eurooppaan niin tärkeitä, että Kiinan on huomioitava niiden turvallisuutta jo yhdessä Venäjän kanssa – jää vielä epäselväksi, mutta arvioitavaksi.

Yle kirjotutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion toimittaja Pasi Peiponen

Näin arvioimme sitä ---
”... Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä! Tämä olisi todellista ulkopolitiikkaa, jolla lähennämme suhteita itään ja vieläkin kauemmaksi itään. Kiina tukee liki varmasti hankettamme, rahoittaa sitä satamineen Liinahamariin ja kertoo Kremlille hankkeen järkevyyden. Nokkelimmat voivat nähdä vielä jotain ratkaisevaa, mutta jätetään se myöhemmälle” ja itse Peiposen teksti on saatavilla täältä ~ https://yle.fi/uutiset/3-9757776 -

Jatkuu

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (57)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10200
Liittynyt16.3.2005

Olen aina arvellut että olet huumorimiehiä. Nyt se tuli selväksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä6902
Liittynyt9.9.2005

[2]

Olisiko meillä nyt se kuuluisa tuhannen rahayksikön paikka?

Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla |4, ja olemme täysin ainutlaatuisessa asemassa Venäjään, maailman suurimpaan raaka-aine- ja energia-aittaan nähden. Emme ole Viro, emme myöskään Ruotsi, olkaamme siis menneen autonomian jatke – uudelleen itsenäinen Suomi, joka osaa tehdä omia itselle hyödyllisiä päätöksiä – kansakuntamme etujen ja hyötyjen nimissä.

Mikä olisi meidän hyöty? Se on selvää, rakennamme yhdessä Venäjän ja Kiinan kanssa Jäämeren sataman puolueettomalle vyöhykkeelle – Petsamon Liinahamariin, kun olemme ensin vuokranneet maapohjan seuraavaksi 100 vuodeksi Venäjältä. Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus … samalla ratkeaa Koillisväylän valokaapeliasiakin – sekin nousee maihin puoleettomaan vuokrarantaan – emme tarvitse Norjaa, Natossa olevaa valtiota, jota niin Venäjä kuin Kiinakin ”karsastavat” - mitä siis teemme?

Avaamme pelin mahdollisimman korkealta. Esitänkin toisen julkisen kysymyksen, sen ensimmäisen jälkeen |5, presidentti Sauli Niinistölle – kiinnostaisiko Sinua tämä ylläesitelty kansakunnallemme hyötynäkökulma niin kaupallisesti kuin puolueettomuuden nimikkeellä, parantamaan asemaamme suurvaltojen välissä ja keskellä – olla se rakentaja ja tarvittaessa riitatilanteiden välitysneuvottelija, jolloin samalla turvaamme olomme ulkopuoliseksi osallistujaksi kaikkiin sellaisiin konflikteihin, jotka koskettelevat omaa maatamme?

Veikkaisin, että kansalaisiamme istuvan presidenttimme vastaus noihin kysymyksiin kiinnostaisi kovasti. Itseasiassa lähetän tämän saman kysymyksen myös kaikille presidenttiehdokkaillemme!

Viitenumerot tekstistä

|1 ~ http://www.verkkouutiset.fi/talous/kiina_suurin_talous-29060 -

|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kii... -

|3 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9729416 - ~ http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005262778.html -

|4 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-niin-idasta-kuin-lannesta... -

|5 ” … Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-suomi-sovittelijaksi-a... -
The End

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10200
Liittynyt16.3.2005

Jutut senkun paranee. Tuosta on hyvä jatkaa.

Sitä minä olen ihmetellyt, miksi Stockmann lähti Venäjältä kun siellä on todella helppoa tehdä bisnestä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

molaine
Seuraa 
Viestejä1229
Liittynyt3.8.2011

Ilkka Luoma kirjoitti:

Yle kirjotutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion toimittaja Pasi Peiponen

Näin arvioimme sitä ---
”... Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä!

Tässä taas vähän epäselvää, mikä on lainausta ylen jutusta ja mikä aloittajan omaa mielipidettä. Lähtökohtaisesti parempi logistiikka on hyvä juttu ja palvelee alueen kehittymistä. Parantuneet yhteydet Venäjälle ja Kiinan suuntaan siis periaatteessa kannatettavat. En nyt ihan ymmärrä kuitenkaan sitä, että jos havitellaan yhteyttä ja satamaa jäämerelle, miksi Norja olisi huonompi vaihtoehto, kuin Venäjä? Millä tavalla yhteistyö Norjan kanssa pitää hommaa vähemmän omissa käsissä, kuin yhteistyö Venäjän kanssa. Kaikille lienee selvää, että minkäänlainen maa-alueista sopiminen ja rataliinkenteen kehittäminen itänaapurin kanssa antaa Venäjälle poliittiset painostuskeinot Suomen suuntaan. Tämä jo yksin riittää syyksi valita kahdesta vaihtoehdosta Norja, jos mahdolliset satamat muuten ovat samalla viivalla. Venäjän käytös naapureitaan kohtaanhan on saatu kerta toisensa jälkeen todeta. Muutenkin tuntuisi vähän hemmetin hölmöltä ruveta maksamaan Venäjälle vielä enemmän heidän ryöstämiensä maiden käytöstä.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä163
Liittynyt4.6.2016

:

Luoma tuskin on lukenut Hietalahden kirjaa, jossa Hietalahti ei ota tulkinnoissaan, olettamukissaan ja spekuloinneissaan huomioon, että tuntemattoman tulevaisuuden kanssa toimiessaan poliittiset päätöksentekijät harvemmin voivat panna luottamustaan yhden tai edes muutaman kortin varaan.

Kansainvälinen monitieteellinen tutkimusryhmä arvioi, että Koillisväylästä ei tule lähitulevaisuudessa varteenotettavaa kilpailijaa Suezin kanavalle. Syynä tähän ovat lähinnä alueen vaikeat toimintaolosuhteet.

http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedeuutisten-arkisto/-/asset_publisher/1R4q...

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä6902
Liittynyt9.9.2005

[2015]

" ... 

Kiina suunnittelee uutta kaupallista reittiä Eurooppaan

Koillisväylä*] on 10 - 15 vuoden kuluessa merkittävä tie Kiinasta Eurooppaan ja Jäämeren satamat sen päätepiste, jatkuen maakuljetuksina eteenpäin. Vuokrataan Venäjältä luovutetusta ”oikeasta kädestämme uusi Saimaan kanava”, rautatielle ja rakennetaan vaikkapa Liinahamariin esimerkiksi kiinalaisella rahalla satama ottamaan vastaan tavaravirran Kaukoidästä.

Tehdään samalla Petsamosta Jäämeren odotettu rautatie Rovaniemelle. Samalla peruskorjaamme Rovaniemi – Helsinki rautatien vastaamaan suurnopeusjunia ja samalla henkäyksellä tunneli Tallinnaan, ja reitti Saksaan on selvä. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loyt...  - alta.

.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä6902
Liittynyt9.9.2005

molaine kirjoitti:
Ilkka Luoma kirjoitti:

Yle kirjotutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion toimittaja Pasi Peiponen

Näin arvioimme sitä ---
”... Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä!

Tässä taas vähän epäselvää, mikä on lainausta ylen jutusta ja mikä aloittajan omaa mielipidettä. Lähtökohtaisesti parempi logistiikka on hyvä juttu ja palvelee alueen kehittymistä. Parantuneet yhteydet Venäjälle ja Kiinan suuntaan siis periaatteessa kannatettavat. En nyt ihan ymmärrä kuitenkaan sitä, että jos havitellaan yhteyttä ja satamaa jäämerelle, miksi Norja olisi huonompi vaihtoehto, kuin Venäjä? Millä tavalla yhteistyö Norjan kanssa pitää hommaa vähemmän omissa käsissä, kuin yhteistyö Venäjän kanssa. Kaikille lienee selvää, että minkäänlainen maa-alueista sopiminen ja rataliinkenteen kehittäminen itänaapurin kanssa antaa Venäjälle poliittiset painostuskeinot Suomen suuntaan. Tämä jo yksin riittää syyksi valita kahdesta vaihtoehdosta Norja, jos mahdolliset satamat muuten ovat samalla viivalla. Venäjän käytös naapureitaan kohtaanhan on saatu kerta toisensa jälkeen todeta. Muutenkin tuntuisi vähän hemmetin hölmöltä ruveta maksamaan Venäjälle vielä enemmän heidän ryöstämiensä maiden käytöstä.

...

Idean ydin on sotilaspoliittinen liittoutumattomuus, joka sopii rahoittajalle eli Kiinalle hyvin. Norja on natovaltio, ja Kiina vieroksuu sotilasliittoja - Suomi on turvallisempi valtio, lisäksi Kiina pelaa yhteen Venäjän kanssa Koillisväylän osalta ja se taas merkitsee, että juuri Kiina voisi meitä suositella venäläisille Liinahamarin osalta ja kannustaa vuokraamaan ratapohjan Suomelle ... Lisäksi muistamme erään episodin Norjan ja Kiinan väliltä - kun jaeltiin nobeleita ;-) 

.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Tommi Turmiola
Seuraa 
Viestejä163
Liittynyt4.6.2016

Ilkka Luoma kirjoitti:
[2015]

" ... 

Kiina suunnittelee uutta kaupallista reittiä Eurooppaan

Koillisväylä*] on 10 - 15 vuoden kuluessa merkittävä tie Kiinasta Eurooppaan ja Jäämeren satamat sen päätepiste, jatkuen maakuljetuksina eteenpäin. Vuokrataan Venäjältä luovutetusta ”oikeasta kädestämme uusi Saimaan kanava”, rautatielle ja rakennetaan vaikkapa Liinahamariin esimerkiksi kiinalaisella rahalla satama ottamaan vastaan tavaravirran Kaukoidästä.

Tehdään samalla Petsamosta Jäämeren odotettu rautatie Rovaniemelle. Samalla peruskorjaamme Rovaniemi – Helsinki rautatien vastaamaan suurnopeusjunia ja samalla henkäyksellä tunneli Tallinnaan, ja reitti Saksaan on selvä. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loyt...  - alta.

.

Oletko Luoma tietoinen, että Kiinasta on tullut kaupallisia reittejä Eurooppaan kautta historian ja tulee edelleen? Muuten rihkamakaupat eivät olisi täynnä kiinalaista krääsää.

Sinunkin on hyvä tietää, että Kiinasta tulee jo junanrata Eurooppaan ja laivareitit kulkevat Euraasian eteläpuolelta joko Suezin kautta tai Afrikka kiertämällä.

Quantum State
Seuraa 
Viestejä3906
Liittynyt26.7.2015

Luoma. Kuka pöljä purkaisi Kiinasta tulevien rahtilaivojen kontit Petsamoon, ja sieltä järkyttävän kalliilla jatkokuljetuksella pitkin Eurooppaa, kun kontit voidaan rahdata laivoilla suoraan Amsterdamiin, Rotterdamiin ja vastaaviin ja sieltä valmiilla lento/raide/maantieverkostolla ympäri Eurooppaa.  Ja halvalla. Laivareitit Kiinasta Eurooppaan lienevät järkevämpiä muutoinkin etelän kautta.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä6902
Liittynyt9.9.2005

Quantum State kirjoitti:
Luoma. Kuka pöljä purkaisi Kiinasta tulevien rahtilaivojen kontit Petsamoon, ja sieltä järkyttävän kalliilla jatkokuljetuksella pitkin Eurooppaa, kun kontit voidaan rahdata laivoilla suoraan Amsterdamiin, Rotterdamiin ja vastaaviin ja sieltä valmiilla lento/raide/maantieverkostolla ympäri Eurooppaa.  Ja halvalla. Laivareitit Kiinasta Eurooppaan lienevät järkevämpiä muutoinkin etelän kautta.

...

Kiinalaiset liikemiehet, Keskushallinnon asiavastuulliset kuin tavarantoimittajat näyttävät olevan aivan eri mieltä.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10200
Liittynyt16.3.2005

Ilkka Luoma kirjoitti:
Quantum State kirjoitti:
Luoma. Kuka pöljä purkaisi Kiinasta tulevien rahtilaivojen kontit Petsamoon, ja sieltä järkyttävän kalliilla jatkokuljetuksella pitkin Eurooppaa, kun kontit voidaan rahdata laivoilla suoraan Amsterdamiin, Rotterdamiin ja vastaaviin ja sieltä valmiilla lento/raide/maantieverkostolla ympäri Eurooppaa.  Ja halvalla. Laivareitit Kiinasta Eurooppaan lienevät järkevämpiä muutoinkin etelän kautta.

...

Kiinalaiset liikemiehet, Keskushallinnon asiavastuulliset kuin tavarantoimittajat näyttävät olevan aivan eri mieltä.

Osunko oikeaan, jos arvaan, että neuvottelet suoraan Kiinan korkeimman johdon kanssa. Vähän samaan tapaan kuin Tohtorimme käy neuvomassa NASAa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2065
Liittynyt7.7.2013

Kouvolaanhan on suuniteltu jonkinlainen päätepiste tavanrankuljetuksille kiinasta. Siinähän on suora junarata välillä kiinasta kouvolaan. Ja välillä voidaan ottaa lisää vaunuja junaan venäjältä. Miksi kontit pitäisi lastata laivaan kun luulisi kulkevan halvemmalla kiskoja pitkin?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10200
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:
Kouvolaanhan on suuniteltu jonkinlainen päätepiste tavanrankuljetuksille kiinasta. Siinähän on suora junarata välillä kiinasta kouvolaan. Ja välillä voidaan ottaa lisää vaunuja junaan venäjältä. Miksi kontit pitäisi lastata laivaan kun luulisi kulkevan halvemmalla kiskoja pitkin?

Nyt se selvisi. Kaikki tiet johtavat Kouvolaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Quantum State
Seuraa 
Viestejä3906
Liittynyt26.7.2015

Ilkka Luoma kirjoitti:
Quantum State kirjoitti:
Luoma. Kuka pöljä purkaisi Kiinasta tulevien rahtilaivojen kontit Petsamoon, ja sieltä järkyttävän kalliilla jatkokuljetuksella pitkin Eurooppaa, kun kontit voidaan rahdata laivoilla suoraan Amsterdamiin, Rotterdamiin ja vastaaviin ja sieltä valmiilla lento/raide/maantieverkostolla ympäri Eurooppaa.  Ja halvalla. Laivareitit Kiinasta Eurooppaan lienevät järkevämpiä muutoinkin etelän kautta.

...

Kiinalaiset liikemiehet, Keskushallinnon asiavastuulliset kuin tavarantoimittajat näyttävät olevan aivan eri mieltä.

Vain jossain PlayStation4 strategiapelissä huonon pelaajan käsissä, GameOver puolessa tunnissa.

Jakob
Seuraa 
Viestejä678
Liittynyt11.7.2015

Voisihan Petsamosta tulevat kontit ajaa junalla Suomen läpi. Ne lastattaisiin sitten vaikkapa Hangossa takaisin samaan laivaan jatkamaan matkaa Eurooppaan. Menee nimittäin sen verran pitkään 10 tuhannen kontin kuljetus junalla että laiva ehtii hyvin kiertää Skandinavian.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat