Seuraa 
Viestejä44
Liittynyt19.7.2017

Vuodesta 2019 alkaen uusiin Mazdan autoihin tulee bensiinimoottoreita, joissa ei tarvita sytytystulppia. Skyactiv-X-nimen saanut moottori on maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä.

Skyactiv-X:ssä polttoaineen ja ilman seos syttyy spontaanisti männän puristuksessa. Puristussytytyksen mahdollistava alue palotilasta on maksimoitu, ja näin on mahdollistettu saumaton siirtymä tulppasytytyksestä puristussytytykseen.
http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Mazda-onnistui-h%C3%A4v...

Hurraa ja maailma pelastuu.

Blue hippo

Sivut

Kommentit (77)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11832
Liittynyt16.3.2005

Loppuu lenteleminen lentokoneilla ja kerosiini säästyy ja maailma pelastuu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Technician
Seuraa 
Viestejä44
Liittynyt19.7.2017

Valokennoauto on tulevaisuuden vehje.

Taskulaskimissa hyvin toimii, ei tarvise aurinkoa, eikä sytytystulppia, ei myoskään lataus pisteitä.

Jaa perkl. mites sillä ajetaan pimeällä.

Blue hippo

Simplex
Seuraa 
Viestejä2908
Liittynyt26.1.2010

Ertsu kirjoitti:
Mikä tollainen puristussytytysmoottori on, mikä ei ole dieseli? Miten se poikkeaa dieselistä?

Käyttää bensiiniä dieselin sijaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6729
Liittynyt8.11.2007

Simplex kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:
Mikä tollainen puristussytytysmoottori on, mikä ei ole dieseli? Miten se poikkeaa dieselistä?

Käyttää bensiiniä dieselin sijaan?

Tarkoitin, että miten sen toiminta poikkeaa dieselistä, en polttoainetta.  Imetäänkö siinä polttoaineseos imuventtiilin kautta sylinteriin, kuten bensakoneessa? Se lehtiartikkeli oli vähän epämääräinen.

Jakob
Seuraa 
Viestejä898
Liittynyt11.7.2015

Ertsu kirjoitti:
Simplex kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:
Mikä tollainen puristussytytysmoottori on, mikä ei ole dieseli? Miten se poikkeaa dieselistä?

Käyttää bensiiniä dieselin sijaan?

Imetäänkö siinä polttoaineseos imuventtiilin kautta sylinteriin, kuten bensakoneessa?

Ilmeisesti näin. Moottoria kutsutaan hcci -lyhenteellä, googlamalla löytyy jotain.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2906
Liittynyt7.7.2013

Oktaaniluku määrittää bensiinin syttymishetken puristettaessa. Joten moottori on tarkka okkesta oktaaniluvusta. Tai sitten puristussuhdetta voidaan säätää vauhdissa jolloin voidaan saadaan optimaalinen sytytyshetki.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7324
Liittynyt13.3.2017

Technician kirjoitti:
Valokennoauto on tulevaisuuden vehje.

Taskulaskimissa hyvin toimii, ei tarvise aurinkoa, eikä sytytystulppia, ei myoskään lataus pisteitä.

Jaa perkl. mites sillä ajetaan pimeällä.

Pannaan valot päälle ja käännetään ratista jne

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

SamBody
Seuraa 
Viestejä5930
Liittynyt3.5.2008

Lyde19 kirjoitti:
Etanolilla saisi oktaaniluvun 120 tietämille jolloin puristussuhdetta voi lisätä jolloin hyötysuhdekin paranee.

Aika monelta tankkauspisteeltä saa Suomessakin RE85-polttoainetta eli jopa 85% etanolia. Mikä lie oktaaniluku?

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2906
Liittynyt7.7.2013

Tässä hcci-systeemissä näemmä jätetään osa kuumista pakokaasuista sylinteriin puristustahdin ajaksi jolloin seos syttyy halutussa paineessa ja kohdassa. Vaatinee myös turpuutturin painamaan seosta sylinteriin.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36424
Liittynyt6.12.2009

"Intian energiaministeri Piyush Goyal vakuuttaa sähköautojen saapuvan maahan rytinällä. Goyalin asettaman tavoitteen mukaan jokainen vuodesta 2030 eteenpäin myytävä uusi auto on sähköinen, ja polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin kokonaan."

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/intia-paljasti-hurjan-suunn... .

"Diesel- ja bensiiniautojen elinajanodote Euroopassa on lyhentynyt tuntuvasti kuluneen kesän aikana.

Keskiviikkona Britannian ympäristöministeri ilmoitti kieltävänsä uusien diesel- ja bensiiniautojen myynnin viimeistään vuonna 2040. Kolme viikkoa aiemmin vastaava kielto kuultiin Ranskasta. Norjassa ja Hollannissa kielto astuu voimaan jo vuonna 2025.

Kaikkia kiinnostaa nyt, mitä tekee Euroopan automaa Saksa. Saksan parlamentin ylähuone Bundesrat haluaisi kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin jo vuodesta 2030 lähtien, mutta sillä ei ole lainsäädäntövaltaa. Saksan liittokansleri Angela Merkel on jatkanut dieselin puolustamista myös Britannian kieltouutisen jälkeen.

"Saksalla on asiassa paljon pelissä, sillä autoteollisuus on maassa merkittävä työllistäjä. Saksan autoteollisuuden liiton Ifo-instituutilta tilaaman selvityksen mukaan polttomoottorien täyskielto henkilöautoissa vaarantaisi Saksassa suoraan 475 000 työpaikkaa ja välillisesti tämän lisäksi 163 000 työpaikkaa. Menetettyjen työpaikkojen yhteenlaskettu määrä vastaisi yli 10 prosenttia Saksan teollisuuden työvoimasta."

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/autoteollisuuden-on-tehtava-akkikaannos... .

"Uusi sähköauto alle 5 000 eurolla – mutta vain Kiinassa"

https://tekniikanmaailma.fi/autot/uusi-sahkoauto-alle-5-000-eurolla-mutt... .

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat