Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005

Tuli tuossa mieleen, kun otin pakastimesta ison erän jauhelihaa ruoanlaittoa varten, ja tarkoitus on pakastaa osa jauhelihasta valmistetusta ruoasta, niin onko näin valmistetun pakasteen laadussa tai säilyvyydessä merkittävää eroa tapaukseen, jossa raaka-aine on tuoretavaraa ja vain kerran pakastettu?

Minulla ei tämä ruoanvalmistuksen kemia tai fysikaalinen kemia ole kummoisestikaan hallussa, mutta kai jollakin palstalaisella on?

Vanha jäärä

Kommentit (2)

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Tuore jauheliha säilyy pakastimessa  muutaman

kuukauden, riippuen rasvaisuudesta.

Tuoreesta jauhelihasta, tai jo kertaalleen pakastetusta

jauhelihasta tehty ruoka säilyy enintään 2kk.

Jotakuinkin kaikki ruoat säilyy saman verran.

Tuore tavara pitempään.

Kaupan pakasteet eri juttu.

Martat tietää paremmin kuin minä,

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/pakastaminen/.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Vanha jäärä kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen, kun otin pakastimesta ison erän jauhelihaa ruoanlaittoa varten, ja tarkoitus on pakastaa osa jauhelihasta valmistetusta ruoasta, niin onko näin valmistetun pakasteen laadussa tai säilyvyydessä merkittävää eroa tapaukseen, jossa raaka-aine on tuoretavaraa ja vain kerran pakastettu?

Kokemuspohjalta voin sanoa ettei ole mitään merkittävää eroa.

Enkä tiedä millaista sen jauhelihan pitäisi olla ettei se säilyisi kuin kaksi kuukautta. Ja minä ainakin tutkin ainekset silmä- ja nenämäätäisesti ennen syömistä / ruuan valmistusta.

Ilmeisesti nuo aikarajat on laadittu uusavuttomille moninkertaisella varmuuskertoimella.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat