Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

Pihalleni saapui eilen odotettu vieras: kaaliperhonen, komea yksilö, muni isolle krassin lehdelle 64 munaa... :) Seuraan niiden kehitystä, ja julkaisen kuvia tällä ketjulla. Ei mikään eksoottinen laji, mutta kelpaa minulle. Kuinka monen toukan veikkaisit selviävän täysikasvuiseksi?

Sivut

Kommentit (153)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

Viereisessä auringonkukassa taitaa olla vaaleanvihreän hämyrin "vauveliinipallot", ainakin sellainen hämyri siinä lehdellä viihtyi viikkoja, kunnes eräänä päivänä oli vain pallot... Yleensä hämähäkit kyllä jää suojelemaan munapalloa, joten en tiedä mitä noi on, toisen kuvan taustalla.

Ja se kukkakärpänen tai mikä lie, hervoton! Pituutta ainakin 1,5 cm, ja leveäkin oli.

Hämähäkeistä tuli vielä mieleen, miksi joidenkin lajien munapallot on homeen vihreitä? Ihan kuin ne ois oikeesti homeessa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28271
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Pihalleni saapui eilen odotettu vieras: kaaliperhonen, komea yksilö, muni isolle krassin lehdelle 64 munaa... :) Seuraan niiden kehitystä, ja julkaisen kuvia tällä ketjulla. Ei mikään eksoottinen laji, mutta kelpaa minulle. Kuinka monen toukan veikkaisit selviävän täysikasvuiseksi?

Ei yhtään, jos et auta niitä. Eivät ne ehdi koteloitua syksyn kylmydessä, ja sitten pitäisi vielä olla lauhahko talvi, että kotelo selviää. Voit kokeilla ottaa ne sisälle ja talvehdituttaa kotelot jääkaapissa.

Se kukkakärpänen toisessa kuvassa on Volucella pellucens. Hieno iso laji.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

Neutroni kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Ei yhtään, jos et auta niitä. Eivät ne ehdi koteloitua syksyn kylmydessä, ja sitten pitäisi vielä olla lauhahko talvi, että kotelo selviää. Voit kokeilla ottaa ne sisälle ja talvehdituttaa kotelot jääkaapissa.

Se kukkakärpänen toisessa kuvassa on Volucella pellucens. Hieno iso laji.

Voi ei! Mikä lämpötila pitäisi olla, kun kotelot talvehtivat? Entä kosteus? Haittaako jääkaapin värinä. Laitanko purkkiin pehmusteet/vaimentimet, ja jätän raolle vain sen verran et ilma vaihtuu? Kuinka kauan niitä voi sitten pitää jääkaapissa? Ja miten lämpimämpään totuttelu tapahtuu keväällä?

Jos nyt edes toukkina selviävät... Miten ne kelpaa linnuille? On muitakin petoja, jotain ampparin näköisiä jotka nappaa kärpäsiä. Hm, kandeisko ne suojata hyönteisverkolla? Jos sais suljettua ne johonkin, mikä ei hankaa niitä tuulessa jne.

Toivottavasti en liiskaa niitä kännykälläni, sillä kuvaaminen on aika haastavaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28271
Liittynyt16.3.2005

Minä olen talvehdituttanut hyönteisiä jääkaapissa. Minulla ne ovat muovirasiassa, johon on porattu tuuletusreikiä. Rasian pohjalla on pari senttiä hiekkaa. Jos ne ovat tiiviissä astiassa, ne homehtuvat, mutta muuten niitä uhkaa kuivuus. Niitä pitää kostuttaa muutama kerta talven aikana suihkupullolla, mutta liika kosteus aiheuttaa homeita. Kotelot talvehtivat aika hyvällä prosentilla mutta toukat ovat herkempiä. Ne ovat vähän oikukkaita, joskus paksun homeen tai rutikuivan hiekan alta kömpii terveitä hyönteisiä ja toisinaan näennäisesti täydellisissä oloissa kaikki kuolevat.

Ota ne joskus viikkoa ennen vappua lämpimään, jos haluat vapauttaa ne luontoon. Kotelo pitää olla oikeassa asennossa ja sillä pitää olla tilaa ympärillä, että perhonen voi oikaista siipensä. Ne (elävänä säilyneet) kuoriutuvat muutamassa viikossa siitä kun otat ne lämpimään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28271
Liittynyt16.3.2005

Voit ympäröidä sen kasvin sopivalla verkolla tai harsolla, joka pitää pedot ja loiset pois. Mutta kylmyys voi koitua niille kohtalokkaaksi. Toukkien kehitys hidastuu dramaattisesti viileässä ja kaaliperhonen ei taida sietää ainakaan isompia pakkasia. Yleensä kaaliperhoset ovat Suomessa vaeltajia. Ne lentävät maahan keväällä, tekevät sukupolven tai kuumina kesinä kaksi, jos tulevat jo huhtikuussa. Osa aikuisista voi lähteä syksyllä etelään ja kotelot onnistuvat talvehtimaan vain suotuisina talvina.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

Kiitos tiedoista!

Neutroni kirjoitti:
Minä olen talvehdituttanut hyönteisiä jääkaapissa. Minulla ne ovat muovirasiassa, johon on porattu tuuletusreikiä. Rasian pohjalla on pari senttiä hiekkaa. Jos ne ovat tiiviissä astiassa, ne homehtuvat, mutta muuten niitä uhkaa kuivuus. Niitä pitää kostuttaa muutama kerta talven aikana suihkupullolla, mutta liika kosteus aiheuttaa homeita.

Kuin omenan siementen kylmäkäsittely.

Kosteutta on varmaan riittävästi, kun purkin sisäpinnalla näkyy kosteutta... Suihkutan sitten välillä vähän.

Hygienia on tietysti tärkeää, kaiken pitää olla mahdollisimman puhdasta: hiekka, purkki, kädet kun koteloita käsittelee, ja vesi jota koteloihin suihkuttaa. Puhdasta hiekkaa saa esim. hiekkaharjun seinämästä. Ei kaikki steriiliä ole tietenkään, ilmassakin itiöitä, mut paremmat mahdollisuudet mitä puhtaampaa on.

Mun jäkis on aika kylmällä, mut laitan vaikka oveen.

Kotelot voi siis laittaa vaikka vaakatasoon? Pitääkö olla valmiiksi siten, että on tilaa myös kuoriutua? Toisaalta ei 2 siirtoa varmaan haittaa. Kotelot ei tykkää puristavasta otteesta, vie turhaan niiden energiaa kun heiluvat, mutta voihan ne ottaa kevyesti.

Neutroni kirjoitti:
Kotelot talvehtivat aika hyvällä prosentilla mutta toukat ovat herkempiä. Ne ovat vähän oikukkaita, joskus paksun homeen tai rutikuivan hiekan alta kömpii terveitä hyönteisiä ja toisinaan näennäisesti täydellisissä oloissa kaikki kuolevat.

En tiennytkään, että toukkiakin voi pitää talven jääkaspissa. Minkä lajin?

Neutroni kirjoitti:
Ota ne joskus viikkoa ennen vappua lämpimään, jos haluat vapauttaa ne luontoon. Kotelo pitää olla oikeassa asennossa ja sillä pitää olla tilaa ympärillä, että perhonen voi oikaista siipensä. Ne (elävänä säilyneet) kuoriutuvat muutamassa viikossa siitä kun otat ne lämpimään.

Ok. Vaakatasossa, vai etukärki koholla?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

Neutroni kirjoitti:
Voit ympäröidä sen kasvin sopivalla verkolla tai harsolla, joka pitää pedot ja loiset pois.

Ostin vähän hyönteisverkkoa. Saa nähä millaisen häkkyrän/teltan siitä kehitän.

Tänään ovat kakku-kuvun alla, kun satoi niin paljon. Osa meinas hukkua isoon vesipisaraan, joka oli kertynyt lehden karkeaan kohtaan.

Neutroni kirjoitti:
Mutta kylmyys voi koitua niille kohtalokkaaksi. Toukkien kehitys hidastuu dramaattisesti viileässä ja kaaliperhonen ei taida sietää ainakaan isompia pakkasia. Yleensä kaaliperhoset ovat Suomessa vaeltajia. Ne lentävät maahan keväällä, tekevät sukupolven tai kuumina kesinä kaksi, jos tulevat jo huhtikuussa. Osa aikuisista voi lähteä syksyllä etelään ja kotelot onnistuvat talvehtimaan vain suotuisina talvina.

En tiennyt et ovat vaeltajia.
Voiko toukat ottaa terraarioon, jos kylmät yöt, laittaa viileään eteiseen?

Missä voivat koteloitua, niin etteivät hajaannu luontoon?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28271
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kosteutta on varmaan riittävästi, kun purkin sisäpinnalla näkyy kosteutta... Suihkutan sitten välillä vähän.

Silloin ollaan jo lähellä liikaa.

Lainaus:
Hygienia on tietysti tärkeää, kaiken pitää olla mahdollisimman puhdasta: hiekka, purkki, kädet kun koteloita käsittelee, ja vesi jota koteloihin suihkuttaa. Puhdasta hiekkaa saa esim. hiekkaharjun seinämästä. Ei kaikki steriiliä ole tietenkään, ilmassakin itiöitä, mut paremmat mahdollisuudet mitä puhtaampaa on.

Joo, likaa ja bakteereja kannataa välttää kohtuudella, mutta sterilointi ei ole tarpeen.

Lainaus:
Mun jäkis on aika kylmällä, mut laitan vaikka oveen.

Laita ennemmin jonnekin taakse, jossa ei tärinä häiritse. Nationalnyckelnin mukaan kaaliperhosen kotelo kestää ainakin jonkin aikaa -22 C lämpötilaa. Usein toistuva sulamis-jäätymissykli voi olla paha.

Lainaus:
Kotelot voi siis laittaa vaikka vaakatasoon? Pitääkö olla valmiiksi siten, että on tilaa myös kuoriutua? Toisaalta ei 2 siirtoa varmaan haittaa. Kotelot ei tykkää puristavasta otteesta, vie turhaan niiden energiaa kun heiluvat, mutta voihan ne ottaa kevyesti.

Kaaliperhonen kiinnittää kotelon peräpäästä kasviin tai seinään ja laittaa rinnan korkeudelel pari rihmaa, jotka pitävät pääpuolen ylöspäin. Kotelon voi varmaan laittaa vaakatasoon talveksi hiekan päälle, mutta kun sen ottaa lämpimään, se on syytä laittaa samaan asentoon kuin se koteloitui. Se vähentää oleellisesti kuoriutumisongelmien riskiä.

Kotelot voi laittaa loppuvaiheessa talvehtimisrasiaan, jonka seinille tai maahan tökittyihin oksan paloihin ne voivat koteloitua. Sitten niitä ei tarvitse käsitellä ollenkaan.

Lainaus:
En tiennytkään, että toukkiakin voi pitää talven jääkaspissa. Minkä lajin?

Varmaan jotakuinkin kaikkien suomalaisten lajien, mutta niiden herkkyys olosuhteille vaihtelee. Minulla on onnistunut ainakin puuntuhoojia, tammikehrääjiä ja heinähukkia. Samoin muurahaisyhteiskuntia (mustamuurahaisia, mauriaisia, keltiäisiä, hevosmuurahaisia).

Lainaus:
Ok. Vaakatasossa, vai etukärki koholla?

Kaaliperhonen näköjään koteloituu niin, että kotelo on takaruumiin kärjestä kiinni ja kaksi rihmaa pitää pääpuolen ylhäällä. Yleensä päiväperhoskoteloilla kannattaa säilyttää se asento, johon se itse koteloituu. Toinen yleinen tapa on, että kotelo roikkuu pää alaspäin takaruumiin kärjestä (esim. täpläperhoset). Maassa tai kotelokopassa talvehtivat (lähinnä yöperhoset) pääsevät yleensä ulos, jos kotelo makaa maan pinnalla, mutta niillä pitää olla vieressä pystysuora seinä tai tikkuja, johon ne pääsevät kiipeämään ja avaamaan siipensä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat