Seuraa 
Viestejä217
Liittynyt9.3.2016

Ehkei ollut Aristootelis, mutta joku viisas Kreikasta

oli pupu ja kettu, pupu juoksi ja kettu sai kiinni, mutta tällä hetkellä pupu oli taas edennyt matkan ja kootti yritti taas ja ns ei muuten ollut aristoottelees, vaan jonkun muun pupu

Kysymys samasta asiasta, eli funktiosta pupu ja matka.

Jos käytän bussia työmatkalla, ja kävelen loppumatkan aikaa kuluu 1h 13 min, mutta jos käytän Aristootteleen pupua, olen perilla jo 67 minuutissa.

Miten on mahdollista, että julkisella välineellä pääseen perille ennenkin on edes ajatellut että voisi olla perilla.

Olen miettinyt asiaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt että miten se on mahdollista, joten ajattelin kysyä että tietääkö joku palstalainen vastauksen kysymykseen.

Kommentit (3)

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Vielä kun aloittaja muotoilisi asiansa sellaiseen ulkoiseen muotoon, että siitä voisi jotain ymmärtääkin. Itse paradoksi on tuttu ja se ratkeaa sillä, ettei mene sinne ajan halkomisen äärettömyyteen. Periaatteessa samasta ongelmasta on kyse ihan siinäkin, että miten voit ikinä päästä perille minnekään, kun aina etenet loppumatkasta puolet, ja loppumatkasta puolet.. matematiikka on sellaista, se ei joskus tunnu käyvän todellisuuden kanssa järkeen, mutta se ristiriita on lähinnä omassa mielessämme. Matemaattisesti ei ole mitään estettä päästä perille, kunhan etenet ajassa. Nuo paradoksit siis syntyvät nimenomaan siitä että alat halkomaan matkan ohella aikaa. Se on sama kuin toteaisi, että 2 sekuntia ei voi ikinä kulua, koska sen voi pilkkoa äärettömään osaan. Niin voi mutta kuluu se silti. Maailman omituisuuksia.

MooM
Seuraa 
Viestejä6067
Liittynyt29.6.2012

Käytännössä tuossa pysäytetään tilanne juuri ennen saavuttamishetkeä. Tai tullaan äärettömän lähelle sitä, mutta ei siihen asti. Silloin on ihan ymmärrettävää, että ohitusta ei voi tapahtua. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat