Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt5.8.2017

Olen lopettanut Mirtazapin lääkityksen ja välittömästi tämän jälkeen vatsani alkoi oireilla päivittäin ripulilla. Paino on pudonnut 8-9kg vajaan vuoden kuluessa lopetuksesta. . Tähystykset ja labrat tehty, eikä mitään ole löytynyt. Se sinänsä hyvä asia. Ennen lääkityksen aloitusta tällaisia ongelmia ei ollut. Olen epäillyt, että lääkityksen aikana oma serotinituotantoni laskenut ja tämä aiheuttaisi nyt nämä vatsavaivat. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (1)

SSE
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt27.8.2017

Tämä ei ole ehkä ihan suora vastaus kysymykseesi, mutta sivuaa silti aihetta vahvasti:

Minulle syötettiin Mirtazapiinia kahden vuoden ajan, lukuisten muiden lääkkeiden kyytipoikana. Tarkoitus oli helpottaa vaikeaa depressiota, mutta en sen suhteen mitään vaikutusta huomannut. Sen sijaan huomasin sen, minkä lääkäri oli jättänyt kertomatta minulle: Painoni nousi näiden kahden vuoden aikan noin 20 kg. Kun tutkiskelin asiaa kohtuullisen luotettavista lähteistä (esim. FIMEA, FDA), niin minulle kävi selväksi, että tämä on hyvin yleinen sivuvaikutus kyseisellä lääkkeellä. Itse asiassa Mirtazapiinia käytetään myös ruokahalun lisäämiseen esim. vanhuksilla.

Kun lopetin Mirtazapiinin käytön, niin samalla loppui järjetön makeanhimoni kuin seinään (perinteisesti en koskaan ole ollut millään tavalla perso makealle, en ennen enkä jälkeen Mirtazapiinin). Kun kertakaikkiaan vaatimalla vaadin lääkäriä vaihtamaan lääkkeen johonkin toiseen, niin näin myös tapahtui. Itse asiassa minulla oli juuri ehditty todeta II tyypin diabetes, ja tulokset nähtyään diabetekseen perehtynyt lääkäri sanoi minulle, että kaikkein ensimmäiseksi pitää lopettaa Mirtazapiiniin syönti. Se on vaarallista kamaa, ja minä en ole tosiaankaan mikään harvinainen poikkeus, vaan raju painonnousu on hyvinkin yleistä ko. lääkkeen takia.

Painoni putosi muutamassa kuukaudessa kymmeniä kiloja sen jälkeen, kun olin lopettanut Mirtazapiinin. Vielä on laihdutettavaa jäljellä, mutta laittaisin oman arvioni mukaan aika tarkkaan 20 kg nimenomaan Mirtazapiinin piikkiin. Diabetes hävisi yhtä nopeasti kuin oli ilmestynytkin, ilman mitään lääkkeitä.

Minulla esiintyi aiemmin ripulia aika usein, mutta siihen voi olla montakin syytä, Mutta ainakaan en ole huomannut, että Mirtazapiinin lopettaminen olisi ripulia lisännyt, pikemminkin päinvastoin. Tosin minulla on käytössä jo yli 20 vuoden ajalta Setraliini (aka. Zoloft), jonka on tyypillinen SSRI lääke.

Mirtazapiinin tunnettuihin haittavaikutuksiin lääkkeen äkillisen lopettamisen  jälkeen kuuluu myös ripuli. Mutta jos lopetuksesta on kulunut jo vuosi, niin sitä ei kai enää voi kutsua kovin äkilliseksi lopettamiseksi.

Eli painon pudotus Mirtazapiinin lopetuksen jälkeen kuulostaa sinun tapauksessasi aivan luonnolliselta, mutta ripulin syyksi epäilen näin pitkän ajan jälkeen kyllä jotakin aivan muuta. Esim. ruokavaliosta tai muusta lääkityksestä johtuvia mahdollisia syitä on niin monia, ettei niitä tässä kannata edes alkaa luettelemaan.

SSE

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat