Seuraa 
Viestejä176
Liittynyt22.11.2008

"Suuren suomalaisen autohuoltojen markkinapaikan AutoJerryn hinta-arvion mukaan kaikkien Suomen vanhojen autojen moottoreiden vaihtaminen maksaisi 2,5 miljardia euroa. Hintaan ei sisälly moottori.
Jos hintaan lisätään moottori, summa pompsahtaisi AutoJerryn hinta-arvion mukaan 5,4-17,8 miljardiin euroon.
AutoJerry on oman ilmoituksensa mukaan Suomen suurin autohuoltojen markkinapaikka, jossa on mukana yli 1300 huoltoliikettä ja 100 000 autoilijaa Helsingistä Rovaniemelle. Palvelun kautta annetaan tarjouksia yli viidellä miljoonalla eurolla joka kuukausi.
Loppusumma perustuu tietoihin, että Suomessa on Trafin mukaan reilut 2,6 miljoonaa liikenteessä olevaa rekisteröityä henkilöautoa. AutoJerryn keskihinta-arvio moottorin vaihtotyöstä on 930 euroa kappaleelta.
AutoJerryn sivuvuston mukaan osien hinta vaihtee 2 000 ja 6 600 euron välissä.
Yksinkertainen kertolasku antaa loppusummaksi tuon 5,4-17,8 miljardia euroa.
Laskelma antaa hinta-arvion Helsingin Sanomissa esitetylle liikenneministeri Anne Bernerin vetämän päästövähennystyöryhmän ajatukselle, että valtio voisi tukea on vanhojen autojen moottorien vaihtoa vähäpäästöisimmiksi. Järjestely voisi toteutua ajoneuvoveroa laskemalla.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on pitänyt ajatusta Talouselämässä häkellyttävänä."

Mielestäni tämä ehdotus on enemmän realismia kuin kuvitelmat siitä, että Suomessa autokanta uudistuisi vähäpäästöisiin uusia autoja ostamalla siinä aikataulussa, mitä päästötavoitteisiin pääseminen edellyttäisi.

Kommentit (7)

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

Kerro lisää siitä yksinkertaisesta kertolaskusta, mitkä luvut aiot kertoa ja millä?

Kuinka vanha auto ääritellään vanhaksi, jonka moottorin vaihtoa tuettaisiin?

3v?

5v?

8v?

11v?

15v?

20v?

Kuinka paljon kyseisiä autoja on Suomessa rekisterissä?

Vaatiiko päästöjen väheneminen koko moottorin vaihdon, vai riittäisikö uusi mootorin ohjausyksikkö tai entisen ohjelmointi uudelleen?

Tai kenties uuden ruiskutus/suihkutus järjestelmän, ja lambda anturin vaihdon paremmin toimivaan?

Vai onko kuitenkin niin, että päästöt autolla vähenee kun sillä ajaa harvemmin ja vähemmän, jolloin kakkos tai kolmosautoihin ei edes tarvita vähäpäästöisyyttä, jos ykkösautossa jo sellainen on?

Voihan ykkösauto olla vaikka hybridi ilman peräkoukkua, ja kolmosauto maasturi tai paku, jolla vedetään kärryä/venetraileria muutaman kerran vuodessa kun tarvitsee kuljettaa jotain isompaa.

Ilmeisesti kuitenkin vain autojen päästöillä on politiikassa merkitystä, esim työkoneet ja traktorit saa sitten päästellä mitä tahansa.

TLE
Seuraa 
Viestejä176
Liittynyt22.11.2008

Autojen arvon keskiarvo Suomessa on n. 5000 €.  Suurin osa kansalaisista ei voi valita ajaako 1 vai 2 autolla, eikä sitä, kuinka paljon kuluttavan kulkineen ostaisi uutena autoliikkeestä.

Pundelle ilman muuta uusi mööttöri Landikkaan.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

TLE kirjoitti:
Autojen arvon keskiarvo Suomessa on n. 5000 €.  Suurin osa kansalaisista ei voi valita ajaako 1 vai 2 autolla, eikä sitä, kuinka paljon kuluttavan kulkineen ostaisi uutena autoliikkeestä.

Pundelle ilman muuta uusi mööttöri Landikkaan.

Autojen arvon mediaani on taatusti olennaisesti vähemmän kuin keskiarvo. Suurimmalle osalle kansalaisista sillä keskiarvolla ei ole mitään merkitystä, ihan sama jos joku rikas nostaa sitä ostamalla itselleen miljoonan € auton, siitä tavallisen kansalaisen autoilu ei kallistu yhtään vaikka keskiarvo nouseekin. Käytettyjä toimintakuntoisia autoja saa suomessa alle tonnilla, ja jos hajoaa ei ole pakko korjauttaa kalliilla, voi myös ostaa toisen tilalle, silloin todellakin omistaa jonkun aikaa kaksi, ennekuin hoitelee vanhan romuttamolle. Tämä mahdollisuus on enemmistöllä aikuisväestöstämme.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

Ei kun niiden autotukien on tarkoitus olla sellaisia, että Teslan markkina-arvo kasvaisi mahdollisemman suureksi. Ei ole tarkoitus tehdä jotain järkevää, vaan jotain sellaista josta oikeat ihmiset saavat käärittyä superhillot.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10200
Liittynyt20.1.2013

Jaaha, taas todella viksuja ideoita ihmisiltä, joilla ei ole mitään käytännön kokemusta niistä asioista joita koettavat ns. parannella, i.e Berner et al, mitä tulee liikenteen ja autoteknisten sovellusten käytäntöön panemisella.
Tonnilla voi paikallisessa autopajassa saada moottorin vaihdettua, ilman kuittia halvemmalla, mutta siinä tapauksessa on sama moottori kyseessä, ts rikkinäinen moottori korvataan ehjällä, kaikki napsahtaa ns. helposti paikoilleen, kiinnikkeet ja anturit jne.
Jos täysin toinen moottori pitäisi sovittaa vieraaseen konehuoneeseen/voimansiirtoon, niin asennustöiden hinta moninkertaistuu, ehkä jopa kymmenkertaiseksi - siinä on sitten tenkkapoota, että kannattaako moinen operaatio vanhaan tonnin ritsaan.
Sopisi hyvin tämäkin poliitikkojen "parannusjuttu" sinne palstan yhteiskunnan idiootit listan jatkeeksi.

😎

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat