Seuraa 
Viestejä6061
Liittynyt29.6.2012

Aina mollataan näitä asiantuntijoita. Nyt Ylellä on artikkeli, jossa ko. ammattilainen (samalla myös personal trainer) kommentoi kuntoilua ja ravintoa:
https://yle.fi/uutiset/3-9811741

"Tietoa on niin paljon ja siihen on helppo hukkua. Sinun pitää vain omistautua kuntoilulle ja tehdä fiksuja valintoja arjessasi. Se on äärimmäisen johdonmukaista ja pitkäpiimäistä toimintaa. Jengi ei jaksa sitä, vaan haluaa pikakeinoja päästäkseen kondikseen ja on hukassa, Petteri Lindblad sanoo."
ja
"Ravitsemus on vain ja ainoastaan yksi tekijä. Jos liikut, niin harjoittelu, lepo ja ravinto muodostavat pyhän kolminaisuuden. Jos treenaat kovaa ja lepäät hyvin, voit päästä hyvään kuntoon ilman että ravitsemus on tiptop."
ja
"Uusimman tutkimustiedon mukaan palautusjuoman hyöty treenin jälkeen on hyvin kyseenalainen. Tavallinen kuntosaliliikkuja ei tarvitse palautusjuomaa eikä minkään sortin lisäravinteita."

Sivut

Kommentit (16)

Raspu
Seuraa 
Viestejä12779
Liittynyt12.7.2010

Periaatteessa ihan asiaa pääosiltaan. Kuitenkin noi 3-4 tunnin ruokailuvälit on puutaheinää. Uusimpien tutkimusten mukaan 3-4 ruokailua päivän mittaan on hyvä. Syödä pitäis kun on nälkä ja vain silloin kun on nälkä. Toki ennen salia voi alle syödä vaikka banaanin tai jotain pientä jos edellisestä ruokailusta on liian pitkä aika.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11855
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Aina mollataan näitä asiantuntijoita.

"Uusimman tutkimustiedon mukaan palautusjuoman hyöty treenin jälkeen on hyvin kyseenalainen. Tavallinen kuntosaliliikkuja ei tarvitse palautusjuomaa eikä minkään sortin lisäravinteita."

Täsmälleen. Palautusjuomaa kaanattaa tankata lenkin aikana terassilla, ettei pääse jano yllättämään. Lenkin jälkeen palautusjuoman nauttiminen on täysin kiinni siitä, miltä tuntuu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9038
Liittynyt13.7.2015

7, 11, 16, 21

4-5 tunnin ruokailuvälit, 4 ateriaa. Jos haluaa tiivistää välejä niin tunti molemmista päistä eikä vieläkään tartte lisää aterioita.

Kolmen aterian rytmitys voisi olla 8, 14, 20. Se toimii kai biologisesti, mutta sovittaminen esim. Työn ja perheen rutiinien kanssa voikin tuottaa pulmia. Toki monesta riippuen. Usein kuitenkin aamiaisen ja lounaan ajankohtaa rajoittavat ulkopuoliset tekijät niin, että tällainen on vaikea järjestää.

Palautusjuomista samaa mieltä mutta eiväthän tolkun ihmiset sellaisia ole koskaan käyttäneetkään. Tai muita lisäravinteita yms. teollisuushömppää. Vettä vaan ja terveellistä perusruokaa niin hyvä tulee.

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Niin ja lisäravinteita kannattaa käyttää, vaikkei niistä välttämättä olisi mitään hyötyä. Se on kuitenkin helpompaa vetää se pirtelö tms. treenin jälkeen kuin muistaa syödä monipuolisesti. Jos kaikki suomalaiset laitettaisiin verikokeisiin, niin kyllä sieltä löytyisi merkittävissä määrin kaikennäköisiä lieviä puutoksia. 

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9038
Liittynyt13.7.2015

Excalibur kirjoitti:
Ja ennen treeniä kannattaa tankata hiilareita jotta jaksaa pumpata. Vaikutus on ihan kiistaton.

Varsinainen hiilaritankkaus on astetta mutkikkaampi ja pitkäjänteisempi prosessi ja sittenkin sen hyödyt ovat joissain marginaaleissa näkyviä vasta pitkäkestoisessa ja raskaissa kilpailusuorituksissa. Mutta verensokeria voi nostaa kyllä lyhytaikaisesti nopeasti imeytyvillä hiilareilla suorituksen aikana tai juuri ennen ja se antaa pienen piristysruiskeen. Vaikutus tosin lienee vähintään yhtä paljon henkistä kuin fyysistä, kun sokeri saa mielen pirteäksi ja aivot hyrräämään. Lihaksille siitä ei merkittävästi lisäenergiaa ilmaannu suoritusta tehostamaan, jos ei ole jo ihan loppu, eli ns. Seinässä, mikä taas tapahtuu tyypillisesti jossain maraton-kisan loppupuolella.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12779
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
7, 11, 16, 21

4-5 tunnin ruokailuvälit, 4 ateriaa. Jos haluaa tiivistää välejä niin tunti molemmista päistä eikä vieläkään tartte lisää aterioita.

Kolmen aterian rytmitys voisi olla 8, 14, 20. Se toimii kai biologisesti, mutta sovittaminen esim. Työn ja perheen rutiinien kanssa voikin tuottaa pulmia. Toki monesta riippuen. Usein kuitenkin aamiaisen ja lounaan ajankohtaa rajoittavat ulkopuoliset tekijät niin, että tällainen on vaikea järjestää.

Palautusjuomista samaa mieltä mutta eiväthän tolkun ihmiset sellaisia ole koskaan käyttäneetkään. Tai muita lisäravinteita yms. teollisuushömppää. Vettä vaan ja terveellistä perusruokaa niin hyvä tulee.

Ton kolmen aterian ryttmin voi toteuttaa niin että skippaa illallisen kokonaan. Tulee pitempi syömätön jakso joka sekin on terveydelle edullista. Eli päivään tulee pitempi "paastojakso". Väitetään että on terveyttä edistävää.

Tyhjällä mahalla treenaaminen aamulla kuulemma nostaa kasvuhormonitasoja jopa 400%. Sen päälle voikin sitten syödä tukevan aamupalan.
Tapoja on monia enkä usko että vain yksi tapa olisi paras tai toimivin.
Pitää löytää systeemi joka sopii omaan aikataluun ja luonteeseen.

Pääasia on se että säännöllisestii tekee eikä laista reenistä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6061
Liittynyt29.6.2012

Raspu kirjoitti:
Periaatteessa ihan asiaa pääosiltaan. Kuitenkin noi 3-4 tunnin ruokailuvälit on puutaheinää. Uusimpien tutkimusten mukaan 3-4 ruokailua päivän mittaan on hyvä. Syödä pitäis kun on nälkä ja vain silloin kun on nälkä. Toki ennen salia voi alle syödä vaikka banaanin tai jotain pientä jos edellisestä ruokailusta on liian pitkä aika.

Mulla on käsitys, että tuo on tosi yksilöllistä. Toisilla toimii tuo laiduntamistyyli, jossa syödään järkeviä välipaloja jopa parin tunnin välein. Silloin tietysti varsinainen ruoka on pienempi.

Itselläni toimii 3-4 ruokailua. Aamulla reilusti puuroa ja marjoja, lounas suhteellisen kevyt, loppuiltapäivästä jotain välipalaa, jos lounas oli pieni ja/tai urheilee, ja illalla 18-19 maissa isohko ruoka.

Kesä on herkuteltu ja kun nuoremman synttärit oli eilen, aloitetaan meillä viina- ja sokerivieroituskausi omiin synttäreihini lokakuun loppupuolelle. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9038
Liittynyt13.7.2015

No paastojaksohan tulee yleensä yöllä kuitenkin. Pitkä iltapaasto voi olla ongelmallinen toteuttaa. Silloin usein on saatavuus ja mielihalut vahvimmillaan. Jotkut paastoavat aamun ja päivän eli elävät lähinnä kahvilla päivälliseen saakka jolloin syövät ekan aterian. Se voi toimia paremmin.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11855
Liittynyt16.3.2005

Ab Surd Oy kirjoitti:
No paastojaksohan tulee yleensä yöllä kuitenkin. Pitkä iltapaasto voi olla ongelmallinen toteuttaa. Silloin usein on saatavuus ja mielihalut vahvimmillaan. Jotkut paastoavat aamun ja päivän eli elävät lähinnä kahvilla päivälliseen saakka jolloin syövät ekan aterian. Se voi toimia paremmin.

Mitä on paasto? Aihealueesta päätellen jotain hyvää syötävää?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6061
Liittynyt29.6.2012

Ab Surd Oy kirjoitti:
No paastojaksohan tulee yleensä yöllä kuitenkin. Pitkä iltapaasto voi olla ongelmallinen toteuttaa. Silloin usein on saatavuus ja mielihalut vahvimmillaan. Jotkut paastoavat aamun ja päivän eli elävät lähinnä kahvilla päivälliseen saakka jolloin syövät ekan aterian. Se voi toimia paremmin.

Lisäksi ainakin minulla nukahtaminen nälkäisenä on hankalaa. Kuten on myös silloin, jos syö liikaa liian myöhään, eli vatsalaukku on täynnä.

Aamiainen on tottumuskykysymyskin. Itselleni se olisi todella hankala jättää pois, jotenkin sitä ei ole hereillä ennen kuin syö jotain. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä12779
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
No paastojaksohan tulee yleensä yöllä kuitenkin. Pitkä iltapaasto voi olla ongelmallinen toteuttaa. Silloin usein on saatavuus ja mielihalut vahvimmillaan. Jotkut paastoavat aamun ja päivän eli elävät lähinnä kahvilla päivälliseen saakka jolloin syövät ekan aterian. Se voi toimia paremmin.

Totta, aamiaisen skippaaminen on aika helppoa. Sitten ruoka alkaakin maistua kunnolla jo yhdentoista maissa. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä12779
Liittynyt12.7.2010

Olen tästä aikaisemminkin maininnut, kun munkkina ollessa tuli syötyä vain kaksi ateriaa vuorokaudessa ensimmäinen n.7.00 ja seuraava noin 11.30. Eli kaikki syöminen vain neljän tunnin sisään. Paino putosi alussa 8 kiloa ja stabiloitui n.84 kg:n kohdalle. Missään vaiheessa ei ollut nälkä, kroppa tottui siihen.
Tuossa ei siis ollut mitään rankkaa liikuntaa mukana, mutta kuitenkin fyysisiä tehtäviä ja töitä. Lätty muuttui jotenkin freesimmäksi ja en tarvinnut enää lukulaseja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat