Seuraa 
Viestejä140
Liittynyt2.1.2016

Atlantis on Platonin dialogissa Timaios ja Kritias mainittu tarunhohtoinen saari jolla hallitsi muinainen valtakunta ja joka upposi luonnon mullistuksen yllättämänä. Platonin dialogin antama kuva Atlantiksesta ei kuitenkaan voida ajatella pysyneen saman kertomuksena kuin se minkä egyptilaoset papit kuvailivat Solonille. Tähän on muutamia tekstissä syitä joista tulen mainitsemaan. Toisaalta Timaios ja Kritias vaikuttaa olevan toisaalta Platonin edellispäivänä pitämän Valtio -puheen kommentaari ja jatkoa edellispäivän keskustelulle, mikä sekin tulee ottaa huomioon.

Dialogin puheiden mukaan kertomus oli lähtöisin Egyptistä, tarkalleen ottaen Niilin suistossa sijaitsevan Sais'n kaupungissa sijaitsevasta Neith'n temppelistä. Kritiaan puheen mukaan Solon kuuli kertomuksen täällä Neith -jumaöattaren papeiltan. Tänäpäivänä Neith'n temppelistä ei ole kuin pelkät perustukset jäljellä.

Antiikin kreikkalaisilla oli myös erikoinen tapa heelenisoida muiden kulttuureja ja uskontoja omamsa mukaisesti, esim Neith rinnastettiin Atheneen, Thot rinnastettiin Hermekseen, Jahve rinnastettiin Dionysokseen ja Tammuz lainattiin Adoniksena muutamia tapauksia mainittain.

Solon ei kyllä tiedetä koskaan kirjoittaneen runoa Atlantiksesta, mutta tämä kullä kirjoitti runon hyvänmielen saarella asuvista Atlantiden tyttäristä. Runo muistuttaa paljon Neth -jumalattaren myyttiä. Tätä runo sitten kerrottiin vuosoa eteenpäin eri täydentäen ja muokkaillen Solonin kertomusta.

Lopulta runo tai kertomus tavoitti Kritias vanhemmman, tai näin siis kerrotaan, jonta Kritoas nuorempi kehuu dialogissa taitavaksi runoilijaksi. Emme kuitenkaam voi tietää paljonko Kritias vanhempi alkuperäistä runoa muokkasi päässään, mutta tälläine mahdollisuus kyllä on kirjallisista puutteista huolimatta. Kritias vanhemman poika oli Callaeschrus, tänmän poika oli Dropides ja tämän Kitias nuorempi.

Lopuksi tulemme siis Kritiakseen. Kritias nuorempi oli Platonin isoseno ja Ateenaa hallinnut tyranni. Kritias tunnetaan myös taitavana tragedia kirjailijana ja Platonin mukaan hänen enonsa oli sen lisäksi kova palturin puhuja. Kritias oli kuullut kertomuksen noin kymmenen vuotiaana isältään (tai isoisän isältä) Lapsille ja nuorille suunnatun Apaturia -juhlan runonlausunta kilpailussa.

Ehkä loppujen lopuksi, koko tarina Atlantiksesya saattaa olla vain Kritiaksen keksimää. Mutta silti on rosvoutta ryöstää tarin Ateenan Tyrannilta filosofi Platonin nimiin. Mutya mikä on lopputulema?

Atlantiksen kuvaus Platonin dialogissa kertoo Kritiaksen kivailemasta hyvin hellenistiseksi ihanne kaupungista. Jo pelkästään tästä syystä tulee olettaa että Platonin kuvaus Atlantiksesta on turmeltunut, eikä vastaa alkuperäistä jos sellaine on koslaan ollit olemassa. Mutta ehkä joku kreikkaa osaava kielitieteilijä pystyy kertomaam asiasta minua paremmin.

Kommentit (1)

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Käyttäjä1200

Kirjoitit:

“Platonin dialogin antama kuva Atlantiksesta ei kuitenkaan voida ajatella pysyneen saman kertomuksena kuin se minkä egyptilaoset papit kuvailivat Solonille. ”

Tarina Atlantiksesta on Platonin päästä. Solonilla ja egyptiläisillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Solon on tarinassa mukana vain uskottavuutta tuomassa, koska Solon oli varmastikin Platonin (maksavan) yleisön silmissä arvostetuin nimi Ateenan historiassa.

Solon kuoli yli 100 vuotta ennen Platonin syntymää. Jotta Platon olisi voinut tarinan Solonilta oppia, olisi Solonin pitänyt kirjoittaa siitä jotain. Mitään tällaista ei ole löydetty, ja jos Solon olisi noin makean tarinan aikoinaan kirjanut, olisi siihen viitannut taatusi moni muukin Klassisen Kauden kreikkalainen.

Tästä Platonin päättömästä tarusta on palstalla jo monta ketjua. Esim tuo:

http://www.tiede.fi/keskustelu/8607/ketju/myytti_atlantiksesta_paljon_po...

Lisää Platonin tarinoita:

“In his dialogue The Symposium, Plato has Aristophanes present a story about soulmates. Aristophanes states that humans originally had four arms, four legs, and a single head made of two faces. He continues that there were three genders: man, woman and the "Androgynous". Each with two sets of genitalia with the Androgynous having both male and female genitalia. The men were children of the sun, the women were children of the earth and the Androgynous were children of the moon, which was born of the sun and earth. It is said that humans had great strength at the time and threatened to conquer the gods. The gods were then faced with the prospect of destroying the humans with lightning as they had done with the Titans but then they would lose the tributes given to the gods by humans. Zeus developed a creative solution by splitting humans in half as punishment for humanity's pride and doubling the number of humans who would give tribute to the gods. These split humans were in utter misery to the point where they would not eat and would perish so Apollo had sewn them up and reconstituted their bodies with the navel being the only remnant harkening back to their original form. Each human would then only have one set of genitalia and would forever long for his/her other half; the other half of his/her soul. It is said that when the two find each other, there is an unspoken understanding of one another, that they feel unified and would lie with each other in unity and would know no greater joy than that.”

Vaan kuinka moni antropologi vakavissaan etsii noiden kahdeksanraajaisten ihmisten fossiilieja? Miksi tarinan Atlantiksesta pitäisi olla poikkeus Platonin päättömistä jorinoista

https://en.wikipedia.org/wiki/Soulmate

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat