Seuraa 
Viestejä345
Liittynyt27.5.2015

Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan kaistaa nykyisin päivittäin alta 10m väliin ulkokaistalle ennen rekkaa nopeudella 100km/t kun jono ajaa 125kmt. Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.
2) Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.
3) Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.
4) Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen valossa lähtee rauhassa - "Eihän tässä kiire kun vapaa tie"..., valojen kierto on lähes 2 min ja vain 10 autoa max ehtii suomalaisella menttaliteetilla - Hämeessä (Stadi parempi).
5) Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim. illalla teollisuusalueen liittymässä haja-alueella jossa 60km/t vaihtuu perusnopeudesta 80km/t - metsän keskellä! (650€ sakkoja noin Jokimaalla).

On kai muitakin eroja - vai ovatko lopulta eroja EU?

Sivut

Kommentit (19)

TeeSi
Seuraa 
Viestejä345
Liittynyt27.5.2015

Liikennekäyttäytymisestä verrattuna muihin EU maihin voisi tutkia suomalaisten ominaisuuksia? Olemmeko Narsisteja, Extroverttejä, Kateellisia, Jääräpäitä, Kostonhaluisia, Röyhkeitä, Näyttäjiä, nöyryyttäjiä... - näin minusta!

Berthel
Seuraa 
Viestejä686
Liittynyt29.1.2017

Itseäni huvittaa edellämainittujen lisäksi(tai no, vaarallisiahan nuo olivat) ne jotka jouduttuaan ohitetuksi ajettuaan liian hitaasti, alkavat vikuttelemaan valojaan mielenosoituksellisesti, ikään kuin ohittaja päästäisi tämän etanan uudelleen eteensä tällä tavoin.

MooM
Seuraa 
Viestejä7176
Liittynyt29.6.2012

Suomessa ajetaan ajatuksella, että mennään nyt sääntöjen mukaan eikä sooloilla + "minulla on oikeus". Silloin kolmion takaa tulijalle ei anneta tilaa, vaikka liikennettä olisi jonoksi asti. Tukitaan risteykset, vaikka autojono kaistoilla seisoo ja sivutieltä pääsisi hyvin esim. kääntymään vasemmalle. Ei päästetä kaistanvaihtajaa oman auton  eteen. ja niin edelleen.

Ja tämä on tietysti siksi, että meillä liikennemäärät ovat sellaiset, että näin voi tehdä ja silti liikenne toimii kohtuullisesti.  Monessa muussa maassa  jokainen on joskus se sivutieltä tulija, joka pääsee risteyksestöä vain siksi, että joku antaa tilaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

TeeSi
Seuraa 
Viestejä345
Liittynyt27.5.2015

Peräkärry täynnä Renkomäen valissä sisä-liityntäkaistalla, varmaan wihu uus 4-veto Kia näki mun kuorman... No piti sitte lähtee sen kisaamaan ja tosi tiukkaa, että ehin sivupeilistä kattoen sen eteen enne kaistan loppumista --- ihme porukkaa 😃

Goswell
Seuraa 
Viestejä12025
Liittynyt8.3.2010

Omituisuuksia, väistetään oikealta tulevia, suunta jonne ei näe kun repsikan nuppi, pylväät ja peilit on aina edessä, vasemmalle olisi loistava näkyvyys,, joku virkamies varmaan päässyt pätemään kuten suomessakin on tapana.

Minun mielestä noin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5197
Liittynyt21.7.2017

MooM kirjoitti:
Suomessa ajetaan ajatuksella, että mennään nyt sääntöjen mukaan eikä sooloilla + "minulla on oikeus". Silloin kolmion takaa tulijalle ei anneta tilaa, vaikka liikennettä olisi jonoksi asti. Tukitaan risteykset, vaikka autojono kaistoilla seisoo ja sivutieltä pääsisi hyvin esim. kääntymään vasemmalle. Ei päästetä kaistanvaihtajaa oman auton  eteen. ja niin edelleen.

Ja tämä on tietysti siksi, että meillä liikennemäärät ovat sellaiset, että näin voi tehdä ja silti liikenne toimii kohtuullisesti.  Monessa muussa maassa  jokainen on joskus se sivutieltä tulija, joka pääsee risteyksestöä vain siksi, että joku antaa tilaa.

Joo tämä "minulla on oikeus" tuntuu olevan aika monella. :)

Joku kertoi mummelista, joka väitti, että hänellä oli "päälleajo-oikeus" ja toinen koitti selittää, ettei sellaista oikeutta ole...

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5197
Liittynyt21.7.2017

TeeSi kirjoitti:
Liikennekäyttäytymisestä verrattuna muihin EU maihin voisi tutkia suomalaisten ominaisuuksia? Olemmeko Narsisteja, Extroverttejä, Kateellisia, Jääräpäitä, Kostonhaluisia, Röyhkeitä, Näyttäjiä, nöyryyttäjiä... - näin minusta!

Suomalainen autoilija aiheuttaa ulkomailla ajaessaan joskus vaaratilanteita - pysähtymällä yhtäkkiä STOP-merkkiin!

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5197
Liittynyt21.7.2017

Kerran ulkomailla yks nainen halus parkkeerata auton jalkakäytävälle, mut siihen oli laitettu jotain typeriä liikenne-/työmaa-pömpeleitä. Nainen nousi kypsän näköisenä autostaan, kävi siirtämässä pömpelit, ja parkkeeras autonsa siihen pokkana.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5197
Liittynyt21.7.2017

TeeSi kirjoitti:
Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan kaistaa nykyisin päivittäin alta 10m väliin ulkokaistalle ennen rekkaa nopeudella 100km/t kun jono ajaa 125kmt. Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.
2) Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.
3) Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.
4) Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen valossa lähtee rauhassa - "Eihän tässä kiire kun vapaa tie"..., valojen kierto on lähes 2 min ja vain 10 autoa max ehtii suomalaisella menttaliteetilla - Hämeessä (Stadi parempi).
5) Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim. illalla teollisuusalueen liittymässä haja-alueella jossa 60km/t vaihtuu perusnopeudesta 80km/t - metsän keskellä! (650€ sakkoja noin Jokimaalla).

On kai muitakin eroja - vai ovatko lopulta eroja EU?

Se motarilla puikkelehtiminen on aika turhaa...
Miksi ihmeessä suomalaiset puikkelehtivat? Saako ajaa ylinopeutta, kun käyttää välillä autonsa perää toisen edessä?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

peniemis
Seuraa 
Viestejä142
Liittynyt1.3.2013

TeeSi kirjoitti:
Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan ...... Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.

Kaistanvaihtaja on edelleen väistövelvollinen.  Sujuvassa liikenteessä pitää osata ennekoida ja antaa muillekin tilaa. Sinua hirvittänyt tilanne syntyy usein siten, että sisemmällä kaistalla ajava lähestyy hitaammin ajavaa, jolloin hänelle syntyy tarve ohittaa. Tässä tilanteessa ohittajan tulee ilmoittaa aikeistaan käyttämällä suuntamerkkiä, ja ulkokaistalla ajavan hyvään ajotapaan kuuluu antaa tilaa pakottamatta ohitusta aikovaa hidastamaan enstisestään.

TeeSi kirjoitti:
Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.

Aiheutat itsekin vaaratilanteita. Ainakin pääkaupunkiseudulla kyllä saa tilaa kun vain ilmoittaa aikeistaan. Toki on noita itsekkäitä 'kiilaajia', mutta heitä on melko vähän. En osaa sanoa mikä on tilanne muualla Suomessa.

TeeSi kirjoitti:
 Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.

Tuo on kyllä hieman pelottavaa. On toki ymmärrettävää, että kymmentonnisen tava-auton nopeudenmuutokset ovat niin hitaita, että kuljettaja pyrkii välttämään jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Jos tuossa tilanteessa liikenne hidastuu yllättäen, ei ole kivaa kun peilistä näkee joutuvansa mankeliin.

TeeSi kirjoitti:
 Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen ...

Tuo ei ole syy. Liikennevaloista autoja purkautuu yksi neljässä sekunnissa per kaista. Todellinen syy vanhoille vihreille ajamiseen on se, että valojen vaihtumisen turvavälit ovat liaan pitkiä. Tiedetään, että risteävää likennettä ei ei tule vielä muutamaan sekuntiin vaikka tässä suunnassa jo punainen vaihtuikin. Kun tähän on totuttu, varoaikojen lyhentäminen näkyisi vahvasti onnettumuustilastoissa.

TeeSi kirjoitti:
 Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim....

Erehdyt. Tuollaista kyllä esiintyi aikoinaan. Nykyään valvonta keskitetään todellisiin vaaran paikkoihin, risteyksiin, koulujen lähelle tms.  Peltipoliisit ja liikkuvat partioautot hoitavat valvonnan muualla.

Liikennekulttuuri on selvästi parantunut ainakin niillä alueilla , joilla on enemmään liikennettä. Mutta aina kuskeissa tulee olemaan sekä törttöilijöitä ja muista välittämättömia egoisteja, heitä on vain siedettävä; onneksi heitä on vähän. Kannattaa muistaa, että jollakin 'kaahailijalla' saattaa olla aidosti kiire - ja kun sellainen kiire sattuu omalle kohdalle, on kiitollinen,  jos muut mahdollistavat ripeän etenemisen.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

No joo. Viikko sitten oli poliisin "salama" auto parkkeerattu koulun luo räpsimään kuvia ylinopeutta ajavista.
Kyseessä pieni kyläkoulu suhteellisen vähäliikenteisen tien varrella maaseudulla.
Kellon aika 5:30 ohi ajaessani!?!
Varmaan kauheesti pikku koululaisia siihen aikaan liikkeellä?
Eihän kyseessä voi olla sakkorysä?
40 alueella ajetaan 40 , vaikka onkin vain lyhyen matkaa kyseinen rajoitus koulun takia. Ja sillä selvä.
Vaarallinen paikka, ilmanmuuta.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Punde kirjoitti:
No joo. Viikko sitten oli poliisin "salama" auto parkkeerattu koulun luo räpsimään kuvia ylinopeutta ajavista.
Kyseessä pieni kyläkoulu suhteellisen vähäliikenteisen tien varrella maaseudulla.
Kellon aika 5:30 ohi ajaessani!?!
Varmaan kauheesti pikku koululaisia siihen aikaan liikkeellä?
Eihän kyseessä voi olla sakkorysä?

Kyllä kyläkoulujen lähistöllä on syytä varoa lapsia muulloinkin kuin kouluaikoina.

Niillä kyläkouluilla kun järjestetään iltaisin kaikenlaista toimintaa lapsille ja nuorille.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat