Seuraa 
Viestejä492

Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan kaistaa nykyisin päivittäin alta 10m väliin ulkokaistalle ennen rekkaa nopeudella 100km/t kun jono ajaa 125kmt. Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.
2) Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.
3) Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.
4) Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen valossa lähtee rauhassa - "Eihän tässä kiire kun vapaa tie"..., valojen kierto on lähes 2 min ja vain 10 autoa max ehtii suomalaisella menttaliteetilla - Hämeessä (Stadi parempi).
5) Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim. illalla teollisuusalueen liittymässä haja-alueella jossa 60km/t vaihtuu perusnopeudesta 80km/t - metsän keskellä! (650€ sakkoja noin Jokimaalla).

On kai muitakin eroja - vai ovatko lopulta eroja EU?

Sivut

Kommentit (47)

TeeSi
Seuraa 
Viestejä492

Liikennekäyttäytymisestä verrattuna muihin EU maihin voisi tutkia suomalaisten ominaisuuksia? Olemmeko Narsisteja, Extroverttejä, Kateellisia, Jääräpäitä, Kostonhaluisia, Röyhkeitä, Näyttäjiä, nöyryyttäjiä... - näin minusta!

Berthel
Seuraa 
Viestejä686

Itseäni huvittaa edellämainittujen lisäksi(tai no, vaarallisiahan nuo olivat) ne jotka jouduttuaan ohitetuksi ajettuaan liian hitaasti, alkavat vikuttelemaan valojaan mielenosoituksellisesti, ikään kuin ohittaja päästäisi tämän etanan uudelleen eteensä tällä tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä10741

Suomessa ajetaan ajatuksella, että mennään nyt sääntöjen mukaan eikä sooloilla + "minulla on oikeus". Silloin kolmion takaa tulijalle ei anneta tilaa, vaikka liikennettä olisi jonoksi asti. Tukitaan risteykset, vaikka autojono kaistoilla seisoo ja sivutieltä pääsisi hyvin esim. kääntymään vasemmalle. Ei päästetä kaistanvaihtajaa oman auton  eteen. ja niin edelleen.

Ja tämä on tietysti siksi, että meillä liikennemäärät ovat sellaiset, että näin voi tehdä ja silti liikenne toimii kohtuullisesti.  Monessa muussa maassa  jokainen on joskus se sivutieltä tulija, joka pääsee risteyksestöä vain siksi, että joku antaa tilaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

TeeSi
Seuraa 
Viestejä492

Peräkärry täynnä Renkomäen valissä sisä-liityntäkaistalla, varmaan wihu uus 4-veto Kia näki mun kuorman... No piti sitte lähtee sen kisaamaan ja tosi tiukkaa, että ehin sivupeilistä kattoen sen eteen enne kaistan loppumista --- ihme porukkaa 😃

Goswell
Seuraa 
Viestejä15182

Omituisuuksia, väistetään oikealta tulevia, suunta jonne ei näe kun repsikan nuppi, pylväät ja peilit on aina edessä, vasemmalle olisi loistava näkyvyys,, joku virkamies varmaan päässyt pätemään kuten suomessakin on tapana.

Minun mielestä noin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8155

MooM kirjoitti:
Suomessa ajetaan ajatuksella, että mennään nyt sääntöjen mukaan eikä sooloilla + "minulla on oikeus". Silloin kolmion takaa tulijalle ei anneta tilaa, vaikka liikennettä olisi jonoksi asti. Tukitaan risteykset, vaikka autojono kaistoilla seisoo ja sivutieltä pääsisi hyvin esim. kääntymään vasemmalle. Ei päästetä kaistanvaihtajaa oman auton  eteen. ja niin edelleen.

Ja tämä on tietysti siksi, että meillä liikennemäärät ovat sellaiset, että näin voi tehdä ja silti liikenne toimii kohtuullisesti.  Monessa muussa maassa  jokainen on joskus se sivutieltä tulija, joka pääsee risteyksestöä vain siksi, että joku antaa tilaa.

Joo tämä "minulla on oikeus" tuntuu olevan aika monella. :)

Joku kertoi mummelista, joka väitti, että hänellä oli "päälleajo-oikeus" ja toinen koitti selittää, ettei sellaista oikeutta ole...

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8155

TeeSi kirjoitti:
Liikennekäyttäytymisestä verrattuna muihin EU maihin voisi tutkia suomalaisten ominaisuuksia? Olemmeko Narsisteja, Extroverttejä, Kateellisia, Jääräpäitä, Kostonhaluisia, Röyhkeitä, Näyttäjiä, nöyryyttäjiä... - näin minusta!

Suomalainen autoilija aiheuttaa ulkomailla ajaessaan joskus vaaratilanteita - pysähtymällä yhtäkkiä STOP-merkkiin!

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8155

Kerran ulkomailla yks nainen halus parkkeerata auton jalkakäytävälle, mut siihen oli laitettu jotain typeriä liikenne-/työmaa-pömpeleitä. Nainen nousi kypsän näköisenä autostaan, kävi siirtämässä pömpelit, ja parkkeeras autonsa siihen pokkana.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8155

TeeSi kirjoitti:
Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan kaistaa nykyisin päivittäin alta 10m väliin ulkokaistalle ennen rekkaa nopeudella 100km/t kun jono ajaa 125kmt. Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.
2) Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.
3) Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.
4) Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen valossa lähtee rauhassa - "Eihän tässä kiire kun vapaa tie"..., valojen kierto on lähes 2 min ja vain 10 autoa max ehtii suomalaisella menttaliteetilla - Hämeessä (Stadi parempi).
5) Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim. illalla teollisuusalueen liittymässä haja-alueella jossa 60km/t vaihtuu perusnopeudesta 80km/t - metsän keskellä! (650€ sakkoja noin Jokimaalla).

On kai muitakin eroja - vai ovatko lopulta eroja EU?

Se motarilla puikkelehtiminen on aika turhaa...
Miksi ihmeessä suomalaiset puikkelehtivat? Saako ajaa ylinopeutta, kun käyttää välillä autonsa perää toisen edessä?

peniemis
Seuraa 
Viestejä148

TeeSi kirjoitti:
Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan ...... Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.

Kaistanvaihtaja on edelleen väistövelvollinen.  Sujuvassa liikenteessä pitää osata ennekoida ja antaa muillekin tilaa. Sinua hirvittänyt tilanne syntyy usein siten, että sisemmällä kaistalla ajava lähestyy hitaammin ajavaa, jolloin hänelle syntyy tarve ohittaa. Tässä tilanteessa ohittajan tulee ilmoittaa aikeistaan käyttämällä suuntamerkkiä, ja ulkokaistalla ajavan hyvään ajotapaan kuuluu antaa tilaa pakottamatta ohitusta aikovaa hidastamaan enstisestään.

TeeSi kirjoitti:
Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.

Aiheutat itsekin vaaratilanteita. Ainakin pääkaupunkiseudulla kyllä saa tilaa kun vain ilmoittaa aikeistaan. Toki on noita itsekkäitä 'kiilaajia', mutta heitä on melko vähän. En osaa sanoa mikä on tilanne muualla Suomessa.

TeeSi kirjoitti:
 Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.

Tuo on kyllä hieman pelottavaa. On toki ymmärrettävää, että kymmentonnisen tava-auton nopeudenmuutokset ovat niin hitaita, että kuljettaja pyrkii välttämään jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Jos tuossa tilanteessa liikenne hidastuu yllättäen, ei ole kivaa kun peilistä näkee joutuvansa mankeliin.

TeeSi kirjoitti:
 Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen ...

Tuo ei ole syy. Liikennevaloista autoja purkautuu yksi neljässä sekunnissa per kaista. Todellinen syy vanhoille vihreille ajamiseen on se, että valojen vaihtumisen turvavälit ovat liaan pitkiä. Tiedetään, että risteävää likennettä ei ei tule vielä muutamaan sekuntiin vaikka tässä suunnassa jo punainen vaihtuikin. Kun tähän on totuttu, varoaikojen lyhentäminen näkyisi vahvasti onnettumuustilastoissa.

TeeSi kirjoitti:
 Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim....

Erehdyt. Tuollaista kyllä esiintyi aikoinaan. Nykyään valvonta keskitetään todellisiin vaaran paikkoihin, risteyksiin, koulujen lähelle tms.  Peltipoliisit ja liikkuvat partioautot hoitavat valvonnan muualla.

Liikennekulttuuri on selvästi parantunut ainakin niillä alueilla , joilla on enemmään liikennettä. Mutta aina kuskeissa tulee olemaan sekä törttöilijöitä ja muista välittämättömia egoisteja, heitä on vain siedettävä; onneksi heitä on vähän. Kannattaa muistaa, että jollakin 'kaahailijalla' saattaa olla aidosti kiire - ja kun sellainen kiire sattuu omalle kohdalle, on kiitollinen,  jos muut mahdollistavat ripeän etenemisen.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

No joo. Viikko sitten oli poliisin "salama" auto parkkeerattu koulun luo räpsimään kuvia ylinopeutta ajavista.
Kyseessä pieni kyläkoulu suhteellisen vähäliikenteisen tien varrella maaseudulla.
Kellon aika 5:30 ohi ajaessani!?!
Varmaan kauheesti pikku koululaisia siihen aikaan liikkeellä?
Eihän kyseessä voi olla sakkorysä?
40 alueella ajetaan 40 , vaikka onkin vain lyhyen matkaa kyseinen rajoitus koulun takia. Ja sillä selvä.
Vaarallinen paikka, ilmanmuuta.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257

Punde kirjoitti:
No joo. Viikko sitten oli poliisin "salama" auto parkkeerattu koulun luo räpsimään kuvia ylinopeutta ajavista.
Kyseessä pieni kyläkoulu suhteellisen vähäliikenteisen tien varrella maaseudulla.
Kellon aika 5:30 ohi ajaessani!?!
Varmaan kauheesti pikku koululaisia siihen aikaan liikkeellä?
Eihän kyseessä voi olla sakkorysä?

Kyllä kyläkoulujen lähistöllä on syytä varoa lapsia muulloinkin kuin kouluaikoina.

Niillä kyläkouluilla kun järjestetään iltaisin kaikenlaista toimintaa lapsille ja nuorille.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Juu, mutta ei aamulla 5:30 koululla mitään toimintaa ole. Koulu alkaa kello 9:00.
Eka bussi tuo lapsia kello 8:45 koululle.
Ihan on tuttu koulu lasten koulu ajalta.
Silloin sai ajaa 80 koulun ohi. Nyt koulun välitunti alue aidattu, ettei lapset pääse tielle ja 40rajoitus.
Aikaisemmin ei aitaa ja 80.
Joskus tuntuu kuin jotkut asiat menisi ns. överiksi.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä492

peniemis kirjoitti:

Erehdys. Tuollaista kyllä esiintyi aikoinaan. Nykyään valvonta keskitetään todellisiin vaaran paikkoihin, risteyksiin, koulujen lähelle tms.  Peltipoliisit ja liikkuvat partioautot hoitavat valvonnan muualla.

Liikennekulttuuri on selvästi parantunut ainakin niillä alueilla , joilla on enemmään liikennettä. Mutta aina kuskeissa tulee olemaan sekä törttöilijöitä ja muista välittämättömia egoisteja, heitä on vain siedettävä; onneksi heitä on vähän. Kannattaa muistaa, että jollakin 'kaahailijalla' saattaa olla aidosti kiire - ja kun sellainen kiire sattuu omalle kohdalle, on kiitollinen,  jos muut mahdollistavat ripeän etenemisen.


Ei todellakaan! Nastolan Poliisi teki rysän illalla 20:25 Jokimaan teollisuusalueen liittymään Vanhalla Lahdentiellä, peltoja ja metsää - teollisuusalueelta ei kukaan tule, ajettiin keskustellen vaimon kanssa 91 km/t gps tarkkaan 80km/t aluerajotusta. Siinä on ylämäki liittymään kun rajoitus vaihtuu ja nostin kaasun, mäen päällä näin poliisipartiot 2kpl kiinniotossa, vilkaisin mittaria ja nopeus alta 85 km/t eli lyhyt lappu! Vaan eipä ollut - 93km/t tutkan mukaan ja armosta 90km/t ja sakkoa 650€. Tutkan on täytynyt olla heti rajoitusmerkin kohdalla ENNEN RISTEYSTÄ!
-> Täydellinen rahastusrysä! Miksi muuten hommaa veti 2 partiota ilalla työajan jälkeen Nastolasta naapurikunnasta ylitöinä?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

TeeSi kirjoitti:

-> Täydellinen rahastusrysä! Miksi muuten hommaa veti 2 partiota ilalla työajan jälkeen Nastolasta naapurikunnasta ylitöinä?

Vai että työajan jälkeen. :DDD

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257

o_turunen kirjoitti:
TeeSi kirjoitti:

-> Täydellinen rahastusrysä! Miksi muuten hommaa veti 2 partiota ilalla työajan jälkeen Nastolasta naapurikunnasta ylitöinä?

Vai että työajan jälkeen. :DDD

Aloittelivat varmaan yö vuoroa kevyesti pistämällä tutkan pystyyn.

Eiköhän se nopeusvalvonta perustu myös siihen että tutka voi olla missä vain ja milloin vain. Kyllä peltipoliisien paikat oppii äkkiä muistamaan ja hidastamaan niiden kohdalla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat