Sivut

Kommentit (47)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8140

Neutroni kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Sitä piti vaan kysyä, että mistä mahtaa johtua, että auto kulkee käynnistyksen jälkeen ITSESTÄÄN 1000 rpm? On tehny näin vuosihuollon jälkeen, en tajunnu heti, luulin että alamäki mutta kun fiilis toistui, testasin - auto vain kulkee hitaasti itsestään, vaikka kaasupoljin ei nouse...

Sinulla on ilmeisesti automaattivaihteet. Se kuuluu säätää niin, että auto ryömii tyhjäkäynnillä ja se pitää pitää jarrulla paikallaan. 1000 rpm on aika kova tyhjäkäynti, jos moottori on lämmin, mutta kylmänä ihan tavallinen.

Kiitos vastauksesta. En tiennyt tuota automaattivaihteisesta. Mutta tämä on manuaalinen... (ehkä tahtoisi olla automaattinen?) Tuntuu, että kylmällä moottorilla ajoon lähdettäessä tekee tätä enemmän, en ole kuitenkaan asiasta varma, kun vasta testasin. Auto kulki satoja metrejä itsestään, kunnes minä sen pysäytin. Toivottavasti ei ole mikään vaarallinen vika... Vien auton maanantaina tarkistettavaksi.

Osaisinpa itse jotain autoista... havahduin eräänä päivänä siihen, että ovien saranoiden puhdistus & öljyäminen EI kuulu laajempaan vuosihuoltoon. Olen ilmeisesti aivan liian tottunut siihen, että joku muu aina hoitaa. Eikä edes hävettänyt, koska olen nainen. Mutta nyt hiukan hävettää, että jouduin miettimään, mikä on paras voiteluaine saranoihin... 🤔😅

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34048

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. En tiennyt tuota automaattivaihteisesta. Mutta tämä on manuaalinen... (ehkä tahtoisi olla automaattinen?) Tuntuu, että kylmällä moottorilla ajoon lähdettäessä tekee tätä enemmän, en ole kuitenkaan asiasta varma, kun vasta testasin. Auto kulki satoja metrejä itsestään, kunnes minä sen pysäytin. Toivottavasti ei ole mikään vaarallinen vika... Vien auton maanantaina tarkistettavaksi.

No sitten kytkin ei irroita kunnolla. Lienee väärin säädetty tai ehkä nestettä on liian vähän. Kyllä sen voi jarrulla pysäyttää, mutta kytkin kuluu piloille nopeasti noin. Kannattaa korjauttaa se pian.

Lainaus:
havahduin eräänä päivänä siihen, että ovien saranoiden puhdistus & öljyäminen EI kuulu laajempaan vuosihuoltoon. Olen ilmeisesti aivan liian tottunut siihen, että joku muu aina hoitaa. Eikä edes hävettänyt, koska olen nainen. Mutta nyt hiukan hävettää, että jouduin miettimään, mikä on paras voiteluaine saranoihin... 🤔😅

Tavallinen vaseliini on täysin riittävä voiteluaine saranoihin, vaikka kaupat ovat täynnä mitä ihmeellisimpiä mönjiä. En ole itse koskaan rasvannut oven saranoita enkä rasvaa. Ei yksikään auto ole siihen hajonnut ja yhtä lukuunottamatta niillä on ajettu yli 300000 km.  Mutta en ole autoiluasioissa kunnon ihminen vaan romuilla itseään rääkkäävä pihtari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1172

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Sitä piti vaan kysyä, että mistä mahtaa johtua, että auto kulkee käynnistyksen jälkeen ITSESTÄÄN 1000 rpm? On tehny näin vuosihuollon jälkeen, en tajunnu heti, luulin että alamäki mutta kun fiilis toistui, testasin - auto vain kulkee hitaasti itsestään, vaikka kaasupoljin ei nouse...

Sinulla on ilmeisesti automaattivaihteet. Se kuuluu säätää niin, että auto ryömii tyhjäkäynnillä ja se pitää pitää jarrulla paikallaan. 1000 rpm on aika kova tyhjäkäynti, jos moottori on lämmin, mutta kylmänä ihan tavallinen.

Osaisinpa itse jotain autoista... havahduin eräänä päivänä siihen, että ovien saranoiden puhdistus & öljyäminen EI kuulu laajempaan vuosihuoltoon. Olen ilmeisesti aivan liian tottunut siihen, että joku muu aina hoitaa. Eikä edes hävettänyt, koska olen nainen. Mutta nyt hiukan hävettää, että jouduin miettimään, mikä on paras voiteluaine saranoihin... 🤔😅

Jos auto vaeltaa kylmänä niin että vaihde ei ole päällä ja kytkin ei ole pohjassa, johtuu jähmeästä vaihteistoöljystä. Jos ei ole vaihdettu aikoihin, kannattaa harkita, mut ei ole vaarallinen vika.

Jos taas vaeltaa niin että vaihde on päällä ja kytkin pohjassa, sitten kytkin ei irrota kunnolla. Sen kyllä yleensä huomaa ensimmäisenä siitä että vaihteet ei mene ajossa kunnolla päälle. Sillon voi olla kytkinnesteessä vajausta,  tai ilmaa seassa, tai sit jotain muuta vikaa mikä vaatii osien vaihtoa. Siinä tapauksessa kannattaa korjata nopeesti, veemäinen jos kytkin lakkaa kokonaan irrottamasta tienpäällä. Joutuu käytännössä sammuttaan auton aina kun pitää pysähtyä ja starttaan vaihde päällä kun lähtee liikkeelle. 

Ite suihkin teflon spraytä joka rakoon.

https://www.tokmanni.fi/teflon-spray-400-ml-6416631093375

Pattinero
Seuraa 
Viestejä162

Kannattaa muuten katsoa mitä muuta siihen "laajempaan" vuosihuoltoon ei kuulu. Monissa merkeissä siihen ei kuulu kuin laskun kirjoitus. Mikään ei ole kalliimpaa kuin auton merkkihuollossa käyttäminen. No, ehkä energian säästö on toinen aika kallis homma.

Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Pattinero
Seuraa 
Viestejä162

TeeSi kirjoitti:
Kohta tulee ongelmia - ajokulttuuri poikkeaa EU:sta - yhtenäistämistä!
1) Moottoritiellä vaihdetaan kaistaa nykyisin päivittäin alta 10m väliin ulkokaistalle ennen rekkaa nopeudella 100km/t kun jono ajaa 125kmt. Ilmeisesti lainsäädäntö Suomessa on muuttunut tältä osin eli takaa tuleva väistää. Hirvitti tänäänkin alta 5m väli edelläajavaan yllättäen.
2) Kaistanvaihdossa ennen liikennevaloja ei käytetä vilkkua - no samoin toimin itsekkin koska jos näytän vilkkua ajoissa ajaa jono tiukasti raot kiinni ja kaistanvaihto on mahdoton.
3) Rekkojen tapa ajaa tiukasti 5m puskurista jos ajaa 80km/t on ärsyttävä.
4) Kypsillä keltaisilla mennään, mutta syy on se "Hämeessä" ensimmäinen valossa lähtee rauhassa - "Eihän tässä kiire kun vapaa tie"..., valojen kierto on lähes 2 min ja vain 10 autoa max ehtii suomalaisella menttaliteetilla - Hämeessä (Stadi parempi).
5) Poliisit tekee järjestään sakotuksen "Rysillä" esim. illalla teollisuusalueen liittymässä haja-alueella jossa 60km/t vaihtuu perusnopeudesta 80km/t - metsän keskellä! (650€ sakkoja noin Jokimaalla).

On kai muitakin eroja - vai ovatko lopulta eroja EU?

Suomen liikenneturvallisuus on parantunut todennäköisesti vain siksi, että teknologia on kehittynyt. Näillä ajotavoilla, liikennemäärillä ja menneen ajan vapailla nopeusrajoituksilla ruumiita ja romuja olisi muuten tien poskissa läjittäin. Venäjä on maa, jossa näitä asioita vasta opetellaan, ja jälki on sen mukaista. Ja yksi syy on juuri se, että myös ajokalusto on mitä on edelleenkin. Asenteet ovat lisäksi aivan sucks-luokkaa.

Mutta ihmeellisiä asioita on tosiaan näissä liikennekulttuuriin liittyvissä asioissa myös Suomessa. Ne voivat vaikuttaa vaarattomilta, mutta asenne niiden taustalla on aivan toinen. En tiedä minkälaisia kuskeja tämän päivän takapenkit kasvattavat, mutta ainakin vielä 1980-luvulla, ja myöhemminkin, sieltä kasvoi täysiä kusipäitä. Ja niitähän on liikenteessä varmasti enemmistö. Ja sen kyllä huomaa.

Tulevaisuuden haasteet ovat siinä, että kun robottiautot ja  autonomiset autot yleistyvät, niin miten ne sopivat paskapäiden kanssa samalle tielle? Siirtymäaika teknologisesti kehittyneenpään olotilaan  tulee olemaan haasteellinen. Saas nähdä mitä siihen tullaan keksimään lääkkeeksi. Todennäköisesti kaikenmaailman ajokieltoja tms. virityksiä on edessä. Yksi asia on myös varmaa, että siirtymäajan aiheuttamat haitat ja jopa menetykset on vain pakko hyväksyä.

Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8140

Kiitokset vastauksista koskien autoani, asia selvisi. Auto on kunnossa. En kertonut selvästi, että auto kulkee itsestään kun vaihde on ykkösellä ja kytkin ylhäällä - ja niinhän se kuuluukin!

Viime viikolla, kun vasta epäilin asiaa (olen ollut paranoidi kuukausi sitten tehdyn huollon jälkeen, kun huolto kesti yli 5 tuntia mutta pari juttua oli sen jälkeen huonosti, ja piti viedä uudelleen sinne merkkihuoltoon), huoltomies kysyi onko kaasupoljin varmasti täysin ylhäällä. Sanoi että muuten saattaa olla jotain vikaa. Mutta tänään kun menin paikan päälle ja juttelin toisen mekaanikon kanssa, selvisi että se on auton perusominaisuus... 😳😁😌

Kun moottori on lämmin ja auto tyhjäkäynnillä, kierrosluku on 900.

Pitäisi varmaan joskus tutustua huoltokirjaan. Kerran sen tein saadakseni ohjeet kellonajan vaihtamiseen, ja olipa se ahaa-elämys. Että on helpompaakin kuin google. Eikä tarvitse olla laiska, kun elämää voi pienillä asioilla helpottaa.

Sellainen into aloitteellisuuteen olisi hyvä välittää myös lapsille, jos omassa lähipiirissä on niin nuoria ihmisiä. Voi antaa esimerkkiä ja mahdollisuuksia osallistua, ilman suorituskeskeisyyttä. Olemalla liian kontrolloiva (epäkunnioittava), opettaa passiivisuuteen. Ei ole niinkään tylsiä asioita, on lähinnä tylsiä asenteita!

Esim. kerran kun yksi lapsi valitti ruotsin läksyjä, kysyin, saanko osallistua hänen läksyjensä tekoon. Sain. No mitä tein? Kuuntelin ensin hiljaa, ja seurasin mitä lapsi tekee; jos hän kysyi jotain, laitoin vastauksen google-kääntäjästä kaiuttimelta, jonka jälkeen lausuin saman liioitellusti painottaen. Oli meillä ainakin hauskaa!!

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1922

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Olen huomannut, että se miten muut kolhii sun autoa parkkipaikalla (kolauttelee ovia) tai ärsyyntyy liikenteessä riippuu kyllä omista tavoista... Jos ei esim. vaivaudu parkkeeraamaan autoaan suoraan ja keskelle parkkiruutua,

Jos nykymalliset leveät autot ovat kapeissa parkkiruuduissa keskellä, kolhuja tulee helposti koska tilaa ei ole riittävästi ovien avautua. Mutta kun joka toinen auto ajaa keula edellä ja joka toinen peruuttaa ruutuun, voi autot ajaa ruutuihin siten että autojen oikea puoli on vierekkäin 10...20 cm välillä, ja kaikilla on vasemmalla reilusti tilaa avata ovi ja päästä sisään. Oikealle etuistuimelle pääsee helposti sen jälkeen kun kuski on ensin ajanut auton ulos ruudusta, ainakin osittain. Takaistuimen voi täyttää vasemmalta puolelta oikean puoleissta paikasta alkaen, varsinkin lasten osalta. Tämä siis pääsääntönä, poikkeuksia toki on, kuten autot joissa ohjaus on oikealla , sekä kaikki jossa kyytiin pitäisi päästä pyörätuolilla, mutta invapaikathan ovat erikseen juuri tuosta syytä. Mutta jos niitä ei ole tarpeeksi tai niissä on niille paikoille kuulumattomia autoja, täytyy tavallisella paikalla olevan inva-auton viereen jättää tavallista enemmän tilaa, viereiseen ruutuun mahtuu silti hyvin esim moottoripyörällä.

Ei siis mitään järkeä ajaa yleensä keskelle ruutua. Sellainen toiminta on vain itsekkyyttä ja toisten huomioon ottamattomuutta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat