Seuraa 
Viestejä148

Totekehitysidea vapaasti varastettavaksi.
Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa. Tähän helpottavan ratkaisun kehittäminen, patentointi ja markkinointi saattaa rikastuttaa.

Käytännössä on lähinnä kaksi tekniikkaa, jotka tulevat kysymykseen. Fyysinen kontakti tai langaton sähkömagneettinen lataus lataus. Muitakin tapoja teoriassa on (esim. valo), mutta eivät ehkä vastaa käytännön tarpeita. Induktiolatauksellakin liene ongelmansa, joten mietitäänpä lataustelakkaa.
Periaate saisi olla, että auto vain ajetaan pysäköitäessä jollakin tarkkuudella kiinni telakkaan, ja lataaminen alkaa. On siis kaksi pääkomponenttia, autoon kuuluva kytkentäosa, sekä sähköissä kiinni oleva lataustelakka. Lisäksi kytkentäosan olisi hyvä olla sellainen, että se on helposti jälkiasennettavissa autoon. Telakan pistokeosan tulee olla jonkin verran liikkuva sekä sivusuunnassa että syvyyssuunnassa, että hieman kiertyvä. Kun auto ajetaan kohti telakkaa, sivusuuntainen asento virhe korjataan joillakin soveltuvilla ohjaimilla, niin, että pistokkeet kohtaavat oikein. Syvyyssuuntaan tarvitaan myös joustoa. jottei "kolaroida". Kytkentämekanismin tulee luonnollisesti täyttää sähköturvallisuusmääräykset - tämä lienee helppo toteuttaa ohjainelekroniikalla siten, että telakka tunnistaa syntyneen kytkennän virheettömyyden ja vasta sittten päästää jännitteen kytkenään. Jos ohjelmistoa kehittäisi pitemmälle, voisi määritellä kytkentäosan ja auton välisen kommunikointirajapinnan (yhteistyössä auton valmistajien kanssa), jolloin lataus tapahtuisi auton määrittelemin parametrein. Lisäksi on huomioitava kaupalliset edellytykset - saatta olla, että esim. karvalakki- ja edistyneempi malli tarvitaan. Nykyisten sähköautojen lataustolppien vähittäismyyntihinta lienee noin 800 ... 2000 euroa. "Mutu-hinta" kytkentäosalla voisi olla alkuun noin 1 K€, mutta ajan myötä tuotannon kasvaessa sitä on laskettava reilusti. Toisaalta hyvin suunniteltua, toimivaa, käyttökelpoista ja vahvasti patettisuojattua laitetta ei välttämättä iytse tarvitse alkaa tuottamaan, prototyyppi riittää jos lisenssoi tuotannon.

Sivut

Kommentit (23)

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä122

Kyllä minä olen vakaasti sitä mieltä ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin kaapeli, ainakin pikalatauksessa on niin suuret virrat kyseessä ettei lataannu persettä tekoturkisistuinpäällykseen hankaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35095

Vai että tonnilla automaattisesti kytkeytyvä lataustelakka, joka toimii vuosikausia Suomen säissä törttöjen kuskien runneltavana. Siinä sitä on puuhaa suunnittelijalle. Mistä sitä halvempaa unobtainiumia taas saikaan.

Vierailija

Vanadiumpariston lataaminen olisi aika lailla samanlainen kuin tankkaus. Käytetyt nesteet imetään pois ja uudet pumpataan tilalle.

Siinä on vaan sellainen juttu että kyseisen pariston teho/paino suhde lienee onnettoman huono. Pääsisiköhän edes samoihin kuin lyijyakku?

ID10T
Seuraa 
Viestejä10630

peniemis kirjoitti:

Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa.

Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on? Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia. Vai etkö muka ole kuullut lohkolämmittimestä aikaisemmin?

NotYet
Seuraa 
Viestejä4141

ID10T kirjoitti:
peniemis kirjoitti:

Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa.

Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on? Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia. Vai etkö muka ole kuullut lohkolämmittimestä aikaisemmin?

Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35095

NytRiitti kirjoitti:
Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Tuossa ajatuksessa on jotain tuttua. Onko ehkä jossain scifielokuvassa jotain lämpimiä ufotalleja?

Noin vakavammin, tuo ei oikein ole taloudellisesti yhteensopiva ratkaisu kaupunkilaisproletariaatin tulotason kanssa. Eli niitä piuhoja tarvitaan. Sähköautojen kanssa pysyvät lihaksetkin kunnossa, kun riuhtoo joka aamu ja ilta tiukkoja kolmivaihepistokkeita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35095

ID10T kirjoitti:
Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on?

Ei kai mikään, jos tykkää näprätä sähkölaitteita parinkymmenen asteen pakkasissa tai horisontaalisissa räntäsateissa.

Lainaus:
Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia.

Sinulla ei selvästkään ole hajamielistä emäntää.

MooM
Seuraa 
Viestejä11516

Neutroni kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Tuossa ajatuksessa on jotain tuttua. Onko ehkä jossain scifielokuvassa jotain lämpimiä ufotalleja?

Noin vakavammin, tuo ei oikein ole taloudellisesti yhteensopiva ratkaisu kaupunkilaisproletariaatin tulotason kanssa. Eli niitä piuhoja tarvitaan. Sähköautojen kanssa pysyvät lihaksetkin kunnossa, kun riuhtoo joka aamu ja ilta tiukkoja kolmivaihepistokkeita.

Noissa olis kyllä innovoimisen varaa. Joku kierresysteemi tai pistokkeen ja rasian yhdistävä siltamainen kiristävä osa, joka aukeaisi helposti. Minä satutan itseäni suunnilleen aina, kun irrottaessa pitää nostaa sitä pistorasian puolesta suojaläppää samalla kun vetää osia erilleen. Osien irrotessa suojaläppä raapii ikävästi. Sähköautojen pistokkeista en tiedä, puhun nyt ihan tavallisista kolmivaihevirtasysteemeistä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä11516

Neutroni kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on?

Ei kai mikään, jos tykkää näprätä sähkölaitteita parinkymmenen asteen pakkasissa tai horisontaalisissa räntäsateissa.

Lainaus:
Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia.

Sinulla ei selvästkään ole hajamielistä emäntää.

Meillä hankaluus on ratkaistu tai ainakin minimoitu sillä, että kellokytkimessä on kaksi piuhaa tyypilisille lähtöajoille ajastettuna. Ja piuhat kiinni koko talven (joo, ei saisi olla). Hajamielisyyden vaikutus siinä, että unohtaa irroittaa piuhan aamulla on ratkaistu sillä, että piuhat ovat sellaisesssa asennossa, että todennäköisimmin lähtevät nätisti irti autosta, kun peruuttaa ulos katoksesta. Toistaiseksi ne muutamat kerrat, kun näin on käynyt ovat menneet ok.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8300

Muistaakseni sellaisiakin systeemejä on kokeiltu jossa auto ajetaan parkkipaikkaansa ja maasta nousee automaatti-elektrodit jotka osuvat oikeisiin kohtiin auton alla ja lataus alkaa. Toimiessaan vaivaton mutta monimutkainen systeemi.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1772

Semmoinen suurjännitteillä käytetty veitsiliitintyyppinen ratkaisu olisi varmatoiminen. Esijännitettyjen liuskojen väliin tungettaisiin litteä kieli. Tasajänniteteholatauksessa riittäisi kaksinapainen ratkaisu. Tiedonsiirto järjestettäisiin langattomasti.

Karvalakkikansan autoissa luukku aukaistaisiin manuaalisesti ja parempi väki hoitaisi homman automaattisesti.

Tämä kaatuu luultavasti siihen, että kaikki valmistajat haluavat omanlaisensa muovikuoren kyseiseen pistokkeeseen. Tai microsoft haluaa suunnitella tiedonsiirto-ohjelman.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1772

Lataamista ei taida rajoittaa ainakaan teho.

Tehokkaita latausasemia alkaa kuitenkin jo nousta ympäri Eurooppaa, ja yksi vahvimmista toimijoista on eurooppalaisten autovalmistajien konsortio Ionity. Sen asemia tulee myös Keskon liikepaikkoihin etelän pääteiden varsille.

Ionityn latausasemilla on jo riveittäin 350 kilowatin lataustehoihin kykeneviä ABB:n latauslaitteita, mutta yhtään tällaista lataustehoa vastaanottavaa autoa ei markkinoilta vielä löydy. Latausteho vastaa yhden Citymarketin jatkuvaa sähkönkulutusta, joten käyttö edellyttää edistyksellistä tekniikkaa.

Latausasemilla korkeat tehot kesytetään muutaman perusasian voimin. Ensinnäkään kaikkea tehoa ei kannata ottaa lataushetkellä suoraan verkosta, vaan sähköenergiaa välivarastoidaan tasaiseen tahtiin, jotta verkon kuormitus pysyy tasaisena.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-huippunopea-sahkoautojen-lataus-on-jo-mahdollista-sopivat-sahkoautot-vain-puuttuvat/?shared=890546-b4b502fc-500

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8300

Tuolla puhutaan latausjännitteen nostamisesta jotta latausvirtaa voitaisiin pienentää. Suuren virran vuoksi noilla tehoilla tarvitaan vesijäähdytteinen latauspistooli. Ehdottelin jo kymmenen vuotta sitten että autojen lataukseen sovittaisiin käytettäväksi sähköverkon välijännite 1500V joko sellaisenaan tai tasasuunnattuna. Verkossa on jo komponentit tuohon ja sama johto käy 1500V lle.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

George Hanson kirjoitti:
Lataamista ei taida rajoittaa ainakaan teho.

Tehokkaita latausasemia alkaa kuitenkin jo nousta ympäri Eurooppaa, ja yksi vahvimmista toimijoista on eurooppalaisten autovalmistajien konsortio Ionity. Sen asemia tulee myös Keskon liikepaikkoihin etelän pääteiden varsille.

Ionityn latausasemilla on jo riveittäin 350 kilowatin lataustehoihin kykeneviä ABB:n latauslaitteita, mutta yhtään tällaista lataustehoa vastaanottavaa autoa ei markkinoilta vielä löydy. Latausteho vastaa yhden Citymarketin jatkuvaa sähkönkulutusta, joten käyttö edellyttää edistyksellistä tekniikkaa.

Latausasemilla korkeat tehot kesytetään muutaman perusasian voimin. Ensinnäkään kaikkea tehoa ei kannata ottaa lataushetkellä suoraan verkosta, vaan sähköenergiaa välivarastoidaan tasaiseen tahtiin, jotta verkon kuormitus pysyy tasaisena.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-huippunopea-sahkoautojen-lataus-on-jo-mahdollista-sopivat-sahkoautot-vain-puuttuvat/?shared=890546-b4b502fc-500

Mitä tuo energian varastointi asiaan vaikuttaa jos kerran City-marketin latauspisteeseen on jatkuvasti autoja jonossa? Taitaa olla jälleen kerran kyseessä jonkun huuhaauutisen pohjalta tehtyä TM:n huipputiedetoimittajan jorinaa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2181

Akkujen lämpötilanhallinnan voisi järjestää niinkin että pikalatauspistoolissa olisi jäähdytyskierto autoon päin. Isolla kiinteällä laitteella helpompi jäähdyttää ja lämmittää, lisäksi hukkaenergiaa voisi ehkä hyödyntää kiinteistön vedenlämmitykseen tai johonkin.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1772

o_turunen kirjoitti:
George Hanson kirjoitti:
Lataamista ei taida rajoittaa ainakaan teho.

Tehokkaita latausasemia alkaa kuitenkin jo nousta ympäri Eurooppaa, ja yksi vahvimmista toimijoista on eurooppalaisten autovalmistajien konsortio Ionity. Sen asemia tulee myös Keskon liikepaikkoihin etelän pääteiden varsille.

Ionityn latausasemilla on jo riveittäin 350 kilowatin lataustehoihin kykeneviä ABB:n latauslaitteita, mutta yhtään tällaista lataustehoa vastaanottavaa autoa ei markkinoilta vielä löydy. Latausteho vastaa yhden Citymarketin jatkuvaa sähkönkulutusta, joten käyttö edellyttää edistyksellistä tekniikkaa.

Latausasemilla korkeat tehot kesytetään muutaman perusasian voimin. Ensinnäkään kaikkea tehoa ei kannata ottaa lataushetkellä suoraan verkosta, vaan sähköenergiaa välivarastoidaan tasaiseen tahtiin, jotta verkon kuormitus pysyy tasaisena.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-huippunopea-sahkoautojen-lataus-on-jo-mahdollista-sopivat-sahkoautot-vain-puuttuvat/?shared=890546-b4b502fc-500

Mitä tuo energian varastointi asiaan vaikuttaa jos kerran City-marketin latauspisteeseen on jatkuvasti autoja jonossa? Taitaa olla jälleen kerran kyseessä jonkun huuhaauutisen pohjalta tehtyä TM:n huipputiedetoimittajan jorinaa.

Jos niin onnellisesti kävisi että sähköautoilijoita olisi jatkuvana virtana liikkeen aukioloaikana, niin kuitenkin öiseen aikaan, liikkeen ollessa suljettuna, välivaraston lataus onnistuu.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

George Hanson kirjoitti:

Jos niin onnellisesti kävisi että sähköautoilijoita olisi jatkuvana virtana liikkeen aukioloaikana, niin kuitenkin öiseen aikaan, liikkeen ollessa suljettuna, välivaraston lataus onnistuu.

Niinpä. Cty-Marketin energiavarastoa ladataan yöllä kun sähköautoilijoiden autot on kotona latautumassa ja autoilijoiden energiavarastoja ladataan päivällä, kun autot on City-Marketi latauspisteessä latautumassa. Ja energiankulutus pienenee ja energiaa säästyy kun sitä varastoidaan. Mitä enemmän sitä varastoidaan, niin sitä parempi ja maailma pelastuu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat