Seuraa 
Viestejä134
Liittynyt1.3.2013

Totekehitysidea vapaasti varastettavaksi.
Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa. Tähän helpottavan ratkaisun kehittäminen, patentointi ja markkinointi saattaa rikastuttaa.

Käytännössä on lähinnä kaksi tekniikkaa, jotka tulevat kysymykseen. Fyysinen kontakti tai langaton sähkömagneettinen lataus lataus. Muitakin tapoja teoriassa on (esim. valo), mutta eivät ehkä vastaa käytännön tarpeita. Induktiolatauksellakin liene ongelmansa, joten mietitäänpä lataustelakkaa.
Periaate saisi olla, että auto vain ajetaan pysäköitäessä jollakin tarkkuudella kiinni telakkaan, ja lataaminen alkaa. On siis kaksi pääkomponenttia, autoon kuuluva kytkentäosa, sekä sähköissä kiinni oleva lataustelakka. Lisäksi kytkentäosan olisi hyvä olla sellainen, että se on helposti jälkiasennettavissa autoon. Telakan pistokeosan tulee olla jonkin verran liikkuva sekä sivusuunnassa että syvyyssuunnassa, että hieman kiertyvä. Kun auto ajetaan kohti telakkaa, sivusuuntainen asento virhe korjataan joillakin soveltuvilla ohjaimilla, niin, että pistokkeet kohtaavat oikein. Syvyyssuuntaan tarvitaan myös joustoa. jottei "kolaroida". Kytkentämekanismin tulee luonnollisesti täyttää sähköturvallisuusmääräykset - tämä lienee helppo toteuttaa ohjainelekroniikalla siten, että telakka tunnistaa syntyneen kytkennän virheettömyyden ja vasta sittten päästää jännitteen kytkenään. Jos ohjelmistoa kehittäisi pitemmälle, voisi määritellä kytkentäosan ja auton välisen kommunikointirajapinnan (yhteistyössä auton valmistajien kanssa), jolloin lataus tapahtuisi auton määrittelemin parametrein. Lisäksi on huomioitava kaupalliset edellytykset - saatta olla, että esim. karvalakki- ja edistyneempi malli tarvitaan. Nykyisten sähköautojen lataustolppien vähittäismyyntihinta lienee noin 800 ... 2000 euroa. "Mutu-hinta" kytkentäosalla voisi olla alkuun noin 1 K€, mutta ajan myötä tuotannon kasvaessa sitä on laskettava reilusti. Toisaalta hyvin suunniteltua, toimivaa, käyttökelpoista ja vahvasti patettisuojattua laitetta ei välttämättä iytse tarvitse alkaa tuottamaan, prototyyppi riittää jos lisenssoi tuotannon.

Kommentit (14)

Hans Danmark
Seuraa 
Viestejä48
Liittynyt4.9.2017

Kyllä minä olen vakaasti sitä mieltä ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin kaapeli, ainakin pikalatauksessa on niin suuret virrat kyseessä ettei lataannu persettä tekoturkisistuinpäällykseen hankaamalla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28623
Liittynyt16.3.2005

Vai että tonnilla automaattisesti kytkeytyvä lataustelakka, joka toimii vuosikausia Suomen säissä törttöjen kuskien runneltavana. Siinä sitä on puuhaa suunnittelijalle. Mistä sitä halvempaa unobtainiumia taas saikaan.

ksuomala
Seuraa 
Viestejä2686
Liittynyt30.3.2014

Vanadiumpariston lataaminen olisi aika lailla samanlainen kuin tankkaus. Käytetyt nesteet imetään pois ja uudet pumpataan tilalle.

Siinä on vaan sellainen juttu että kyseisen pariston teho/paino suhde lienee onnettoman huono. Pääsisiköhän edes samoihin kuin lyijyakku?

ID10T
Seuraa 
Viestejä2250
Liittynyt3.10.2007

peniemis kirjoitti:

Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa.

Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on? Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia. Vai etkö muka ole kuullut lohkolämmittimestä aikaisemmin?

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2647
Liittynyt12.9.2012

ID10T kirjoitti:
peniemis kirjoitti:

Yksi ikävä piirre sähköautoissa on, että joka reissun jälkeen sekä lähdettäessä, ja välillä myös matkalla, on räpellettävä kaapeleiden ja pistokkeiden kanssa.

Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on? Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia. Vai etkö muka ole kuullut lohkolämmittimestä aikaisemmin?

Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28623
Liittynyt16.3.2005

NytRiitti kirjoitti:
Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Tuossa ajatuksessa on jotain tuttua. Onko ehkä jossain scifielokuvassa jotain lämpimiä ufotalleja?

Noin vakavammin, tuo ei oikein ole taloudellisesti yhteensopiva ratkaisu kaupunkilaisproletariaatin tulotason kanssa. Eli niitä piuhoja tarvitaan. Sähköautojen kanssa pysyvät lihaksetkin kunnossa, kun riuhtoo joka aamu ja ilta tiukkoja kolmivaihepistokkeita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28623
Liittynyt16.3.2005

ID10T kirjoitti:
Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on?

Ei kai mikään, jos tykkää näprätä sähkölaitteita parinkymmenen asteen pakkasissa tai horisontaalisissa räntäsateissa.

Lainaus:
Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia.

Sinulla ei selvästkään ole hajamielistä emäntää.

MooM
Seuraa 
Viestejä6291
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:
NytRiitti kirjoitti:
Vapaasti hyödynnettävä businesidea lohkolämmittimen piuhoista eroon pääsemiseksi.

Rakennetaan lämmitetty tila, johon auton voi ajaa sisään esim. yöksi.

Tuossa ajatuksessa on jotain tuttua. Onko ehkä jossain scifielokuvassa jotain lämpimiä ufotalleja?

Noin vakavammin, tuo ei oikein ole taloudellisesti yhteensopiva ratkaisu kaupunkilaisproletariaatin tulotason kanssa. Eli niitä piuhoja tarvitaan. Sähköautojen kanssa pysyvät lihaksetkin kunnossa, kun riuhtoo joka aamu ja ilta tiukkoja kolmivaihepistokkeita.

Noissa olis kyllä innovoimisen varaa. Joku kierresysteemi tai pistokkeen ja rasian yhdistävä siltamainen kiristävä osa, joka aukeaisi helposti. Minä satutan itseäni suunnilleen aina, kun irrottaessa pitää nostaa sitä pistorasian puolesta suojaläppää samalla kun vetää osia erilleen. Osien irrotessa suojaläppä raapii ikävästi. Sähköautojen pistokkeista en tiedä, puhun nyt ihan tavallisista kolmivaihevirtasysteemeistä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6291
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Mikä niissä kaapeleissa niin vastenmielistä on?

Ei kai mikään, jos tykkää näprätä sähkölaitteita parinkymmenen asteen pakkasissa tai horisontaalisissa räntäsateissa.

Lainaus:
Suomen oloissa kaapeleita on käytetty vuosikymmeniä myös polttomoottoriautojen kanssa iman ongelmia.

Sinulla ei selvästkään ole hajamielistä emäntää.

Meillä hankaluus on ratkaistu tai ainakin minimoitu sillä, että kellokytkimessä on kaksi piuhaa tyypilisille lähtöajoille ajastettuna. Ja piuhat kiinni koko talven (joo, ei saisi olla). Hajamielisyyden vaikutus siinä, että unohtaa irroittaa piuhan aamulla on ratkaistu sillä, että piuhat ovat sellaisesssa asennossa, että todennäköisimmin lähtevät nätisti irti autosta, kun peruuttaa ulos katoksesta. Toistaiseksi ne muutamat kerrat, kun näin on käynyt ovat menneet ok.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3190
Liittynyt7.7.2013

Muistaakseni sellaisiakin systeemejä on kokeiltu jossa auto ajetaan parkkipaikkaansa ja maasta nousee automaatti-elektrodit jotka osuvat oikeisiin kohtiin auton alla ja lataus alkaa. Toimiessaan vaivaton mutta monimutkainen systeemi.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1453
Liittynyt13.11.2014

Semmoinen suurjännitteillä käytetty veitsiliitintyyppinen ratkaisu olisi varmatoiminen. Esijännitettyjen liuskojen väliin tungettaisiin litteä kieli. Tasajänniteteholatauksessa riittäisi kaksinapainen ratkaisu. Tiedonsiirto järjestettäisiin langattomasti.

Karvalakkikansan autoissa luukku aukaistaisiin manuaalisesti ja parempi väki hoitaisi homman automaattisesti.

Tämä kaatuu luultavasti siihen, että kaikki valmistajat haluavat omanlaisensa muovikuoren kyseiseen pistokkeeseen. Tai microsoft haluaa suunnitella tiedonsiirto-ohjelman.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat