Seuraa 
Viestejä4

Luin tuossa autolehtiä ja nelivetomallien vertailua ja jäin ihmettelemään, että mitä se tarkoittaa kun monen merkin kohdalla lukee jotain esim. max 30-40% voimasta voidaan siirtää tarvittaessa etu/takapyörille, tai jotain muuta vastaavaa.

Okei, lähdetään normaalista etuvetoautosta. Siinä eturenkaille tulee 100% voimasta. Suurin osa nelikoista on kytkeytyvällä nelivedolla, jossa tällaiseen etuvetoautoon lisätty jokin kytkinpakka (Haldex) isketään kiinni ja voima pääsee takapyörille. Miksei se voima jakaudu sitten tasan 50/50? Etu ja takarenkaat pyörivät kuitenkin samalla nopeudella, joten ei sitä vääntövoimaa voi muuttaa vaihteistonkaan avulla eriäväksi. Mistä hatusta tuollainen jokin 30% on heitetty ja mihin fysiikkaan se voimanjako perustuu?

____________

Sivut

Kommentit (162)

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

itiootti kirjoitti:
Etu ja takarenkaat pyörivät kuitenkin samalla nopeudella, joten ei sitä vääntövoimaa voi muuttaa vaihteistonkaan avulla eriäväksi.

Tässä päättelysi menee pieleen. Planetaarisella, torsen-tyyppisellä tms. jakovaihteen tasauspyörästöllä voima voidaan jakaa eri suhteissa. Lukottoman tasauspyörästön ei kuulu välittää pyörimisnopeuksista vaan sen tulee jakaa voima niistä riippumatta. Torsenissa on "sisäänrakennettuna " lukitusta joka siirtää voimaa paremmin pitäville pyörille.

Googlaa "planetary  differential".

Täällä (kuvitteellinen)  tasauspyörästö jossa vetoakselien päässä olevat hammaspyörät ovat eri kokoisia. Silloin voimanjako ei mene tasan:

http://www.odts.de/southptr/gears/planetary.htm

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12501

Perusfyysikko esitti tuossa edellä jo oleellisimman, mutta voisin kuitenkin osaltani lisätä sen, että torsen on täysin mekaaninen sovellus, kun taasen idiootin mainitsema haldex on elektronisesti ohjattu.
Torsen sovellus on noista kahdesta ehdottomasti luotettavampi, esim. Audin quattro neliveto on torsen-tekniikalla toteutettu, kun taasen VW (muutamia passat malleja lukuunottamatta, joissa moottori sijoitettu pitkittäin) ja Skoda käyttävät haldex-tekniikkaa, ja tämä johtuu moottorin poikittais-sijoituksesta moottoritilassa, joka tekee torsen-tekniikan soveltamisen hankalaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
laiskimus
Seuraa 
Viestejä1589

itiootti kirjoitti:
Luin tuossa autolehtiä ja nelivetomallien vertailua ja jäin ihmettelemään, että mitä se tarkoittaa kun monen merkin kohdalla lukee jotain esim. max 30-40% voimasta voidaan siirtää tarvittaessa etu/takapyörille, tai jotain muuta vastaavaa.

 ja mihin fysiikkaan se voimanjako perustuu?

Voimanjako perustuu täysin fysiikkaan, mutta autolehtien asiaa koskevat väitteet eivät yleensä fysiikkaan perustu. Se varmastikin hämää loogisesti ajattelevia ihmisiä.

Jos 40 % voimasta siirretään etupyörille, tulee takapyörille 60% voimasta, eli 1,5 kertaa etupyörille tulevan verran.

Jos nyt nostat auton etupään pukille, ovat etupyörät ilmassa, ja niille tulee vääntöä nolla Nm. Takapyörille tulee silloin edelleen 1,5 kertaisesti, eli myös nolla Nm. Tällainen auto ei siis liikahtaisi mihinkään jollei kaikilla pyörillä olisi pitoa. Todellisuus voi olla hieman toinen, koska  autolehdet puhuvat asiasta yleensäkin mitä sattuu.

Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Lukoton / auki oleva tasauspyörästö jakaa voiman aina 50 /50.
Kun tasauspyörästö lukitaan voima jakaantuu, sanoisinko, miten sattuu.
Riippuen siitä mikä rengas pitää ja mikä sutii.
Torsen osaa olla toiminnaltaan äkkinäisen yllättävä ääritilanteessa.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

laiskimus kirjoitti:

Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Eikä pelkästään populäärijulkaisut noin väitä, vaan jopa ammattikirjallisuus. Väärähän se väite on. Täällä Vantaan ammattiopiston materiaalia:

http://verkkovaria.fi/liikenne/ajoneuvotekniikka/tasauspyorasto/

"Tasauspyörästön lukko kytkee vedon sekä hiekalla että jäällä olevaan pyörään, jolloin moottorin teho jakautuu tasan pyörien välillä, ja kuorma-auton on näin mahdollista päästä jälleen liikkelle ja mäki ylös."

Jakob
Seuraa 
Viestejä1591

laiskimus kirjoitti:
Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Toisaalta autoalalla 50/50 voimanjako on aika selvä asia kaikille. Samoin kuin vaikkapa sana "iskunvaimennin".

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Punde kirjoitti:
Moottorin tehon jakaantuminen tasan pyörille on kyllä vähän eri juttu, kuin voiman jakaantuminen niiden kesken.

Se on täsmälleen sama asia jos pyörimisnopeudet ovat samat, ja ne ovat jos tasauspyörästö on lukittu.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Jakob kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Toisaalta autoalalla 50/50 voimanjako on aika selvä asia kaikille. Samoin kuin vaikkapa sana "iskunvaimennin".

Jos alan oppikirjassa väitetään tasauspyörästön lukon jakavan voiman tai tehon tasan, vaikka se tekee päinvastoin (lukitsematon tasauspyörästö jakaa voiman tasan), niin asia ei luultavasti ole selvä. Ainakaan peruskäsitteet (teho, voima, vääntömomentti, välityssuhde...) eivät ole selviä monellekaan "rattimiehelle" kun alan keskustelupalstoja lukee. Epäilen iskunvaimentajan kohdalla olevan samoin. Tietysti automiehet tunnistavat iskunvaimentimen nähdessään ja osaavat jopa vaihtaa sen mutta tarkoitus ja toiminta on eri juttu.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Punde kirjoitti:
Ei ole. Jos toinen pyörä on vaikkapa ilmassa, ei se välitä voimaa vaikka pyöriikin samalla nopeudella kuin pitävä pyörä.
Tilanne on 100/0 voiman jakaantumisessa.

...kuten myös tehon jakautumisessa. Tehon ja voiman jakautumisen suhteet ovat samat jos pyörimisnopeudet ovat samat, ja ne ovat jos tasauspyörästö on lukittu. Teho on kulmanopeus kertaa vääntömomentti.

 Kts. edellinen viestini.

Goswell
Seuraa 
Viestejä13667

Jos tasauspyörästöä ei ole lukittu, voima menee sinne minne se helpommin pääsee, toinen pyörä voi sutia ja toinen olla paikoillaan pitävämmällä alustalla. Kun pyörästö lukitaan molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella vaikka toinen olisi ilmassa.

On kitkalukkoa joka on muka neliveto ja on hammaslukkoa joka on vasta neliveto. Kitkalukollisilta pitäsi kieltää neliveto ilmaisun käyttö kokonaan, koska eivät sitä ole silloin kun sitä todella tarvitaan.

Esim hyvin harva traktori on todella neliveto, vaikka nelivetona myydään, autoissa sama juttu..

Minun mielestä noin.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1591

Perusfyysikko kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Toisaalta autoalalla 50/50 voimanjako on aika selvä asia kaikille. Samoin kuin vaikkapa sana "iskunvaimennin".

Jos alan oppikirjassa väitetään tasauspyörästön lukon jakavan voiman tai tehon tasan, vaikka se tekee päinvastoin (lukitsematon tasauspyörästö jakaa voiman tasan), niin asia ei luultavasti ole selvä. Ainakaan peruskäsitteet (teho, voima, vääntömomentti, välityssuhde...) eivät ole selviä monellekaan "rattimiehelle" kun alan keskustelupalstoja lukee. Epäilen iskunvaimentajan kohdalla olevan samoin. Tietysti automiehet tunnistavat iskunvaimentimen nähdessään ja osaavat jopa vaihtaa sen mutta tarkoitus ja toiminta on eri juttu.

Iskunvaimentaja oli esimerkkinä nimityksestä joka on väärä ja virheellinen  mutta silti ajaa asiansa monenlaisessa kommunikaatiossa. Samoin kuin "50/50 voimanjako".

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5432

Jakob kirjoitti:
Perusfyysikko kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
Jos keskitasauspyörästö on lukittu, vaihtelee voimanjako tilanteesta riippuen 100:0 ... 0:100 etu- ja taka-akselien välille. Autolehdet ja maahantuojan/myyjän esitteet yleensä sekoilevat ja väittävät voimanjaon olevan tällöin tasan 50:50.

Toisaalta autoalalla 50/50 voimanjako on aika selvä asia kaikille. Samoin kuin vaikkapa sana "iskunvaimennin".

Jos alan oppikirjassa väitetään tasauspyörästön lukon jakavan voiman tai tehon tasan, vaikka se tekee päinvastoin (lukitsematon tasauspyörästö jakaa voiman tasan), niin asia ei luultavasti ole selvä. Ainakaan peruskäsitteet (teho, voima, vääntömomentti, välityssuhde...) eivät ole selviä monellekaan "rattimiehelle" kun alan keskustelupalstoja lukee. Epäilen iskunvaimentajan kohdalla olevan samoin. Tietysti automiehet tunnistavat iskunvaimentimen nähdessään ja osaavat jopa vaihtaa sen mutta tarkoitus ja toiminta on eri juttu.

Iskunvaimentaja oli esimerkkinä nimityksestä joka on väärä ja virheellinen  mutta silti ajaa asiansa monenlaisessa kommunikaatiossa. Samoin kuin "50/50 voimanjako".

Eikös kaksitoiminen iskuvaimennin vaimenna ensiksikin pyörän osuessa kuoppaan pyörän alas putoamista ja kuopan toisella reunalla ylös nousua, ja pyörän osuessa kiveen tms töyssyyn pyörän ylösnousua ja kiven jälkeen alas putoamista ja tietysti jälkiheilahduksia (auton massan ja jousien resonanssia).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat