Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt18.2.2017

Olen sen keksinyt, nykyään kun autoissa on vakiona navigaattorit, voidaan laittaa navigaattoriin ääni merkki joka vinkuu auton sisällä sitä lujempaa mitä kovemmin ajaa ylinopeutta, ja pisteenä iin päällä auto sammuttaa itsensä jos kaahaus ylittää esim 50kmh sallitun. auto voisi käynnistyä esim 10 min odottelun jälkeen.
Nerokasta ja halpaa.

Sivut

Kommentit (19)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5140
Liittynyt21.7.2017

Radikaali kirjoitti:
Olen sen keksinyt, nykyään kun autoissa on vakiona navigaattorit, voidaan laittaa navigaattoriin ääni merkki joka vinkuu auton sisällä sitä lujempaa mitä kovemmin ajaa ylinopeutta, ja pisteenä iin päällä auto sammuttaa itsensä jos kaahaus ylittää esim 50kmh sallitun. auto voisi käynnistyä esim 10 min odottelun jälkeen.
Nerokasta ja halpaa.

Kukaan ei sellaista suostuisi käyttämään. Muuten hyvä.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

ID10T
Seuraa 
Viestejä2720
Liittynyt3.10.2007

Neutroni kirjoitti:
Loistavaa ajattelua. Sääntö-Suomi saa sinusta oivan pikkunilkin johonkin turhaan vittuiluvirastoon.

Kerropa sinä puolestasi, miksi kenenkään pitäisi päästä ajamaan ylinopeutta yli 50 km/h? Itse puolittaisin tuonkin rajan, sillä edes traktorin turvalliseen ohitukseen kylätiellä ei tarvita tuon suurempaa ylinopeusmarginaalia.

Eri asia sitten on, onko kyseinen turvakeino taloudellisesti järkevä ratkaisu johonkin muutaman satasen kesäkotteroon.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Tuollainen viheliäinen piipaus-laitteisto olisi kyllä helposti siirrettävissä kotterosta toiseen.

Ja tietysti ohitettavissakin.

Uudemmissa autoissa joissa on jos jonkinlaista "tietokonetta",  tuollainen olisi helppo tehdä.

Ainut ongelma on, että mistä saada nopeusrajoitus tieto?

Meidän autossa on alunperin "kaahauksen-esto-laite", sitä sanotaan nopeusrajoittimeksi.

Ei kylläkään estä 50 ylinopeutta pienissä nopeuksissa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Toi käytännössä pitäis säätää jotain 10kmh yli kulloisenkin nopeustajoituksen että ohitukset onnistuis järkevällä tavalla ilman turhaa ulinaa.
Riskinä tossa taas on että ruvetaan ajaa kuulon mukaan. Eli otetaan piippaus ja sitten alennetaan nopeutta vähän alle.

Nykyisin mittarilukema jätättä n.10% 10kmh sitten piipin kynnysarvosta saaytaisi iteasiassa nostaa ajonopeuksia 10-20kmh.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5140
Liittynyt21.7.2017

Se vois olla tietty %-määrä korkeimmasta sallitusta ajonopeudesta.

Tarkoititko, että nopeusrajoitus olisi tiedossa navigaattorin avulla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30427
Liittynyt16.3.2005

ID10T kirjoitti:
Kerropa sinä puolestasi, miksi kenenkään pitäisi päästä ajamaan ylinopeutta yli 50 km/h? Itse puolittaisin tuonkin rajan, sillä edes traktorin turvalliseen ohitukseen kylätiellä ei tarvita tuon suurempaa ylinopeusmarginaalia.

Eri asia sitten on, onko kyseinen turvakeino taloudellisesti järkevä ratkaisu johonkin muutaman satasen kesäkotteroon.

Ei kukaan saa ajaa 50 km/h ylinopeutta nytkään. Siitä lähtee kortti saman tien pitkälle huilille.

Suurempi ongelma on tuo taloudellinen ja käytännöllinen järkevyys. Törkeät ylinopeudet ovat äärettömän marginaalinen ongelma. Niitä ajetaan tietoisesti urheilumielessä ja niiden ajajat keksivät keinot tuollaisen hälytyksen ohittamiseen tai eivät piittaa siitä. Sen sijaan auta armias, kun navigaattorissa on vanha tietokanta tai se näyttää jonkun häiriön takia väärin ja lyö hälyn päälle. Siviili-GPS ei ole luotettava. Se tietää jo nyt ylirahastetulle ja simputtavien viranomaisten päähän potkimalle autoilijalle turhaa kulua ja kärsimystä näennäisen turvallisuusparannuksen takia. Eli se olisi juuri tyypillinen suomalainen "liikenneturvallisuusteko". Minä olen ennemmin sitä mieltä, että ihmisille pitää antaa tietty vastuu teoistaan. Kaikkea ei voi holhota ja estää ennalta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5140
Liittynyt21.7.2017

Neutroni kirjoitti:
ID10T kirjoitti:

Ei kukaan saa ajaa 50 km/h ylinopeutta nytkään. Siitä lähtee kortti saman tien pitkälle huilille.

Suurempi ongelma on tuo taloudellinen ja käytännöllinen järkevyys. Törkeät ylinopeudet ovat äärettömän marginaalinen ongelma. Niitä ajetaan tietoisesti urheilumielessä ja niiden ajajat keksivät keinot tuollaisen hälytyksen ohittamiseen tai eivät piittaa siitä. Sen sijaan auta armias, kun navigaattorissa on vanha tietokanta tai se näyttää jonkun häiriön takia väärin ja lyö hälyn päälle. Siviili-GPS ei ole luotettava. Se tietää jo nyt ylirahastetulle ja simputtavien viranomaisten päähän potkimalle autoilijalle turhaa kulua ja kärsimystä näennäisen turvallisuusparannuksen takia. Eli se olisi juuri tyypillinen suomalainen "liikenneturvallisuusteko". Minä olen ennemmin sitä mieltä, että ihmisille pitää antaa tietty vastuu teoistaan. Kaikkea ei voi holhota ja estää ennalta.

Minusta tuntuu, että monesti ylinopeutta vaarallisempaa on autoilijoiden oikukas käytös. Ohitetaan, tullaan nokan eteen niin että läheltä liipasee, sitten hidastetaan ja vaihdellaan vähän ajonopeutta ilman näkyvää syytä... Keskittyminen on muualla. Sen sijaan ylinopeutta ajava on ennustettavampi. Tietenkin molemmat ovat vaarallisia, mutta tarkoitan, että piittaamattomuus voi ilmetä monella tavalla ja ylinopeus on niistä vain yksi. Laitteet ei auta, jos kuski on mäntti.

Mitä tulee vastuuseen (riippumatta aloituksen ideasta), uskon että koulutusta olisi mahdollista kehittää, niin että se lisäisi liikenneturvallisuutta - sopivilla ASENTEEN opetustavoilla. Nykyistä painokkaammin.

Radikaali
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt18.2.2017

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Kai navigaattori tietää mitä tietä ajat, piippaahan tuo kännykin.

Radikaali
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt18.2.2017

Turhaa tässä on mitään pilkuntarkkaa toiminta periaatetta alkaa selvittämään ideasta tässä on kyse tekniset ratkaisut tekee inspehtoorit, kuten sellaiset, että ei ala heti huutamaan kun havaitsee ylinopeuden vaan vasta jonkun ajan päästä jos ylinopeus jatkuu.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9307
Liittynyt18.8.2008

Radikaali kirjoitti:
Nerokasta ja halpaa.

Jaa'ah, ei taida ehdottaja olla naimisissa. Vaimo ja anoppi puuttuu?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5140
Liittynyt21.7.2017

Radikaali kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:

Kai navigaattori tietää mitä tietä ajat, piippaahan tuo kännykin.

Rupesin miettimään, kun Punde kysyi: "Ainut ongelma on, että mistä saada nopeusrajoitus tieto?" Mulla ei oo navigaattoria enkä tiedä paljon sen toiminnasta. Sisältyykö nopeustiedot tietoihin teistä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat