Seuraa 
Viestejä80

Olen sen keksinyt, nykyään kun autoissa on vakiona navigaattorit, voidaan laittaa navigaattoriin ääni merkki joka vinkuu auton sisällä sitä lujempaa mitä kovemmin ajaa ylinopeutta, ja pisteenä iin päällä auto sammuttaa itsensä jos kaahaus ylittää esim 50kmh sallitun. auto voisi käynnistyä esim 10 min odottelun jälkeen.
Nerokasta ja halpaa.

- Kaikki on syyllisiä ellei toisin todisteta -

Sivut

Kommentit (27)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8953

Radikaali kirjoitti:
Olen sen keksinyt, nykyään kun autoissa on vakiona navigaattorit, voidaan laittaa navigaattoriin ääni merkki joka vinkuu auton sisällä sitä lujempaa mitä kovemmin ajaa ylinopeutta, ja pisteenä iin päällä auto sammuttaa itsensä jos kaahaus ylittää esim 50kmh sallitun. auto voisi käynnistyä esim 10 min odottelun jälkeen.
Nerokasta ja halpaa.

Kukaan ei sellaista suostuisi käyttämään. Muuten hyvä.

ID10T
Seuraa 
Viestejä9998

Neutroni kirjoitti:
Loistavaa ajattelua. Sääntö-Suomi saa sinusta oivan pikkunilkin johonkin turhaan vittuiluvirastoon.

Kerropa sinä puolestasi, miksi kenenkään pitäisi päästä ajamaan ylinopeutta yli 50 km/h? Itse puolittaisin tuonkin rajan, sillä edes traktorin turvalliseen ohitukseen kylätiellä ei tarvita tuon suurempaa ylinopeusmarginaalia.

Eri asia sitten on, onko kyseinen turvakeino taloudellisesti järkevä ratkaisu johonkin muutaman satasen kesäkotteroon.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Tuollainen viheliäinen piipaus-laitteisto olisi kyllä helposti siirrettävissä kotterosta toiseen.

Ja tietysti ohitettavissakin.

Uudemmissa autoissa joissa on jos jonkinlaista "tietokonetta",  tuollainen olisi helppo tehdä.

Ainut ongelma on, että mistä saada nopeusrajoitus tieto?

Meidän autossa on alunperin "kaahauksen-esto-laite", sitä sanotaan nopeusrajoittimeksi.

Ei kylläkään estä 50 ylinopeutta pienissä nopeuksissa.

Vierailija

Toi käytännössä pitäis säätää jotain 10kmh yli kulloisenkin nopeustajoituksen että ohitukset onnistuis järkevällä tavalla ilman turhaa ulinaa.
Riskinä tossa taas on että ruvetaan ajaa kuulon mukaan. Eli otetaan piippaus ja sitten alennetaan nopeutta vähän alle.

Nykyisin mittarilukema jätättä n.10% 10kmh sitten piipin kynnysarvosta saaytaisi iteasiassa nostaa ajonopeuksia 10-20kmh.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34584

ID10T kirjoitti:
Kerropa sinä puolestasi, miksi kenenkään pitäisi päästä ajamaan ylinopeutta yli 50 km/h? Itse puolittaisin tuonkin rajan, sillä edes traktorin turvalliseen ohitukseen kylätiellä ei tarvita tuon suurempaa ylinopeusmarginaalia.

Eri asia sitten on, onko kyseinen turvakeino taloudellisesti järkevä ratkaisu johonkin muutaman satasen kesäkotteroon.

Ei kukaan saa ajaa 50 km/h ylinopeutta nytkään. Siitä lähtee kortti saman tien pitkälle huilille.

Suurempi ongelma on tuo taloudellinen ja käytännöllinen järkevyys. Törkeät ylinopeudet ovat äärettömän marginaalinen ongelma. Niitä ajetaan tietoisesti urheilumielessä ja niiden ajajat keksivät keinot tuollaisen hälytyksen ohittamiseen tai eivät piittaa siitä. Sen sijaan auta armias, kun navigaattorissa on vanha tietokanta tai se näyttää jonkun häiriön takia väärin ja lyö hälyn päälle. Siviili-GPS ei ole luotettava. Se tietää jo nyt ylirahastetulle ja simputtavien viranomaisten päähän potkimalle autoilijalle turhaa kulua ja kärsimystä näennäisen turvallisuusparannuksen takia. Eli se olisi juuri tyypillinen suomalainen "liikenneturvallisuusteko". Minä olen ennemmin sitä mieltä, että ihmisille pitää antaa tietty vastuu teoistaan. Kaikkea ei voi holhota ja estää ennalta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8953

Neutroni kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
Kerropa sinä puolestasi, miksi kenenkään pitäisi päästä ajamaan ylinopeutta yli 50 km/h? Itse puolittaisin tuonkin rajan, sillä edes traktorin turvalliseen ohitukseen kylätiellä ei tarvita tuon suurempaa ylinopeusmarginaalia.

Eri asia sitten on, onko kyseinen turvakeino taloudellisesti järkevä ratkaisu johonkin muutaman satasen kesäkotteroon.

Ei kukaan saa ajaa 50 km/h ylinopeutta nytkään. Siitä lähtee kortti saman tien pitkälle huilille.

Suurempi ongelma on tuo taloudellinen ja käytännöllinen järkevyys. Törkeät ylinopeudet ovat äärettömän marginaalinen ongelma. Niitä ajetaan tietoisesti urheilumielessä ja niiden ajajat keksivät keinot tuollaisen hälytyksen ohittamiseen tai eivät piittaa siitä. Sen sijaan auta armias, kun navigaattorissa on vanha tietokanta tai se näyttää jonkun häiriön takia väärin ja lyö hälyn päälle. Siviili-GPS ei ole luotettava. Se tietää jo nyt ylirahastetulle ja simputtavien viranomaisten päähän potkimalle autoilijalle turhaa kulua ja kärsimystä näennäisen turvallisuusparannuksen takia. Eli se olisi juuri tyypillinen suomalainen "liikenneturvallisuusteko". Minä olen ennemmin sitä mieltä, että ihmisille pitää antaa tietty vastuu teoistaan. Kaikkea ei voi holhota ja estää ennalta.

Minusta tuntuu, että monesti ylinopeutta vaarallisempaa on autoilijoiden oikukas käytös. Ohitetaan, tullaan nokan eteen niin että läheltä liipasee, sitten hidastetaan ja vaihdellaan vähän ajonopeutta ilman näkyvää syytä... Keskittyminen on muualla. Sen sijaan ylinopeutta ajava on ennustettavampi. Tietenkin molemmat ovat vaarallisia, mutta tarkoitan, että piittaamattomuus voi ilmetä monella tavalla ja ylinopeus on niistä vain yksi. Laitteet ei auta, jos kuski on mäntti.

Mitä tulee vastuuseen (riippumatta aloituksen ideasta), uskon että koulutusta olisi mahdollista kehittää, niin että se lisäisi liikenneturvallisuutta - sopivilla ASENTEEN opetustavoilla. Nykyistä painokkaammin.

Tuomitsija
Seuraa 
Viestejä80

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Se vois olla tietty %-määrä korkeimmasta sallitusta ajonopeudesta.

Tarkoititko, että nopeusrajoitus olisi tiedossa navigaattorin avulla?

Kai navigaattori tietää mitä tietä ajat, piippaahan tuo kännykin.

- Kaikki on syyllisiä ellei toisin todisteta -

Tuomitsija
Seuraa 
Viestejä80

Turhaa tässä on mitään pilkuntarkkaa toiminta periaatetta alkaa selvittämään ideasta tässä on kyse tekniset ratkaisut tekee inspehtoorit, kuten sellaiset, että ei ala heti huutamaan kun havaitsee ylinopeuden vaan vasta jonkun ajan päästä jos ylinopeus jatkuu.

- Kaikki on syyllisiä ellei toisin todisteta -

syytinki
Seuraa 
Viestejä10055

Radikaali kirjoitti:
Olen sen keksinyt, nykyään kun autoissa on vakiona navigaattorit, voidaan laittaa navigaattoriin ääni merkki joka vinkuu auton sisällä sitä lujempaa mitä kovemmin ajaa ylinopeutta, ja pisteenä iin päällä auto sammuttaa itsensä jos kaahaus ylittää esim 50kmh sallitun. auto voisi käynnistyä esim 10 min odottelun jälkeen.
Nerokasta ja halpaa.

Jaa'ah, ei taida ehdottaja olla naimisissa. Vaimo ja anoppi puuttuu?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8953

Radikaali kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Se vois olla tietty %-määrä korkeimmasta sallitusta ajonopeudesta.

Tarkoititko, että nopeusrajoitus olisi tiedossa navigaattorin avulla?

Kai navigaattori tietää mitä tietä ajat, piippaahan tuo kännykin.

Rupesin miettimään, kun Punde kysyi: "Ainut ongelma on, että mistä saada nopeusrajoitus tieto?" Mulla ei oo navigaattoria enkä tiedä paljon sen toiminnasta. Sisältyykö nopeustiedot tietoihin teistä?

Tuomitsija
Seuraa 
Viestejä80

kyllä navigaattorit tietää mikä rajoitus milläkin tieosuudella on, kaikkialla euroopassa ei saa sellaisia navigaattoreita olla.

Suomessa saa.

- Kaikki on syyllisiä ellei toisin todisteta -

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä8953

Radikaali kirjoitti:
Turhaa tässä on mitään pilkuntarkkaa toiminta periaatetta alkaa selvittämään ideasta tässä on kyse tekniset ratkaisut tekee inspehtoorit, kuten sellaiset, että ei ala heti huutamaan kun havaitsee ylinopeuden vaan vasta jonkun ajan päästä jos ylinopeus jatkuu.

Jos kaahailee tolkuttomasti, niin mahtaako melukaan välttämättä haitata?

Kaiken maailman vekottimet kyllä myy, mutta tuossa ei ole mitään hauskaa. Idea on teoriassa mainio, mutta ihmiset ehkä liian kirjavaa sakkia hyötymään siitä riittävästi.

Mua ainakin vituttais, jos tulis akuutti tilanne ja pitäis päästä lujaa, mutta melu ulvois.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä14164

Radikaali kirjoitti:
Vittuilu kommetit voi jättää sujuvasti kirjoittamatta niitä en noteraa millään tavalla.

Ajattelin täällä olevan aikuisia ihmisiä.

Aikuinen kansalainen ei yleensä pidä viranomaisten lähtökohtaisesti holhoamistarkoituksiin tähtäävistä ehdotuksista, hyvinä esimerkkeinä tällaisesta toiminnasta esim. Trafin uusin propagandaesitys, "visio uudesta uljaasta sähköautosuomesta", ja tämä suorastaan uberidioottimainen ja ajantuhlausta oleva eduskunnan alkoholilakivääntö, joten jos et halua vittuiluksi luokiteltavia viestejä, niin älä sitten esitä niin vitun typeriä ehdotuksia kuin mitä tässä nyt teit.

Goswell
Seuraa 
Viestejä15378

Radikaali kirjoitti:
kyllä navigaattorit tietää mikä rajoitus milläkin tieosuudella on, kaikkialla euroopassa ei saa sellaisia navigaattoreita olla.

Suomessa saa.

Ei tiedä aina.

Ylinopeus ei ole ainut onnettomuuksia aiheuttava ilmiö, esimerkkinä pari tuntia sitten tapahtunut episodi Haminasta. Kaupungissa eteen tuli uudehko valkoinen pikkumersu, lähti vaalimaan suuntaan, jo kaupungissa aiheutti jollekkin jalankulkijalle mukavan yllätyksen, vettä satoi ja suuret ropakot, siitä vaan ropakon yli ja kunnon suihku poloiselle jalankulkijalle, siihen se pysähtyi katselemaan että mikä iski. Sitten tuli risteys, seisoi siinä aikansa kolmion takana , kun tilaa olisi ollut mennä ei mennyt ja lähti tietysti silloin kun auto tuli vasemmalta. No sitten jo heräsi meidän ihmetys että kuka kumma sitä ajaa, kääntyi siitä oikealle ryhmittyi omalle kaistelleen ja päästiin rinnalle kun tuo "kuljettaja" hidasti kääntyäkseen, eikös perkele melkein tullut sivuovesta sisään, nuori nainen puhelin korvalla siinä sompaili yhdellä kädellä.

Ihan vaan mielen keventämiseksi tuo.

Minun mielestä noin.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä5488

Nopeudenrajoitin pitäisi olla osana auton järjestelmää, mikä laskisi tehoja automaattisesti, jos suuri ylinopeus on jatkunut pidemmän ajan.

Mikään äänimerkki ei toimi, sen voi ohittaa helposti vaikka musiikin avulla.

Nuorille on tulossa mopoautojen tilalle tavallisia henkilöautoja, joissa nopeus on rajoitettu. Nopeuden rajoittamista voisi jatkaa heillä myöhemminkin, kun nuorten ylinopeudesta johtuvat ulosajot ovat aika yleisiä.

Mitään jokaiseen autoon tulevaa ylinopeusrajoitinta ei tarvita, pienet ylinopeudet eivät lisää onnettomuusriskiä alinopeutta enempää.

Suurempi ongelma on puskurissa kiinni ajavat, jotka yleensä ovat naisia.

Siihen voisi kehittää laitteen, joka mittaa nopeuden ja takana ajavan etäisyyden, ja jos ajaa liian lähellä tarpeeksi kauan, laite kuvaa roikkujan, tunnistaa auton omistajan reksterinumeron perusteella, etsii automaattisesti puhelinnumeron, soittaa sille ja kertoo, ettei saa puhua puhelimessa ajon aikana, eikä ahdistella edellä ajavia ja jos se ei lopu, toiminnasta lähtee langattomasti video poliisin tietojärjestelmään.

Tehokas keino on ajaa pientareella, ainakin keväällä, siitä nousee pölypilvi, mikä saa etäisyyden kasvamaan riittäväksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat