Seuraa 
Viestejä1453
Liittynyt13.11.2014

Maailman ehkä tunnetuin porilainen aikoo kaveriensa kanssa rakennuttaa tunnelin Tallinnaan. Hankkeella on myös kilpailija, mutta lieneekö Peter Vesterbackalla etulyöntiä kun toimii eri rahalähteillä. Ensimmäinen rahoituskierros pitäisi olla valmis syksyllä ja rakentaminen alkaa ensi vuonna.

"Tämä tehdään täysin yksityisellä rahoituksella. Me ei haeta rahaa Suomen tai Viron valtioilta tai Euroopan unionilta. Valtaosa rahoituksesta tulee Kiinasta, mutta myös pohjoismaiset eläkeyhtiöt ovat antaneet palautetta, että juuri tällaista pitkäaikaista sijoituskohdetta he ovat kaivanneet, Vesterbacka sanoo HS:lle.
...
HS:n mukaan Vesterbackan hankkeen valmistelussa ovat mukana rakennusalan konsulttiyhtiöt Jaakko Pöyry, A-insinöörit ja Fira. Vesterbacka sanoo HS:lle, että tunneliyhteys maksaisi itsensä takaisin 37 vuodessa. Rata voisi olla käytössä 2023-2024. " http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709212200407900_u0.shtml

Olen josku miettinyt mikseivät miljardöörit tee rahoillaan mitään yleishyödyllistä ja maailmaamullistavaa, nyt täytyy vetää hieman takaisin. Tekeväthän he.

Vesterbacka aikoo rakentaa tunnelin, Herlin pelastaa Itämeren ja Anttonen poraa reikää Espoossa. Ovathan ne ihan huippuluokan projekteja.

Millä todennäköisyydellä tunnelia aloitetaan tehdä, entä valmistuuko? Kanaalitunnelikin valmistui vaikka mutkia olikin matkassa.

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28629
Liittynyt16.3.2005

George Hanson kirjoitti:
Olen josku miettinyt mikseivät miljardöörit tee rahoillaan mitään yleishyödyllistä ja maailmaamullistavaa, nyt täytyy vetää hieman takaisin. Tekeväthän he.

Jos nyt annetaan tässä vaiheessa krediitit vasta viihdyttämisestä. Muskille vähän yrityksestäkin.

Lainaus:
Millä todennäköisyydellä tunnelia aloitetaan tehdä, entä valmistuuko?

Todennäköisyys yksityisellä rahalla on nolla. Ei valmistu, kun ei kerran alakaan. Kunhan heittää huulta tai sitten liika raha on saanut ison rattaan laakerit väljiksi.

Lainaus:
Kanaalitunnelikin valmistui vaikka mutkia olikin matkassa.

Persnetolle taisi mennä sekin homma, vaikka rahaa ja liikennettä on siellä päin maailmaa kertaluokkia enemmän kuin täällä.

Kunpa joku kertoisi, mihin sitä Tallinnan tunnelia tarvitaan. Mitä sellaista tässä maassa tehdään, että kahden vuorokauden laivakuljetus Saksaan on liian hidasta? Varsinkin kun ei ole meneillään ainoatakaan vakavasti otettavaa ja tosissaan rahoitettua projektia vetää Tallinnasta nopea junayhteys Keski-Eurooppaan.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1453
Liittynyt13.11.2014

Aihetta kannattaa käsitellä, se on mielenkiintoinen.

Tehdäänpä yksinkertaisia laskutoimituksia. Oletetaan, että budjetti kusee kuten rapsu sanoo, se lienee realistinen lähtökohta. Hinnaksi tulee 20 miljardia euroa. Unohdetaan korot jotka nykyään laskutoimitusten helpottamiseksi on ajettu nollaan.  Mitään muita rahanlähteitä takaisinmaksulle ei oteta huomioon lipputulojen lisäksi, vaikka niitäkin varmasti on, tekosaaren tontit, mainostulot ymym.

Kanaalitunnelin liikevaihto pyörinee siinä 1 miljardin euron luokassa, matkustajamäärät likimain samat kuin Hki-Tallinna-Hki välillä eikä rahtimäärätkään varmaan valtavan paljoa poikkea.

Tuosta liikevaihdosta lohkeaa iso osa käyttö- ja huoltokustannuksiin, oletetaan puolet. Näin jäisi 500miljoonaa euroa lyhennyksiin näillä olettamilla. Sillä maksaisi 20000 Meuron lainan pois, 40 vuodessa.

Kas, aika samaan pääsin kuin Vesterbacka (37vuotta).

Mitkä oletukset heittää eniten?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28629
Liittynyt16.3.2005

George Hanson kirjoitti:
Mitkä oletukset heittää eniten?

Nuo matkustajien ja rahdin määrät kuulostavat varsin optimistisilta. Entä oletitko sinä, että rahti voisi jatkaa Tallinnasta junalla Keski-Eurooppaan? Se ei ole nykyään mahdollista ja mitään varmuutta sen mahdollisuudesta seuraavina vuosikymmeninä ei ole.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1453
Liittynyt13.11.2014

Neutroni kirjoitti:
George Hanson kirjoitti:
Mitkä oletukset heittää eniten?

Nuo matkustajien ja rahdin määrät kuulostavat varsin optimistisilta. Entä oletitko sinä, että rahti voisi jatkaa Tallinnasta junalla Keski-Eurooppaan? Se ei ole nykyään mahdollista ja mitään varmuutta sen mahdollisuudesta seuraavina vuosikymmeninä ei ole.

Perustin arviota näihin tietoihin:

Vuonna 2005 Eurotunnelin läpi kuljetettiin noin 2 miljoonaa henkilöautoa, 1,3 miljoonaa kuorma-autoa ja 77 000 linja-autoa.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanaalin_tunneli

ja

Viime vuonna reitillä matkusti jo ennätykselliset 8,7 miljoonaa matkustajaa.

Se on paljon enemmän kuin Suomessa asuu ihmisiä.

Itse asiassa Helsingin ja Tallinnan välillä matkustaa melkein yhtä paljon ihmisiä kuin Dover–Calais-reitillä. Englannin ja Ranskan välistä reittiä kutsutaan maailman vilkkaimmaksi kahden maan väliseksi reitiksi, ja sillä matkusti viime vuonna yhteensä 9,1 miljoonaa matkustajaa.  http://www.hs.fi/talous/art-2000005301990.html

Matkustajaennuste on siis melko konservatiivinen.

Rautatieyhteys Tallinnasta Keski-Eurooppaan tulee varmasti jos tunneli tehtäisiin ilman EU-rahaa. Suunnitelmia on jo olemassa.  Rautatietä tehdään varmaan nopeammin kuin tunnelia.

Rail Baltica I

Ensimmäinen osa Rail Balticasta Puolan–Liettuan rajalta Mockaista Šeštokaihin ja edelleen Kaunasiin otettiin käyttöön lokakuussa 2015. Yhteys on pituudeltaan 119 kilometriä. Hankkeen kustannukset olivat 380 miljoonaa euroa.[14]

Rail Baltica II

Latvia, Liettua ja Viro sopivat lokakuussa 2014 Kaunas–Tallinna-yhteyden rakentamisesta ja yhteistyöyhtiön perustamisesta. RB Rail -yhtiön tehtävänä on hankkeen kehitystyö, koordinointi ja markkinointi. Maakohtaiset projektiyhtiöt, Rail Baltica Statyba Liettuassa, Eiropas Dzelzcela Linijas Latviassa ja Rail Baltic Estonia Virossa, omistavat kolmanneksen RB Railista.[15]

Rautatien pituus on arviolta 728 kilometriä. Hankkeen alustava kustannusarvio on 3,7 mrd. euroa. Kukin valtio rahoittaa rakennushankkeen alueellaan. EU:n tuki hankkeelle on jopa 85 prosenttia. Varsinainen rakennustyö on tarkoitus aloittaa vuonna 2020 ja saada loppuun vuonna 2024.

   https://fi.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica

JPI
Seuraa 
Viestejä25258
Liittynyt5.12.2012

Kannatan hanketta koska saattaapi olla, että seuraava Suomen presidentti maksattaa koko tunnelin Virolla.
😯

3³+4³+5³=6³

Raspu
Seuraa 
Viestejä13618
Liittynyt12.7.2010

MIlummin kännään laivalla kun ajan "umpitunnelissa autoa".

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat