Seuraa 
Viestejä3984
Liittynyt21.7.2017

Tiedättekö tavan, jossa ihminen vetää ilmaa keuhkoihinsa puhuessaan, yleensä sanoessaan "juu" tai vastaavaa... Suomessa jotkut tekee niin - entä muualla maailmassa? Olin kerran tutorina vaihto-oppilaalle, joka sanoi tavanneensa bussissa naisen joka teki niin, ja vaihto-oppillaalla oli naurussa pidätteleminen. Hän kysyi miksi nainen teki niin, mutta en osannut vastata, muuta kuin että se on joillakin ihmisillä tapana täällä Suomessa. Onko siihen joku tieteellinenkin selitys?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Kommentit (6)

Jakob
Seuraa 
Viestejä934
Liittynyt11.7.2015

Ainakin saksalaiset vetävät välillä ilmaa hampaiden välistä sihistäen. Suomalaisilla en muista havainneeni tällaista.

Juu-ilmiö taas voisi ehkä olla ruotsalaistakin alkuperää..?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3984
Liittynyt21.7.2017

Jakob kirjoitti:
Ainakin saksalaiset vetävät välillä ilmaa hampaiden välistä sihistäen. Suomalaisilla en muista havainneeni tällaista.

Juu-ilmiö taas voisi ehkä olla ruotsalaistakin alkuperää..?

Voin hyvin kuvitella, että myös ruotsalainen tapa.

Ja ok, saksalaisetkin siis tekevät näin... olen lukenut saksaa, mutta en osaa kuvitella siihen kieleen tuota sihinää.

Olen nähny sitä vain vanhemmilla naisilla. Aika harvinaista onneksi.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

asdf
Seuraa 
Viestejä11509
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Tiedättekö tavan, jossa ihminen vetää ilmaa keuhkoihinsa puhuessaan, yleensä sanoessaan "juu" tai vastaavaa... Suomessa jotkut tekee niin - entä muualla maailmassa? Olin kerran tutorina vaihto-oppilaalle, joka sanoi tavanneensa bussissa naisen joka teki niin, ja vaihto-oppillaalla oli naurussa pidätteleminen. Hän kysyi miksi nainen teki niin, mutta en osannut vastata, muuta kuin että se on joillakin ihmisillä tapana täällä Suomessa. Onko siihen joku tieteellinenkin selitys?

Vetää ilmaa keuhkoihin puhuessaan?  Minä oikeasti kokeilin tuota, mutta en vaan pysty. Varmaan se kaksoisvokaalien kohalla on mahdollista, mutta miten vaihtaa sen ilmanvaihdon suuntaa juuri siinä kohtaa? En ole tuollaista huomannut ja vaikealta kuulostaa.

Ihan hatusta vetämällä väitän, ettei tuo ole mahdollista. Toki voi vastata johonkin sisään vetäen "juu(h)", mutta että kesken virkkeen vetäisi sisään ja jatkaisi puhumista edes parin sanan verran?  En usko, ennenkuin näen tästä tallenteen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat