Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt27.9.2017

Olen parhaillaan tutkimassa dopamiiniagonisteja syystä, että aloitin vasta lääkityksen PLMD:n kurissapitoon. Kysyttäessä lääkäriltä 1)onko lääkkeellä mitään tekemistä masennuslääkityksen kanssa 2)onko sillä haittavaikutuksia, sain vastaukseksi ei:n molempiin kysymyksiin. Aika vähän löytyi juttui netistä suomeksi. Osaan kyllä englantia, mutta neurologinen jargon ei ole hallussa. Kertoisitko mitä tiedät dopaiinista, sen puutoksesta sekä dopamiiniagonisteista? Tiedän kyllä että sillä hoidetaan myös parkinssonia, mutta oma annokseni on pienen pieni parkkilääkitykseen verrattuna.

Olen nyt syönyt vajaat 2vk lääkettä ja vaikutus on ollut dramaattinen. Yllätyin sivuvaikutuksista joita ei pitänyt olla. Muutos tapahtui jo kolmantena lääkkeenottopäivänä.
Olen sairastanut 2 x masennuksen ja käyttämäni SRRI ja SNRI lääkkeet jättivät jälkeen depersonalisaation ja libidon laskun. Näistä olen kärsinyt 4 vuotta ja ikäänkuin omaksunut jo persoonaan. Nyt kuitenkin, dopamiiniagonistin jälkeen joku persoonallisuuden lukitus aukesi. Tunnen olevani itseni, sosialistuin, kiinnostuin maailmasta, kärsimättömyys ja hampaiden pureminen yhteen lakkasivat. Jaksan olla ihmisten kanssa, antaa aikaa puolisolle. Nämä ovat aika täräyttäviä sivuoireita kun on mennyt jo 4v aika paskasti ja luopunut toivosta et saisi itsensä takaisin.

Mistäköhän ilmiöstä on kyse?

Kommentit (3)

Salonkikelpoinen
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt27.9.2017

En jättänyt mitään pois. Ovat yrittäneet tyrkyttää masennuslääkkeitä jo tovin, mutta en ole kokenut olevani masentunut enkä niitä ottanut. Uusi lääkitykseni on Pramipexoli.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5142
Liittynyt21.7.2017

Ok, ymmärsin. Tietyt lääkkeet ovat jättäneet jälkensä, ja nyt ollaan niitä korjaamassa.

Pramipexoli määrättiin PLMD:iin, ja huomasit, että se auttaa muutenkin. Dopamiiniagonistina pramipexoli aktivoi dopamiinireseptoreita. Wikipediasta:

"Dopamiinireseptorit ovat vuorovaikutuksessa monissa neurologisissa prosesseissa, mukaan lukien motivaatiossa, mielihyvässä, kognitiossa, muistamisessa, oppimisessa ja liikkeiden hienosäädössä, kuten myös neuroumpieritysjärjestelmäviestinnän moduloinnissa."

PLMD oli vain yksi oire hermojärjestelmäsi tilasta. Dopamiinin kaltaisesti vaikuttava aine auttoi samalla muihin oireisiin, koska niiden taustalla oli sama syy.

Pääasia on, että vointisi on parempi; on silti tärkeää, että itse löydät sopivan annostuksen ja tietysti mietit samalla, millaiset elämäntavat helpottavat oireita. Lääkettä tulisi käyttää mahdollisimman vähän, siten, että oireet saadaan tarvittaessa siedettäviksi.

Lääkkeen lopettaminen täytyy tehdä asteittaisesti, kuten aloittaminenkin.

Juttele aina lääkärin kanssa, jos ilmenee jotain poikkeuksellista mistä olet huolissasi, koska lääkäri voi ehkä tehdä muutoksia parempaan.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat