Seuraa 
Viestejä13039

Sama juttu kävi taas. Ei siis ole eka kerta. Ostin rasian kirsikkatomaatteja, jossa on sekä punaisia että keltaisia. Rasiassa oli keltaisia kirsikkatomaatteja ehkä 7-9, loput punaisia. En jaksa tarkistaa roskiksesta. Mutta keltaisista kaksi oli tuoreita ja edustuskelpoisia. Nuo loputkin varmasti pystyisi kuolematta syömään, mutta en niitä kenellekään tarjoaisi. Itsellenikään.

Mutta kysymys palstalaisille on, että mikä vanhentaa keltaiset tomaatit punaisia nopeammin? Ja miksi tähän ei ole keksitty mitään fiksua geenimanipulatiivista ratkaisua? Ja voiko tätä innovoimalla ihminen elää pidempään, jos vähennetään keltaista pigmenttiä ja korvataan sitä punaisemmalla?

Sivut

Kommentit (24)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9450

Jos oletetaan, että:

- keltaisilla ja punaisilla tomaateilla on sama kypsyysvaihe (raaempana poimittu ehkä kestävämpi),

- kasvuolosuhteet ovat olleet samat (esim. lannoituksen väkevyys, jos taimet on kasvanu eri vaiheissa)

- ne on yhtä tuoreita (keltaiset eivät odotelleet varastossa, tai olleet liian kylmässä),

- ja että ne ovat lisäksi saaneet saman kohtelun poimittaessa...

Niin jäljelle jää ehkä vain se vaihtoehto, että keltainen lajike on geneettisesti heikompi rakenteeltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35108

Tämä on vain arvaus, eikä välttämättä kovin valistunut. Raakana poimitun hedelmän säilyvyys on yksi tärkeä kasvinjalostuskriteeri. Koska keltainen on erikoinen väri, keltaisten lajikkeiden jalostuksessa joudutaan valitsemaan kauniin keltaisia hedelmiä tuottavia kasveja muista ominaisuuksista, esimerkiksi säilyvyydestä tai satoisuudesta, tinkien. Jos keltaisia alettaisiin jalostamaan vain muiden asioiden perusteella, se vallitseva punainen väri palaisi pian takaisin.

Vierailija

Mä veikkaan että keltanen on heikompi väri kuin punainen. Siksi se pahenee.

Tilastojen mukaan keltainen talokin homehtuu helpoiten ja vastustuskykyisin on sininen.

Aine joka luo keltaisen värin hoikuttaa migrobijeja helpommin kuin punainen.
Keltaiset banaanitkin pahentuu parissa päivässä.

Vierailija

asdf kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Tai siis en mä mitään veikkaa, toi on se syy.

No mutta sehän on sitten sitä myöten selvä.

Sitä vois syventää miettimällä mikä aine on se joka luo keltaisen värin.

Havaintosi on oikea.
Keltainen houkuttaa migrobijeja ja mätänee.

Vierailija

asdf kirjoitti:
Sen verran jäi juttu askarruttamaan, että olin panemassa jo viljelijälle sähköpostia, mutta heillä ei ole toimivia nettisivuja.

Usko pois, väreissä on eroja.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

With all due respect, Raspu, sun mutufiilikset on ihan täyttä paskaa eivätkä perustu mihinkään muuhun kuin harhaisiin kuvitelmiisi. Ei siis järin luotettava lähde ole se.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Voit antaa kauppaan palautetta, että tuote oli huono. Pois myynnistä sellaiset.

Jos olet välillä tykännyt tuotteesta, niin ehkä ongelma on vain liian pitkä  varastointi.

Toi on totta ja harkitsinkin sitä, mutta aattelin mieluummin kertoa tuottajalle, että tuote ei ole hyvä näin. Enkä siis aio todellakaan vittuilla tai muutenkaan haukkua, ihan vaan kertoa, että tällainen juttu on on ollut vikana ja tiedättekö mistä voisi johtua. Vaikka mitään sähköpostia en pakkauksesta löytänyt, niin firman puhelinnumeron löysin ja soitan sinne huomenna.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9450

Kaikki kannattaa muuten koemaistaa, jos lapselle tarjoaa. Olen törmännyt uunituoreeseen patonkiin (Thaimaassa), joka tais olla homehtuneista jauhoista tehtyä. Ja täällä Suomessa pari kertaa, juuri ostetut  rapeat murot - ja homeen maku. Maito- ja lihatuotteissa laatu voi vaihdella, mikä johtuu yleensä tuottajista.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

No nyt tämä asia selvisi. Tuo rasia on seissyt ihan liian kauan joko tukkuvarastossa Espoossa tai sitten lähikauppani varastossa tai hyllyssä. Nuo tomaatit menevät pohjanmaalaiselta tuottajalta ensin Espooseen ja sieltä sitten ympäri Suomea, missä ikinä niitä myydäänkin. Rasian kyljessä olevan koodin perusteella ystävällinen asiakaspalvelija osasi kertoa, että kyseinen rasia, joka minulla oli, on pakattu jo kuukausi sitten, joten ei ihme, että ne keltaiset tomaatit olivat mitä olivat. Se, miksi ne olivat sellaisia, johtuu kuulemma siitä, että keltaisten tomaattien kuori on huomattavasti ohuempi kuin punaisten, joten ne myös pilaantuvat nopeammin.

Seuraavaksi kysyn tuosta läheisestä S-marketista, että miksi myyvät minulle kuukauden vanhoja tomaatteja. Tähän kohtaan voisi pistää kirosanan.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9450

asdf kirjoitti:
No nyt tämä asia selvisi. Tuo rasia on seissyt ihan liian kauan joko tukkuvarastossa Espoossa tai sitten lähikauppani varastossa tai hyllyssä. Nuo tomaatit menevät pohjanmaalaiselta tuottajalta ensin Espooseen ja sieltä sitten ympäri Suomea, missä ikinä niitä myydäänkin. Rasian kyljessä olevan koodin perusteella ystävällinen asiakaspalvelija osasi kertoa, että kyseinen rasia, joka minulla oli, on pakattu jo kuukausi sitten, joten ei ihme, että ne keltaiset tomaatit olivat mitä olivat. Se, miksi ne olivat sellaisia, johtuu kuulemma siitä, että keltaisten tomaattien kuori on huomattavasti ohuempi kuin punaisten, joten ne myös pilaantuvat nopeammin.

Seuraavaksi kysyn tuosta läheisestä S-marketista, että miksi myyvät minulle kuukauden vanhoja tomaatteja. Tähän kohtaan voisi pistää kirosanan.

Pohjanmaalta Espoon kautta ympäri Suomea, siinä täytyy jo olla hyvä tuote / hyvät suhteet ja sopimukset.

Tuskin on tukussa kauan seissyt, väittäisin että tavara otetaan sinne tarpeen mukaan, kun riittävästi tilaajia... Inex Partners Oy on SOK:n omistama logistiikkayhtiö, hyvin organisoitu. 

Tietysti menee jokunen päivä, ennen kuin tuote on kaupan hyllyllä. HeVi-osastoilla (hedelmä ja vihannes) on omat kylmävarastonsa ja riippuu myyjistä, miten nopeasti he laittavat tilatut tuotteet esille; tavaraa tilataan menekkiin perustuen, mutta jos tavara ei toisinaan kierrä,osa voi odottaa pitkään varastossa. Myyntiä hidastaa entisestään se, että tiskillä lojuva tavara menee huonoksi eikä sitä laiteta hävikkiin.

Tuotteet tulisi käydä viikoittain systemaattisesti  läpi, ellei se muun ohessa luonnistu. 

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

Tuo kasvisten Espoossa seisottaminen on kyllä ihan järjen riemuvoitto. Itse asustan Pirkanmaalla. Noita saman puutarhan tomaatteja myydään läpi Pirkanmaan, joten tämä kotikyläni ei ole harvinainen poikkeus. Siispä vähän ihmetyttää, että miksi noi tomaatit täytyy vanhentaa Espoossa, ennen kuin lähtevät myyntipisteisiinsä? Esim. Tampereelta saisi ihan kohtuuhintaan kylmävarastotilaa ja logistiikassa säästyisi ihan huomattava hinta, jos ei Pohjanmaalta tarvitsisi kuljettaa kasvia Espooseen pahentumaan ja myöhemmin sieltä pohjoiseen, vaan voisi jättää heti lähemmäs loppukäyttäjää. Kai tähänkin joku vastaus on olemassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat