Seuraa 
Viestejä433
Liittynyt19.3.2012

Sataman edustalla saattoi olla aallonmurtaja ja satamaan tullessa piti todennäköisesti mutkitella jotenkin. Miten tämä tehdään pelkillä purjeilla? Käytössä ei ollut mitään moottorivoimaa eikä orjakaleeria jossa olisi ollut soutajia.

Sivut

Kommentit (50)

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

jaho

Kirjoitit:

“Sataman edustalla saattoi olla aallonmurtaja ja satamaan tullessa piti todennäköisesti mutkitella jotenkin. Miten tämä tehdään pelkillä purjeilla? Käytössä ei ollut mitään moottorivoimaa eikä orjakaleeria jossa olisi ollut soutajia.”

Purjelaivaa voidaan hinata soutuveneellä. Hiki siinä taatusti tulee, eikä nopeus huimaa päätä, mutta onnistuu kyllä, jos purjeilla ja niiden laskemisen jälkeisellä nopeudella ei perille päästy.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9151
Liittynyt13.3.2015

Ja loput köysien avulla. Kahteen mieheen on liikuteltu satama-altaassa 137  jallkaista, kolmimastoista  puulaivaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Keijona

Kirjoitit:

“Oikea vastas on: Taidolla.”

Nuorempana tunsin erään himopurjehtijan. Hänelle oli kunnia-asia parkkeerata botski aina ilman moottoria ja käsittääkseni pääsääntöisesti onnistuikin siinä.

Ja:

“Ja loput köysien avulla. Kahteen mieheen on liikuteltu satama-altaassa 137  jallkaista, kolmimastoista  puulaivaa.”

Toki ainakin lopussa joka tapauksessa vedellään köysistä. Sitä ennen kuitenkin mahdollisesti vedellään myös soutuveneellä, sillä ainahan ei voida pelkkiin köysiin luottaa, riippuen satamasta ja muista aluksista.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Lyde19

Kirjoitit:

“Miten vanha juttu on sataman oman luotsin käyttö? Luotsi tuntee sataman pohjan ja paikalliset tuulet kuin omat pallinsa.”

Olettaisin, että yhtä vanha juttu kuin kaupankäynti meritse.

Wikinkin mukaan jo muinaiset kreikkalaiset:

“The work functions of the pilot go back to Ancient Greece and Roman times, when locally experienced harbour captains, mainly local fishermen, were employed by incoming ships' captains to bring their trading vessels into port safely.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_pilot

TeeSi
Seuraa 
Viestejä228
Liittynyt27.5.2015

Yks kesä käytin Kansanveneellä 3,5 l polttoainetta n. 20 kertaa kanavassa. Kaikki lähdöt ja tulot satamaan purjeilla. Vaikka pikkupaatti niin tuuli vaihtelee ja onhan siinä massaa ja pikkuveneitä kaikkialla! Ihan Kaivarin laituritiheikkö ja toinen satama vastaavat manööverit! Kanavakin olis menny, mutta kun siellä on niin kiirus eikä köysillä kehdannu vetää...

Purjeilla paatti on ihan hallittavissa kun vaan ennakoi ja ei kiirettä.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9151
Liittynyt13.3.2015

Oon päässy raakapurjeella varustetun moottorittoman storboatin kyydissä ihailemaan hyvin ammattitaitoisen purjehtijen toimintaa.

Lainaus:

Purjeilla paatti on ihan hallittavissa kun vaan ennakoi ja ei kiirettä.

Kyllä. Ja luotsejakin on todnäk ollut ennen satamia.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13616
Liittynyt12.7.2010

Eikös ne kuitenki jäänny pääsääntösesti ankkuriin eikä tullu laituriin kiinni?

Helpottaa hommaa.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Raspu

Kirjoitit:

“Eikös ne kuitenki jäänny pääsääntösesti ankkuriin eikä tullu laituriin kiinni?

Helpottaa hommaa.”

Laiva voidaan tietenkin purkaa ja lastata redillä ollessaan, ja hoitaa tavaroiden siirto pienemmillä soudettavila veneillä.

Ilmiselvästi kuitenkin purku ja lastaus on helpointa suorittaa laivan ollessa laiturissa. Laituri on korkeammalla tasolla kuin soutuvene. Laiva itsekin on stabiilimpi operaation aikana. Lisäksi laiturilla voi olla nosturia ym. Ja ennen kaikkea, jää kokonaan pois yksi käsittelyvaihe.

Lisäksi et tainnut lukea ketjun otsikkoa: “Kuinka entisaikaan purjelaivoilla tultiin satamaan”. Tai ketjun ensimmäistä viestiä, joka alkoi:

“Sataman edustalla saattoi olla aallonmurtaja ja satamaan tullessa piti todennäköisesti mutkitella jotenkin. ”

Tai sitten vaan et tiedä. mikä on satama ja miksi niitä on olemassa. Yksi vihje kuitenkin on jo tuossa ensimmäisessä viestissä: aallonmurtaja. Satamahan ei ollut pelkkä logistiikkakeskus, vaan myös turvapaikka myrskyn varalta. Esim. Välimerellä vanhaan aikaan ei juurikaan edes kannattanut purjehtia Marras- ja Maaliskuun välisenä aikana, joten suurin osa laivoista oli tietenkin silloin satamissa, jotka joko tarjoavat luonnollisen tai ihmisen tekemän aallonmurtajan.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13616
Liittynyt12.7.2010

Kyllä minä sen luin ja nimenomaan siksi ajattelinkin että riittää kun pääsee aallonmurtajan toiselle puolen.
Sen luulisi onnistuvan ilman luotsia ja hinausveneitäkin.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13616
Liittynyt12.7.2010

Tuli mieleen että oliko veneitä voitu käyttää muutenkin kuin hinaamiseen. Esim. viemään köyden pää johonkin kiintopisteeseen ja jota sitten vinssillä tai lihasvoimin kehitään takaisin laivaan ja asetella laiva toivottuun paikkaan.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Raspu

Kirjoitit:

"Esim. viemään köyden pää johonkin kiintopisteeseen ja jota sitten vinssillä tai lihasvoimin kehitään takaisin laivaan ja asetella laiva toivottuun paikkaan."

Keijona mainitsi jo köysien käytön.  Joka tapauksessahan venettä tarvitaan ainakin viemään se köysi siihen laivaan.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13616
Liittynyt12.7.2010

En lukenut niin tarkasti mutta jostain on jäänyt mieleen termi "touvaaminen", touvi siis on laivaköysi, kierretty useammasta köydestä. Muistelenko väärin vai onko touvaaminen todellinen käytössä ollut sana?
Googeli ei näköjään tiedä.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Raspu

Kirjoitit:

"Muistelenko väärin vai onko touvaaminen todellinen käytössä ollut sana?"

Voisihan tuossa olla joku yhteys esimerkiksi englannin sanaan tugging. Tietenkin luultavasti toisen germaanisen kielen, ruotsin kautta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat