Seuraa 
Viestejä1769

Kuinka joku voi kannattaa niin älytöntä hanketta kuin jäämeren rautatie?

Nykyisen parin kuukauden avoinnaolon aikana koillisväylän kautta kuljetetaan rahtia yhteensä saman verran kuin Rauman satamasta lähtee vuosittain maailmalle. Raumalta itään ja pohjoiseen lähteville teille ei ole kannattanut rakentaa edes hirviaitaa, liian kallista. Satojen miljardien hanke taas on joidenkin mielestä kanna(te)ttava.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vauraste-tasmentaa-jaameren-radan-sat...

"Hanke ei itsessään edellytä Vaurasteen mukaan kaikkia satojen miljardien pottiin kuuluvia investointeja, mutta toisaalta investointeja voidaan tarvita väylän toteutumiseksi."

Kuinka vaikeaa on kannattavampien hankkeitten keksiminen jos tuollaisia rahamääriä on käytettävissä?

Kommentit (5)

L
Seuraa 
Viestejä7979

George Hanson

Kirjoitit:

“Kuinka joku voi kannattaa niin älytöntä hanketta kuin jäämeren rautatie?”

Ainakin joku sellainen, joka olisi mukana suunnittelemassa tai rakentamassa sitä. On tietenkin selvää, että näin typerä ja kallis hanke ei koskaan etene alkusuunnittelua pidemmälle, mutta kyllä siitäkin joku konsultti leipänsä repisi.

Se Helsinki - Tallina tunnelikin on välkky idea tähän verrattuna.

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1807

Tämä ratahanke on osittain perustunut olettamukseen, että ilmaston lämpeneminen pitäisi koillisväylän purjehduskelpoisena pidempään kesäaikana.

Koillisväylällä on käyttöä lähinnä Siperian alueen liikenteelle, mutta muita käyttäjiä on vähän. Kalliiden jäämurtajatason rahtilaivojen rakentaminen on liian kallista.

Venäläiset eivät olisi kuitenkaan käyttäneet Suomen puolella olevaa rataa, koska Murmanskin alueen liikenne toimii riittävän hyvin jo nyt.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005997266.html

Eiköhän tämä utopistinen hanke saavuttanut arvoisensa lopun.

Jäämeren radan rakentaminen "jäihin" – hanke ei kannata

Suomen ja Norjan selvitysryhmä Jäämeren ratahankkeesta ei puolla hankkeen jatkamista.

Työryhmä toteaa, ettei hanke olisi taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan.

Vuotuisen kuljetusvolyymin pitäisi olla 2,5 miljoonan tonnin luokkaa, jotta ylläpitokustannukset saataisiin katettua. Tällaista kuljetusmäärää ei selvityksen mukaan voida pitää realistisena ilman merkittäviä muutoksia alueen elinkeinotoiminnassa tai eri liikennemuotojen kustannuksissa.

esko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Keijona
Seuraa 
Viestejä18810

Edit 

Keijona kirjoitti:
Ei rahalla ole järkeä tai moraalia. Joten tarpeeksi kun rahasta tykkää ja haluaa niin häviää järki ja moraali.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä10185

Suomen ja Norjan selvitys: Jäämeren rataa ei kannata rakentaa -HS

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005997395.html  - 

...

Ilkka Luoma 11.2.2019 - 13:53:

Paras ja kauaskantoisin reitti on Petsamon Liinahamariin, jonne Kiina rakentaa uuden ajanmukaisen sataman. Suomi vuokraa ratapohjan ja satama-alueen Venäjältä - mallia Saimaan kanavan vuokrasopimus. Kiina arvostaa Suomea enemmän kuin natovaltio Norjaa, emme ole myöskään Venäjä. Vuokrasopimuksen takuumiehenä olisi Kiina. 

On odotettavissa, että Koillisväylän myötä Kiina hakee Arktisen neuvoston varsinaista jäsenyyttä, jota Venäjä tukee. 

Me olisimme Liinahamarin satamaoperaattori ja Jäämeren radasta rakennetaan yhdysrata Venäjän rataverkkoon. Maailman suurin verkkokauppa perustaa Venäjän Karjalaan Pohjois-Euroopan logistiikkakeskuksen ja datakeskuksen Rovaniemelle.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat