Seuraa 
Viestejä6599

Olisi tarkoitus tehdä talvella ulkokäytössä oleva laite. Mikä tyyppinen paristo tai akku kestäisi noin 4kk ulkona kun sitä kuormitetaan ehkä noin 5mA jatkuvalla viralla ja satunnaisesti otetaan noin 2A käyttövirtaa?

Kommentit (13)

Jakob
Seuraa 
Viestejä1704

Eipähän tuossa saata muuta järkevää vaihtoehtoa olla kuin iso auton akku. Tuo "satunnainen" 2A käyttö pitäisi selvittää tarkemmin, jatkuva 5 mA taitaa viedä 4kk aikana noin 15Ah . Lisäksi akku tyhjenee itsestäänkin jonkin verran.

Pystyyn asennettu aurinkopaneeli olisi kova sana jos mahdollista.

Litiumakku olisi ehkä paras vaihtoehto mutta aika kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä33206

Lyijyakku itsepurkautuu muutamassa kuukaudessa. Matala varaustaso altistaa lyijyakun myös jäätymiselle, mikä halkaisee kuoren ja tuhoaa akun. Se pitää ladata ainakin muutaman kerran talven aikana. En tiedä miten aurinkokenno toimii lataajana pimeimpinä kuukausina.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1704

Neutroni kirjoitti:
Lyijyakku itsepurkautuu muutamassa kuukaudessa. Matala varaustaso altistaa lyijyakun myös jäätymiselle, mikä halkaisee kuoren ja tuhoaa akun. Se pitää ladata ainakin muutaman kerran talven aikana. En tiedä miten aurinkokenno toimii lataajana pimeimpinä kuukausina.

Itsepurkautuminen hidastuu voimakkaasti kylmässä. Joku vanha akku saattaa tyhjentyäkin talven aikana, kunnossa oleva ei. Tämä ihan omien kokemusten perusteella, en tiedä mitä kirjoissa lukee.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä370

Lyde19 kirjoitti:
Olisi tarkoitus tehdä talvella ulkokäytössä oleva laite. Mikä tyyppinen paristo tai akku kestäisi noin 4kk ulkona kun sitä kuormitetaan ehkä noin 5mA jatkuvalla viralla ja satunnaisesti otetaan noin 2A käyttövirtaa?

Ei minkäänlainen pakkastakin on niin erilaista pahimmassa tapauksessa ei toimi oikeestaan ollenkaan.

Donald Trump President of the United States of America

Simplex
Seuraa 
Viestejä3119

Hyvällä kemialla (lue: mahdollisimman pieni itsepurkuvirta) varustettu akku tai paristo ja sen rinnalle hyvälaatuinen (lue: pieni vuotovirta ja pieni sisäinen resistanssi, ESR) superkondensaattori. Akku/paristo pitävät superkondensaattorin varauksessa ja kondensaattorista saadaan tarvittava huippuvirta kovalla pakkasella jos akku/paristo ei pysty sitä antamaan.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä370

Lyijyakusta täyteen ladatusta saadaan -18°C n. 40-50 %

-30°C enää noin 25 %

Esim talvella autossa kannattaa pitää jatkuvasi akku latauksessa tätä varten on jo olemassa latureita.

Lyijyakku menee todella nopeasti pilalle jos se purkautuu alle 75% varausasteen, varsinkin pakkasessa.

Donald Trump President of the United States of America

Jakob
Seuraa 
Viestejä1704

Autoon asennettuna akussa riittää virtaa ehkä pari kuukautta, auton lepovirrankulutus on moninkertainen aloittajan tarvitsemaan.

Irrallaan lyijyakku pitää virtansa kylmässä ehkä pari vuotta, meillä nyt ei niin pitkää talvea ole. Aloitusviestin virrankulutuksella voisi riittää uudehko 100 Ah akku sen 4kk.

Technician
Seuraa 
Viestejä44

Minulla on fillarissa valo jossa ladattava akku, -15°-20°C hyytyy totaalisesti, ei anna virtaa pihalle ollenkaan.

Tosin onneksi ei paljoa ole ajoakaan noissa pakkasissa mutta kuitenkin huomattu on, kun akun lämmittää taas toimii moitteetta.

Valotehoa on 600 lumenia ja täydellä teholla kestää parituntia (lupaus)

Blue hippo

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Mikäs jännite?

Jos 3V riittää niin 30Ah NiMH vois olla sopiva:

http://www.batteryspace.com/nimh-battery-pack-3-6v-30ah-108wh-9xd-3x3s-s...

3V 5mA = 15mW eli 4kk aikana siis vajaa 44Wh. Tuo on 108Wh akku pitäisi kyllä riittää Suomen talvessa.

Tietysti jollain laadukkaalla DC-DC muuntimella jos tiputtaa 12V akusta jännitteen 3V, riittää joku 10Ah-15Ah moottoripyöränakku (120-180Wh). Se on halvempi mutta isompi ja painavampi ratkasu.

Käyttäjä3810
Seuraa 
Viestejä334

En löytänyt sopivaa ketjua, mutta tämä kelvannee, koska kaikki paneeleita  käyttävät joutuvat miettimään, miten selvitä talvesta, lumesta ja pakkasesta.

Kun katselee tuon linkin kuvitusta, kiinnittää huomion se, että paneelit asennetaan melkein vaakasuoraan. Onkohan se paras tapa.

Eräällä ystävälläni on omakotitalossaan 20 m2 verran paneeleita, hankittu 5 vuotta sitten.

Hän sai viime vuonna maalis-syyskuun aikana 2.000 kWh sähköä enemmän kuin itse käytti talossaan (maalämpöjärjestelmä lämmityksessä).

Hän myi ylimääräsähkön sähköyhtiölle, joka maksoi siitä 0,025 euroa/kWh eli 50 euroa. Eli kannattaa rajoittaa paneelien määrä siihen, mitä itse pystyy käyttämään. Yöajaksi riittävä määrä kuorma-auton aukkaja.

Talvella ohutkin lumikerros lopetti hänellä sähkön tulon heti.

Sähköä siis tulee aika paljon kesäaikana ja kauppakeskusten katoilla ne tuottavat sähköä, joka pystytään varmasti käyttämään kauppakeskuksissa kaikki itse.

Lumi ei ole ”kadonnut luonnonvara”, vaan sitä tulee joka talvi enemmän tai vähemmän.

Eikö paneelit kannattaisi asentaa noin 60 asteen kulmaan, että lumen saa pois helpommin.

Paneeleja ei kannattaisi asentaa aivan kiinni kattoon, vaan alareuna 20-30 cm korkeudelle. Siihen tilaan mahtuu jo aika paljon lunta.

Paneelirivien väliin pitää jättää kulkureitit henkilöille, jotka lumisateen jälkeen käyvät postamassa lumen. En tiedä, voiko paneeliin kytkeä ”sähkölämmitystä” pienen lumisateen sulattamiseksi.

https://www.sponda.fi/magazine/aurinkoenergiasta-tuli-kauppakeskusten-ve...

Aurinkoenergiasta tuli kauppakesten vetovoimatekijä.

Kuluttajien kasvavat vastuullisuusvaatimukset ja sähkön hinnan nousu ovat saaneet kauppakeskukset panostamaan aurinkoenergiaan. Suunnannäyttäjänä toimii kauppakeskus Elo, jonka katolle valmistuu ennätyssuuri aurinkovoimala.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat