Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

Onko sinulla tottumus, josta haluaisit eroon?

Päätin jättää cokiksen pois, on menny 1 - 1,5 l päivässä.
Puolen vuoden päästä ilmoitan, miten on onnistunut - ilman lakkoa olisi tuona aikana yli 200 litraa...
Olen kyllästynyt kantamaan niitä pulloja, ja palauttelemaan. Eikä se mitään halpaa touhua ole.

Mutta mitä tilalle? :) Kahvia. Kävin viime viikolla naapuripariskunnan luona, kun halusin lainata viinipullon avaajan. Siinä kävi niin, etten tykänny viinistä (Masi) ja lahjoitin pullon pariskunnalle. He tarjosivat minulle kahvia. Vuoden eka kuppini, ja olipa hyvää! Ostin kahvia kotiin, vaikkei ole vielä edes kahvinkeitintä. Hyvää siitä tuli, kun keitin vaan kattilassa vettä ja haudutin sitten puruja hetken.

Toista päivää ilman cokista JA kahvia, johon kerkesin myös tottua... Kuvittelin nimittäin, että jättäisin myös kahvin pois, koska siitäkin tykkään niin pirun makeana... ja olen miettinyt sokerin käyttöäni. Mutta pare ottaa kahvi takaisin valikoimaan. Mulla on nimittäin ollut tänään kovasti jysäriä, vaikkei muuten ole juuri koskaan.

On jotenkin höntti olo, taidan keittää kahvin.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Sivut

Kommentit (53)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

Major_Overhaul kirjoitti:
Mä just alotin kokiksen juonnin jälleen...

Tilalle konjakkia ?

Jatka vaan cokiksen juontia, ja osta konjakkia myös. Kunhan juot konua vähemmän kuin kokista.

Ja kokis ei saa muuten olla light, jos on vaihda tavalliseen.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

Liikunnan suhteen, ei tuu enää tehtyä suunnitelmia kuten nuorempana. "100 vatsalihasliikettä päivässä" ja "vähintään tunnin lenkki 3 x viikossa." Onneksi on kokis, jonka voi vain jättää pois.

Vierailija

Turhanpäiväisen netissä roikkumisen suhteen olisi varmaan aiheellista tehdä jotain. Viina ja Aineet vaikka tilalle.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

ksuomala kirjoitti:
Turhanpäiväisen netissä roikkumisen suhteen olisi varmaan aiheellista tehdä jotain. Viina ja Aineet vaikka tilalle.

Joo, kyllä mua huvitti kun mietin, että kokis on pientä verrattuna mun netissä roikkumiseen...

Sain viime viikolla netin läppäriin & toimistotuolin, johon olen melkein juurtunut...!

Onneksi voin lohduttaa itseäni sillä, että pian ei ole enää aikaa tähän.

Ellen sitten öisin kirjoittele, kunnes tulee niin väsynyttä tekstiä etten enää kehtaa.  Päätän "ei ikinä enää" - ja aamulla olen jo unohtanut sen, koska valvominen teki pökkyräiseksi. Tai ihan vain, koska olen addikti.

Perustan vielä oman yrityksen, joka tempaisee.  Siitä voi sentään tienata.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41821
Liittynyt6.12.2009

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Major_Overhaul kirjoitti:
Mä just alotin kokiksen juonnin jälleen...

Tilalle konjakkia ?

Jatka vaan cokiksen juontia, ja osta konjakkia myös. Kunhan juot konua vähemmän kuin kokista.

Ja kokis ei saa muuten olla light, jos on vaihda tavalliseen.

Suosittelet?

"More than 150,000 Australian deaths could be prevented if the energy content of sugary drinks was cut by around a third, a new report by The George Institute for Global Health has found.

If sugary drink manufacturers were forced to reformulate their products, it would save $8 billion over the lifetime of the Australian population, research at The George Institute has found.

The study published in Nutrients examined the lifetime health benefits of reducing the energy/sugar content of sugary drinks by either 5 percent or 30 percent.

The study also examined the effect of reducing the packaging sizes of single serve bottles or cans to 375 ml.

All scenarios delivered significant health gains, but a mandatory reduction in energy content of 30 percent saw the greatest benefit, with an extra 822,835 healthy life years gained over the lifetime of the Australian population.

Lead author Michelle Crino, of The George Institute's Food Policy Division, said the results were a clear demonstration of the harm sugary drinks are causing."

https://medicalxpress.com/news/2017-10-huge-health-benefits-sugar-sugary... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41821
Liittynyt6.12.2009

Lisäksi.

Maksakirroosissa eli maksan kovettumisessa osa maksakudoksesta on muuttunut sidekudokseksi. 

”Sitä, miksi rasvamaksa tulehtuu, ei tiedetä. Mutta se tiedetään, että suomalaisten kuolleisuus maksakirroosiin on jo Euroopan kärkeä”, Arkkila toteaa. 

MAKSASAIRAUDET liitetään usein alkoholinkäyttöön, mutta myös ylipaino ja aikuisiän diabetes ovat huomattavia riskitekijöitä. 

Liiallinen alkoholinkäyttö on edelleen selvästi suurin maksakirroosin syy. Rasvamaksasta kuitenkin jo 70 prosenttia on ylipainon aiheuttamaa. 

Arkkilan mukaan erityisesti nopeasti imeytyvät sokerit ja hiilihydraatit altistavat rasvamaksalle. 

”Fruktoosilla makeutettuja tuotteita, kuten sokerilimsoja ja makeisia, kannattaisi välttää. Keinotekoisesti makeutetut virvoitusjuomat eivät aiheuta maksan rasvoittumista”, Arkkila sanoo. 

YLIPAINO on alkanut riivata suomalaisia etenkin viimeisen 20–30 vuoden aikana, ja lihavuusepidemia koettelee myös jälkikasvuamme. 

Arkkila onkin huolestunut siitä, että rasvamaksaa tavataan jo lapsilla ja nuorilla. 

Rasvamaksa muuttuu maksakirroosiksi hyvin hitaasti, vuosikymmenien aikana. Suomessa on tällä hetkellä maksakirroosipotilaita noin 50 000, ja sairauteen kuolee vuosittain noin 1 200 suomalaista. 

”Yhä useampi on ylipainon takia riskivyöhykkeessä. Olen aidosti huolestunut siitä, miltä luvut näyttävät kymmenen vuoden päästä.” "

https://www.hs.fi/elama/art-2000005414119.html .

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

En suosittele kenellekkään kohtuuttomuutta. Jos juo lasillisen päivässä, en pidä sitä huonona; hän tuskin juo pullollista päivässä? (Kuka nyt semmoista...)

Samaten konjakki. Mulla 1 annos päivässä olisi 1-3 cm konjakkilasissa. Sen verran että saa makua ja lämpöä, ja tulee mukavan raukea olo.

Ei ne mehutkaat muuten mitään terveellisiä ole, värjättyjä sokeri-esanssi-litkuja. Maustetut jogurtit on myös  sokeripitoisia, mutta niissä on sentään hapatettu maito.

Vierailija

Intter netsit ovat kahtakin mieltä siitä miksi fruktoosilimut ovat vaarallisia maksalle. Yksi teoria on se että f itsessään suuressa määrin aiheuttaa juttuja. Toinen puolestaan se että ne kaikki burgerit/pizzat/kebabit mitä vedetään naamaan limun yhteydessä ovat pahasta.

Vierailija

Taitaa jäädä netissä roikkuminen vähemmälle joksikin aikaa. Nimittäin huomasin että kannettavan virtalähde mennyt rikki. Vittu.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5184
Liittynyt21.7.2017

ksuomala kirjoitti:
Intter netsit ovat kahtakin mieltä siitä miksi fruktoosilimut ovat vaarallisia maksalle. Yksi teoria on se että f itsessään suuressa määrin aiheuttaa juttuja. Toinen puolestaan se että ne kaikki burgerit/pizzat/kebabit mitä vedetään naamaan limun yhteydessä ovat pahasta.

Mulla on varmaan jo tietämättäni läski-maksa, kun harrastin vuosien ajan kesäisin 3 vko patikointia, jonka ohessa tuli syötyä päivittäin törkeät määrät erittäin makeita viinirypäleitä ja viikunoita. Muuta makeaa en silloin syönyt, olin vuosia ilman limsaa ja mitään makeisia, kun ei ne kiinnostanu. Mut ei ne kesäiset hedelmäsokerikuurit varmaan hyvää tehny.

Nyt lopetin kokiksen lähinnä säästäkseni rahat muuhun käyttöön. Hampaat on pysyny kunnossa ja paino samana, mut kai siinä joku puutostauti kehittyy, jos energiaa tulee paljon pelkästä sokerista. Ja tosiaan se verensokerin liika vaihtelu voi vaikuttaa terveyteen (jos juo limua usein pelkkänä).

Jostain syystä tällä kertaa kokiksen lopettaminen ei tuottanut ongelmaa. Ellei eilinen päänsärky johtunut siitä. Yleensä olen joutunut vähitellen jättämään pois.

Ehkä monipuolisempi ruokavalio on vaikuttanut siihen, ettei ole enää niin kovia himoja tiettyyn ruoka-aineeseen, vaikka tottumuksesta olisikin jäänyt.

Zzz...

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Kokiksen tilalle inkivääriteetä. Keitä suikaloitua inkivääriä 20 minsaa juo kuumana tai kylmänä. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Sekaan voi laittaa ripauksen sitruunaa.

Inkivääri on hyvä tulehduslääke tuoreena.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Niin, sen voi lantrata vedellä omaan makuun sopivaksi. Jos makeutusta haluaa niin voi lisätä hunajaa.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat