Seuraa 
Viestejä131

Mitenhän aikovat ratkaista kaistalla pysymisen lumisilla teillä, kun kaistamerkkejä ei ole näkyvissä?
Entä silloin kun GPS-signaali pätkii, niin mihin tuo ohjaus silloin perustuu, mistä saa ohjeet?

Kommentit (4)

pöhl
Seuraa 
Viestejä966

Vaikea tietää. Kai periaatteessa tiehen voi laittaa joitain signaalinantajia, jotka toimivat lumen läpi. Tai sitten niillä on kartat, joista voivat paikantaa sen, missä kohtaa tietä kulkevat. Netistä löytyy paljon sivuja hakusanoilla self driving cars snow . Jotain infoa jos meilaa jollekin, joka työskentelee itseohjaavien autojen kanssa (autofirmat, VTT jne.)

Simplex
Seuraa 
Viestejä3231

On myös mahdollista käyttää ympäristön kohteita navigoimiseen. Ei sen tien tarvitse välttämättä olla edes nakyvissä. Onhan sitä merelläkin navigoitu vuosituhansia käyttäen hyväksi ympäristön kiintopisteitä ja tähtiä. Toki autolla tulee päästä noin 10 cm tarkkuutteen, mutta LIDAR kykenee myös siihen. Kun LIDAR yhdistetään mikroaaltotutkaan, 3D-kamerakuvaan, GPS-dataan, inertiaaliseen anturidataan ja tekoälyyn päästään varsin hyvään tarkkuuteen. Toki kovalla sateella ja sumulla saattaa tulla ongelmia mikäli anturit eivät toimi luotettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
peniemis
Seuraa 
Viestejä148

Yksi mahdollisuus on varustaa tien reunat joillakin responssilaitteilla. Nykyään on teräskaiteita ja kaistaviivoja, mutta voihan sinne laittaa muutakin, vaikka jotain halpaa RFID-tyyppistä.

nova
Seuraa 
Viestejä131

Edelleenkin tuntuu utopistiselta haaveelta tuo itse-ohjaavat autot. Jokaisella vähänkin vilkkaammalla tiellä joka päivä jokainen metri on erilainen vs aikaisemmat ajokerrat. Tekoälyn täytyy koko ajan selviytyä uusista sellaisista tilanteista jotka ovat sille uusia.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat