Seuraa 
Viestejä241
Liittynyt9.3.2016

TUTKIJOIDEN vai muiten

sillä tämäkin palsta on täynnä hörhöjä ja luultavasti venäjän palkaamia trolleja.

vaatikaa logaamiseen vaikka pankkitunnukset tms

Sivut

Kommentit (17)

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9720
Liittynyt20.1.2013

Jos TIEDE-palstan keskusteluoikeuden tai sen epäämiseen kriteeriksi rittäisi että osaa kirjoittaa edes yhden lauseen ilman kirjoitusvirheitä, niin et saisi keskustella täällä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt21.7.2017

rSo kirjoitti:
TUTKIJOIDEN vai muiten

sillä tämäkin palsta on täynnä hörhöjä ja luultavasti venäjän palkaamia trolleja.

vaatikaa logaamiseen vaikka pankkitunnukset tms

Trollien tutkijoita täällä ainakin on. Keskustelu on niin verkkaista, että trollitkin saavat täällä loistaa. Oikeita tutkijoita tämä palsta ei ole varmaan nähnytkään; tosin fyysikoista ei osaa sanoa. Tämä on hörhöjen oma  "aihe vapaa".  Muualla ne nokittais alta aikayksikön veke - tai kukaan ei edes lukis niiden houreita, kun ne ois 5 min:ssa jo sijalla 100. Mut täällä voi siis päteä, tai kuvitella pätevänsä. Oletko lukenut ulkomaalaisia kesksusteluketjuja? Ne on yleensä huomattavasti asiallisempia. Suomessa ei vain taitaisi olla mitään keskustelua, ellei saisi keksityillä nimillä ilmaista itseään. Mut hyvä ehdotus toi tunnistautuminen. Nyt kun sitä ei ole, voisi olla trolli-lista, tiedoksi uusille käyttäjille. 

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

ksuomala
Seuraa 
Viestejä2691
Liittynyt30.3.2014

Tai ehkä se vähän rajoittaisi ölinöitä jos olis tunnukset niinku kytköksissä IRL henkilöllisyyteen pankkitunnuksien tai jonkin kautta. Hankalampi vain säveltää uutta tunnaria kun wanha menee lukkoon.

Mutta silti olisi joitain jouko-poukoja tykittelemässä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt21.7.2017

ksuomala kirjoitti:
Tai ehkä se vähän rajoittaisi ölinöitä jos olis tunnukset niinku kytköksissä IRL henkilöllisyyteen pankkitunnuksien tai jonkin kautta. Hankalampi vain säveltää uutta tunnaria kun wanha menee lukkoon.

Mutta silti olisi joitain jouko-poukoja tykittelemässä.

Kyllä sitä keskustelua varmasti alkaisi tulla, uudellakin tunnarilla. Luulen että se voisi olla vaivan arvoinen.

Vois olla sellainen systeemi, että häiriköijät olisi mahdollista äänestää pois. Jos on tullut paljon ääniä vastaan, käyttäjän pääsy palstalle estettäisiin ainakin määräajaksi ensialkuun. Minä äänestäisin "mäkäräisen" eli jouko-poukon poistamista, koska hän kenestäkään piittaamatta tykittää käsittämättömiä; toisaalta, hän ei piittaa kuin omasta tekstistään, ja on sikäli harmiton. 

Ehkä se on tottumiskysymys, että oppii luotaamaan palstalla. Mä rekisteröidyin käyttäjäksi kolmisen kuukautta sitten, eli harjoittelen vielä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28629
Liittynyt16.3.2005

rSo kirjoitti:
TUTKIJOIDEN vai muiten

Tietenkin on. Johan sen nimestä näkee. Ilmeisesti ylläpidolla on sattunut joku erehdys, jos olet saanut tunnukset ilman tohtorin tutkintoa.

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Oletko lukenut ulkomaalaisia kesksusteluketjuja? Ne on yleensä huomattavasti asiallisempia. Suomessa ei vain taitaisi olla mitään keskustelua, ellei saisi keksityillä nimillä ilmaista itseään. Mut hyvä ehdotus toi tunnistautuminen. Nyt kun sitä ei ole, voisi olla trolli-lista, tiedoksi uusille käyttäjille. 

Olen lukenut. En sanoisi, että ne ovat yleensä yhtään parempia kuin suomalaiset. Suurimmilta kielialueilta voi ehkä löytyä muutama yksittäinen asiallisempi palsta, mutta ylivoimainen valtaosa on samaa kuraa kuin suomalaiset Suomi 24 ja Vauva-lehden palsta. Suomen kokoisessa maassa ei ole riittävästi keskustelijoita asiallisen palstan toimintaan. Korkeintaan yksi miljoonasta on kiinnostunut sellaisesta.

Joskus on yritetty, mutta sellaiselle palstalle muodostuu helposti oma pieni sisäpiiri, joilla on omat horinat, ja muilla ei ole paljoa sanottavaa. Trollit ja pannuhalkiset käynnistävät aika suuren osan asiallisemmastakin keskustelusta täällä. Palsta kestää kyllä vaikka maailman huonoimman foorumisoftan, mutta heitä trollit ulos, niin palsta kuolee.

MooM
Seuraa 
Viestejä6291
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:

Olen lukenut. En sanoisi, että ne ovat yleensä yhtään parempia kuin suomalaiset. Suurimmilta kielialueilta voi ehkä löytyä muutama yksittäinen asiallisempi palsta, mutta ylivoimainen valtaosa on samaa kuraa kuin suomalaiset Suomi 24 ja Vauva-lehden palsta. Suomen kokoisessa maassa ei ole riittävästi keskustelijoita asiallisen palstan toimintaan. Korkeintaan yksi miljoonasta on kiinnostunut sellaisesta.

Juuri näin. Esimerkiksi englanninkielisessä somessa voi muodostua vilkas ja asiallinen palsta hyvinkin yksityiskohtaiseen asiaan keskittyvästä jutusta (vaikka joku fantasiakirjasarja, pitsin nypälys, koirarotu, historiallinen aikakausi...), kun ihan todennäköisyyden perusteella kiinnostuneita riittää. Suomessa ja monessa muussa maassa/kielialueella ei riitä, jos porukka ei ole poikkeuksellisen aktiivista harrastuksensa suhteen. Nuo aktiiviset ryhmät ovat kai sitten enimmäkseen suljettuja, kutsuun perustuvia ja häiriköt on helppo lempata.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3953
Liittynyt21.7.2017

Neutroni kirjoitti:
Joskus on yritetty, mutta sellaiselle palstalle muodostuu helposti oma pieni sisäpiiri, joilla on omat horinat, ja muilla ei ole paljoa sanottavaa. Trollit ja pannuhalkiset käynnistävät aika suuren osan asiallisemmastakin keskustelusta täällä. Palsta kestää kyllä vaikka maailman huonoimman foorumisoftan, mutta heitä trollit ulos, niin palsta kuolee.

No näinhän se taitaa olla, tismalleen.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13618
Liittynyt12.7.2010

Miksi ns. asiakeskustelijat on niitä passiivisempia aiheiden avaajia?

4499 on piristävä poikkeus ja tietysti minä itse, joka olen monipuolinen aiheiden avaaja.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13618
Liittynyt12.7.2010

ksuomala kirjoitti:
Fiksut kai tajuaa et jossei oo mitään sanottavaa niin silloin kandee olla esim:hiljaa.

Mut eihän ne oo hiljaa. Keskustelevat muiden avauksissa, esimerkiks mun, mutta eivät itse tee avauksia.

- Charles Bukowski

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28629
Liittynyt16.3.2005

Raspu kirjoitti:
ksuomala kirjoitti:
Fiksut kai tajuaa et jossei oo mitään sanottavaa niin silloin kandee olla esim:hiljaa.

Mut eihän ne oo hiljaa. Keskustelevat muiden avauksissa, esimerkiks mun, mutta eivät itse tee avauksia.

Heillä on yleensä tehokkaampia kanavia hakea tietoa ongelmiinsa, joten palstalta kysyminen on harvinaista, ja liian suuret vaatimukset viihteellisen keskustelun avauksiin. Ne ovat usein varsin tarkkaan rajattuja aiheita joiltain tieteenaloilta. Usein trollitkin kokevat ne tylsiksi tai tajuavat, että ei aloittaja tai kysyjä kaipaa heidän sotkeentumista.

Etkö ole itse sanonut, että yrität provosoida vähän tarkoituksella avauksissa, jotta ne kiinostavat. Se on taito, jota ei kaikilla ole. Siinä pitää välttää ylilyönnit ja ottaa riski siitä, että joku syyttää trolliksi.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13618
Liittynyt12.7.2010

Neutroni kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
ksuomala kirjoitti:

Heillä on yleensä tehokkaampia kanavia hakea tietoa ongelmiinsa, joten palstalta kysyminen on harvinaista, ja liian suuret vaatimukset viihteellisen keskustelun avauksiin. Ne ovat usein varsin tarkkaan rajattuja aiheita joiltain tieteenaloilta. Usein trollitkin kokevat ne tylsiksi tai tajuavat, että ei aloittaja tai kysyjä kaipaa heidän sotkeentumista.

Etkö ole itse sanonut, että yrität provosoida vähän tarkoituksella avauksissa, jotta ne kiinostavat. Se on taito, jota ei kaikilla ole. Siinä pitää välttää ylilyönnit ja ottaa riski siitä, että joku syyttää trolliksi.

Toki mä yritän muotoilla avaukset niin että ne herättää, mutta ei se trollaamista ole. Toisaaltaan jos mä esim. haluun musavideoita niin ei niitä tarvii täältä kysellä vaan niitä kyllä löytyy. Sitä enempikin hakee jotain näkökulmaa joka on uusi tai yllättävä.

Musta näyttää siltä että ns. asiakeskustelijoilla ei ole tarvetta herättää keskustelua, mutta kylläkin tarve keskustella.

Yleensä nää avaukset, ainakin mulla, on aika arkisia. Pieniä havaintoja tai pohdintoja jostain ei niin tieteelisestä. Asiakeskustelijat ei yleensä näistä avauksia tee vaikka osallistuvat.

Tehdäänkö testi?
Mieti vaikka viimepäivien tapahtumia. Joku sinua varmaan askarrutti tai kiinnitti huomiosi. Muotoile siitä keskustelunavaus ja katotaan kuinka se menee.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat