Stereokuvien hahmottaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on ollut aina vaikeuksia hahmottaa 3D-kuvia. Käsittääkseni tämä on jotenkin yksilöllistä ja olen muistaakseni kuullut, että 5% väestöstä ei osaa erottaa stereokuvia ollenkaan. Olisi kiva tietää pitääkö tämä paikkansa ja mihin vajavainen 3D-kuvienhahmotuskyky perustuu?

Sivut

Kommentit (50)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Et vain ole vielä ymmärtänyt jujua.

Tarkoitat luultavasti tällaisia stereokuvia:

Tai vastaavia. Sitten on myös tällaisia stereokuvia:

Perusidea on molemmissa täsmälleen sama. Alempi kuva koostuu kahdesta kuvasta jotka vastaavat oikean ja vasemman silmän näkökenttää. Kun annat kuvien liukua päällekkäin niin, että keskellä näkyy kuvien yhteisvaikutus ja sivuilla yksittäiset kuvat, keskellä olevan kuvan pitäisi näyttää kolmiulotteiselta.

Kuvia on tietenkin kahta sorttia: "haritus" ja "kieroonkatsomis"- tekniikkaan perustuvia kuvia. Haritukseen perustuvat kuvat ovat semmoisia että oikean silmän kuuluu katsoa oikealla olevaa kuvaa ja vasemman vasemmalla olevaa. Kieroon katsomiseen perustuvissa kuvissa oikean ja vasemman kuvan järjestys on vaihdettu ja oikean silmän kuuluu katsoa vasemmalla olevaa kuvaa ja toisin päin. Tämä tehdään joskus siksi, että kieroon katsominen on monelle helpompaa kuin saada aikaan oikeanlainen harittava haritus katseeseen, vaikka siinä ei oikeastaan ole mitään vaikeaa kun ajatuksen älyää kerran.

No, joka tapauksessa ylemmän kuvan kaltaisia kuvia yleensä katsotaan harittamalla. Kun katsot kuvaa, huomaat että siinä on tasavälein hyvin samankaltaista (mutta hieman eroavaa) kuviota. Kun annat kahden vierekkäisen pystysuuntaisen kuvioryhmän liukua päällekkäin, pienet eroavaisuudet kuvioinnissa saavat aikaan kolmiulotteisen näköisen kuvan jostain kappaleesta tai rakennuksesta tai muusta vastaavasta.

En nyt osaa oikein selkeämmin selostaa, mutta loppujen lopuksi juttu pitää jokaisen itse hiffata.

Tietysti on vielä niinkin että stereonäkökyky vaihtelee yksilöllisesti. Osa ei pysty hahmottamaan etäisyyksiä niin hyvin kuin toiset, ja se saattaa vaikuttaa tässäkin asiassa. Terve ihminen pystyy kuitenkin näitä kuvia hahmottamaan kerran jutun juonen havaittuaan.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

ja ihan varmasti 5% ihmisistä ei pysty näkemään tuonkaltaisia stereokuvia. Ja se johtuu siitä, että toisen silmän näkökyky on huonompi kuin toisen. Itse asiassa prosenttiluku on varmaan vielä suurempi.

Yleensä, jos etäisyyden arviointi on vaikeata, niin noita kuvia ei tajua. mikäli kuitenkin pystyt esim. autolla liikkuessasi arvioimaan vastaantulevan auton etäisyyden oikein, niin periaatteessa pystyt myös stereokuvia katselemaan.

Katso kuvaa tarkkaan noin 30 sentin päästä, ja siirrä sitten katseesi saman verran näytön taakse, vaikeasti sanottu.

Seuraava auttanee. Pistä oikea kätesi noin 20 sentin päähän kasvoistasi ja nosta etusormi ylös ja vasen käsi 40 sentin päähän samalla tavalla etusormi ylös, kädet ovat siis peräkkäin, toinen sormi toisen takan. Nyt voit tarkentaa näkösi jompaankumpaan etusormeen, jolloin toinen etusormesi näkyy kahtena. Toimit samalla tavaalla tuollaisen kuvan kanssa. Kuvittele se toinen sormesi näytön taakse ja tarkenna siihen tai näytön eteen ja tarkenna siihen. jommalla kummalla tavalla kuvan pitäisi avautua.

Vierailija
Herra Tohtori
Kuvia on tietenkin kahta sorttia: "haritus" ja "kieroonkatsomis"- tekniikkaan perustuvia kuvia. Haritukseen perustuvat kuvat ovat semmoisia että oikean silmän kuuluu katsoa oikealla olevaa kuvaa ja vasemman vasemmalla olevaa. Kieroon katsomiseen perustuvissa kuvissa oikean ja vasemman kuvan järjestys on vaihdettu ja oikean silmän kuuluu katsoa vasemmalla olevaa kuvaa ja toisin päin. Tämä tehdään joskus siksi, että kieroon katsominen on monelle helpompaa kuin saada aikaan oikeanlainen harittava haritus katseeseen, vaikka siinä ei oikeastaan ole mitään vaikeaa kun ajatuksen älyää kerran.

"Harituksen" voi käsittää paremmin, kun kuvittelee katsovansa kuvan "läpi". Lienette huomanneet, että kohdistettaessa katse kaukana olevaan kohteeseen näkyvät lähempänä olevat kohteet kahtena. Esimerkiksi, nosta kaksi sormea (vaikkapa etu- ja keskisormi) pystyyn silmiesi eteen ja kohdista katseesi sitten seinään (tai mihin tahansa) sormien takana; sormet näkyvät kahtena ja keskeltä liukuvat päällekkäin. Tämä on ideana myös useimpien "taikasilmäkuvien" suhteen. Katseen tarkentaminen kuvaan säilyttäen edelleen harituksen saattaa sitten olla joillekin vaikeampaa.

No, joka tapauksessa ylemmän kuvan kaltaisia kuvia yleensä katsotaan harittamalla. Kun katsot kuvaa, huomaat että siinä on tasavälein hyvin samankaltaista (mutta hieman eroavaa) kuviota. Kun annat kahden vierekkäisen pystysuuntaisen kuvioryhmän liukua päällekkäin, pienet eroavaisuudet kuvioinnissa saavat aikaan kolmiulotteisen näköisen kuvan jostain kappaleesta tai rakennuksesta tai muusta vastaavasta.

Joku kirkko tai moskeija siinä näkyisi olevan; portit ja portaat joka sivulla, korkeat, kapeat tornit nurkissa, holvikaaria seinillä ja keskellä jokin kruunun näköinen torni.

"Harittaminen" toimii tämänkaltaisissa kuvissa, joissa silmiä ei tarvitse siirtää kovin pitkää matkaa. Alempaa kuvaa katsottaessa taas käytetään kieroonkatsomistekniikkaa, koska silmien "levittäminen" noin laajalle alueelle on useimmille hyvin vaikeaa. Tässä tulee huomata vielä, että jos kuvaa katsottaessa käytetään väärää tekniikkaa, syvyyssuhteet heittävät häränpyllyä (kohoumasta tulee kuoppa ja päinvastoin).

Silmälasit eivät ainakaan itselläni mitenkään vaikuta kuvien hahmottamiseen. Toisaalta, olenkin likinäköinen. Kaukonäköistenhän taas on vaikea nähdä lähelle, joten sanoisin, että ilman silmälaseja heidän ei kannata kuvien katsomista yrittää.

Vierailija

Minä en kyllä näe noissa kuvissa yhtään mitään. Alemman idean ymmärrän, mutta niistä ei muodostu yhtä kuvaa.

Vierailija

Tuon alemman näkee parhaiten siten, että on noin 40 sentin päässä näytöstä.
Laita kynä puoleenväliin ja tarkenna katseesi siihen. Näet siis yhden kynän ja taustalla jotan muuta. Odottele hetki 5-10-20 sekuntia. Kynän kohdalle muodostuu kuva. Näet itseasiassa kolme kuvaa. Taustalla näet normaalin näytön, mutta kynän kohdalla on kolmiulotteinen kuva. Jännä juttu.

Aluksi fokuksen pitäminen ilmestyneessä kolmiulotteisessa kuvassa on hankalaa, mutta siihen oppii äkkiä. Ainiin, muista ottaa kynä pois edestäsi, vieläkö kolmiulotteinen kuva näkyy. siirtele hieman päätäsi sivu- ja pystysuunnassa, niin kuvan kolmiulotteisuus tulee selkeästi esille.

Vierailija

Tällainenkin vihje löytyy jostain netistä: tulosta kuva kahteen kerran kalvolle. Laita ne päällekkäin ja siirrä toista hieman.

Vierailija

Tekniikan tiedän kyllä. Onnistun kyllä kauan keskittymällä hahmottamaan joitain kuvia.

Luulisin, että tuon alemman kuvan saisin näkymään kolmiulotteisena, mutta en parin minuutin aikana siinä nyt onnistunut. Ylemmän kuvan kaltaisia en ole koskaan onnistunut näkemään 3D:nä, vaikka olen tosissaan yrittänytkin.

Oulun Tietomaassa oli sellainen vehje missä piti siirtää kappale kauko-ohjaimella mahdollisimman lähelle toista n.3 metrin päässä olevaa kappaletta. Olin ihan pihalla, sillä tulokseni saattoi heittää jopa yli 2 metriä!

En tiedä sitten voisiko hahmotuskyky tosiaan johtua näöstäni, sillä vasemmassa silmässä on parempi näkö kuin oikeassa. Silmälaseja en ole koskaan käyttänyt. Tai sitten kyse on jostain luonnollisesta ominaisuudesta. Se on ainakin totta, että 3D-hahmotuskyky vaihtelee ihmisten välillä.

Vierailija

Sen verran lisään vain, että jos on määrätty silmälasit hajataiton tai eri "arvoisten" silmien takia, niin tällöin silmälaseja kannattaa pitää nähdäkseen stereo-kuvat paremmin.

Itselläni ei ainakaan tule mitään näkyviin, vaikka kuinka yritän ilman laseja, lasien kanssa tekniikka pelittää heti ja myös ylemmän kuvan kaltaiset tuottavat "leijuvan" kuvan näkökenttään.

Se helpoin ohje edelleenkin on (jo mainittu) se, että seuraat katseellasi kuvitteellista kohdetta "näytön taakse". Itse aikanaan taisin oppia siten, että kuvittelin jonkin, joka on näytön takana ja sivulla ja sitten seuraan sen liikkumisen näytön taakse.

Eipä tuota nyt helposti voi selittää. Sitten, kun jonkin tempun oppii, millä ne näkee, niin on oikeastaan jopa helppoa.

Vierailija
JRepo
Se helpoin ohje edelleenkin on (jo mainittu) se, että seuraat katseellasi kuvitteellista kohdetta "näytön taakse". Itse aikanaan taisin oppia siten, että kuvittelin jonkin, joka on näytön takana ja sivulla ja sitten seuraan sen liikkumisen näytön taakse.

Eipä tuota nyt helposti voi selittää. Sitten, kun jonkin tempun oppii, millä ne näkee, niin on oikeastaan jopa helppoa.

Hyvin selitetty. Itse asiassa samalla tavalla minulle selitti jo aikoinaan ala-asteen opettaja ko. tekniikan, mutta lukuisista tuijotteluyrityksistä huolimatta en noita pistekuvia näe.

Uusimman Toolin levyn kansilehdissä on stereokuvia (samanlaisia kuin viestissä 2 alempi kuva) ja onnistun niistä näkemään kaikki kahta lukuunottamatta, kunhan keskityn vain tarpeeksi kauan. Eli luulen tietäväni oikean tekniikan.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Taitaa olla joku kuviteltu härdelli. Minulla meni aikanaan pari vuotta, enkä nähnyt ikinä mitään. Sitten kerran tuijottelin aikani ja naps. Siinä oli stereokuva. Nykyään homma onnistuu melkein itsestään. Noissa kahden rinnakkaisen kuvan jutuissa, en ole vielä onnistunut.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Taitaa olla joku kuviteltu härdelli. Minulla meni aikanaan pari vuotta, enkä nähnyt ikinä mitään. Sitten kerran tuijottelin aikani ja naps. Siinä oli stereokuva. Nykyään homma onnistuu melkein itsestään. Noissa kahden rinnakkaisen kuvan jutuissa, en ole vielä onnistunut.

En itsekään ensin onnistunut rinnakkaisissa kuvissa. Pienen miettimisen jälkeen huomasin, että kuva on monitorissa (19") aivan liian suuri. Silmät joutuisi harittamaan suorasta linjasta ulospäin, että kuvat osuisivat niiden eteen.

Pienentämällä kuvaa noin puoleen läpimitaltaan saa kuvaparin, jonka etäisyys on hyvä ja katsominen onnistuu paljon paremmin.

Yksi tapa pienennykseen on ruutukaappaus (alt ja yhtaikaa prt scr) minkä jälkeen ruudun kuva on työpöydällä josta se voidaan siirtää johonkin kuvia käsittelevään ohjelmaan.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Paitsi että ainakin tuon kirkon tapauksessa näyttäisi kuvat olevan käännnetyssä järjestyksessä eli kieroon katsomalla etäisyydet näkyvät oikein, harittamalla väärin.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat