Seuraa 
Viestejä368

Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon. Tällainen uutisotsikko tänään. Kalliita kuulema rakentaa puomillisia .
Tee se itserakentajana tuon voisi mielestäni toteuttaa halvallakin. Tarvittaisiin kaksi anturia, junan molempiin kulkusuuntiin n. 200m päähän tasoristeyksestä. Voisi olla ns.induktiosilmukka periaate tai muu. tällainen metallin ilmaisin, liikennevalot radan molemmin puolin joita noi anturit ohjaa. Sähkö saataisiin tarvitaessa vaikka akusta jota aurinkopaneelit lataa, valtakunnan verkko kun saataa olla jollain syrjäpaikoissa olla kaukanakin. Mämä kaikki osat mielestäni saataisiin hyvin alle 1000 euron.

Sivut

Kommentit (80)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä14161

Veikkaan, että yksi liikennevalopylväs maksaa jo yli 10 000 euroa, joten vartioimisen kulut olisivat varmasti kaivuutöineen useamman sata tuhatta per risteys. Halvempi konsti voisi olla tehdä niin rajut töyssyt tai pujottelut, ettei radalle voi käytännössä ajaa yli 30km/h nopeudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä581

Vänni kirjoitti:
Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon. Tällainen uutisotsikko tänään. Kalliita kuulema rakentaa puomillisia .
Tee se itserakentajana tuon voisi mielestäni toteuttaa halvallakin. Tarvittaisiin kaksi anturia, junan molempiin kulkusuuntiin n. 200m päähän tasoristeyksestä. Voisi olla ns.induktiosilmukka periaate tai muu. tällainen metallin ilmaisin, liikennevalot radan molemmin puolin joita noi anturit ohjaa. Sähkö saataisiin tarvitaessa vaikka akusta jota aurinkopaneelit lataa, valtakunnan verkko kun saataa olla jollain syrjäpaikoissa olla kaukanakin. Mämä kaikki osat mielestäni saataisiin hyvin alle 1000 euron.

Vaikka osat saisikin tuohon hintaan, niin toteuttaminen maksaa. 10'000 euroa voisi olla todellisempi minihinta. Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. Tuolla kymppitonnin hinnalla 2000 tasoristeyksen muutaminen vartoiduksi maksaisi 20 miljoonaa. Se olisi pieni hinta ihmishengistä ja junaliikenteen luotettavuuden parantumisesta. Mutta pelkäämpä, että kunnantyönä yksi vartoitu tasoristeys maksaa vähintään 100'000 euroa.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Trafilla on omat varmistuskriteerit varoituslaitteille. Ne ei voi olla tiedepalstan maccaivereitten virityksiä.

Koska ihmiset luottavat niiden toimintaan, vaikka tieliikennelaki vaatii varmistumaan, ettei junaa tule. Sanoi varoituslaitos mitä tahansa.

100 000€ oli oikein hyvä arvio!

"Puomeilla varustetun varoituslateiston hinta on 100 000 - 150 000 euroa."

https://yle.fi/uutiset/3-6759848.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

"Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. "

Laki vaatii varmistamaan vaikka autosta ulos nousemalla varmistamaan ettei junaa tule.

Eikö sekin kuullosta idiootti-varmalta?

Miksi ihmiset eivät noudata lakia?

Siten välttyy jäämästä junan alle!!!

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6436

Olen täysin diletantti insinööritieteissä, mutta luulisi olevan halpaa ja toimivaa asentaa vetureihin tällainen systeemi: kilometri ennen vartioimatonta tasoristeystä radan vieressä tolppa, jonka ohitettuaan veturi lähettäisi tasoristeykseen (radio?)signaalin punaisesta liikennevalosta. Näkyy selvästi vaikka taivaalta tulisi pikku-ukkoja. Ei mikään jatkuva (kallis) liikennevalosysteemi (miksi?), vaan yksinkertainen punainen valo silloin kun siihen on tarve (eli kun juna on tulossa).

Jos tämä automaatti insinöörien mielestä  tulisi liian kalliiksi, niin annettakoon homma veturinkuljettajille. Miljoona kertaa samaa rataa höylätessään he tietävät taatusti, koska kohta tullaan millekin tasoristeykselle. Kännykällä(?) tai muulla yksinkertaisella systeemillä (nappi kojelaudassa?) signaali punaisten valojen sytyttämiseksi.

Nyt tapahtuneessa onnettomuudessahan oletettavasti Masin kuljettaja ei yksinkertaisesti huonoissa olosuhteissa ja pahasta katselukulmasta huomannut lähestyvää junaa (eikä edes kuullut veturin piipitystä). Punainen valo olisi pysäyttänyt hänet takuulla.

Ei tarvita kalliita puomisysteemejä ja maankaivuhommia yms. Monta kertaa ajatellaan systeemit överiksi (insinööritauti?), kun vain jonkin sortin signaalin aikaansaaminen riittäisi. Suomen kaikkia tasoristeyksiä ei saada poistetuksi/muutetuiksi edes sadassa vuodessa (ja kalliiksi tulisi).

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Tässä Trafin tekstissä on VIRHE!

Valkoinen vilkkuva valo EI tarkoita että junaa ei ole tulossa.

Se kertoo vain ettei laitteisto ole huomannut, että juna on tulossa!

Vastuu on viime kädessä radan ylittäjällä.

Ja vaikka ei olisikaan, ei se onnettomuus tilanteessa lohduta.

Kannattaa katsoa mieluummin kuin katua.

Vänni
Seuraa 
Viestejä368

No ei noi 1000 kertaa kalliimmatkaa liikennevalot näytä aina toimivan usein keltavikuilla. Voisi tuohon halvempaan versioonkin tehda tuon keltavilkkutoiminnan. Arduino ohjauspiiri maksaa olle 10 euroa jossa olisi aivan riittävästi tuohon  valojen ohjailuun  älyä.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

"annettakoon homma veturinkuljettajille"

Entäpä kun rankkana sumu aamun kello 5.07 veturin kuljettaja ajaa intercity-junaa 140km/t ja näkyvyys on noin 50m.

Luuletko että paikantamiskyky toimii niin, että voi paikallistaa kaikki tasoristeykset?

Ja entä kun kuljettaja ei ole koskaan ennen ajanut kyseisellä rataosuudella, tai edellisestä kerrasta on vaikka4 vuotta?

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

" Suomen kaikkia tasoristeyksiä ei saada poistetuksi/muutetuiksi edes sadassa vuodessa (ja kalliiksi tulisi)."

Kallista on. Mutta montako tasoristeystä luulisitte olevan Tampere- Oulu välillä?

Vänni
Seuraa 
Viestejä368

Nuo liikennevelot olisi halpa toteuttaa. Ohjaus voisi tosiaan tulla valoihin vaikka junasta niin kuin jo ehdotettiinkin. Tämä ohjauslaite junassa voisi olla yhdistetty GPS laitteeseen johon olisi ohjelmoitu kaikki ohitettavat tasoristeyksien  paikkatiedot. Tämä ohjain sitten lähettäisi ohjauspulssin tasoristeyksen liikennevaloihin. Tämä ei taatusti ole kallis ratkaisu jos noita välistä vetäjiä ei ilmaannu.

Käsittämätöntä saamattomuutta. 

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä581

Punde kirjoitti:
"Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. "

Laki vaatii varmistamaan vaikka autosta ulos nousemalla varmistamaan ettei junaa tule.

Eikö sekin kuullosta idiootti-varmalta?

Miksi ihmiset eivät noudata lakia?

Siten välttyy jäämästä junan alle!!!

Ilman puomia vartioidussakin tasoristeyksessä autolla voi tietenkin ajaa vielä punaista päin, joten aivan idioottivarma tämäkään ei tietenkään ole. Jos kieltolaki tulisi viiden vuoden siirtymäajalla, niin veikkaampa, että 2000 tasoristeyksestä puolet vain poistetaan ja ajoyhteys tehdään kiertotieto lähimmän vartioudun kautta. Tiheästi liikennöidyillä radoilla vartioiduista tasoristeyksistä pitäisi siirtyä siltoihin ja tunneleihin, joka maksaa jo paljon enemmän.

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä581

Vänni kirjoitti:
Nuo liikennevelot olisi halpa toteuttaa. Ohjaus voisi tosiaan tulla valoihin vaikka junasta niin kuin jo ehdotettiinkin. Tämä ohjauslaite junassa voisi olla yhdistetty GPS laitteeseen johon olisi ohjelmoitu kaikki ohitettavat tasoristeyksien  paikkatiedot. Tämä ohjain sitten lähettäisi ohjauspulssin tasoristeyksen liikennevaloihin. Tämä ei taatusti ole kallis ratkaisu jos noita välistä vetäjiä ei ilmaannu.

Käsittämätöntä saamattomuutta. 

Helsingissä pitäisi olla hieman tuon kaltainen järjestelmä, jossa bussipysäkeillä on näytöt, johon tulee bussin saapumisaika GPS:n perusteella. Onko joku nähnyt näiden toimivan luotettavasti?

Vänni
Seuraa 
Viestejä368

Voihan sitä nytkin ajaa päin punaisia liikennevaloissa tieliikenteessä.  Nämä liikennevalot tasoristeyksessä vaan auttaisi tekemään oikeita havaintoja, että ainakaan ei sitten vahingossa voi sanoa ajaneensa junan alle.

Pauli
Seuraa 
Viestejä719

On tarkoitus keksiä pyörä uusiksi, mutta keksitäänkin nelikulmio?

Eristejatkoksella eristetään kisko x km molemmmin puolin tasoristeystä. Juna toimii katkaisijana ja aktivoi virtapiirin kiskojen välille. Samalla menee puomi alas moottori päålle, kun Juna poistuu virtapiiristä niin puomi ylös. Tarjouksen voi pyytää esim Vr Traciltä ja Destialta. On sitä tyhmempiinkin juttuihin rahaa hassattu.

Karres
Seuraa 
Viestejä255

Punde kirjoitti:
" Suomen kaikkia tasoristeyksiä ei saada poistetuksi/muutetuiksi edes sadassa vuodessa (ja kalliiksi tulisi)."

Kallista on. Mutta montako tasoristeystä luulisitte olevan Tampere- Oulu välillä?

Tältä istumalta arvioisin 8.

Vierailija

ekavekara kirjoitti:
Veikkaan, että yksi liikennevalopylväs maksaa jo yli 10 000 euroa, joten vartioimisen kulut olisivat varmasti kaivuutöineen useamman sata tuhatta per risteys. Halvempi konsti voisi olla tehdä niin rajut töyssyt tai pujottelut, ettei radalle voi käytännössä ajaa yli 30km/h nopeudella.

Masihan oli tullut tielle todella hiljaa...siis junan eteen. Kiskobussi porotti yli sataa.

Vänni
Seuraa 
Viestejä368

Major_Overhaul kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Veikkaan, että yksi liikennevalopylväs maksaa jo yli 10 000 euroa, joten vartioimisen kulut olisivat varmasti kaivuutöineen useamman sata tuhatta per risteys. Halvempi konsti voisi olla tehdä niin rajut töyssyt tai pujottelut, ettei radalle voi käytännössä ajaa yli 30km/h nopeudella.

Masihan oli tullut tielle todella hiljaa...siis junan eteen. Kiskobussi porotti yli sataa.

          Juu ei apua nopeusrajoituksesta vaikka auto ajaisi kävelyvauhtia pitenpää auto taas radalla sitten viipyy.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat