Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt27.11.2013

Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon. Tällainen uutisotsikko tänään. Kalliita kuulema rakentaa puomillisia .
Tee se itserakentajana tuon voisi mielestäni toteuttaa halvallakin. Tarvittaisiin kaksi anturia, junan molempiin kulkusuuntiin n. 200m päähän tasoristeyksestä. Voisi olla ns.induktiosilmukka periaate tai muu. tällainen metallin ilmaisin, liikennevalot radan molemmin puolin joita noi anturit ohjaa. Sähkö saataisiin tarvitaessa vaikka akusta jota aurinkopaneelit lataa, valtakunnan verkko kun saataa olla jollain syrjäpaikoissa olla kaukanakin. Mämä kaikki osat mielestäni saataisiin hyvin alle 1000 euron.

Sivut

Kommentit (80)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5299
Liittynyt7.8.2016

Veikkaan, että yksi liikennevalopylväs maksaa jo yli 10 000 euroa, joten vartioimisen kulut olisivat varmasti kaivuutöineen useamman sata tuhatta per risteys. Halvempi konsti voisi olla tehdä niin rajut töyssyt tai pujottelut, ettei radalle voi käytännössä ajaa yli 30km/h nopeudella.

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt25.12.2012

Vänni kirjoitti:
Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon. Tällainen uutisotsikko tänään. Kalliita kuulema rakentaa puomillisia .
Tee se itserakentajana tuon voisi mielestäni toteuttaa halvallakin. Tarvittaisiin kaksi anturia, junan molempiin kulkusuuntiin n. 200m päähän tasoristeyksestä. Voisi olla ns.induktiosilmukka periaate tai muu. tällainen metallin ilmaisin, liikennevalot radan molemmin puolin joita noi anturit ohjaa. Sähkö saataisiin tarvitaessa vaikka akusta jota aurinkopaneelit lataa, valtakunnan verkko kun saataa olla jollain syrjäpaikoissa olla kaukanakin. Mämä kaikki osat mielestäni saataisiin hyvin alle 1000 euron.

Vaikka osat saisikin tuohon hintaan, niin toteuttaminen maksaa. 10'000 euroa voisi olla todellisempi minihinta. Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. Tuolla kymppitonnin hinnalla 2000 tasoristeyksen muutaminen vartoiduksi maksaisi 20 miljoonaa. Se olisi pieni hinta ihmishengistä ja junaliikenteen luotettavuuden parantumisesta. Mutta pelkäämpä, että kunnantyönä yksi vartoitu tasoristeys maksaa vähintään 100'000 euroa.

Vänni
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt27.11.2013

Tuon johdon laittaa vaikka kiskon sivuun putken sisällä kulkemaan, siis 500 m kaksinapasta johtoa. Miksi hemmetissä kaikki pitää tehdä niin kalliisti.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Trafilla on omat varmistuskriteerit varoituslaitteille. Ne ei voi olla tiedepalstan maccaivereitten virityksiä.

Koska ihmiset luottavat niiden toimintaan, vaikka tieliikennelaki vaatii varmistumaan, ettei junaa tule. Sanoi varoituslaitos mitä tahansa.

100 000€ oli oikein hyvä arvio!

"Puomeilla varustetun varoituslateiston hinta on 100 000 - 150 000 euroa."

https://yle.fi/uutiset/3-6759848.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

"Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. "

Laki vaatii varmistamaan vaikka autosta ulos nousemalla varmistamaan ettei junaa tule.

Eikö sekin kuullosta idiootti-varmalta?

Miksi ihmiset eivät noudata lakia?

Siten välttyy jäämästä junan alle!!!

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5646
Liittynyt26.3.2005

Olen täysin diletantti insinööritieteissä, mutta luulisi olevan halpaa ja toimivaa asentaa vetureihin tällainen systeemi: kilometri ennen vartioimatonta tasoristeystä radan vieressä tolppa, jonka ohitettuaan veturi lähettäisi tasoristeykseen (radio?)signaalin punaisesta liikennevalosta. Näkyy selvästi vaikka taivaalta tulisi pikku-ukkoja. Ei mikään jatkuva (kallis) liikennevalosysteemi (miksi?), vaan yksinkertainen punainen valo silloin kun siihen on tarve (eli kun juna on tulossa).

Jos tämä automaatti insinöörien mielestä  tulisi liian kalliiksi, niin annettakoon homma veturinkuljettajille. Miljoona kertaa samaa rataa höylätessään he tietävät taatusti, koska kohta tullaan millekin tasoristeykselle. Kännykällä(?) tai muulla yksinkertaisella systeemillä (nappi kojelaudassa?) signaali punaisten valojen sytyttämiseksi.

Nyt tapahtuneessa onnettomuudessahan oletettavasti Masin kuljettaja ei yksinkertaisesti huonoissa olosuhteissa ja pahasta katselukulmasta huomannut lähestyvää junaa (eikä edes kuullut veturin piipitystä). Punainen valo olisi pysäyttänyt hänet takuulla.

Ei tarvita kalliita puomisysteemejä ja maankaivuhommia yms. Monta kertaa ajatellaan systeemit överiksi (insinööritauti?), kun vain jonkin sortin signaalin aikaansaaminen riittäisi. Suomen kaikkia tasoristeyksiä ei saada poistetuksi/muutetuiksi edes sadassa vuodessa (ja kalliiksi tulisi).

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Tässä Trafin tekstissä on VIRHE!

Valkoinen vilkkuva valo EI tarkoita että junaa ei ole tulossa.

Se kertoo vain ettei laitteisto ole huomannut, että juna on tulossa!

Vastuu on viime kädessä radan ylittäjällä.

Ja vaikka ei olisikaan, ei se onnettomuus tilanteessa lohduta.

Kannattaa katsoa mieluummin kuin katua.

Vänni
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt27.11.2013

No ei noi 1000 kertaa kalliimmatkaa liikennevalot näytä aina toimivan usein keltavikuilla. Voisi tuohon halvempaan versioonkin tehda tuon keltavilkkutoiminnan. Arduino ohjauspiiri maksaa olle 10 euroa jossa olisi aivan riittävästi tuohon  valojen ohjailuun  älyä.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

"annettakoon homma veturinkuljettajille"

Entäpä kun rankkana sumu aamun kello 5.07 veturin kuljettaja ajaa intercity-junaa 140km/t ja näkyvyys on noin 50m.

Luuletko että paikantamiskyky toimii niin, että voi paikallistaa kaikki tasoristeykset?

Ja entä kun kuljettaja ei ole koskaan ennen ajanut kyseisellä rataosuudella, tai edellisestä kerrasta on vaikka4 vuotta?

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

" Suomen kaikkia tasoristeyksiä ei saada poistetuksi/muutetuiksi edes sadassa vuodessa (ja kalliiksi tulisi)."

Kallista on. Mutta montako tasoristeystä luulisitte olevan Tampere- Oulu välillä?

Vänni
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt27.11.2013

Nuo liikennevelot olisi halpa toteuttaa. Ohjaus voisi tosiaan tulla valoihin vaikka junasta niin kuin jo ehdotettiinkin. Tämä ohjauslaite junassa voisi olla yhdistetty GPS laitteeseen johon olisi ohjelmoitu kaikki ohitettavat tasoristeyksien  paikkatiedot. Tämä ohjain sitten lähettäisi ohjauspulssin tasoristeyksen liikennevaloihin. Tämä ei taatusti ole kallis ratkaisu jos noita välistä vetäjiä ei ilmaannu.

Käsittämätöntä saamattomuutta. 

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt25.12.2012

Punde kirjoitti:
"Minusta voisi olla järkevää tehdä laki, joka kieltäisi radan ylittämisen muualla kuin vartioiduissa tasoristeyksissä. "

Laki vaatii varmistamaan vaikka autosta ulos nousemalla varmistamaan ettei junaa tule.

Eikö sekin kuullosta idiootti-varmalta?

Miksi ihmiset eivät noudata lakia?

Siten välttyy jäämästä junan alle!!!

Ilman puomia vartioidussakin tasoristeyksessä autolla voi tietenkin ajaa vielä punaista päin, joten aivan idioottivarma tämäkään ei tietenkään ole. Jos kieltolaki tulisi viiden vuoden siirtymäajalla, niin veikkaampa, että 2000 tasoristeyksestä puolet vain poistetaan ja ajoyhteys tehdään kiertotieto lähimmän vartioudun kautta. Tiheästi liikennöidyillä radoilla vartioiduista tasoristeyksistä pitäisi siirtyä siltoihin ja tunneleihin, joka maksaa jo paljon enemmän.

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt25.12.2012

Vänni kirjoitti:
Nuo liikennevelot olisi halpa toteuttaa. Ohjaus voisi tosiaan tulla valoihin vaikka junasta niin kuin jo ehdotettiinkin. Tämä ohjauslaite junassa voisi olla yhdistetty GPS laitteeseen johon olisi ohjelmoitu kaikki ohitettavat tasoristeyksien  paikkatiedot. Tämä ohjain sitten lähettäisi ohjauspulssin tasoristeyksen liikennevaloihin. Tämä ei taatusti ole kallis ratkaisu jos noita välistä vetäjiä ei ilmaannu.

Käsittämätöntä saamattomuutta. 

Helsingissä pitäisi olla hieman tuon kaltainen järjestelmä, jossa bussipysäkeillä on näytöt, johon tulee bussin saapumisaika GPS:n perusteella. Onko joku nähnyt näiden toimivan luotettavasti?

Vänni
Seuraa 
Viestejä258
Liittynyt27.11.2013

Voihan sitä nytkin ajaa päin punaisia liikennevaloissa tieliikenteessä.  Nämä liikennevalot tasoristeyksessä vaan auttaisi tekemään oikeita havaintoja, että ainakaan ei sitten vahingossa voi sanoa ajaneensa junan alle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat