Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt26.10.2017

Intel Core i5-6400 CPU @ 2,70Gz, 8,0GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 950M

Melko nopea kone mitä ollaan mieltä.

Kommentit (5)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2652
Liittynyt12.9.2012

Nyt viisaat selittäkää mulle, miks noi GHz lukemat on tippunu sitten muutamien vuosien takaa,  sillon oli ehkä 3.2GHz tms. yxcore. Aiheuttaako multicoret niin pahoja jäähdytysongelmia? Onks kaikissa softissa jo huomioitu multicore, ei kai kaikissa voi olla edes hyötyä?

Mistraali
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt26.10.2017

NytRiitti kirjoitti:
Nyt viisaat selittäkää mulle, miks noi GHz lukemat on tippunu sitten muutamien vuosien takaa,  sillon oli ehkä 3.2GHz tms. yxcore. Aiheuttaako multicoret niin pahoja jäähdytysongelmia? Onks kaikissa softissa jo huomioitu multicore, ei kai kaikissa voi olla edes hyötyä?

Ei ne mihkää oo tippunu tässä esim.

Intel Core i7-7700k 4,2GHz, 16GB DDR4, 480GB SSD, NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB, Win 10 Home 64-bit

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28671
Liittynyt16.3.2005

Nuo hitaat on läppäreitä. Turha läppäreissä on vertailla nopeutta, koska ne on optimoitu ihan toisia asioita varten.

Pöytäkoneissa on oltu pitkään 3,5 ja 4 GHz:n välillä. Jos lukemat ovat aavistuksen kasvaneet,ylikellotuskyky on vastaavasti pienentynyt. Ilmeisesti prosessi on niin tasalaatuinen, että heikompien yksilöiden takia ei tarvitse myydä kaikkia hitaampina. Varsinainen yhden ytimen suorituskyky ei ole kehittynyt merkittävästi vuosikymmeneen. Uusien sukupolvien parannukset lasketaan prosenteissa ja 10 on jo paljon. Pääsyy on Intelin de facto monopoliasema tietokoneen prosessoreissa, pieneltä osin myös tekniikan kehittyminen kypsään vaiheeseen ja energiankulutuksen optimointi laskentatehon sijaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28671
Liittynyt16.3.2005

NytRiitti kirjoitti:
Onks kaikissa softissa jo huomioitu multicore, ei kai kaikissa voi olla edes hyötyä?

Ei. Lähinnä tietyt erikoisohjelmistot (joista useimmat ovat kalliita ammattisoftia ) hyödyntävät kunnolla useita ytimiä. Uusissa peleissä voi olla jotain alkeellisia rävellyksiä, mutta eivät nekään hyödynnä läheskään täysin nykyisiä moniydinprosessoreja.

Ongelma on, että vain osa laskentatehtävistä jakautuu helposti useammalle prosessorille. Jos algoritmi on sellainen, että seuraavassa vaiheessa tarvitaan aina edellisen vaiheen tulokset, se ei rinnakkaistu. Rinnakkaistuvien algoritmien kehittäminen, koodaaminen ja testaaminen vaatii usein paljon asiantuntevaa ja kallista ohjelmointityötä, joten harvoin sitä näkee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat