Opiskelutekniikat kielissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koska olen tällahetkellä kahdeksannella luokalla peruskoulussa ei ole ollu mahdollisuutta mitään kurssia tällaisesta opiskelutekniikasta käydä joten ajattelin että kaikki voisivat kertoa joitain hyviä omia kokemuksia kieltenopiskelusta ja ihan kurssin käyneiden kommenttaja ja ehdotuksia.

Aiheeni tarkoituksena olisi saada kaikille keskustelijoille ja minulle hyviä neuvoja miten kieltenopiskelussa tulisi menetellä. Jakaa omia ehdotuksia ja kokemuksia muille jotta saisi hyviä arvosanoja jos yrittää tosissaan opiskella kielijä. Miten voitaisiin saada mukavati kieltenopiskelu uuteen uskoon?

Toivottavasti selitin tarpeeksi hyvin asiani ja muutkin olisivat kiinnostuneita ja tietoisia tästä asiasta.

Kommentit (8)

Vierailija

Kannattaa lukea niitä sanoja paljon. Paljon vain toistoja. Ja lukiessa kannattaa yrittää aina käyttää sitä sanaa jossakin lauseessa. Silloin se voi jäädä mieleenkin. Jotain mind-map käsitekarttojakin kannattaa kokeilla, mutta itse en tykännyt. Eipä tuohon opiskeluun tietääkseni mitään hopealuotia ole keksitty.

Vierailija

En ole koskaan voinut sietää sanojen pänttäystä jostain listasta, mutta monille se ilmeisesti toimii. Jos kuitenkin haluaa oppia tehokkaasti kieltä ilman sanojen pänttäystä, niin tässä minun vinkkini:

Englannin opin aikoinaan käytännössä pelkästään katsomalla leffoja, lukemalla kirjoja ja kuuntelemalla musiikkia sanoituksia lukien. Silloin sanojen opettelun voi yhdistää kiinnostavaan aktiviteettiin, eli tarkastaa aina vastaantulevat vieraat sanat. Samalla oppii myös lauserakenteet kuin itsestään. Alussa leffat ja musiikki toimivat parhaiten, mutta taitojen karttuessa kannattaa panostaa yhä enemmän kirjoihin. Ja kirjojen suhteen kannattaa huomioida, että on monenlaisia teoksia. Kannattaa tietysti aloittaa jostain helposta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Et kertonut mihin tavoitteeseen pyrit. Haluatko oppia kieltä siksi että pystyt kommunikoimaan vieraskielisten ihmisten kanssa arkipäivän keskusteluissa, haluatko oppia ymmärtämään vieraskielisiä tekstejä, esimerkiksi teknisiä dokumenttejä ja oppikirjoja, vai haluatko saada hyviä kouluarvosanoja. Siitä riippuen kannattaa asiaa lähestyä hieman eri näkökulmasta.

Arkikielenkäytössä tarvitaan perussanastoa, kuullun ymmärtämistä ja puhetaitoa. Useimmat oppivat niitä tehokkaimmin pakottamalla itsensä keskustelemaan opiskelemallaan kielellä. Jos ei ole ketään vieraskielistä kaveria, jolle puhua, vieraskielisiä keskusteluryhmiä on ainakin kaikista mahdollisista aihepiireistä. Sellaiseen on helppo liittyä. TV-ohjelmien kuuntelu auttaa kehittämään kuullun ymmärtämistä.

Jonkin eritysen aihelaueen kirjallinen ymmärrys kehittyy parhaiten lukemalla sen alan kirjoja. Usein erikoisalojen sanasto on melko suppea ja sen omaksuu nopeasti. Tällainen tilanne tulee eteen monille korkeakouluopiskelijoille, sillä monilla aloilla on hyvin vähän suomenkielisiä oppikirjoja ja useimmat kirjat ovat vieraskielisiä.

Helpoin tie kouluarvosanoihin on kieliopin opiskelu. Kieliopilla on kokeissa hyvin suuri painoarvo verrattuna sen vaatimaan ulkoaopetteluun. Kielioppisääntöjä on muutamia, ja niille ehkä satakunta poikkeusta, kun saas sanoja on käytännössä ääretön määrä.

Vierailija

Lue tekstejä, ja varmista, että ymmärrät joka sanan. Minulla se toimii paremmin, kuin aivoton pänttäys.

Vierailija

Minä lainailin silloin teininä kirjastosta kirjoja sarjasta "Easy english" (tai jotain sinnepäin). Ensimmäinen lukemani kirja oli Hemingwayn The old man and the sea. Olin hulluna musiikkiin ja äiti tilasi minulle Melody Maker -lehden, jota ahkerasti luin. Lisäksi minulla oli kirjeenvaihtotovereita eri puolilla maailmaa, esim. Japanissa, Tsekkoslovakiassa, Etelä-Afrikassa ja Turkissa. Ruotsia opin lukemalla muumi-kirjat ruotsiksi.

Kieltä oppii lukemalla, kuuntelemalla ja puhumalla.

Vierailija

Jos sanastoa haluat oppia, niin suosittelen lukemaan. Mielellään sellaisia kirjoja, joista pidät, mutta sanakirjan kanssa ainakin aluksi. Paljon tehokkaampaa kuin pänttääminen.

Vierailija

Tekniikkoja on lukemattomia mutta tärkeintä on että olet oikeasti kiinnostunut opettelemaan kyseisen kielen.
Eli onko oppimishalusi tyyliä "se kieli ois kiva osata" vai "tämän kielen minä aion oppia"? Luultavasti siltä väliltä.

Uusimmat

Suosituimmat