Seuraa 
Viestejä275
Liittynyt27.11.2013

Iski tuollainen kondensaattorin varaukseen perustuva auton apukäynnistin. Kuinkahan pitkään tuolla voi starttia yrittää pyörittää ? Kondensaattorin kokoa ei mainittu.
https://www.ikh.fi/fi/apukaynnistin-kondensaattori-12v-max-700a-tel700

Kommentit (15)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3875
Liittynyt7.7.2013

Motonet näkyy muuten myvän tuota melkein satasen halvemmalla.
Valmistajakaan ei kerro kondensaattoreiden kokoa. Tärkeämpää näissä kuitenkin on että antavat täyden virran myös pakkasella ts. sisäinen vastus ei kasva pakkasessa kuten käy auton akulle.

Vänni
Seuraa 
Viestejä275
Liittynyt27.11.2013

No ei tässä ostamis aikeita ole muuten vaan toi tekniikka kiinnostaa, että paljonkohan tuohon niitä ampperitunteja sopii ?  Joko kohta auton akun korvaa jos tuolla auton saa käymään.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5734
Liittynyt23.11.2009

Vänni kirjoitti:
Iski tuollainen kondensaattorin varaukseen perustuva auton apukäynnistin. Kuinkahan pitkään tuolla voi starttia yrittää pyörittää ? Kondensaattorin kokoa ei mainittu.
https://www.ikh.fi/fi/apukaynnistin-kondensaattori-12v-max-700a-tel700

https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-100-160-e-varavirtalahteet-100-1...

100F konkat.

n. 10-15sec yhtäjaksoista starttausta normaalissa henkilöautossa. Mutta tuohan lataa konkat täyteen lähes tyhjästä autonakusta useammankin kerran. Eli ellei nyt ihan täysin tyhjä akku ole niin voi tehdä useamman 15sec starttauksen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5734
Liittynyt23.11.2009

Vänni kirjoitti:
No ei tässä ostamis aikeita ole muuten vaan toi tekniikka kiinnostaa, että paljonkohan tuohon niitä ampperitunteja sopii ?  Joko kohta auton akun korvaa jos tuolla auton saa käymään.

Ei korvaa. Toi toimii niin että imee melkein tyhjästä autonakusta varauksen konkkiin, sitten boostaa jännitteen 14V.

Vänni
Seuraa 
Viestejä275
Liittynyt27.11.2013

Minä taas ajattelin, että tämä konkka on jo aijemmin  ladattu täyteen ja otetaan käyttöön pakkasaamuna kun ei virta riitä auton omasta akusta. Kuinkahan kauvan tämä konkka varauksen pitäisi ?

mdmx
Seuraa 
Viestejä5734
Liittynyt23.11.2009

No riippuu konkasta mutta muutamia päiviä max pariviikkoa superkondensaattorit yleensä pitää varauksen. Saahan sen tietysti ladattua täyteen ennen käyttöä (lataus kestää alle minuutin)

Mutta tollaseen käyttöön vois sopia paremmin noi pienellä litium akulla toimivat käynnistimet, puolta halvempiakin. 

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3875
Liittynyt7.7.2013

Pakkanen lisää akun sisäistä vastusta ja siten pienentää virranantokykyä. Akkuihin oli ainakin pari vuotta sitten olemassa jonkinlaisia akkulämmittimiäkin.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Kyllä niitä yhä saa, naapuri niitä kovasti kehuu. Varmaankin toimii ihan ok, jos autolla ajetaan päivittäin paljon, eli akkua lämmitetään paljon.
Ja, tai auto voi olla johdon nokassa käyttämättömän ajan, eli taas akkua lämmitetään.
Mutta jos autoa käytetään vaikkapa parikertaa viikossa maalikylillä käyntiin, ei varmaan toimi. Seisonta aikana lämmittämättä.
Päivä tolkulla akku jäähtyy, eikä ehdi parin tunnin käytön aikana lämmetä juuri minkään vertaa vaikka kuinka yrittäis lämmittää.
Yhteenvetona sanoisin, idea joo, käytännössä ei.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5734
Liittynyt23.11.2009

Vänni kirjoitti:
Tuo konkka olisi vaan huomattavasti pitkäikäisempi eikä pakkaset vaikuta virranantoon. 

Se on totta. Eikä se kuitenkaan olisi ladattuna juuri sillon kun sitä tarvii vaikka kaikkina muina aikoina onkin, nopea latausaika on iso etu.

Kylmästä akusta saa kuitenkin matalampaa virtaa otettua pitkiäkin aikoja, toi konkkakäynnistin toimii vähän kuten salamavalo mutta hitaampaa. Lataa itsensä n. 1min aikana pienemmällä virralla ja sitten antaa sen saman energian ulos 10sec aikana.

Tota voisi säilyttää autossa, jos akku hyytyykin johonkin muualle kuin kotipihaan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5734
Liittynyt23.11.2009

Punde kirjoitti:
Kyllä niitä yhä saa, naapuri niitä kovasti kehuu. Varmaankin toimii ihan ok, jos autolla ajetaan päivittäin paljon, eli akkua lämmitetään paljon.
Ja, tai auto voi olla johdon nokassa käyttämättömän ajan, eli taas akkua lämmitetään.
Mutta jos autoa käytetään vaikkapa parikertaa viikossa maalikylillä käyntiin, ei varmaan toimi. Seisonta aikana lämmittämättä.
Päivä tolkulla akku jäähtyy, eikä ehdi parin tunnin käytön aikana lämmetä juuri minkään vertaa vaikka kuinka yrittäis lämmittää.
Yhteenvetona sanoisin, idea joo, käytännössä ei.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html.

Jos auto seisoo pitkiä aikoja käyttämättömänä ylläpitolaturi vois olla hyvä ratkasu, akku ei jäädy jos se pidetään täynnä. Se tietysti vaatii sähköä.

Itsellä on mönkkärissä ja veneessä ctekit, mönkijä seisoo viikkoja pakkasessa ja vene seisoo pressun alla koko talven ylläpitolaturissa akku paikoillaan.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Kunnossa oleva täysi akku ei mitään ylläpitolaturia seisonnan aikana tarvitse. Ylläpitolaturia tarvitaan kun autolla ajetaan vain muutaman kilometrin pyrähdyksiä päivittäin monine starttauksineen.
Akku pärjää yhdellä varmistuslatauksella talven yli. 8:aa akkua näin pyörittelen.
Ylläpitolaturi vs. akkulämmitys sydeemi = laturi voittaa 3-2, hinnan mitalla.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3875
Liittynyt7.7.2013

Noissa akun lämmitimissä näkyy olevan ideana että lämmin akku varautuu huomattavasti paremmin. Ts. akku on lämmin lähdettäessä ajoon ja latautuu paremmin joten pysyy täytenä lyhyissäkin päivittäisissä ajoissa. Pitemmillä matkoilla akun varaaminenkin lämmittää akkua.

Käyttäjä2245
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt8.5.2016

Hyvä akku kun on nykyautoissa niin ei tartte puljaa starttereiden kanssa.  Ittellä webastoauto , laturi hoitanu hommansa,

kadunvarsipysäköinnillä . Start&Stop systeemi, akun kapasiteetti 120AH.  Kylmällä kelillä (-20c) menny kapasiteetti 60% , ei ongelmaa ollu startissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat