Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt29.8.2015

Tässä erään asian tuntijan (Tapio Ketonen:Tuulilasi) näkemys:

Kylmäkäynnistyvyyden takia mootttoin esilämmitys ei ole välttämätön. Nykyaikaiset 0W-lukemasta lähtevät moniasteöljyt pitävät moottorin niin nöyränä, että jos akussa on virtaa, kone kyllä käynnistyy. Ne myös voitelevat moottoria tehokkasti, koska öljy lähtee kiertamään kohtalaisen nopeasti. Toisin oli vanhojen mineraaliöljyjen aikaan, kesti pitkään ennen kuin voiteluöljy saavutti kaikki paikat.

Esilämmitys varmaan vähentää moottorin kulumista ohuillakin öljyillä ajettaessa, mutta asia on nykyisin kovin marginaalinen. Moottorin kulumiskestävyys tulee kovin harvoin vastaan, yleensä auto menee romutukseen jonkun muun syyn kuin moottorin loppuunkulumisen takia.

Onko todellakin uudet autot noin surkeita ettei edes lämmitintä ole.

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/lohkolammitys-uusissa-autoissa

Donald Trump President of the United States of America

Sivut

Kommentit (53)

peniemis
Seuraa 
Viestejä134
Liittynyt1.3.2013

Lyde19 kirjoitti:
Varmaan noin. Mutta kun sisätilan lämmitin on kuitenkin "must be" laite pakkasaamuina niin samalla sen moottorinkin lämmittää.

Muistanko oikein, että  joissakin autoissa on kaksiportainen jäähdytys siten, että ensiökierto moottorissa lauhdutetaan lämmönsiirtimellä pääjäähdyttimeen ja sisätilan lämmitys otetaan tästä ensiökierrosta.  Tällöin lämmintä ilmaa saa melko nopeasti, vaikka pääjäähdyttimen nesteen lämpeneminen suuremmasta nestetilavuudesta johtuen kestääkin pitempään.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9185
Liittynyt18.8.2008

Olkoon vaan historiaa, lämmitän sitten kiusallani. Sisätilan lämmittimellä aukeavat klasit eikä jäädy pallit ja lohkolämmitin takaa, että ne myös pysyvät sulana  jotenkuten.

Nämä nykyiset koslat on varustettu moottorin jäähdytyksellä, joka toimii parhaiten luultavasti Keski-Euroopassa. Täällä meillä - ja erityisesti tavallisessa kaupunkiajossa - kone ei lämpene sitten millään. Nokkapeitto pitää olla ja silti tuppaa olemaan hidasta.

Käy lisäksi mielessä näiden nykykoneiden viritys. Pienistä moottereista yritetään lähes väkisin kiskoa kaikki irti. Tuskin nuo tykkäävät kylmänä käymisestä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9721
Liittynyt20.1.2013

peniemis kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Varmaan noin. Mutta kun sisätilan lämmitin on kuitenkin "must be" laite pakkasaamuina niin samalla sen moottorinkin lämmittää.

Muistanko oikein, että  joissakin autoissa on kaksiportainen jäähdytys siten, että ensiökierto moottorissa lauhdutetaan lämmönsiirtimellä pääjäähdyttimeen ja sisätilan lämmitys otetaan tästä ensiökierrosta.  Tällöin lämmintä ilmaa saa melko nopeasti, vaikka pääjäähdyttimen nesteen lämpeneminen suuremmasta nestetilavuudesta johtuen kestääkin pitempään.

Kaikissa autoissa sovelletaan esittämääsi tekniikkaa, joten lienet ymmärtänyt ainakin siltä osin väärin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28648
Liittynyt16.3.2005

syytinki kirjoitti:
Käy lisäksi mielessä näiden nykykoneiden viritys. Pienistä moottereista yritetään lähes väkisin kiskoa kaikki irti. Tuskin nuo tykkäävät kylmänä käymisestä.

Se on paljon kuskista kiinni paljonko kiskoo kylmästä moottorista. Mllä tahansa nykyautolla pärjää mainiosti normaalissa liikenteessä vaikka ei käytä yli 20 % koneen maksimitehosta, jos vain ajaa vähän rauhallisemmin.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä4184
Liittynyt7.8.2016

Mä olen joskus ihmetellyt sitä, miksi lohkolämppäriä ei asenneta suoraan öljytilaan. Ongelmahan on jäykkä öljy ei kylmä lohko sinänsä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5862
Liittynyt7.7.2007

ekavekara kirjoitti:
Mä olen joskus ihmetellyt sitä, miksi lohkolämppäriä ei asenneta suoraan öljytilaan. Ongelmahan on jäykkä öljy ei kylmä lohko sinänsä.

Onhan noita öljypohjan lämmittimiä. Minunkin dieselautossa on, mutta dieselissä sais olla lämmitin moottorilohkossa. Kovalla pakkasella joudun lämpöpuhaltimella lämmittämään moottorin yläosaa, jolloin diesel hyrähtää helposti käyntiin.

Nature
Seuraa 
Viestejä8104
Liittynyt15.1.2014

Vaimon auton osalta ihmettelin kun diseselin käyntiin lähtö oli viime talven pakkasilla ongelmallista eikä auton moottori  lämmennyt juuri yhtään vaikka siinä piti lämmitin olla. Ilmeni että uudehkojen autojen alumiinilohkot ovat niin kevyrakenteisia, ettei niihin voi lohkolämmitintä asentaakaan (lämpöjännitykset rikkoo lohkon) vaan öljypohjaa lämmittää joku olematon 250 W vastus, jonka lämmöstä toinen puoli menee kaiken lisäksi harakoille.

Hankittiin siihen autoon (1000 W) letkulämmitin, jossa on kiertopumppu mukana. Tällä tavoin vesitila lämpenee tehokkaasti ilman lämpöjännityksiä ja kun lähtee ajamaan niin lämpöä alkaa saamaan lämmityslaitteesta saman tien. Erittäin hyvä ostos, suosittelen lämpimästi. Hinta oli ihan kohtuullinen (muistaakseni joku 150 - 200 €), toinen vaihtoehto olisi ollut kallis webasto.

Nature
Seuraa 
Viestejä8104
Liittynyt15.1.2014

Huom! Tavallinen letkulämmitin ilam kiertopumppua ei tule kyseeseen, koska siitäkin seuraa lämpöjännitykset jotka saattavat lohkon rikkoa.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3201
Liittynyt7.7.2013

ekavekara kirjoitti:
Mä olen joskus ihmetellyt sitä, miksi lohkolämppäriä ei asenneta suoraan öljytilaan. Ongelmahan on jäykkä öljy ei kylmä lohko sinänsä.

Lohkon metali ja jäähdytysneste vaatii enemmän lämpöenergiaa lämmetäkseen (?) joten lohkon lämmitys toimii paremmin kun kylmä lohko ei jäähdytä öljyä vaan päinvastoin. MuTu.

Karres
Seuraa 
Viestejä143
Liittynyt8.7.2015

70-kymmentä luvulla, kun olin pikkupoika kotkassa, naapurin kurikasta muuttanut isäntä käynnisti sisun kovilla pakkasilla näin. Pisti nestekaasupolttimen tohottamaan öljypohjaan ja lähti sisälle aamukahville, kahvit juotuaan tuli käynnistämään. Ei se sisu palannut , joten toimiva keino, mut ei toimi nykyautoissa. 

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Meillä on autossa tuollanen Webasto, jotain 5kW.

Pikku pakkasella 15minuuttia ja kovalla 30 minuuttia päällä.

Kiva lähteä "lämpimällä" autolla liikenteeseen.

Tuomonen vekotinhan lämmittää moottorin ja auton oman lämmityslaitteen. Auton oma lämmityslaitteen puhallin hoitaa lämpimän ilman jaon hyttiin.

Lokilämmitin hiillostaa vain moottoria, ilman vesipumppua.

Letkulämppäreissä, joissakin, on myös vesipumppu.

Sisätilaan puhallus puuttunee kuitenkin?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat