kaikki ei ole niin miltä näyttää!!!

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ihmisellä on taipumus mieltää asiat niin yksinkertaiseksi, että ei ajattele kaikkea.

Esimerkiksi "kaikki ei ole miltä näyttää" on sellainen aisia joka pitää paikkansa. Mutta kuitenkin normaaliin ajatteluun kuuluu sellainen asia että ei epäillä omia ajatuksiaa. Eli sinun mielestä asiat on niin kuin miltä näyttää.

Ihmiseen normaaliin ajatteluun ei kuulu epäilys, kuin maailmasta tehdää itselle helposti ymmärettävä ja suoraviivainen.

Näin ei tarvitse kaikkia asioita, miettiä kovinkaan tarkasti.

Minulta puuttuu tuo ajattelutyyli, että kaikki on sitä miltä näyttää. Itse olen harjoitellut asiat niin että pystyn kevyesti ajattelemaan että kaikilla on tarkoitus kaikilla asioilla, että vaikkapa jollain henkilöllä on joku tarkoitus tonkia roskalaatikkoa, en ajattele että se on hullu. Voihan olla että tällä henkilöllä on vaikka jotain tärkeää pudonnut roskakoriin.

Monesti kuin ihminen ajattelee että mitä minä olen mieltä jostain yksinkertaisesta asiasta, niin se täytyy olla niin.

Esimerkiksi kaikki arabit ovat terroristejä, koska televisiossa näytetään vain arabeja jotka ovat terroristejä. Todellisuudessahan kaikki ei ole terroristejä.

Mutta sinä ajattelet yksinkertaisesti koska et halua perehtyä joka asiaan tieteellisesti ja järkiperäisesti.

Jotkut hölmöt ihmiset ajattelevat vain yksinkertaisesti, eli kaikki on terroristejä. Eikä siihen heidän mielestä ole muuta vastausta.

Tälläkin palstalla tuntuu olevan hölmöjä ihmisiä jotka ajattelevat yksinkertaisesti.

Eikä heillä ole omaa tieteellistä ajatustapaa joka on luultavasti hyvä ehkä olla olemassa.

Olen joskust sanonut että kannattaa ajatella järjellä eikä tunteella. Tätäkin asiaa esimerkiksi olen tarkoittanut josta olen tähän kirjoittanut.

Kommentit (12)

Vierailija

.. Ja mikä oli pointtisi? Uloste on hyvä asia kenganpohjassa. Kengän omistajalla on kärpäsarmeja perässä ja poliisit piirittää perheensä murhannutta miestä, koska poliisi haluaa palkita miehen kunniamitalilla. Perheen lapset ja äiti olivat pahoja terroristejä. Hyvä iran, hyvä hamas, tiäremies rules, tapa itses ja maailma pelastuu

Vierailija
tiäremiäs

Olen joskust sanonut että kannattaa ajatella järjellä eikä tunteella. Tätäkin asiaa esimerkiksi olen tarkoittanut josta olen tähän kirjoittanut.

Pyrkimyksesi on hyvä, muuta ottaisin järjen tilalle tai vähintään rinnalle myös "tunneälyn". Järjen äänellä tahtoo olla usein rajoittava ominaisuus ja se helposti vähättelee kunkin ihmisen mahdollisuuksia.
Tarkoitan tällä, että normaali järki pyrkii ratkaisemaan asioita niillä lainalaisuuksilla ja yhtälöillä jonka ihminen on oppinut muilta esim. koulussa. Aivot ovat kuitenkin huomattavasti tehokkaampi laite ja kykenee usein näennäisesti järjenvastaisesti tekemään oikeita ratkaisuja sellaisten tietojen ja havaintojen avulla joita järki ei ole tiedoksi edes ymmärtänyt.
Monta hyvää ideaa on maailmassa järjen äänellä latistettu maan rakoon. Ne yksilöt jotka osaavat arvostaa ja luottaa omaan tunneälyynsä ovat usein niitä uudisraivaajia jotka vievät maailmaa eteenpäin.

Järkevä ihminen luottaa tunneälyynsä ja elää viisaasti.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Ettei vain olisi kysymys ns. naisen logiikasta, kun ruvetaan puhumaan tunneälystä ja siitä, että jotkut ihmiset ratkoisivat ongelmia sillä tavalla, mitä koulussa on tolkutettu.
Olisivat jääneet tietokoneet ja autot ja hevosrattaatkin keksimättä tunneälyä soveltamalla. Netistä tai tiedepalstasta ei olisi tietoakaan, tai sitten se toimisi todella eri periaatteella: Kommunikointi sujuisi vittuilemalla ja toisia selän takana panettelemalla.
Melenkiintoista olisi kuulla, miten tunneälyllä selvitetään seuraavan sukupolven mikroprosessorin optimaalinen valmistusteknologia, tai miten ylipäänsä olisi saatu selville mikroprosessorin tarpeellisuus.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Ettei vain olisi kysymys ns. naisen logiikasta, kun ruvetaan puhumaan tunneälystä ja siitä, että jotkut ihmiset ratkoisivat ongelmia sillä tavalla, mitä koulussa on tolkutettu.
Olisivat jääneet tietokoneet ja autot ja hevosrattaatkin keksimättä tunneälyä soveltamalla. Netistä tai tiedepalstasta ei olisi tietoakaan, tai sitten se toimisi todella eri periaatteella: Kommunikointi sujuisi vittuilemalla ja toisia selän takana panettelemalla.

Tunneäly ei ole naisten yksinoikeus eikä se missään nimessä tarkoita samaa kuin Naisen logiikka. Toisaalta, puuttumatta termin rasistisuuteen, Naisen logiikkaakin tarvitaan, esittää sen sitten vaikka mies. On hyvä kun kaikkitietävä joutuu selittämään ja perustelemaan tekemisiään, jolloin hänelle voi tapahtua tunneälynleimaus ja hän huomaa korjata jonkin teoriansa/tuotteensa paremmin muillekin sopivaksi.

Joku viisas on esittänyt kaavan:

Tunne+Äly = Viisaus

Tässä tapauksessa tunne sisältää myös rakkauden, jota tarvitaan keksintöjen tekemiseen myös, olkoonkin se vaikka itserakkauden muodossa.

Vierailija

Mistä tietää, että teko on tehty rakkaudesta? Kun rakkauden kanava eli ihminen on itse yhtä yllättynyt kuin rakkauden kohdekin.

Muunlainen tunteista kumpuava rakkaus ei ole lainkaan rakkautta, se on tekemällä tehtyä, suunitelmallista, itsekästä ja tunteellinen "rakkaus" täytyy ansaita. Sitä harrastetaan, kun pelätään jotain.

Vierailija

Uskoakseni rakkaus on ainoa epäitsekäs tunne. Se toimii silloin kun ei haluta tehdä kenellekään pahaa, ei ajatelle omaa itseä eikä maallista mammonaa. "Rakkauden " nimissä moni ihminen haluaa omistaa toisen, manipuloida, käyttää hyväkseen ja nujertaa. Ja hyötyä "numismaattisesti".
Rakkauden epäitsekkyys on kysymysmerkki....

Vierailija
qaz
Mistä tietää, että teko on tehty rakkaudesta? Kun rakkauden kanava eli ihminen on itse yhtä yllättynyt kuin rakkauden kohdekin.

Tähän sitä Tunneälyä sitten jo tarvitaankin. Kyetäkseen havaitsemaan jossakin asiassa ja tapahtumassa piilevän todellisen sanoman.
Asiaa tietenkin hankaloittaa välillä se, että keksintö on voinut saada alkunsa todellisesta rakkaudesta, tunneälyn inspiraatiosta ja halusta tehdä hyvää, mutta kun se sitten joutuu järjen analysoitavaksi ja muokkaamaksi, ennen lopullista julkistamistaan, on se saattanut muuttaa muotoaan.

Vierailija

Pitäähän meitä pelottaa tuo tunneäly; kaikki mikä tulee lähelle; iholle, koskettaa minua. Se on kamalan pelottavaa. Ei saa antaa minkään tai kenenkään tulla lähelle...Voi rakkaat kanssakulkijat, pelätäänkö me hellyyttä ja kosketusta enemmän kuin mitään muuta....

Vierailija
Valomestari
qaz

Tähän sitä Tunneälyä sitten jo tarvitaankin. Kyetäkseen havaitsemaan jossakin asiassa ja tapahtumassa piilevän todellisen sanoman.
Asiaa tietenkin hankaloittaa välillä se, että keksintö on voinut saada alkunsa todellisesta rakkaudesta, tunneälyn inspiraatiosta ja halusta tehdä hyvää, mutta kun se sitten joutuu järjen analysoitavaksi ja muokkaamaksi, ennen lopullista julkistamistaan, on se saattanut muuttaa muotoaan.

Saattaa muuttaa muotoaan, jos esim. sortuu haluamaan menestystä ja siksi tinkii sisimpänsä hiljaisesta tiedosta. Tingitty tuote kenties myy paremmin, mutta on tuotteena - ei niin hyvä - .

Vierailija
cosini
Pitäähän meitä pelottaa tuo tunneäly; kaikki mikä tulee lähelle; iholle, koskettaa minua. Se on kamalan pelottavaa. Ei saa antaa minkään tai kenenkään tulla lähelle...Voi rakkaat kanssakulkijat, pelätäänkö me hellyyttä ja kosketusta enemmän kuin mitään muuta....

Taidetaan pelätä.

Mutta ei kai pidä pelätä?

Pelosta ei pääse irti muuta kuin tutustumalla itseensä. Muutoin jää koukkuun siihen, että pelkää ihmisiä, ja se joka pelkää ihmisiä on pelkonsa vanki.

Vierailija
tiäremiäs
Minulta puuttuu tuo ajattelutyyli, että kaikki on sitä miltä näyttää. Itse olen harjoitellut asiat niin että pystyn kevyesti ajattelemaan että kaikilla on tarkoitus kaikilla asioilla, että vaikkapa jollain henkilöllä on joku tarkoitus tonkia roskalaatikkoa, en ajattele että se on hullu. Voihan olla että tällä henkilöllä on vaikka jotain tärkeää pudonnut roskakoriin.

Tälläkin palstalla tuntuu olevan hölmöjä ihmisiä jotka ajattelevat yksinkertaisesti.

En tunnustaudu hölmöksi, mutta olen pöljä, se "nimi" tuntuu hyvinkin kuvaavan yksinkertaisuuttani.

Mitä tulee ajatustyyliisi, sehän on vain viisautta. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.

Uusimmat

Suosituimmat