Seuraa 
Viestejä637

Kyse on paristokäyttöisestä laitteesta (LED-valaisin) joka pelittää kolmella AAA paristolla, tänään tuli patterit tiensä päähän, mittasin huvikseni yleismittarilla jännitteet, kaikissa oli eri lailla virtaa.
a) 0,52 V
b) 0,83 V
c) 1.00 V
mistäs tämä johtuu...?
Elektroniikka nerot huomiota hoo.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Kommentit (22)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34602

Paristot ovat yksilöitä ja niissä on hieman eri kapasiteetit. Huonoin tyhjenee nopeimmin ja sen jännite laskee. Se voi jopa kääntyä negatiiviseksi. Kertakäyttöisten paristojen tapauksessa se ei välttämättä haitaa, mutta ladattavat akut yleensä tuhoutuvat silloin.

Nuo näyttävät aika tasaisilta kuitenkin. Alle voltin jännite romahtaa nopeasti ja se voltin jännitteessä oleva kennokin on käytännössä tyhjä.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1769

Octopitos kirjoitti:
Kyse on paristokäyttöisestä laitteesta (LED-valaisin) joka pelittää kolmella AAA paristolla, tänään tuli patterit tiensä päähän, mittasin huvikseni yleismittarilla jännitteet, kaikissa oli eri lailla virtaa.
a) 0,52 V
b) 0,83 V
c) 1.00 V
mistäs tämä johtuu...?
Elektroniikka nerot huomiota hoo. 

En ole kaipaamasi elektroniikkanero  vaan ihan vaan yleisnero. :)

Mutta asiaan. Laita joku pieni kuorma patterien perään ja mittaa jännite uudestaan.

Pattereissa ei muuten ole virtaa vaan sähkökapasiteettia eli mAh joku määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jakob
Seuraa 
Viestejä2172

Lähes aiheessa pysyen: 1920-luvulla syntynyt isäni testasi paristot aina virtaa "mitaten". Hän käänsi yleismittarin A-alueelle (tai mA?) ja kytki pariston hyvin lyhyeksi aikaa mittariin. Viisarin heilahduksesta sai paremmin todellisuutta vastaavan tiedon kuin jännitemittauksella.

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä289

Huomannu useasti saman ilmiön, polkupyörien led- lampuista tyhjenee nappiparistot eriaikaisesti (viimeksi toinen 3V ja toinen0,5V) ja kahdella aaa paristolla toimiva yleismittari tyhjentää aina toisen, kun toisessa on vielä 1,3V jännite.

Ei ole kyllä käsitystä miksi näin tapahtuu.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3224

Pariston jännite pitäisi mitata aina kuormitettuna. Pariston napajännitteellä on taipumus palautua kuormittamattomana lähelle nimellisjännitettä (esim. 1.5V) johtuen pariston kemiasta. Yleismittarin sisäinen vastus on tyypillisesti megaohmien luokkaa, jolloin yleismittarilla tehtyä jännitemittausta voidaan pitää lähes turhana, sillä se ei kerro oikeastaan mitään pariston tilasta. Ainoastaan jos pariston napajännite on laskenut merkittävästi  ja pysyvästi esim. syväpurkauksen takia, jännitemittauksella voidaan sellainen kyllä havaita.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

No minä laitoin laitteeseen akkuparistot, mittasin kuormitettuna, eli valon palaessa.

Tietenkin kaikissa kolmessa oli sama virtamäära 1.23V

Katon tilannetta kun aikaa menee, mutta uskon että kuormitettuna kaikissa on sama virta määrä loppuun saakka, sitä en tiedä onko kun otan paristot pois ja mittaan kuormittamattomana.

Palaan asiaan myöhemmin.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

Ei ole muuttunut lukemat miksikään koriste valo palaa ajastimella muutaman tunnin illassa.

1,23 V on kuormitettuna samoin on kuormittamatta.

Vaatii pitempää käyttöä että akut alkaa hiipumaan.

Tosi vähän tämä led vie virtaa.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34602

Octopitos kirjoitti:
Ei ole muuttunut lukemat miksikään koriste valo palaa ajastimella muutaman tunnin illassa.

1,23 V on kuormitettuna samoin on kuormittamatta.

Vaatii pitempää käyttöä että akut alkaa hiipumaan.

Tosi vähän tämä led vie virtaa.

http://www.mpoweruk.com/performance.htm

NiMH-akkujen purkukäyrä on tasaisempi kuin sinkkiparistoilla (Zn/MnO2 -käyrä). Jännite pysyy vakaampana, mutta notkahtaa todella nopeasti sitten kun akut tyhjenevät. Siinä vaiheessa käy niin, että ensin tyhjenevä kenno menee negatiiviselle jännitteelle ja kärsii. Siksi sarjaan kytkettyjä akkuja käyttävillä laitteilla suositellaan, että käyttö lopetetaan heti, kun jännitteen alenemisen huomaa. Sillä on tuhottu monta porakoneen akkua ennenaikaisesti, että on väännetty "vielä tämä ruuvi loppuun".

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

Meinaatko että kun selkeesti huomaa, että valo himmenee kantsii akut ladata?

No mittaillaampa kun menee alle 1.00V laitetaan latinkiin!

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä8030

Rinnankytketyissä jännite tasaantuu paristojen välillä. Suurempi napajännite nostaa pienempää kunnes ovat samat. Ts. paremmassa vireessä oleva paristo tyhjenee kunnes paristoissa on sama jännite.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34602

Octopitos kirjoitti:
Meinaatko että kun selkeesti huomaa, että valo himmenee kantsii akut ladata?

Nimenomaan.

Lainaus:
No mittaillaampa kun menee alle 1.00V laitetaan latinkiin!

Tuollaisessa käytössä joku 1.15 V on parempi katkaisuraja. Yleensä NiMH-akuille suositellaan noin 1.1V isommilla kuormituksilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34602

Lyde19 kirjoitti:
Sarjaan kytkettyissä paristoissa kulkee aina sama virta kaikkissa paristoissa. Joten jos toinen tyhjenee  ensin niin oli sitten vähän heikommassa tilassa alkujaankin.

Niin se on. Eivät akut ole koskaan täysin identtisiä, vaan muutaman prosentit heitot kapasiteetissa ovat ihan tavallisia ja speksien puitteissa.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

Kysumys  kaksi: Miksi paristot on 1,50 Volttia , akkuparistot  1,20 V

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34602

Octopitos kirjoitti:
Kysumys  kaksi: Miksi paristot on 1,50 Volttia , akkuparistot  1,20 V

Vastaus kysymykseen miksi nuo kemiat tuottavat tuollaisen jännitteen on korkeampaa tiedettä. Se johtuu reaktioihin osallistuvien aineiden elektronitilojen ominaisuuksista, jotka ovat erittäin monimutkaisia kvanttimekaanisia monihiukkaslaskuja.

Käytännössä nuo ovat saavuttaneet ylivoimaisen suosion siksi, että ne mahdollistavat ominaisuuksiltaan käytännöllisten akkujen järkevänhintaisen teollisen tuotannon ilman, että tarvitaan ihmisille tai ympäristölle kohtuuttoman vaarallisia kemikaaleja. Useimmissa sovelluksissa 1.2 V korvaa riittävän hyvin 1.5 V:n. Akkujen tasaisempi purkukäyrä pienentää eroa ja samoin matalampi sisäinen resistanssi suurivirtaisissa sovelluksissa.

On olemassa AA-kokoisia nikkelisinkkiakkuja, joiden jännite on 1.6 V. Niitä voi käyttää laitteissa, joissa 1.2 V on liian matala jännite. Mutta ne ovat kalliita, niiden kapasiteetti on paljon pienempi kuin NiMH-akkujen ja ne vaativat erikoislaturin.

https://www.akkula.fi/epages/akkula.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110228...

-

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

6.12

a) 1,20 V

b) 1,10 V

c 1,20 V

Kuormitettuna, (valo päällä) onko merkitystä kun tuo c on keskimmäinen paristo, vai oko se vaan jotenkin huonompi.

Akut on Vatra mekkiset, pitäisikö ostaa Eneloopit?

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

Täyteen ladatussa näkyy olevan 1,27 V vaihdoin sen tuohon keskelle,  saattaa käydä niin että jonkun ajan päästä kaikissa on taas sama virta määrä, mikä sitten lienee, veikkaan jotain 1,22 V

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat