Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt6.12.2017

Kertokaapas viisaammat, putkipalkki rakenneteräksestä esim. S235, joka hitsattu umpeen. Sisällä ei mitään korroosion suojaa. Palkki ulkona vaihtelevissa lämpötiloissa ja säässä.
1. Pääseekö palkin sisälle muodostumaan (kondensoitumaan) vettä?
2. Sisällä mahdollisesti oleva kosteus ruostuttaako putken sisältäpäin ajan saatossa puhki?

Olen siinä käsityksessä, että sisälle ei pääse muodostumaan kosteutta tai vettä. Tai jos sisälle pääsee jollakin tapaa kosteutta, loppuu ruostuminen hapen puutteeseen. Toki jos kosteus teräksen läpi pääsee palkin sisälle ja sitä ajan saatossa tarpeeksi muodostuu, halkaisee se palkin jäätyessään.

Kommentit (10)

Himuli
Seuraa 
Viestejä1464
Liittynyt10.3.2016

Teräs on vettä läpäisemätöntä. Jos on tiiviisti suljettu putki niin ei sinne mistään vettä silloin pääse mikäli putki säilyy ehjänä. Jonkin verran sinne on sisälle jäänyt kosteutta alunperin joka voi tiivistyä nestemäiseksi putken sisäpintoihin. Sitä en tiedä paljonko happea vaatii putken ruostuminen sisältä päin puhki. Voisihan sen karkeasti kai laskea ihan kemian perusteillakin. Mitenhän se menisi. 

Himuli
Seuraa 
Viestejä1464
Liittynyt10.3.2016

Väitän että putken sisällä oleva happi tai vesimäärä ei mitenkään riitä ruostuttamaan putkea puhki lähellekään. Hyvä jos alkuun pääsee. Ainemäärät siihen rautaan nähden on mitättömät. 

apassi
Seuraa 
Viestejä456
Liittynyt2.12.2011

Ei ruostu.

Esim. talon lämmitysjärjestelmän putket ovat perinteisesti ollut ihan perus mustaa rautaputkea, eivätkä ruostu sisältä miksikään, kun kierto on suljettu, eikä vedestä pääse eroittumaan happea.

Ratkaisua pidetään turvallisena, eikä vaadi tarkkailua, jos vedestä vaihdetaan / joudutaan vaihtamaan muistaakseni alle 5% vuodessa.

Käyttövesiputkissa sen sijaan käytetään kuparia, koska niissä vaihtuu jatkuvasti hapekas vesi.

apassi
Seuraa 
Viestejä456
Liittynyt2.12.2011

ovolo kirjoitti:
Miksi sitten auton kotelopalkit jätetään avoimeksi, että kosteus ja tiesuola pääsee ruostuttamaan sisältä?

Auto taitaa mennä paalaamoon käytännössä aina jostain muusta syystä, kuin kotelopalkin puhkiruostumisen vuoksi,  mutta sinänsä nykyajankin autot ovat yllättävän heikkoja ja vika-alttiita, kun ottaa huomioon kuinka hurja määrä autotehtailla on käytettävissä dokumentaatiota eri tyyppisistä vioista, ja niiden korjauksista.

Ehkä joku ei edes halua auton kestävän 50 vuotta.. 

Jakob
Seuraa 
Viestejä934
Liittynyt11.7.2015

ovolo kirjoitti:
Miksi sitten auton kotelopalkit jätetään avoimeksi, että kosteus ja tiesuola pääsee ruostuttamaan sisältä?

Tämä on varmaan ihan valmistustekninen juttu. Autoissa ei kaarihitsata kuin pieniä pätkiä kriittisissä kohdissa ja loput on pistehitsauksia, liimauksia jne.

Kun ei saada ihan tiivistä niin silloin kannattaa jättää vedelle poistumistie. Rakennuksen palkkeihinkin taidetaan jättää samasta syystä, katselin kerran autokatoksen rungon pystytystä ja kyllä sinne alapäähän jättivät isot raot.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38013
Liittynyt6.12.2009

apassi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Miksi sitten auton kotelopalkit jätetään avoimeksi, että kosteus ja tiesuola pääsee ruostuttamaan sisältä?

Auto taitaa mennä paalaamoon käytännössä aina jostain muusta syystä, kuin kotelopalkin puhkiruostumisen vuoksi,  mutta sinänsä nykyajankin autot ovat yllättävän heikkoja ja vika-alttiita, kun ottaa huomioon kuinka hurja määrä autotehtailla on käytettävissä dokumentaatiota eri tyyppisistä vioista, ja niiden korjauksista.

Ehkä joku ei edes halua auton kestävän 50 vuotta.. 

Mersuhan aikoinaan ilmoitti että W124 malli oli tehty liian hyvin, liian kestäväksi. Japsit taitaa olla nykyään parhaita tekemään auton joka kestää kohtuulisen tarkasti suunnitellun ajan ilman isompia vikoja.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9735
Liittynyt20.1.2013

ovolo kirjoitti:
Miksi sitten auton kotelopalkit jätetään avoimeksi, että kosteus ja tiesuola pääsee ruostuttamaan sisältä?

Syy miksi auton kotelopalkit jätetään tapauskohtaiseksi enemmän taikka vähemmän ns. avoimiksi on yksinkertaisesti se että on käytännössä erittäin kallista ja vaikeasti toteutettavissa tuo ketjuotsikossa esitetty lähtökohta, eli täysin tiivis palkkirakenne.
Jos kyseessä umpinainen teräskotelorakenne jossa suuri ilmatilavuus, niin sen tyhjiöpumppaus takaa käytännössä parhaiten korroosioeston, ja sellaista sovelletaan käytännössä tietyissä erikoistapauksissa.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Himuli aika oikein arveli. Rakenneteräs altistuu korroosiolle kun ilmankosteus on vähintään 60%.
Suomessa siis lähes aina. Lisäksi epäpuhtaudet ja rikki- sekä typpikaasun isommat pitoisuudet altistavat teräksen korroosiolle jo alemmissa kosteuksissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat