Seuraa 
Viestejä131
Liittynyt13.8.2016

Tampereelle rakennetaan nyt raitiovaunulinjoja ja mietin, mitä ratikalla voitetaan vs. bussiliikenne. Nythän siellä on jo jokin sähköbussikin, joten jos niitä lisättäisiin, niin ratkikka ei siinäkään suhteessa tuo etua.
Ratikkalinjojen rakennus on todella kallista. Mitä ratikka tuo niin paljon parempaa, että noin kalliiseen investointiin on päädytty?

Sivut

Kommentit (29)

MooM
Seuraa 
Viestejä6294
Liittynyt29.6.2012

Etu on tietysti oma väylä, johon liikenneruuhkat eivät juuri vaikuta. Nopeus ei juuri eroa busseista rauhalliseen aikaan, mutta bussiliikenne voi mennä helposti juntturaan. Ratikkaliikenne paljon harvemmin. Lisäksi kun busseja saadaan vähemmäksi, liikenne sujuvoituu ja teiden kuluminen vähenee. Jonkin verran varmaan vaikuttaa myös imago, ratikkalinjoja on vain isoissa kaupungeissa ja kun sellainen rakennetaan, kaupunki on pakko myöntää metropoliksi :D

Haitta on se, että ratikka menee vain sinne, mihin on kiskot. Ja infra maksaa paljon.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9505
Liittynyt13.7.2015

Ratikka jakaa kansalaisia. Samaan tapaan kuin Reino-tohvelit. Ratikka on köyhien ja vähän juntihtavien mutta yltiöurbaaneiksi itsensä kokevien työkalu. Lisäksi ideologiset hihhulit käyttävät ratikkaa periaatteen vuoksi. Heitä varten ratikkalinjat vedetään rinkulaksi, jotta he pääsevät mukavasti ilman välivaihtoja matkustamaan sillä kulkematta yhtään mihinkään. Heillä kun ei ole asiaa mihinkään. Eikä kenellekään. Ratikoissa nimittäin on puhumiskielto. Ainoastaan kännykkää korvalla pitäen saa möykätä vapaasti, esimerkiksi kuvailla kaverilleen edellisen viikonlopun Tallinnanreissun sikailunsa ja tarttuneet taudit, tai varata lääkäriajan peräpukamien hirttoa varten. Muutoin on oltava hiljaa. Äänekkäästi ei saa piereskelläkään, mikä on omituista, koska hiljainen tuhnu aiheuttaa kertaluokkia enemmän vaivaannusta reippaan rojautuksen sijaan. Salapieru on terroriase, se saa ihmiset epäilemään toisiaan syyttä suotta. Vaanivia äänettömiä suolikaasuja vastaan voi kuitenkin onneksi taistella vastahajuin. Suositeltavaa onkin tuhauttaa reipas annos väkeväaromista parfyymia juuri ennen ratikkaan astumista. Aiempi runsas valkosipulin syönti tepsii myös. Työläämpi ja kalliimpi, mutta varsin varmatoiminen, ratkaisu on muutaman päivän tai viikon ankara juopottelu. Näillä menetelmillä saa ympärilleen sopivan suojakuplan, johon muut eivät liiaksi änkeä haisemaan tai hiplailemaan. Jos haluaa ikioman osaston, niin juoppoefektiä voi tehostaa vielä paskomalla alleen. Se hiplailu. Siinä onkin vaikea asia. Koskettaminen on ehdottoman kiellettyä, mutta ruuhka-aikoina saattaa olla pakotettu istahtamaan varatun istuimen viereiselle istuimelle. Henkilöautossahan tätä ongelmaa ei ikinä ole. Perin kiusallista on, että penkkien mitoitus palvelisi lähinnä alakoululaisia. Aikuinen voi päätyä fyysiseen kontaktiin tuntemattoman kanssa, esimerkiksi matkustamon heilahtaessa kurvissa, jolloin molempien on teeskenneltävä, ettei huomannut mitään, mutta samalla varmistettava, ettei toinen huomannut, eikä nyt - herranen aika - ainakaan kuvittele koskettelun olleen tarkoituksellista. Tämä luo hyvin herkän dynamiikan, kun kaksi tuntematonta joutuu suorittamaan samanlaisen toisensa vaivihkaisen tarkastamisen huomaamatta. Joskus ajoitus kusee, ja molemmat huomaavat vilkaisevansa toista samaan aikaan. Sitten pitää repiä naamaan väkinäinen hymy tai irvistys. Tai esittää kehitysvammaista. Näissäkin olosuhteissa muutaman päivän juoppoputki on ehkä paras suoja, silloin kun voi antaa rään valua auki mollottavasta pottuaukosta eikä kukaan kauaa toljottele. Ratikointi ei sovi herkille.

molaine
Seuraa 
Viestejä2012
Liittynyt3.8.2011

kyllä itse mieluummin käytän ratikkaa bussin sijaan, silloin kun siihen on mahdollisuus. Enpä ole tätä mieltymystä oikein analysoinut, mutta kaipa siihen joku (ei välttämättä rationaalinen) syy on. Raiteilla nyt vaan on niin mukava matkustaa, spukeista huolimatta. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9505
Liittynyt13.7.2015

Taannoin matkustin metrojunassa, eräässä nimeltämainitsemattomassa suomalaisessa kaupungissa. Oli mukava yllätys, kun aamusella erään vaunun peräloosin lattia oli yrjötty. Oli vapaita istumapaikkoja eikä kukaan tunkenut viereen. Ah, kiskoliikenteen ihanuutta. Jos on kova luonto, niin kyllä kelpaa. Tietysti pitää muistaa kirvesmurhaajien vaara, eli istua aina selkä seinää vasten.

lokki
Seuraa 
Viestejä4382
Liittynyt3.1.2010

Autoliitto maksaa Absurdille noista jutuista.
Ratikka ja metrojuna mahdollistavat toimivan liikenteen vähimmällä tilankäytöllä. Kaupungissa on kaikkea muuta paljon paitsi tilaa.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Sporissa ei ole muuten jarruja. Tiedän sen siitä kun kerran joku huusi kuskille "opettele jarruttamaan!" ni kuski huus takas "ei tässä ole jarrua!"

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tai sitten olin ilmeistä päätellen ainoa joka ymmärsi asiasisällön väärin.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

jaho
Seuraa 
Viestejä437
Liittynyt19.3.2012

Tampere kapeana kaupunkina kahden järven välissä on ahtaalla. Hämeensillan kapasiteetti kasvavalle bussiliikenteelle alkaa täyttyä. Jo tälläkin hetkellä bussipysäkeillä saattaa olla 4 bussia ja 4 odottaa ajoväylällä vuoroaan- tukkien sen - päästä pysäkille. Raitiovaunuun sopii kerralla 400-500 matkustajaa verrattuna bussin n. 100 matkustajaan. Ruuhkaisilla väylillä kuten rantatie ja Hervannan valtaväylä raitiotieliikenne saadaan eriytettyä omalle alueelleen jolloin tolloilevat kuskit ruuhkahuipuissa ja ketjukolareissa eivät vaikuta raitiotieliikenteeseen ollenkaan. Lisäksi rautapyörän vierimisvastus on pienempi kuin kumipyörän joka vähentää tarvittavaa energiamäärää. Myöskin sähköbussiin verrattuna akkujen lataukseen ja purkamiseen liittyvä energiahäviö jää pois.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Reilut 10-vuotta sitten minäkin kävin pääkaupunnissa. Ja mentiin poikien kaa ratikalla. Kyllä ratikka on maalimanhyvä kulukuneuvo, siellä kun saa kaljaaki!
Johonki meijän ratikalla piti mennä, mutta ei me sinne muistaakseni koskaan päästy. Jossaki vaiheesa meijät häädettiin ratikasta ulos!! Paikkaan mihin emme olleet vissiin edes menossa! Tuo on ratikan huonopuoli joka vaatisi korjausta. Kyllä sillä pitäis päästä sinne minne on menossa, eikä vaan johonki paikkaan jossaki.
Busseissa pitäs kans olla kaljan myynti!!

jaho
Seuraa 
Viestejä437
Liittynyt19.3.2012

nova kirjoitti:
Tampereelle rakennetaan nyt raitiovaunulinjoja ja mietin, mitä ratikalla voitetaan vs. bussiliikenne. Nythän siellä on jo jokin sähköbussikin, joten jos niitä lisättäisiin, niin ratkikka ei siinäkään suhteessa tuo etua.
Ratikkalinjojen rakennus on todella kallista. Mitä ratikka tuo niin paljon parempaa, että noin kalliiseen investointiin on päädytty?

Tampereella on myös laskettu että ratikkareitin varrelle tulee kasvavaa kysyntää asunnoista ja niiden rakentamisesta  ja kaavoittamisesta joilla kuitataan raiteiden asennuskuluja.

LeijonaFinRistiX666
Seuraa 
Viestejä35
Liittynyt6.12.2017

Spåra on syöpä.

Se on hidas ja meluisa. Skattan päättärien aavemaisen kirskunnan 1980 Hitas-talossa muistan ikuisena traumana. Unista ei tullut mitään, ei varmaan vieläkään ratikkalinjen kirotuilla varsilla.

Pahinta on että ratikat vievät 2 kaistaa poissa muulta liikenteeltä. Se hidastaa kaikkea ja jopa ruuhkauttaa ratikkatiet. 

Itse vedän bussikaistoja AINA mutta toki skattalta mentäessä pois ratikkakiskoja pitkin. Kuka haluaa jonottaa siinä Eestinlaivan ruuhkassa!!

VINKKI!!! Kaikkien kannattaa ajaa 4-ratikka linjaa kun tulette laivalta pois. Ei sitä kukaan valvo tietenkään niin kuin kaikki järkevät tietää. Ratikkakiskoja pitkin pääsee myös stokkan ohi mannerheimin tielle. 

KANSLAISAKTIVISMIN takia autoilijoilla on oikeus ajaa bussi ja ratikkakaistoilla. Muuten kaikki tila luovutetaan muutamalle ympärivuoden himopyöräilijälle.

Ja näistäkään oikeasti ei himo pyöräile kukaan montaa vuotta silleen aktiivisesti että kesät ja talvet. Ihan imagojuttua koko pyöräily. Kuolkaa vaan kun ette osaa pysyä autojen tieltä pois.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9505
Liittynyt13.7.2015

lokki kirjoitti:
Autoliitto maksaa Absurdille noista jutuista.

Vissiin vanhalle pankkitilille tai sitten joku vetää välistä. Mutta oikeammin kyllä se on veroviranomainen, jonka pitäisi maksaa yksityisautoilun promotoimisestani. Jokainen kerta kun jäntevä sormeni iskeytyy kirjasinnäppäimelle, kilahtaa valtion massipussiin tuhansittain maksukykyisiä euroja. Jokainen kirjasin tuottaa monelle valtion virkahenkilölle aveceineen pikkujouluillallisen täydellä ohjelmalla ja vielä kilometrikorvaukset ja tyky-päivän siihen päälle. Jokainen harkittu mutta voimakas näppäykseni tarkoittaa kuukauden ruokarahoja yksinäisille, syrjäytyneille ja kurjuudessa asuville köyhille, jokainen painallus yhtä toivon pilkahdusta sysiharmaassa elämässään, jonka kärsimyksen keskellä ikioma yksityisauto on ainut vapauden ja yhtäläisen, loukkaamattoman ihmisarvon konkreettinen ilmentymä ja symboli.

lokki kirjoitti:

Ratikka ja metrojuna mahdollistavat toimivan liikenteen vähimmällä tilankäytöllä. Kaupungissa on kaikkea muuta paljon paitsi tilaa.

No. Puhutaanko nyt sitten kaupungeista vai kaupungeista. Aasiasta löytyy paikkoja joissa tilasta on pulaa. Vanhassa maailmassakin on ehkä muutama. Mutta haloo, Helsinki? Puhumattakaan jostain Näsiborgista. Okei näissä on kahden hehtaarin ydinkeskusta, jossa on ahdasta, koska ei ole ymmärretty rakentaa kuin kaksiulotteisesti, mutta varsin laiska pitää olla jos ei sen alueen laidalle rakennetusta parkkiluolasta tai -talosta jaksa pohrustaa perille ottamaan ranskalaista manikyyriään siihen Shampanjasalonkiin. Sitä äärimmäisen maata tuhlaavaa omakotilähiöhelvettiähän on silmänkantamattomiin ja aiotaan levittää edelleen silmänkantamattomiin, grynderien ja suhmuroivien kuntapäättäjä-maanomistajien ollessa ainoat hyötyjät.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9505
Liittynyt13.7.2015

LeijonaFinRistiX666 kirjoitti:

VINKKI!!! Kaikkien kannattaa ajaa 4-ratikka linjaa kun tulette laivalta pois. Ei sitä kukaan valvo tietenkään niin kuin kaikki järkevät tietää. Ratikkakiskoja pitkin pääsee myös stokkan ohi mannerheimin tielle. 

Minäkin ajelin kerran ratikkakiskoja pitkin jostain ihan siihen Senaatintorille. Ihan siksi vain, että olin eksynyt mutta arvelin että kiskoja seuraamalla varmaan päädyn lopulta jonnekin sivistyksen pariin. No löytyipä nyt ainakin paikka, josta pääsin takaisin kartalle, eli Mannerheimintielle, ja siitä eteenpäin, sitten itse navigoiden.Tämä on myös hyvä käytännön vinkki turisteille. On noista 1800-luvun virityksistä tosiaan jotain hyötyäkin.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13691
Liittynyt12.7.2010

Ratikka vaan kalskahtaa suussa miehekkäämmin. Onhan se ihan eri sana kuin joku "bussi" joka kuulostaa ihan homolta, vielä joku trolleybussi, ihan vihervasarihomolta.

Ratikka on jopa kyrväkkäämpi sana kuin metro ja selkeesti hakkaa junan, joka kuulostaa virkamieshomolta.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat