Sivut

Kommentit (176)

Si55i
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt9.12.2017

Itse uskon, että betoni lähiöt/ ydin keskustat, joissa ei luontoa lähellä, on mielelle raskasta pitemmän päälle. vaikka ei sitä niin noteeraiskaan tietosesti vältämättä moni. Olen kaupunkilainen ja sisäinen muutto lähemmäs luonnolista metsää/ vettä, kyllä energisoi yllättävästi. Vaikka mökillä käyntejä luonnosa onkin ennestään.

Juha

marmul
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt27.4.2012

Ehkä pääkaupunkiseudun lähiöt ovat eri luokkaa, mutta itse asun yhdessä suomen suurimmista lähiöistä ja kävelymatka läheiselle luonnonsuojelualueelle on n.500 metriä.

Tuolla suolla kun pitkospuita pitkin kävelee ja kuuntelee lintujen laulua, niin psykoosit pysyy kummasti loitolla;)

Vierailija

Mitäs vikaa psykoosissa on? Ruvetaanko meitäkin eheyttämään? Niin kuin homoja? Psyykoosi on oikeastaan elämänasenne. Se antaa hieman (lievästi sanottuna) erillaisen perspekstiivin elämään. Välillä tajuaa sen, että miten tylsää normaalin ihmisen elämä voi olla.

Kunnon psykoosi antaa potkua elämään. Harhat voivat olla todella mielenkiintoisia. Ja ainakin minulla on tuo terve puoli, joka täysin avuttomana katsoo psykoottisen puolen toimintaa. Ja normaalin ihmisen on täysin turha yrittää eläytyä psykoottisen ihmisen maailmaan. Yhtään hyvää kirjaa tai elokuvaa en ole asiasta nähnyt. Hyvin valjuja kuvauksia.

Ja voin kertoa, että lääkityksestä huolimatta niitä tulee aika ajoin. Lisää psykoosipotilaita vain kansaan niin saadaan vähän väriä elämään.

Ja apua näihin asioihin ei saa. Ne on pystyttävä itse selvittämään tai muuten ei mistään tule mitään. Jos on psykologiaa lukeneena on saanut jonkin harhaisen kuvan että pystyisi potilasta (helvetin huono sana) auttamaan, niin ehkä on parempi vaihtaa alaa. Ainakin itse olen kaiken ulkopuolisen avun saavuttamattomissa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mitä psykoosissa tapahtuu?
Yks tuttu oli sairaalahoidossa sen takia ja sano ettei muista siitä juuri mitään?
Soitti mulle vuosien jälkeen ja kerto tapahtuneesta.

Suomessa maaseuduilla on nuorilla ihmisillä usein yksinäisyys ja sosiaalisten verkostojen puute. Luultavasti se on ainakin yksi syy riippumatta siitä missä asuu.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Vierailija

Raspu kirjoitti:
Mitä psykoosissa tapahtuu?
Yks tuttu oli sairaalahoidossa sen takia ja sano ettei muista siitä juuri mitään?
Soitti mulle vuosien jälkeen ja kerto tapahtuneesta.

Suomessa maaseuduilla on nuorilla ihmisillä usein yksinäisyys ja sosiaalisten verkostojen puute. Luultavasti se on ainakin yksi syy riippumatta siitä missä asuu.

Sitä on aika vaikea kuvata normaalille ihmiselle. Kokemus on niin kokonaisvaltainen. Yhdessä jaksossa kuulin ääniä. Lähinnä ne olivat rasittavia. Merkityselämyksiä minulla on myös paljon. Jokin asia, mihin sinä et edes kiinnittäisi huomiota, saattaa saada valtavat mittasuhteet minun maailmassani. Sanoisin että se on tietyllä tapaa henkilökohtaisesti räätälöity helvetti. Ei ole kahta samanlaista psykoosipotilasta.

Ja monet asia vaikuttavat, millainen on oma psykoosisi. Koulutustaso, älykkyys, elämänkokemukset mm. Älyyn liittyy vielä sellainen asia, että se tuppaa psykoossa taantumaan. Harva joka sairastuu, yltää enää älyllisesti samoihin suorituksiin, kuin terveenä.

Ja psykoosi todella voi olla niin voimakas, ettet muista siitä jälkeenpäin mitään tai mitä silloin on tapahtunut. Voi olla jopa helpotus.

Hyvä keino yrittää saada psykoosi on seuraava. Käy töissä joka todella stressaa, ryyppää sen lisäksi ihan helvetisti, älä missään nimessä nuku paljon ja lisäksi vielä joku todella vaativa urheilulaji. Sitten kun töissä alkaa ilmenemään kummallisia asiaoita (vaikka alkaa tuntumaan, että pomosi lavastaa sinua talousrikokseen) eristäydy yhteiskunnasta puoleksi vuodeksi täysin. Tällä ohjeella olet jo saanut kelpo psykoosin jos olet tarpeeksi herkkä ihminen. Ai niin, ero tyttöystävästä autaa myös paljon asiaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40604
Liittynyt6.12.2009

Si55i kirjoitti:
Itse uskon, että betoni lähiöt/ ydin keskustat, joissa ei luontoa lähellä, on mielelle raskasta pitemmän päälle. vaikka ei sitä niin noteeraiskaan tietosesti vältämättä moni. Olen kaupunkilainen ja sisäinen muutto lähemmäs luonnolista metsää/ vettä, kyllä energisoi yllättävästi. Vaikka mökillä käyntejä luonnosa onkin ennestään.
Uskon sijaan voi tutkailla onko tutkittu ja miten.

"Researchers found these visits to nature (especially those to protected sites and to coastal and rural green settings) were associated with both greater feelings of relaxation and refreshment but also stronger emotional connections to the natural world. Interestingly it was discovered that visits longer than 30 minutes were associated with a better connection and subsequently had greater psychological benefits.

Socio-economic status was also found not to be a factor in enjoyment of nature, demonstrating the importance of providing free/affordable entrance to sites. This will help prevent socio-economic inequality in accessing nature.

Lead author of the paper Dr Kayleigh Wyles, who undertook the research whilst at Plymouth Marine Laboratory and now Lecturer in Environmental Psychology at the University of Surrey, said:

"We've demonstrated for some time that nature can be beneficial to us, but we're still exploring how and why. Here we have found that our mental wellbeing and our emotional bond with nature may differ depending on the type and quality of an environment we visit.

"These findings are important as they not only help unpick the mechanisms behind these psychological benefits, but they can also help to prioritise the protection of these environments and emphasise why accessibility to nature is so important."

Professor Mel Austen, Head of the Sea and Society Science Area at Plymouth Marine Laboratory said: "It was surprising to learn that the extent of protection of marine environments also affects the extent of mental health benefits that people gain from their interactions with the sea.

"People's health is likely to become an increasingly important aspect to consider as we manage our coasts and waters for the benefit of all users."

The positive benefits of interaction with nature are well documented with numerous studies reporting a reduction of stress levels in participants and an increase in overall wellbeing in those spending time in nature. This is the first study of its kind which shows that different types of natural environments have more of an impact on psychological wellbeing than others."

https://medicalxpress.com/news/2017-11-natural-environments-psychologica... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40604
Liittynyt6.12.2009

"Living near a forest keeps your amygdala healthier .

The participants in the present study are from the Berlin Aging Study II (BASE-II) – a larger longitudinal study examining the physical, psychological, and social conditions for healthy aging. In total, 341 adults aged 61 to 82 years took part in the present study. Apart from carrying out memory and reasoning tests, the structure of stress-processing brain regions, especially the amygdala, was assessed using magnetic resonance imaging (MRI). In order to examine the influence of nature close to peoples' homes on these brain regions, the researchers combined the MRI data with geoinformation about the participants' places of residence. This information stemmed from the European Environment Agency's Urban Atlas, which provides an overview of urban land use in Europe.

"Our study investigates the connection between urban planning features and brain health for the first time," says co-author Ulman Lindenberger, Director of the Center for Lifespan Psychology at the Max Planck Institute for Human Development. By 2050, almost 70 percent of the world population is expected to be living in cities. These results could therefore be very important for urban planning. In the near future, however, the observed association between the brain and closeness to forests would need to be confirmed in further studies and other cities, stated Ulman Lindenberger."

https://medicalxpress.com/news/2017-10-forest-amygdala-healthier.html .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40604
Liittynyt6.12.2009

Deimos kirjoitti:

Kunnon psykoosi antaa potkua elämään. Harhat voivat olla todella mielenkiintoisia. Ja ainakin minulla on tuo terve puoli, joka täysin avuttomana katsoo psykoottisen puolen toimintaa. Ja normaalin ihmisen on täysin turha yrittää eläytyä psykoottisen ihmisen maailmaan. Yhtään hyvää kirjaa tai elokuvaa en ole asiasta nähnyt. Hyvin valjuja kuvauksia.

Ja voin kertoa, että lääkityksestä huolimatta niitä tulee aika ajoin. Lisää psykoosipotilaita vain kansaan niin saadaan vähän väriä elämään.

Testaa tämä ja kerro oliko "todellinen"

"Hellblade, a game route into the world of psychosis

The game Hellblade is part of a more realistically immersive approach to sharing the hallucinatory world of psychosis"

https://www.newscientist.com/article/2145690-hellblade-a-game-route-into... .

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

Testaa tämä ja kerro oliko "todellinen"

"Hellblade, a game route into the world of psychosis

The game Hellblade is part of a more realistically immersive approach to sharing the hallucinatory world of psychosis"

https://www.newscientist.com/article/2145690-hellblade-a-game-route-into... .

On jo tilauksessa, mutta ehkä on parempi että sinä testaat sen. Minulle siinä ei ole mitään uutta. Se on vain peli muiden joukossa. Odotan, että se tulee X-Boxille, koska haluan pelata sen versiona jossa on saavutukset. Katsotaan saadaanko sinusta "hullu".

Vierailija

Ja muistutan vielä pelistä jotakin. On varoitettu, että jos on vähäisintäkään taipumusta psykooseihin, peliä ei missään tapauksessa saa pelata. Ja sehän on minulle käsky pelata. Kun on jo sairas, niin ei  se tämän pahemmaksi muutu. Myös depressiopotilaille oli sama varoitus.

Mutta terveille ihmisille se voi antaa jonkinlaisen kuvan, miten psykoosipotilas näkee maailman. Suosittelen tätä peliä kaikille "terveille".

Vierailija

Peli on jo nyt saatavilla seuraaville alustoille. PC - Steamin kautta, muistaakseni noin 30 euroa. PS4 olikohan hinta sama. Mahdollisesti tulossa X-Box Onelle. Tämä on versio jota minä odotan.

Vierailija

Ennen palaamista varsinaiseen aiheeseen, vielä peleistä. Törmäsin tuossa kahteen peliin joista en ollut koskaan kuullutkaan. PS-storessa oli kuukauden ilmaisena pelinä tuossa aikoinaan peli nimeltä Life Is Strange. Aluksi vähän kokeilin sitä ja ihmettelin, että mikähän tämä oikein on. Kului aikaa ja palasin pelin pariin vasta paljon myöhemmin uudestaan. Ja aloin pelaamaan. Ja mitä helvettiä tapahtui? Se imaisi minut täysin syövereihinsä. Pelasin sen parissa päivässä täysin läpi, no ei sitä kai ihan kokonaan ole kukaan pelannut läpi.

Miten monimutkainen, syvällinen, opettavainen kokemus. Jos parhaat kirjat, elokuvat ja muut pelit sijoitetaan lattian rajasta 20 sentin korkeuteen, Life Is Strange on jossain katon rajassa. En ole eläessäni kokenut tähän asti mitään, en mitään noin voimakasta kokemusta. Jos tämä on vasta pelimaailmoiden alkusoittoa, niin mitä ne ovat viiden, kymmenen vuoden päästä? Vaikea enää palata Doomeihin ja Wolfensteineihin. Niissä ei ole kertakaikkiaan mitään. Voi tietysti olla, että olen ainut ihminen maailmassa, joka koki pelin niin. Mutta kun katsoo nettiä, niin näkee, etten ole ainoa.

Pelillä on jatko-osa, Before The Storm. Hyvin erillainen, mutta yhtä mukaansa tempaava. Jos et pidä vahvoista naishahmoista, älä pelaa. Mutta ne jotka harrastavat pelaamista, pelien hahmot, lähinnä Max ja Chloey vievät kyllä sydämen mennessään.

Suosittelen lämpimästi, saat rahoillesi varmasti vastinetta.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

"Vuokra-asuntoalueilla sairastutaan useammin psykoosiin"

Tästä on vaikea päätellä asuinalueen olevan syynä, kun kuitenkin syy löytyy "potilaasta"

Psykoosi ei ole sairaus, vaan mahdollinen oire sairaudesta.

Ennen psykoosia on yleensä vuosia kestäviä ennakko-oireita, esimerkiksi masennusta, päihteiden käyttöä itselääkintänä ja niistä johtuvaa haluttomuutta tai kyvyttömyyttä ryhtyä asuntosäästäjäksi.

Tutkimattakin on selvää, että nämä ihmiset asuvat todennäköisemmin vuokra-asunnossa, kuin että on mahdollisuuksia ostaa oma asunto.

Suomessa pitäisi miettiä syitä psykoosien yleisyydelle ja muutoksille mm. muuttoliikkeestä ja itsemurhien todennäköisyyksistä, kun eristäytyy yksinäisenä kaupunkiasuntoon tai asuu yhteisössä maaseudulla.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Deimos kirjoitti:
Mitäs vikaa psykoosissa on? Ruvetaanko meitäkin eheyttämään? Niin kuin homoja? Psyykoosi on oikeastaan elämänasenne. Se antaa hieman (lievästi sanottuna) erillaisen perspekstiivin elämään. Välillä tajuaa sen, että miten tylsää normaalin ihmisen elämä voi olla.

Ja apua näihin asioihin ei saa. Ne on pystyttävä itse selvittämään tai muuten ei mistään tule mitään. Jos on psykologiaa lukeneena on saanut jonkin harhaisen kuvan että pystyisi potilasta (helvetin huono sana) auttamaan, niin ehkä on parempi vaihtaa alaa. Ainakin itse olen kaiken ulkopuolisen avun saavuttamattomissa.

Psykoottisen ihmisen auttaminen on oksymoroni. Siinä kun hoidetaan tautia taudista riippumatta.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Kerrankin psykiatrisella oli erittäin psykoottinen mummo joka luuli olevansa keskitysleirillä. Adekvaatti hoito lekurien mielestä oli eristää hänet ja lyödä piikki perseeseen aina kun hänen psykoottisuutensa nousi pintaan.

Mitä se mummo siitä oppi? Että hän ei ole vain yksin ongelmansa kanssa, vaan hän ei myöskään pääse sitä pakoon. Ammattilaiset kokevat puolustuskyvyttömän mummon rääkkäämisen selkä seinää vasten ratkaisuksi selkä seinää vasten rääkkäämiseen.

Vittu bravo.

Yhteiskuntakelpoisuus perustuu siihen ettei yksittäiset ongelmat kaada ihmistä, mutta homma meneekin toisinpäin. Yksittäisen ongelman takia ihmisiä kaadetaan.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat