Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt9.12.2017

joku varmaan osaa selittää miksi noissa pikahiiva pusseissa ilmoitetaan nuo sokeri ja vesimäärät väärin, pussissa sanottiin että 21 l vettä ja 6 kg sokeria ja prosentit on 17, itse kun laskin niin enemmän tarvittiin, oisko ne laskenu sen tulevan vahvuuden pelkästään sen vesimäärän mukaan.

Kommentit (12)

salai
Seuraa 
Viestejä7582
Liittynyt17.3.2005

Eikös sen pysty itse laskemaan perus kemian tiedoilla - siis mikä on teoreettinen maksimi?

Mulla on vieläkin tallella 70-luvun alusta laskemat asiasta ja mittaritkin.

Valitettavasti pontikka on jo juotu.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

lazebo
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt9.12.2017

sitähän minä tässä hain takaa, eikös tilavuusprosentteja laskettaessa pidä ottaa huomioon sekä vesi että sinne muodostuva alkoholi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30510
Liittynyt16.3.2005

Tietenkin. Tilavuusprosentin laskussa pitää huomioida myös seoksen tiheys. Jos sekoitetaan litra vettä ja litra alkoholia, saadaan vähän vähemmän kuin 2 litraa seosta ja sen tilavuusprosentti on vähän yli 50 %. Noista löytyy varmaan jostain taulukoita, jos haluaa hifistellä, mutta käytännössä käymisprosessin epäideaalisuudet ovat suurempia ja täydellistä käymistulosta ei saavuteta, joten hifistely menee hukkaan ja käytännön liemestä uupuu prosenttiyksikkö tai pari.

lazebo
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt9.12.2017

tuo on myös juttu mitä ihmettelin, siis jos sekoittaa kahta ainetta suhteessa 1:1 niin vaikka se kokonaistilavuus jää pienemmäksi kuin aineiden summa niin eikö siitä tilavuudesta osuudet on puolet ja puolet.

eikö sen voisi muuten ajatella niinpäin että vettä on vähän yli 50%.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30510
Liittynyt16.3.2005

lazebo kirjoitti:
eikö sen voisi muuten ajatella niinpäin että vettä on vähän yli 50%.

Tilavuusprosentti on määritelty aineosan tilavuuden suhteena koko liuoksen tilavuuteen. Tilavuusprosentit eivät siis summaudu sataan, vaan tuossa 1:1 liuoksessa molempien tilavuusprosentti on vähän yli 50 %. Se on hyvin epäkäytännöllistä, joten tilavuusprosentteja ei yleensä käytetä missään muualla kuin alkoholipolitiikassa.

lazebo
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt9.12.2017

hyvä tietää, kuluttaako käyminen muuten vettä ollenkaan, wikipedian artikkelista kattelin sokerin käymisprosessia niin näytti kyllä että samat alkuaineet siellä on vain eri järjestyksessä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30510
Liittynyt16.3.2005

Se pääreaktio ei kuluta vettä. Sen lisäksi tapahtuu kaikenlaisia sivureaktioita, joihin voi liittyä vesimolekyylien syntyminen tai kuluminen. Ei se vesimäärä kuitenkaan muutu merkittävästi.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Biokemiallisen nörttinäkökulman oheen tarjoaisin vaihtoehtoista vastausta. Siis sosiaalista. Pienin käymiseen tarvittava sokerimäärä on kahvikupillinen. Se on juuri sopiva mittayksikkö klassiseen naapurista sokerin lainaamiseen. Jolla pääsee sitten jutulle, joka voi johtaa vaikka mihin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat