Seuraa 
Viestejä21496

Avaruusalukset ja lentokoneet kehittyvät kehittymistään. Puhutaan nanokuiduista ja grafeiinista etc.

Onko alumiini ja puu menettämässä valta-asemaansa laivoissa, lentokoneissa ja autoissa ?

Millä materiaalilla mennään Marsiin tulevaisuudessa ?
2. Hiilikuitu ja lasikuitu
2. Hiilikuitu ja lasikuitu
34.6%
6. Liittorakenne jossa kaikki edellisiä
6. Liittorakenne jossa kaikki edellisiä
18.3%
7. Jotain muuta...kerron kohta
7. Jotain muuta...kerron kohta
18.3%
4. Sellukuidut ja puukomposiitti
4. Sellukuidut ja puukomposiitti
12.2%
1. Teräs tai titaani
1. Teräs tai titaani
10.2%
3. Alumiini on hyvä ja kevyt + lämpötiilet
3. Alumiini on hyvä ja kevyt + lämpötiilet
6.1%
5. Styroksi ja Mylar jne
5. Styroksi ja Mylar jne
0%
Ääniä yhteensä: 49

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (237)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11733

Itse odotan niitä maailman ensimmäisiä mittaustuloksia puupohjaisten (puriste/komposiitti) materiaalien panssarointiominaisuuksista lähinnä ballistista suojaa koskien. Sellaisia, joissa esimerkiksi väitetyt painoon nähden kymmenkertaisesti paremmat läpäisyt saavutetaan, tai joissa esitetään ja todistetaan väitetyt mikroakenteelliset muutokset, joita voidaan verrata timantin muodostumiseen tai veden jäätymiseen yms. muihin kidemuutoksiin.

Kun joskus julkaistaan tällaisia käänteentekeviä tuloksia, niin puupohjaisten materiaalien käyttö esim. sotakaluston panssarointia voi saada mahdollisuuden olla edes järjellisen puitteissa.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Ab Surd Oy kirjoitti:
Itse odotan niitä maailman ensimmäisiä mittaustuloksia puupohjaisten (puriste/komposiitti) materiaalien panssarointiominaisuuksista lähinnä ballistista suojaa koskien. Sellaisia, joissa esimerkiksi väitetyt painoon nähden kymmenkertaisesti paremmat läpäisyt saavutetaan, tai joissa esitetään ja todistetaan väitetyt mikroakenteelliset muutokset, joita voidaan verrata timantin muodostumiseen tai veden jäätymiseen yms. muihin kidemuutoksiin.

Kun joskus julkaistaan tällaisia käänteentekeviä tuloksia, niin puupohjaisten materiaalien käyttö esim. sotakaluston panssarointia voi saada mahdollisuuden olla edes järjellisen puitteissa.

Tekemieni "kenttäkokeiden" jälkeen YritysTakomolla ( 2014-2016 ) käsittääksen asiaan perehtyi oikein yliopisto ja toimeen palkattiin myös asiaa tutkinut ruotsalainen tutkija...tiedot saattavat olla salaisia..tai kesken.

Itse keskityin telniikkaan jolla olemassa oleva lujuusennätys ( Duramold 1930-luvulta ) parannetiin noin 20-25%.lla.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

NytRiitti kirjoitti:
Mihin listasta jäi jeesusteippi, kai siittä Mars-aluksenkin rakentais?

Jesari oli tärkein elementti jolla pelastettiin Apollo 13 varmalta tuholta.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

ekavekara kirjoitti:
Puu menetti valta-asemansa laivoissa 100v vuotta sitten, lentokoneissa 50v sitten ja autoissa sitä ei koskaan ole ollutkaan.

Puuta käytetään edelleen vemneissä..se on suurin home built airplanes tyyppisten koneiden rakennusmateriaali edelleen.

Autoissa mm . 82 00 usd arvoinen Morgan tehdään osittain puusta....edelleen. Kaksi maailman ensimmäistä auto oli myös puusta.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Morgan korit tehdään puusta..koska se on kevyttä.

Kysymys on arvoista..halutaanko käsityötä ?

Ja ennenkaikkea halutaanko suorituskykyä ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11733

Major_Overhaul kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Itse odotan niitä maailman ensimmäisiä mittaustuloksia puupohjaisten (puriste/komposiitti) materiaalien panssarointiominaisuuksista lähinnä ballistista suojaa koskien. Sellaisia, joissa esimerkiksi väitetyt painoon nähden kymmenkertaisesti paremmat läpäisyt saavutetaan, tai joissa esitetään ja todistetaan väitetyt mikroakenteelliset muutokset, joita voidaan verrata timantin muodostumiseen tai veden jäätymiseen yms. muihin kidemuutoksiin.

Kun joskus julkaistaan tällaisia käänteentekeviä tuloksia, niin puupohjaisten materiaalien käyttö esim. sotakaluston panssarointia voi saada mahdollisuuden olla edes järjellisen puitteissa.

Tekemieni "kenttäkokeiden" jälkeen YritysTakomolla ( 2014-2016 ) käsittääksen asiaan perehtyi oikein yliopisto ja toimeen palkattiin myös asiaa tutkinut ruotsalainen tutkija...tiedot saattavat olla salaisia..tai kesken.

Itse keskityin telniikkaan jolla olemassa oleva lujuusennätys ( Duramold 1930-luvulta ) parannetiin noin 20-25%.lla.


Saattavat olla tai saattavat olla olematta. Olemassakaan. Toistaiseksi niitä siis ei ole, kos ei ole julkaistu. Fantasiaa joiden varaan on huono rakentaa mitään.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Ab Surd Oy kirjoitti:
Major_Overhaul kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Itse odotan niitä maailman ensimmäisiä mittaustuloksia puupohjaisten (puriste/komposiitti) materiaalien panssarointiominaisuuksista lähinnä ballistista suojaa koskien. Sellaisia, joissa esimerkiksi väitetyt painoon nähden kymmenkertaisesti paremmat läpäisyt saavutetaan, tai joissa esitetään ja todistetaan väitetyt mikroakenteelliset muutokset, joita voidaan verrata timantin muodostumiseen tai veden jäätymiseen yms. muihin kidemuutoksiin.

Kun joskus julkaistaan tällaisia käänteentekeviä tuloksia, niin puupohjaisten materiaalien käyttö esim. sotakaluston panssarointia voi saada mahdollisuuden olla edes järjellisen puitteissa.

Tekemieni "kenttäkokeiden" jälkeen YritysTakomolla ( 2014-2016 ) käsittääksen asiaan perehtyi oikein yliopisto ja toimeen palkattiin myös asiaa tutkinut ruotsalainen tutkija...tiedot saattavat olla salaisia..tai kesken.

Itse keskityin telniikkaan jolla olemassa oleva lujuusennätys ( Duramold 1930-luvulta ) parannetiin noin 20-25%.lla.


Saattavat olla tai saattavat olla olematta. Olemassakaan. Toistaiseksi niitä siis ei ole, kos ei ole julkaistu. Fantasiaa joiden varaan on huono rakentaa mitään.

Fantasia tosin häipyy siinä vaiheessa kun ottaa käteensä 1400 kg/m3 tiheän koivupalikan.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Raspu kirjoitti:
Palsa ja korkki. Noilla mä lähtisin.
Bambukepit on myös kestäviä. Niitä on käytetty paljon myös betonivaluissa.

Itse käytin Obechia lennokeissa..kun vielä vedin International Dogfighter Associationia 1991 ( Suomessa ).

Apassissa on muutama etu..se on balsan ja männyn välistä painoltaan.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32161

Major_Overhaul kirjoitti:
Puuta käytetään edelleen vemneissä..se on suurin home built airplanes tyyppisten koneiden rakennusmateriaali edelleen.

Ja home build airplanesien osuus lentokoneteollisuuden kokonaisliikevaihdosta oli?

Lainaus:
Autoissa mm . 82 00 usd arvoinen Morgan tehdään osittain puusta....edelleen. Kaksi maailman ensimmäistä auto oli myös puusta.

Ja puisten erikoisautojen osuus autoteollisuuden liikevaihdosta oli?

Vastaus molempiin kysymyksiin on jotain homeopaattista, jonka perusteella puun mainitseminen merkittäväksi rakennusmateriaaliksi ei ole perusteltua.

Lainaus:

Kysymys on arvoista..halutaanko käsityötä ?

Ja ennenkaikkea halutaanko suorituskykyä ?

Ei haluta, ei käsityötä eikä suorituskykyä. Halutaan halpaa, nopeaa ja kustannustehokasta. Mieti vaan montako robottien kokoamaa perustylsää perheautoa myydään yhtä käsityönä tehtyä äärimmäisen suorituskykyistä superurheiluautoa kohti, ja mikä on ollut alan trendi teollistumisen alusta alkaen.

Lainaus:
Fantasia tosin häipyy siinä vaiheessa kun ottaa käteensä 1400 kg/m3 tiheän koivupalikan.

Ei häivy. Fantasia muuttuu todeksi silloin kun tuosta materiaalista tehtyjä tuotteita saa kaupasta ja ne ovat hintaansa nähden parempia kuin muusta materiaalista tehdyt tuotteet. Niin kauan kun se on yhden rehvastelijan sanan varassa tai suuri salaisuus, se kuuluu osastoon paskanjauhanta. Fantasia vaatisi vähän parempaa taiteellista otetta tarinankerrontaan.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7086

ekavekara kirjoitti:
Puu menetti valta-asemansa laivoissa 100v vuotta sitten, lentokoneissa 50v sitten ja autoissa sitä ei koskaan ole ollutkaan.

Ifa tais olla ennen sellainen auto, jossa oli puinen kori.  Olen nuorena poikana sellaisen nähnytkin. Tai vaikka lie ollut sitä kuuluisaa puukomposiittia tai pantzerholtzia. ;-)

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Neutroni kirjoitti:

Ja home build airplanesien osuus lentokoneteollisuuden kokonaisliikevaihdosta oli?

 Fantasia vaatisi vähän parempaa taiteellista otetta tarinankerrontaan.

No usea firma kuitenkin elää sillä busineksella.

Joo tässä taiteellista otetta..voiko joku inssi laskea mitä tuo kasvanut tukikorkeus merkitsee kestävyydessä...esim G-voimia vastaan ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä21496

Esittelin tuon siipiprofiilin 2008 Home Built Airplanes saitilla..se on noin 15% tehokkaampi kuin mikään muu yli 10-12% paksu ( käytännöllinen ) foili.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat