Seuraa 
Viestejä4013
Liittynyt21.7.2017

Rekkamies teki kansalaisaloitteen, vaatii teille parempaa talvikunnossapitoa.
Eduskunta käsittelee kansalaisaloitteen, jos se kerää vähintään 50 000 kannatusilmoitusta puolessa vuodessa. (IL)

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2710

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Sivut

Kommentit (43)

Carpo
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt12.12.2017

Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

mdmx
Seuraa 
Viestejä4727
Liittynyt23.11.2009

Carpo kirjoitti:
Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

No jopas on tekstiä. Tottakai voi olla olemassa syitä miksi Norjassa 1991 tehty tutkimus ei sellaisenaan pätisi Suomessa. Autokannan ikä nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Ihmisten käyttäytymismallit toisena.

Vaikka kuljettaja huomaa auton ohjausnivelissä olevat klapit, aiheuttaako se mitään toimenpidettä?

En mä ainakaan nuorempana korjannut autoani ennenkö se a) lakkasi kulkemasta tai b) hylättiin katsastuksessa. Eli minun tapauksessa ainakin katsastus sai aikaan sen että ajoin turvallisemmalla autolla. Voin toki olla poikkeus, ja monet mun kaverit jotka toimi samoin.

Tottakai sen huomas jos raidetangonpäät oli ihan väljät, se ei vaan aiheuttanut mitään toimenpidettä. Oli niitä muitakin rahareikiä.

Siis katsastuksestahan haetaan vikalista, jonka mukaan sitten korjataan.

Mutta jos katsastuksesta luovuttaisiin, tämä tietenkin muuttuisi.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9166
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

Ompa tosiaan, ajatuksia herättävä tutkimus.

Kun tarkemmin ajattelee, niin ainakin ennen jarrujen puoltaminen tai  ruostevaurio oli yleisin syy miksi auto "pomppasi  leimalta" Joskus kyselinkin mitä vaaraa ruostevauriosta on, sanoivat että metallin teräväreuna voi vahingoittaa muita liikkujia ??  Muutenkin tasovaihtelut konttoreilla vaihtelee suuresti, ennen sentään leima tuli aina kun muisti laittaa kossupullon hanskalokeroon. On toki hyvä, että autojen kuntoa hiukan valvotaan mutta tekeehän sitä poliisitkin

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4727
Liittynyt23.11.2009

Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

Ompa tosiaan, ajatuksia herättävä tutkimus.

Kun tarkemmin ajattelee, niin ainakin ennen jarrujen puoltaminen tai  ruostevaurio oli yleisin syy miksi auto "pomppasi  leimalta" Joskus kyselinkin mitä vaaraa ruostevauriosta on, sanoivat että metallin teräväreuna voi vahingoittaa muita liikkujia ??  Muutenkin tasovaihtelut konttoreilla vaihtelee suuresti, ennen sentään leima tuli aina kun muisti laittaa kossupullon hanskalokeroon. On toki hyvä, että autojen kuntoa hiukan valvotaan mutta tekeehän sitä poliisitkin

Jos tarpeeks pahasti ruostuu voi kori mennä poikki. :) Tai jalka läpi lattiasta tai penkki irrota. Ikäviä jos tapahtuu motarinopeuksissa. 

Tasovaihtelut on suuria. Yleensä pistäny aina emännän asialle hoitaan katsastuksen. Vanhassa autossa oli tummennetut takavalot, ja 3v meni läpi ilman mitään mutinoita. Sitten kävin kerran itse katsastamassa, ja samantien takavalot vaihtoon. 

Keijona
Seuraa 
Viestejä9166
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

Ompa tosiaan, ajatuksia herättävä tutkimus.

Kun tarkemmin ajattelee, niin ainakin ennen jarrujen puoltaminen tai  ruostevaurio oli yleisin syy miksi auto "pomppasi  leimalta" Joskus kyselinkin mitä vaaraa ruostevauriosta on, sanoivat että metallin teräväreuna voi vahingoittaa muita liikkujia ??  Muutenkin tasovaihtelut konttoreilla vaihtelee suuresti, ennen sentään leima tuli aina kun muisti laittaa kossupullon hanskalokeroon. On toki hyvä, että autojen kuntoa hiukan valvotaan mutta tekeehän sitä poliisitkin

Jos tarpeeks pahasti ruostuu voi kori mennä poikki. :) Tai jalka läpi lattiasta tai penkki irrota. Ikäviä jos tapahtuu motarinopeuksissa. 

Tasovaihtelut on suuria. Yleensä pistäny aina emännän asialle hoitaan katsastuksen. Vanhassa autossa oli tummennetut takavalot, ja 3v meni läpi ilman mitään mutinoita. Sitten kävin kerran itse katsastamassa, ja samantien takavalot vaihtoon. 

Onhan ihmisten suhtautuminen autoihin ja huoltamiseen tosiaan hyvin erilaista,  kyllä sitä kuluneen nivelen tai iskarin huomaa ajossa ja vaihtaa ihan ajomukavuuden ja turvallisuudenkin  takia. Olettaisin kuitenkin,  että rungon poikkeaminen  tapahtuisi helpommin noissa hidaste pompuissa ja siten  suh pienissä nopeuksissa. Nivelet taas irtoa jykästi kääntyessä.

Ja rauta on kyllä sitkeää. Aikoja  sitten yks tuttu teki avoauton, leikkasi rälläkällä katon pois, Auto notkui selvästi ja "luu ulkona" ajaessa sillä  lipsahti käsivarsi oven ja pystypilrin väliin  aueneeseen rakoon. (Auts!) Nyppylässä kun auton runko taittui kaarelle, ja sitten  oli luu tosiaan näkyvissä. Joten kyllä autot kestää aikamoista vääntelyä,

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4013
Liittynyt21.7.2017

En lukenut kokonaan Fosser-tutkimusta ehdottavan aloitteen perusteluja, mutta pari seikkaa kommentoisin.

"Kuljettaja pitää auton liikenneturvallisena ilman ulkopuolista katsastusta”

Autoilijan velvollisuus on joka tapauksessa huolehtia ajoturvallisuudesta:

Ajoneuvolaki, Puutteellisuuden ja vian korjausvelvoite

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#L1P5

Tuleva katsastus ei ole perustelu jatkaa ajamista autolla, jonka epäilee tai tietää olevan rikki. Tietysti kaikkea ei voi ajoissa havaita; siksi on vuosi- ja määräaikaishuollot, joiden avulla auto pysyy todennäköisemmin ehjänä.

Esitämme autokatsastuskokeilun tekemistä Suomessa. Kokeilun tavoite on selvittää tutkimalla autojen oikea katsastustiheys ja lopettaa kaikki tarpeeton autojen katsastaminen.”

No miksikäs ei tutkia asiaa?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4013
Liittynyt21.7.2017

Minä kannatin (tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksen lisäksi) seuraavia:

Vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttamisen lopettaminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2538

(keräys käynnissä vielä tänään)

Perustoimeentulotuki: Omistusasunnon lainanlyhennyksien huomioon ottaminen asumisen turvaamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2548

Perintö- ja lahjaverosta luopuminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2665

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Carpo
Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt12.12.2017

mdmx kirjoitti:
Carpo kirjoitti:
Rahat tiestön kunnossapitoon saamme siirrettyä täältä

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

"Ei ole olemassa syytä miksi Fosser-tutkimus ei pitäisi paikkansa ja autokatsastuskokeilu ei todistaisi katsastuksen tarpeettomaksi. Katsastamattoman auton kohonnut onnettomuusriski on täydellinen fiktio. Sellaista ei ole olemassa. Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet. Katsastuksiin käytettävät resurssit menevät hukkaan jos katsastusta tietämättömyyden takia jatketaan."

No jopas on tekstiä. Tottakai voi olla olemassa syitä miksi Norjassa 1991 tehty tutkimus ei sellaisenaan pätisi Suomessa. Autokannan ikä nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Ihmisten käyttäytymismallit toisena.

Vaikka kuljettaja huomaa auton ohjausnivelissä olevat klapit, aiheuttaako se mitään toimenpidettä?

Tutkimus antaa vastaukset.
Autokannan ikä ei vaikuttanut tutkimukseen osallistuneiden autojen onnettomuusriskiin.
Tutkimuksen mukaan ajoneuvon vika aiheuttaa toimenpiteitä eikä johda onnettomuuteen.
On mahdoton ajatus että Suomalaiset poikkeaisivat Norjalaisista ja ajaisivat ohjauskyvyttömillä autoilla.

Autokatsastuskokeilun jälkeen autokatsastuksen tarpeelliuus tiedetään varmuudella.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Minä kannatin (tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksen lisäksi) seuraavia:

Vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttamisen lopettaminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2538

(keräys käynnissä vielä tänään)

Perustoimeentulotuki: Omistusasunnon lainanlyhennyksien huomioon ottaminen asumisen turvaamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2548

Perintö- ja lahjaverosta luopuminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2665[/quote]

Kilpailuttamalla ehkäistään lehmänkaupat.

Omistusasunnon lainalyhennykset eivät ole muiden ongelma. Talo pitää myydä, jos siinä ei ole varaa asua.

Lahjaverosta luopuminen tarkoittaisi käytännössä veronkiertoa.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Mäki voisin hommata jonkun enkelin takaamaan miljoonan lainan jolla ostan asunnon keskustasta. Sitten vaan Stadi maksamaan lyhennykset ja kämppä myyntiin 1,5 miljoonalla.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Tai miksei samantien jotain 10 miljoonan kartanoa, kun kerta kaupunki maksaa.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4727
Liittynyt23.11.2009

Käyttäjä4499 kirjoitti:
En lukenut kokonaan Fosser-tutkimusta ehdottavan aloitteen perusteluja, mutta pari seikkaa kommentoisin.

"Kuljettaja pitää auton liikenneturvallisena ilman ulkopuolista katsastusta”

Autoilijan velvollisuus on joka tapauksessa huolehtia ajoturvallisuudesta:

Ajoneuvolaki, Puutteellisuuden ja vian korjausvelvoite

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#L1P5

Tuleva katsastus ei ole perustelu jatkaa ajamista autolla, jonka epäilee tai tietää olevan rikki. Tietysti kaikkea ei voi ajoissa havaita; siksi on vuosi- ja määräaikaishuollot, joiden avulla auto pysyy todennäköisemmin ehjänä.

Joo ja valvonta ja tahallisuuden osoittaminen käytännössä niin mahdotonta et antaa mennä vaan niin kauan kun liikkuu. Hylätyn katsastuksen jälkeen kiinnijäämisriski nousee huomattavasti, varsinkin nykypäivänä kun poliisiautoissa on kamera ja automaattinen reknro tunnistus.

Kannatan kyllä siitä huolimatta katsastuksista luopumista. Mut ei se nyt ihan ilmainen lounas taida olla sekään.

Ne ketkä on lukenut ton tutkimuksen läpi. Ketä siihen valittiin, ja tiesivätkö osallistujat että heidän autoaan ei katsasteta? Jos osallistuisin tollaseen ja kannattaisin katsastuksista luopumista, voin kertoo et auto olis priimakunnossa kokoajan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4727
Liittynyt23.11.2009

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Minä kannatin (tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksen lisäksi) seuraavia:

Vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttamisen lopettaminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2538

Mitä pahaa kilpailuttamisessa on? Toinen vaihtoehto on se että apua annetaan harvemmille. Kilpailuttamisesta luopuminen ei lisää käytössä olevaa rahamäärää.

Käyttäjä4499 kirjoitti:

(keräys käynnissä vielä tänään)

Perustoimeentulotuki: Omistusasunnon lainanlyhennyksien huomioon ottaminen asumisen turvaamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2548

Huono idea mikä nostaisi asuntojen hintoja ja mahdollistaisi kaikenlaista keinottelua.

Ja arvaa vaan myöntäiskö pankit lainoja ihan hitusen liian löysästi jos kela maksaa lyhennykset.  Horror.

Käyttäjä4499 kirjoitti:

Perintö- ja lahjaverosta luopuminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2665

Rintaperillisien osalta ehkä joo, mut ei kyllä muiden. Ja sekin vaan siks että tätä on helppo kiertää jos on siinä asemassa että sillä oikeesti on merkitystä, ja se taitaa tulla Suomelle kalliimmaks kuin verosta luopuminen.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4013
Liittynyt21.7.2017

Merlin kirjoitti:
Kilpailuttamalla ehkäistään lehmänkaupat.

Minusta on epäinhimillistä, ettei oman asuinpaikkansa valintaan voi vaikuttaa. Tunnen henkilön, jolle oma asuinpaikka oli rakas ja palvelut tuttuja; hänet pakotettiin muuttamaan toiselle paikkakunnalle, ja kaikki oli ikään kuin aloitettava alusta.

otteita aloitteen perusteluista:

”Suomi ratifioi kesäkuussa 2016 vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen, joka korostaa vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kaikessa päätöksenteossa. Sopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa—”

MUTTA:

”Vammaiset henkilöt eivät edelleenkään ole asianosaisia tehtäessä heidän elämäänsä olennaisesti vaikuttavia kilpailuttamispäätöksiä.”

”Kilpailutus on vastoin ihmisoikeuksia ja tulee pitkällä tähtäimellä sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti kalliiksi.”

Merlin kirjoitti:
Omistusasunnon lainalyhennykset eivät ole muiden ongelma. Talo pitää myydä, jos siinä ei ole varaa asua.

Mietin, että mikä ero on vuokra- tai omistusasunnon tukemisessa. Aloitteen tekijä perusteli:

”Mielestäni valtion tulisi tukea myös omaisuutta hankkineita.”

Tietysti velan lyhennys kerryttää omaisuutta - mutta kun koti on kuitenkin oltava, niin miksi se laskettaisiin irtaimeksi omaisuudeksi? 

Merlin kirjoitti:
Lahjaverosta luopuminen tarkoittaisi käytännössä veronkiertoa.

Mikä järki on lahjaverossa?

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat