Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Eihän tässä mitään yllätystä ole, mutta hauska, että asiasta on tehty systemaattinen tutkimus. ILmeisesti tuo "miellyttävyys" tarkoittaa tätä piirrettä: Agreeableness (friendly/compassionate vs. challenging/detached). A tendency to be compassionate and cooperative rather than suspicious and antagonistic towards others. It is also a measure of one's trusting and helpful nature, and whether a person is generally well-tempered or not. High agreeableness is often seen as naive or submissive. Low agreeableness personalities are often competitive or challenging people, which can be seen as argumentativeness or untrustworthiness.[5]

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712132200602558_u0.shtml
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisist...

IS:
"83:aa koehenkilöä pyydettiin lukemaan kuvitteellisten henkilöiden sähköpostivastauksia kämppäkaverin hakuilmoitukseen. Osa vastauksista oli täysin virheettömiä kielellisesti ja osa taas oli täynnä virheitä.

Henkilöt arvostelivat tuntemattomia, kuvitteellisia vastaajia heidän sähköpostivastaustensa perusteella muun muassa älykkyyden ja ystävällisyyden mittareilla. Koehenkilöiden piti myös arvioida, kuinka hyviä kämppäkavereita vastaajat olisivat."

TM:

"Tutkimuksen toisessa vaiheessa koehenkilöt suorittivat henkilökohtaisen persoonallisuuspiirrearvioinnin. Arvionnissa mitattiin kunkin koehenkilön avoimuutta, miellyttävyyttä, introverttiutta, ekstrovertiutta, neuroottisuutta sekä tunnollisuutta." https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits

"Kaikki koehenkilöt määrittelivät hakuilmoitukseen virheiden kera vastanneet kuvitteelliset henkilöt huonommiksi ihmisiksi kuin ne, ketkä vastasivat ilmoitukseen kielellisesti sekä tekstillisesti virheettömin viestein.

Koehenkilöiden kirjosta kuitenkin erottui selvästi tietyn persoonallisuustyypin omaavia yksilöitä, jotka arvostelivat kirjoitus- ja kielioppivirheitä tehneitä vastaajia ankarammin kuin muut.

Esimerkiksi ekstroverttiin persoonallisuustyyppiin päin taipuvat koehenkilöt jättivät virheet laajalti huomiotta, kun taas introvertit henkilöt antoivat negatiivisen leiman virhein vastanneille.

Henkilöt, jotka istuivat tunnollisen luonnetyypin kuvaukseen mutta olivat vähemmän avoimia, olivat herkempiä huomioimaan kirjoitusvirheet.

Vähemmän miellyttävällä luonnetyypillä varustetut koehenkilöt tuohtuivat muita enemmän kielioppivirheistä.

”Vähemmän miellyttävät henkilöt ovat myös vähemmän suvaitsevaisempia säännöistä poikkeamisen suhteen”, tutkijat kirjoittivat tutkimuksessa.

Se, miten neuroottinen koehenkilö oli, ei vaikuttanut siihen, miten hän tulkitsi virheitä."

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Kommentit (75)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

No, nyt se selvis miks urpot pitää mua idioottina.

Toi kirjottaminen pätee myös kielitaitoon. Jos kieli ei ole hanskassa niin nativet luokittelee sillä usein älykkyyttä.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Et siis pidä minua idioottina vaan seksikkäänä?

- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Joko lakkasit hakkaamasta vaimoasi?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Haluat siis tietää miltä muna perseessä tuntuu?

- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Täydennän aiempaa vastaustani, koska testi täytti tehtävänsä. 

On monta syytä, miksi urpot voivat pitää sinua idioottina. Se, että löytyy yksi mahdollinen, ei tarkoita, etteikö muitakin olisi. Lisäksi on mahdollista, että muutkin kuin urpot pitävät sinua idioottina, samoista tai eri syistä.  Tämä on logiikkaa. 

Oma vastauksesi oli kokemuspainotteista tunneajattelua.

Logiikka on sitä, millä totuuksia löydetään.

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Puhekielen käyttö ei sinänsä ole ongelma, jos tilanne on sopiva ja siinä ei tee varsinaisia kielioppivirheitä. Täällä tyyli on aika vapaa, eikä esim vahvasti murteella kirjoittanut Vatkain vaikuttanut yhtään hölmöltä tai oppimattomalta.

Sen sijaan itselläni ainakin tökkää muodollisen kielen seassa olevat väärät muodot ja tarpeettomat lainatut termit yms. kielenvastaisuudet. Vaikkapa esimerkkeinä "enään", "montaa", "Suomalainen" isolla kirjaimella, "tehtiin jonkun toimesta", "omata", yhdyssanavirheet (nämä tökkää kyllä kaikenlaisessa tekstissä) jne. 

Tiedän olevani näissä natsi, mutta en auo siitä päätäni muuta kuin tilanteissa joissa se on tarpeen (vaikka tarkistaessani jotain asiatekstiä) tai joskus heikkona hetkenä jossain vänkäyksessä. Ja joo, teen itse typoja aivan törkeästi enkä niitä yleensä edes huomaa editorissa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

On tää taas tasokasta. Kommentti koskee siis kumpaakin.

Pitäisköhän oikeasti jäädä tauolle.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

MooM kirjoitti:

Tiedän olevani näissä natsi, mutta en auo siitä päätäni muuta kuin tilanteissa joissa se on tarpeen (vaikka tarkistaessani jotain asiatekstiä) tai joskus heikkona hetkenä jossain vänkäyksessä. Ja joo, teen itse typoja aivan törkeästi enkä niitä yleensä edes huomaa editorissa.

Se pään aukominen siinä varmaan ratkaisevinta on, tai pikemminkin se, mitenkä tuomitsee henkilöä kirjoituksen perusteella vaikkei sitä ääneen sanoisikaan. En näkisi, että virheiden bongaaminen sinänsä kertoo muusta kuin hyvästä kieliosaamisesta. Se, että huomautteleeko niistä, on tilannesidonnaista ja kertoo lähinnä tilannetajusta. Näistä riippumatta voi sitten olla tuomitseva henkilöä kohtaan, myös omassa hiljaisessa mielessään, kuten joku ääri-introvertti epäilemättä herkästi on. Pitää toista idioottina, ei vain sano sitä ääneen. Toisaalta jos on sokea kielivirheille vain oman matalamman osaamistasonsa vuoksi, niin eihän se taas välttämättä kerro etteikö silti olisi myös tuomitseva. Eli siltä osin hieman puutteellinen tutkimusasetelma tai ainakaan siitä nyt ei voi ihan kauheasti vielä päätellä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

On monta syytä, miksi urpot voivat pitää sinua idioottina. Se, että löytyy yksi mahdollinen, ei tarkoita, etteikö muitakin olisi. Lisäksi on mahdollista, että muutkin kuin urpot pitävät sinua idioottina, samoista tai eri syistä.  Tämä on logiikkaa. 

Arvasin että sana "urpo" saa sinut stondaamaan.

- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

MooM kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Olen pahoillani osaltani, ja ilmeisesti myös Raspun puolesta, koska manipuloin hänet hölmöilemään, mutta kyllä tässä nyt tietty tasoero on meidän välillämme, jos oikein tarkkaan katsoo. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Arvasit väärin. Ei saanut. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

MooM kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Kannattaa.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Olen pahoillani osaltani, ja ilmeisesti myös Raspun puolesta, koska manipuloin hänet hölmöilemään, mutta kyllä tässä nyt tietty tasoero on meidän välillämme, jos oikein tarkkaan katsoo. 

Heh, ja nyt urpo yrittää viekkuun.
Pikku manipulaattori.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Ei selvinnyt.

Arvasit väärin. Ei saanut. 

Kun mä saoin että "urpo" niin pidit sitä viehkona ja halusit tietää miltä...........tuntuu.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat