Seuraa 
Viestejä1115
Liittynyt10.5.2014

Rupesin miettimään, että jos tekisi Wikipedia ja Jedipedia kloonin eli jonkinlaisen virtuaalimaailman hakusanakirjan niin minkä voisi antaa sille nimeksi. Kokeilin Googlella kaikenlaisia nimiä ovatko ne jo varattu. Ja melkein kaikki kokeilemani sanat olivat jo varattu: Funpedia, Errorpedia, Bytepedia....... etc.

Jopa ehdotukseni suurten lukujen nimiksi: 10pot21 Brillion, 10pot24 Krillion, 10pot27 Wrillion olivatkin jo käytössä.

Maailmasta alkavat sanat loppua kesken hälyyttävässä määrin. Missä voisi alkaa rekisteröimään Suomessa itse keksimiään sanoja tai sanayhdistelmiä?

Tahtoisin rekisteröidä sanat: TAVUPEDIA ja SAVUPEDIA.

Kommentit (9)

John Carter
Seuraa 
Viestejä9808
Liittynyt17.2.2006

Titanic kirjoitti:
Rupesin miettimään, että jos tekisi Wikipedia ja Jedipedia kloonin eli jonkinlaisen virtuaalimaailman hakusanakirjan niin minkä voisi antaa sille nimeksi. Kokeilin Googlella kaikenlaisia nimiä ovatko ne jo varattu. Ja melkein kaikki kokeilemani sanat olivat jo varattu: Funpedia, Errorpedia, Bytepedia....... etc.

Jopa ehdotukseni suurten lukujen nimiksi: 10pot21 Brillion, 10pot24 Krillion, 10pot27 Wrillion olivatkin jo käytössä.

Maailmasta alkavat sanat loppua kesken hälyyttävässä määrin. Missä voisi alkaa rekisteröimään Suomessa itse keksimiään sanoja tai sanayhdistelmiä?

Tahtoisin rekisteröidä sanat: TAVUPEDIA ja SAVUPEDIA.

Mitä, jos alkaisit keksimään sanoja itse. Veikkaan, että esim. klfekhjvbjhbu ei ole vielä varattu.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

wisti
Seuraa 
Viestejä12915
Liittynyt12.2.2013

Minä haluaisin kutsua erästä serkkuani nimellä Serkkupedia
Riittääkö, että kysyn serkulta, että saanko sanoa häntä Serkkupediksi, vai pitääkö minun kääntyä viranomaisen puoleen? Jos pitää, onko oikea taho Patentti- ja rekisterihallitus?
Jos pitää ja haen ja saan patentin idealleni, saanko pitää itse kaikki tulot, jotka saan kutsumalla Veikkoa Serkkupediaksi?

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11396
Liittynyt13.7.2015

Maailmankaikkeuden sanapotentiaalista vasta mitätön murto-osa on hyödynnetty. Paljon on vielä savottaa sanankeksijöillä. Ei käy kateeksi pyyteetön raatamisensa.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1115
Liittynyt10.5.2014

On monia asioita, joille pitäisi keksiä nimi. Esim. lumeton talvi ei tunnu talvelta ollenkaan. Se herättää ihmettelyjä ja pelkoja ja kastastrofin odotusta. Entä jos keksisi lumettomille talville oman nimensä esim. HUKKAPOTENTIAALITALVI tai lyhennettynä HUKKOTALVI.  Poistaisiko nimi asiaan liittyviä karmaisevia tuntemuksia.

Hukkotalvet alkoivat olla vallitsevia joskus vuoden 1983 tienoilla. Siis lähes 35 vuotta sitten.

Hiuksetonta miestä kutsutaan KALJUKSI. Entä jos ei olisi tuota sanaa olemassa. Se herättäisi varmaan monia negatiivisia tuntemuksia.

Ei mutta kun Googlasin niin koin tuon sanojen loppumisen maailmasta todelliseksi ongelmaksi eikä vain keksityksi huulenheitoksi. On niin paljon sanoja, joita ei voi käyttää enää mikäli aikoo antaa jollekin asialle omaperäisen nimen.

Internet on vielä tehnyt monista eri kielistä ja niiden sanavaroista sellaisia, että on vaikea löytää vapaata sanaa esim. yritysideoilleen.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1115
Liittynyt10.5.2014

Jaa nyt tuli toinenkin nimivaihtoehto mieleen tuolle hukkotalvelle. Tuli mieleen sana lieto ja siitä leuto ja niinpä voisi olla hukkotalvi toiselta nimeltään: LEUTSI.

Mitä aiot tehdä ensi Leutsina? Voisi kysyä sen sijaan, että kysyy: Mitä aiot tehdä ensi talvena?

On tavallaan turha kysyä mitä aiot tehdä ensi talvena kun jos siitä tulee leutsi niin ei voi tehdä mitään normaalia talveen kuuluvaa puuhaa. Mutta jos kysyy mitä aiot tehdä ensi leutsina niin alkaa ajatella niin, että ajattelu johtaa toimintaan. Alkaa ajatella mitä voi tehdä jos tulee leutseja leutsien perään. Ja alkaa keksiä jotakin sellaista mitä voi tehdä leutseina.

Kuullostaa saivartelulta, mutta ongelma on itselleni todellinen. Olen kuluttanut monta talvea ihmetyksen ja hämmästyksen vallassa kysellen: Sataako kenties huomenna lunta? Mistä johtuu leudot talvet? Tulekoo vielä normaaleja talvia lainkaan? Tuo ihmettely syö tarmoani enkä keksi mitään muuta ajattelun aihetta kuin vain ihmettelen päivät pitkät: Onko nyt talvi vai syksy?

Titanic
Seuraa 
Viestejä1115
Liittynyt10.5.2014

Tuo TURHANTAJA sana olisi siis lähempänä suomen kieltä oleva vastine sanalle : TROLLI?

Myönnän toki, että tuollaista sanaa tarvitaan ja siitä on hyötyä itsellenikin ollut paljon. Itse olen 1997 vuodesta lähtien jolloin Keskustelufoorumien rinnalle ilmaantuivat chatti-palvelut ollut raivoissani niille, jotka keskustelufoorumeilla vain chattailevat. En itse voinut tuolloin enkä vieläkään paljoa sietää chattailua. 

Mitähän sanaa - joka ei olisi yhtä alentava kuin trolli - voisi käyttää chattailusta? Hehän osaavat kirjoittaa nopeasti ja jopa käyttää hymiöitä yms. Jossakin PalTalkissa he kuuluvat asiaan ja herättävät jopa ihailua minussa.

Pikakirjoittaja - Piristäjä - Kokaiini - Kookeri - Kuukkeri tms.  : )

jaho
Seuraa 
Viestejä627
Liittynyt19.3.2012

Jos nyt ajatellaan yksittäistä sanaa laajemmin, eli englanninkielisiä Twitter-viestejä, niin maailmankaikkeudesta tulee kylmä paikka ennen viimeistä uniikkia viestiä:

https://what-if.xkcd.com/34/

'Kuvittele kun lintu nokkaisee vuoresta murusen tuhannen vuoden välein...'

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat