Seuraa 
Viestejä9875
Liittynyt13.3.2015

Kysytään onko palstalaisilla empatia kykyä ?

"Empatia on kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan" https://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia

Onko empatiakykyä ?
Kyllä, pystyn asettumaan toiseen perspektiiviin ja siksi ymmärtämään erilaisen näkökulman syyt.
Kyllä, pystyn asettumaan toiseen perspektiiviin ja siksi ymmärtämään erilaisen näkökulman syyt.
78.1%
En uskalla ajatella vapaasti, siis poistua omien arvojen, näkemysten ja ajattelun mukavuusalueelta.
En uskalla ajatella vapaasti, siis poistua omien arvojen, näkemysten ja ajattelun mukavuusalueelta.
10.9%
Ei, siksi en en pysty ymmärtämään ja sisäistämään erilaisia perspektiivejä.
Ei, siksi en en pysty ymmärtämään ja sisäistämään erilaisia perspektiivejä.
5.4%
Uuden ja erilaisen ymmärtäminen on turhaa, kahvilla, sisulla ja uskolla pärjää.
Uuden ja erilaisen ymmärtäminen on turhaa, kahvilla, sisulla ja uskolla pärjää.
5.4%
Ääniä yhteensä: 55

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sivut

Kommentit (138)

Keijona
Seuraa 
Viestejä9875
Liittynyt13.3.2015

Empatiaharjoitus. pystytkö asettumaan hierarkisen ihmisen asemaan ?

Oletetaan , että jotku ihmiset ajattelisivat ei tasa-arvoisesti. Nämä hierarkiaan ja järjestykseen motivoimat tietenkin ajattelevat että myös nainen, mies, lapsi ovat eriarvoisia, ja  tuo eri arvo tietenkin määräytyy sen mukaan mitä ominaisuutta arvostaa. 

Pystytkö laittaman henkilöt: lapsi, nainen, mies arvojärjestykseen ? (arvoilla ei ole väliä, ne voi itse valita.)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29585
Liittynyt16.3.2005

Onko empatiakyky binäärinen? Se joko on täydellisenä tai sitä ei ole ollenkaan. Olen sitä mieltä, että nuo vaihtoehdot ovat kärjistäviä eivätkä vastaa siihen mitä ehkä haluat tietää. Varmaan useimmat ovat jossain määrin empaattisia, koska se on jotakuinkin välttämätöntä sosiaalisen elämän sujumiseksi, mutta harva ymmärtää kovin paljon omasta poikkeavia näkökantoja, ainakaan ilman pitkää keskustelua ja perusteluja.

Minä lienen jonkinlaista alempaa keskitasoa tuossa suhteessa. Toisten ymmärtäminen on vaikeaa, aina ollut sitä, mutta toki sitä sen verran tajuaa, että pärjää ilman isompia ongelmia ihmisten ilmoilla. Sitten jos toinen näkökulma on perusteltavissa teknisesti, se on yleensä helppo ymmärtää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5265
Liittynyt23.11.2009

Siitä puhe mistä puute.

Sympatiaa on liiaksi asti. Se hankaloittaa joskus sosiaalista kanssakäymistä, kun ihmisestä voimakkaasti välittyvä tunne on ristiriidassa sen kanssa mitä hän haluaa tuoda esiin, enkä kykene keskittymään siihen mitä toinen sanoo.

Pahoja on tilanteet joissa toisella on joku henkilökohtainen issue jota ei halua tilanteessa tuoda esiin, eikä se siihen tilanteeseen edes kuulu, ja se peilaantuu mun kasvoiltani takaisin päin näköö kun alan itse tuntemaan tätä negatiivistä tunnetta.

Eli empatiakykyni eli toisesta osapuolesta välittyvän tunteen älyllinen ymmärtäminen ei selvästikään riitä, tai se ei ole intuitiivista eikä filtterit aktivoidu tarpeeksi nopeasti, koska tuo aiheuttaa ongelmia. No on se sentään paljon paremmalla tolalla kuin 20vuotta sitten, ja hitusen paremmalla kuin vuosi sitten.

Life is a lesson.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9875
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Onko empatiakyky binäärinen? Se joko on täydellisenä tai sitä ei ole ollenkaan. Olen sitä mieltä, että nuo vaihtoehdot ovat kärjistäviä eivätkä vastaa siihen mitä ehkä haluat tietää. Varmaan useimmat ovat jossain määrin empaattisia, koska se on jotakuinkin välttämätöntä sosiaalisen elämän sujumiseksi, mutta harva ymmärtää kovin paljon omasta poikkeavia näkökantoja, ainakaan ilman pitkää keskustelua ja perusteluja.

.

Ei ole mustavalkoinen, kuten mikään muukaan ihmisten ominaisuus. Ja onhan  se niin, että empatia vähentää mielipidekeskustelua ja varsinkin  riitelemistä, joten  "riitelypastoilla" harvinainen ja niiden  suosiota vähentävä kyky.

Kysymys toivottavasti kertoo enemmän vastaajille kuin kysyjälle, sillä kyllähän empatikyvyn voi havaita keskustelijasta varsin helposti.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5265
Liittynyt23.11.2009

Keijona kirjoitti:
Empatiaharjoitus. pystytkö asettumaan hierarkisen ihmisen asemaan ?

Oletetaan , että jotku ihmiset ajattelisivat ei tasa-arvoisesti. Nämä hierarkiaan ja järjestykseen motivoimat tietenkin ajattelevat että myös nainen, mies, lapsi ovat eriarvoisia, ja  tuo eri arvo tietenkin määräytyy sen mukaan mitä ominaisuutta arvostaa. 

Pystytkö laittaman henkilöt: lapsi, nainen, mies arvojärjestykseen ? (arvoilla ei ole väliä, ne voi itse valita.)

Helposti, mutta en halua ruokkia sitä puolta itsessäni.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5265
Liittynyt23.11.2009

Tai no miksei toi menis asiakeskeisesti.

Kerron tässä muutaman arvojärjestyksen, osaatko empatia kykysi avulla kertoa mistä näkökulmasta mikäkin arvojärjestys on?

Arvojärjestyksiä (tärkein ensin).

1) Lapsi, Nainen, Mies

2) Mies, Nainen, Lapsi

3) Lapsi, Mies, Nainen

4) Mies, Lapsi, Nainen
Nämä on mahdottomia, eli en osaa asettua sellaiseen vinkkeliin että nämä toteutuisivat, osaako joku?

5) Nainen, Mies, Lapsi

6) Nainen, Lapsi, Mies

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10996
Liittynyt13.7.2015

Neutroni kirjoitti:

Minä lienen jonkinlaista alempaa keskitasoa tuossa suhteessa. Toisten ymmärtäminen on vaikeaa, aina ollut sitä, mutta toki sitä sen verran tajuaa, että pärjää ilman isompia ongelmia ihmisten ilmoilla.

Vastauksesi sekä yleisen kokemuksen perusteella empatiakykysi on luultavasti vähintään keskiverto, todennäköisesti selvästi paremmasta päästä.

Ne, jotka väittävät olevansa oikein empaattisia, valitettavan usein ovat ihan pihalla. Eli selvästi alle keskiverron. Tässäkin pätenee sama kuin muussa itsearvioinnissa, että mitä heikompi jokin taito on, sitä reilummin sen yliarvioi.

Itse olen joidenkin testien mukaan aikalailla normaaliempaatikko. Ja kyllä, ihmisten ymmärtäminen on joskus vaikeaa. Riippuu tosin voimakkaasti myös ihmisestä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Kaikki ei ole oikeasti empaattisia. He ovat vain oppineet vastaamaan kysymyksiin oikein tai toimimaan ns. empaattisesti, ilman todellista tunnetta.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10996
Liittynyt13.7.2015

Raspu kirjoitti:
Kaikki ei ole oikeasti empaattisia. He ovat vain oppineet vastaamaan kysymyksiin oikein tai toimimaan ns. empaattisesti, ilman todellista tunnetta.

Totta. Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat ovat tällaisia. He ymmärtävät toisten tunteita siinä määrin että voivat hyväksikäyttää niitä manipulointinsa työkaluina ja osaavat kyllä esittää tunteita uskottavasti. Aitoa empatiaa he eivät juurikaan koe. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Totta. Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat ovat tällaisia. He ymmärtävät toisten tunteita siinä määrin että voivat hyväksikäyttää niitä manipulointinsa työkaluina ja osaavat kyllä esittää tunteita uskottavasti. Aitoa empatiaa he eivät juurikaan koe. 

Luulisin että narsistit kyllä tuntee tunteita ja myötätuntoakin. 
Psykopaatit ei.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:

Itse olen joidenkin testien mukaan aikalailla normaaliempaatikko. Ja kyllä, ihmisten ymmärtäminen on joskus vaikeaa. Riippuu tosin voimakkaasti myös ihmisestä.

Oma veikkaus on että testit ei välttämättä näytä oikeaa tulosta.

Asiaa on parempi kysyä ystäviltä ja läheisiltä.

- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10996
Liittynyt13.7.2015

Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Psykopaatit ei.

Narsisti ei koe empatiaa, mutta ymmärtää ja käyttää hyväkseen muiden tunteita.

DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[7]

suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;

keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;

vaatii korostunutta ihailua;

mielestään oikeus erityiskohteluun;

muiden hyväksikäyttö;

empatian puute;

kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja

ylimielisyys ja röyhkeys.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

.

Ilmeisesti psykopaatti puolestaan voi kokea empatiaa, mutta ei yksinkertaisesti piittaa muiden tunteista pätkääkään, ja saattaa esimerkiksi tahallaan aiheuttaa toiselle negatiivista tunnetta ja nauttia siitä itse. Narsisti on tunnevammainen, psykopaatti on hullu. Toki psykopaatti voi olla myös narsistinen.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Raspu kirjoitti:

Psykopaatit ei.

Narsisti ei koe empatiaa, mutta ymmärtää ja käyttää hyväkseen muiden tunteita.

DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[7]

suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;

keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;

uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;

vaatii korostunutta ihailua;

mielestään oikeus erityiskohteluun;

muiden hyväksikäyttö;

empatian puute;

kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja

ylimielisyys ja röyhkeys.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

.

Ilmeisesti psykopaatti puolestaan voi kokea empatiaa, mutta ei yksinkertaisesti piittaa muiden tunteista pätkääkään, ja saattaa esimerkiksi tahallaan aiheuttaa toiselle negatiivista tunnetta ja nauttia siitä itse. Narsisti on tunnevammainen, psykopaatti on hullu. Toki psykopaatti voi olla myös narsistinen.

Olkoon sitten noin määritelmien mukaan.

- Charles Bukowski

seija.hl
Seuraa 
Viestejä1357
Liittynyt10.6.2017

Minun mielipide on että se on hyvin vaikeaa tuntea aitoa empatiaa ja osoittaa empatiaa ihmisille jotka ovat negatiivisiä ja tai syrjiviä.

Minä osaan kyllä esim. laittaa itseni maahanmuuttajakriittisten ajatustyyliin ja myös islamkriittisten ja muitten, mutta se ei ole minulle kuitenkaan sama asia kuin että myös näyttäisin heitä kohtaan empaattisuutta, sillä mottoni on aina ollut että pahaa on aina vastustettava.

Hyvyyttä pitää ajaa eteenpäin maailmassa

Pahalle sen sijaan on joko käännettävä selkänsä ja oltava hiljaa mikä olisi sama asia kuin että hyväksyy hiljaisuudellaan sen pahan.....ja tai vastustettava sitä pahaa, mutta silti voi tuntea empatiaa pahuutta harrastiviin henkilöihin, vaikkei heidän pahuuttaan hyväksyisikään.

Luulisin että empatiaa ei ole helppo sovelluttaa kaikkeen ja aina. Olemmehan vain ihmisiä, kehityksessä vasta alussa ja jokaisella ihmisellä on paljon puutteita, joten ei se empatia aina suju vaikka niin haluasikin :) Tämä olisi hyvä kaikkien tunnustaa, ainakin edes itselleen.

"Tehokkain saarnaaja ihmiselle on hän itse. Ihminen ei koskaan luovu himoistaan, ennen kuin nuhteet tulevat hänelle hänen omalta itseltään."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat