Seuraa 
Viestejä321
Liittynyt9.3.2016

Otetaan luokaksi koko nyt elävä ihmiskunta (vaikka järkevämpi olisi 'aikuinen', jonka määrää kulttuuri).

Miten ratkaistaan, kuka on ns. jonon keskimmäinen, eli mediaani-ihminen. Nyt pitää kai keskustella, millä mittarilla. Saadaan yhteisymmärrys ja luokitus on valmis.
.
Oletetaan, että voidaan tutkia kaikilla mittareilla ihmiskuntaa, osalla mittareista on + tai - myös 0 korrelaatiolla. Löytyykö suppeaa mittaristo, joka ....

Kommentit (5)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14397
Liittynyt16.3.2005

allayllä kirjoitti:
Otetaan luokaksi koko nyt elävä ihmiskunta (vaikka järkevämpi olisi 'aikuinen', jonka määrää kulttuuri).

Miten ratkaistaan, kuka on ns. jonon keskimmäinen, eli mediaani-ihminen. Nyt pitää kai keskustella, millä mittarilla. Saadaan yhteisymmärrys ja luokitus on valmis.
.
Oletetaan, että voidaan tutkia kaikilla mittareilla ihmiskuntaa, osalla mittareista on + tai - myös 0 korrelaatiolla. Löytyykö suppeaa mittaristo, joka ....

Montako ulottuvuutta sinun suppeaan ihmisavaruuteesi pitäisi kuulua?

Minun avaruuteeni ei kuulu muita kuin muutaman kerran päivässä pubissa kaljaa loiskutteleva valkoinen lihaa syövä uros.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Japetus
Seuraa 
Viestejä10928
Liittynyt20.6.2009

o_turunen kirjoitti:

Minun avaruuteeni ei kuulu muita kuin muutaman kerran päivässä pubissa kaljaa loiskutteleva valkoinen lihaa syövä uros.

Jumpe. Kuinka voikin kerralla selittyä näin paljon?

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen on rehti poju: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

wisti
Seuraa 
Viestejä12881
Liittynyt12.2.2013

allayllä kirjoitti:

.

Jos pitää olettaa, että voidaan tutkia, sitä vain oletetaan, eikä mitään tuutista varise. Kyllä jotain voidaan tietääkin. Esimerkiksi mediaani-ikä, -tulotaso, -leveysaste, jolla asuu, asuinpaikan mediaanikoko, mediaani-ikä, joitakin luetellakseni. Lisää voidaan varmaan löytää.

loimulumo
Seuraa 
Viestejä321
Liittynyt9.3.2016

o_turunen kirjoitti:

Ajatus oli ihan jono, johon jokainen ihminen asetetaan. Kun jonon kriteeria muutetaan, saattaa löytyä tuo kuuluista tekijä jai rypäs. (ihan tyhmille; muuttuja eli se mitä mitä mitataan se on vakio, mutta se  mitataan vakiolla, joka on piilossa Pariisissa.)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14397
Liittynyt16.3.2005

allayllä kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:

Ajatus oli ihan jono, johon jokainen ihminen asetetaan. Kun jonon kriteeria muutetaan, saattaa löytyä tuo kuuluista tekijä jai rypäs. (ihan tyhmille; muuttuja eli se mitä mitä mitataan se on vakio, mutta se  mitataan vakiolla, joka on piilossa Pariisissa.)

Nyt minä alan päästä ns. kärryille.

Vertailukohteena on Pariisissa Sevressä kellarissa +4 C lämpötilassa säilytettävä hevonen, jonka teho käydään vuosittain mittaamassa ja selvittämässä, onko se säilynyt vakiona vuosien saatossa. Osuinko oikeaan?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat