Lapsiin kohdistuva väkivalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltalehden artikkelin mukaan kymmeniä tuhansia lapsia kohdellaan väkivaltaisesti eikä ongelmaan ole halua puutetta, vaan Suomessa ei ole tehty edes laajoja tutkimuksia asian suhteen viimeiseen kuuteentoista vuoteen.

"- Suomessa ei edes tiedetä tarkkaan ongelman laajuutta, koska Suomessa ei tutkita ja tilastoida lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Iltalehtikin joutui käyttämään 16 vuotta vanhaa tilastoaineistoa hahmottaessaan ongelman laajuutta."

Koko artikkeli
http://www.iltalehti.fi/osastot/kolumni ... 0_ko.shtml

Miten tähän väkivaltaan pitäisi puuttua?

Kommentit (13)

Vierailija

Perheväkivaltaan on erittäin vaikeaa puuttua. Ympäröivä yhteiskunta ja ihmiset eivät välttämättä huomaa sitä ikinä. Apuahan tulisi pystyä tarjoamaan, mutta miten tarjoat, jos kukaan ei tiedä. Toisaalta kynnys lähteä keskustelemaan esimerkiksi hakkaavalle henkilölle on korkea, automaattisesti olet kyylä ja puhut paskaa. Perheväkivaltaan liittyy monesti samanlaista kieltämistä kuin esim. alkoholismiin.

Jos puoliso hakkaa, pitäisi häipyä suhteesta. En ole kovinkaan montaa kertaa kuullut, että kukaan, vaikka kuinka anteeksi pyytelisi, tapojaan silti muuttaisi. Useinhan tuo tuntuu vielä periytyvän sukupolvelta toiselle.

Lapsiin kohdistuva väkivalta on varmaankin kaikista sairainta ja raukkamaisinta puuhaa, mitä olla voi. Enkä tarkoita nyt jotain isällistä tukistusta, vaan rehellistä turpaan vetoa. Lapsi on puolustuskyvytön, eikä pysty ja osaa apua hakea. Tuollaisiin tapauksiin tulisi aina lähimmäisillä puuttua. Esimerkiksi kouluilla ja päiväkodeilla pitäisi olla jonkinmoinen raportointi velvollisuus, mikäli epäilyjä pahoinpitelystä on. Sosiaaliviranomaiset ottamaan huostaan tai jonkinlaiseen valvontaan pahoinpidellyt lapset. Ongelmahan tuossa tosin on se, että ylilyöntejä voi tulla.

Jos tietäisin esim. jonkin kaverini varmuudella pahoinpitelevän lapsiaan, kävisin luultavasti tervehtimässä pesäpallomailalla tms. polvilumpioita ja munuaisia. Tai voisihan sitä ensin kysäistä muuten, että osaatko lopettaa vai lopetetaanko?

Vierailija

Ressukka (aikuinen, jota on lapsena lyöty) lyö ressukkaa, (puolustuskyvytöntä lasta) siinä se sukupolvien kierre on.

Vierailija
qaz
Ressukka (aikuinen, jota on lapsena lyöty) lyö ressukkaa, (puolustuskyvytöntä lasta) siinä se sukupolvien kierre on.

Tuskin asia aivan näin on. Tiedän ihmisiä jotka lyövät lastaan, vaikka heitä itseään ei ole lyöty lapsena.

Vierailija

Koska lasten pahoinpitely ja hyväksikäyttö
ei mitenkään vaaranna minkään yrityksen tekemiä valtavia voittoja,
ei asiaan viitsitä panostaa kovinkaan suurella budjetilla.

Oletteko ajatelleet, että internettiä hyväksi käyttävillä pedofiileillä
on yksityissuoja puolellaan, mutta piratismia harrastava,
vain itselleen elokuvia kopioivalla nuorukaisella ei ole.

Raha ratkaisee aivan joka asian, aina.

Vierailija
Cali
qaz

Tuskin asia aivan näin on. Tiedän ihmisiä jotka lyövät lastaan, vaikka heitä itseään ei ole lyöty lapsena.

Kyllä heitä jollain tapaa on lyöty, on minun mielipiteeni. Yleisesti ottaen on niin, että fyysistä väkivaltaa kokeneet "kaikki" lyövät lapsiaan ja henkisen väkivallan kokeneet panevat henkisen väkivallan kiertoon.

Yhtäkään "tapausta" en tiedä tai ole kuullut, jossa ihminen löisi ylipäätänsä ketään millään tavalla, jos on itse kasvanut perheessä, jossa kaikista asioista on kyetty puhumaan, lasta lyömättä tai syyllistämättä.

Vierailija
Koska lasten pahoinpitely ja hyväksikäyttö ei mitenkään vaaranna minkään yrityksen tekemiä valtavia voittoja, ei asiaan viitsitä panostaa kovinkaan suurella budjetilla.

Oletteko ajatelleet, että internettiä hyväksi käyttävillä pedofiileillä
on yksityissuoja puolellaan, mutta piratismia harrastava,
vain itselleen elokuvia kopioivalla nuorukaisella ei ole. Raha ratkaisee aivan joka asian, aina.

Kyllä se vaarantaa, mutta vain pitkässä juoksussa.

En silti näe rahan olevan välinpitämättömyyden syy vaan pelon.

Vierailija

Perheväkivaltaan ei voi puuttua kukaan muu kuin läheiset ja naapurit, jotka näkevät ja kuulevat asian oikean laidan. Yleisen ilmapiirin pitäisi muuttua siten, ettei ole enää häpeällistä vaan jopa suotavaa soittaa poliisit paikalle kun naapurissa hakataan lapsia. Tässä voisi olla joku kampanja paikallaan: "Oletko sinä lasten puolella?" tms.

Vierailija
Merteuil
Perheväkivaltaan ei voi puuttua kukaan muu kuin läheiset ja naapurit, jotka näkevät ja kuulevat asian oikean laidan. Yleisen ilmapiirin pitäisi muuttua siten, ettei ole enää häpeällistä vaan jopa suotavaa soittaa poliisit paikalle kun naapurissa hakataan lapsia. Tässä voisi olla joku kampanja paikallaan: "Oletko sinä lasten puolella?" tms.

Aivan totta puhut. Joku kampanja ja ehkä keräys, jolla saisi asialle näkyvyyttä olisi varmasti paikallaan. Poliisille soittaminen on hyvä vaihtoehto, eriasia tekeekö poliisi mitään. Ja annahan jos naapuri aavistaa, kuka on soitellut virkavallalle, niin onhan naapurisopu koetuksella. Ei pitäisi hankkia jälkikasvua, jos kasvatusmetodit ovat jatkuva huutaminen, alistaminen ja hakkaaminen. Tai ainakaan niitä kekaroitaan ei kannattaisi kasvattaa itse.

Hyvin hankalia ovat tapaukset puuttua. Lapsillahan esimerkiksi mustelmia ja nirhaumia tulee ihan luonnostaankin harva se päivä. Itse ainakin tipuin vähän väliä puusta, kaaduin pyörällä/juostessa/kävellessä, soin kiekkoa päähän ja palloa selkään ja tulihan sitä naapurin poikien kanssa painittuakin. Hankalaa on monesti näinollen edes ajatella, että lasta olisi pahoinpidelty jos sattuu mustelmia olemaan. Varavainen pitäisi olla etteivät sosiaalitädit hysterisoisi vähänajan päästä joka mustelmasta.

Vierailija

Joke kirjoitti:

Joker
Iltalehden artikkelin mukaan kymmeniä tuhansia lapsia kohdellaan väkivaltaisesti eikä ...
Miten tähän väkivaltaan pitäisi puuttua?

Ongelma on todellinen, mutta ei faktaa iltalehdestä saa etsiä. Ongelman toinen puoli on ne huostaanotot, jotka tehdään populistisin peustein, mm. lasten intenet-riippuvaisuuden takia.

Itse olen isoisä, ja tunnen huonoa omaatuntoa jokaisesta aikoinaan antamastani tukistuksesta - joka on lain mukaan pahoinpitelyä. paljon pahemmalta aikoinaan minusta tuntui panna lapsiasiat huutamalla ja uhkaamalla järjestykseen - sillälaillakin voi ohjata uhmakasta lasta, ainoa laillinen keino. Mutta se tuntuu minusta paljoa pahemmalta, niinkuin isi vihaisi todella lastaan ja olisi valmis antamaan kasvatusvastuun vianomaisille, jollet tee oikein...

Niin, vitsaa olen aikoinani saanut, minua ei ole pahoinpidelty.

Lapsiväkivaltaan voidaan puuttua, ja koulut ja päiväkodit raportoivat säännönmukaisesti - jopa seikoista jotka eivät merkitse lapsen pahoinpitelyä. Kirjatkaa siis huolella jokainen vamma ja todistajat, jos vaikka lapsi esim. kaatuu pyörällä ja saa jälkiä. Nimimerkillä "kokemusta on", todistajanaitiossa sossunämmät käyttävät näitä merkkejä vastaanne,
heille riittää sanonta "on epäilty lapsipahoinpitelystä" - heidän ei tarvitse osoittaa todisteita, ja tuomari ymmärtää heidän vihjeensä.

Minulla on kaksi lastenlasta, ja olen 9-vuotiaan yksinhuoltaja. Kokemusta siis on. Tällä hetkellä lapsen suurin huoli on: "Joko pääsen..." - aikoo siis pelata jotain wow-nettipeliä. Jollain palstalla ihmeteltiin, kun nettipelaava lapsi haluttiin ottaa ja otettiin huostaan, ilmoittajana oli opettaja.

Vierailija
qaz
Cali
qaz

Kyllä heitä jollain tapaa on lyöty, on minun mielipiteeni. Yleisesti ottaen on niin, että fyysistä väkivaltaa kokeneet "kaikki" lyövät lapsiaan ja henkisen väkivallan kokeneet panevat henkisen väkivallan kiertoon.

Yhtäkään "tapausta" en tiedä tai ole kuullut, jossa ihminen löisi ylipäätänsä ketään millään tavalla, jos on itse kasvanut perheessä, jossa kaikista asioista on kyetty puhumaan, lasta lyömättä tai syyllistämättä.

No ajattelin sitä että ei ole hakattu lapsena usein, mutta ehkä kerran tai pari lyöty. Väitätkö siis että yksikin lyönti saattaa muuttaa ihmisen luonnetta tai aggressiivisuutta?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Cali
qaz
Cali
qaz

No ajattelin sitä että ei ole hakattu lapsena usein, mutta ehkä kerran tai pari lyöty. Väitätkö siis että yksikin lyönti saattaa muuttaa ihmisen luonnetta tai aggressiivisuutta?

Tuskin yksi mitään muuttaa.

Vierailija
Cali
qaz
Cali
qaz

En väitä. En lainkaan usko, että lyöntejä pannaan kiertoon, ellei lyönnit ole koituneet lapseen kohdistuvaksi tavaksi ns. kasvattaa lasta. Lapsethan ovat tunnetusti vahvaa tekoa.

Parhaiten kierrättämisestä säästyvät kuitenkin ne, joille aikuinen on voinut jäähdyttyään kertoa, että lyönnin syy ei ollut lapsessa vaan ihan itsessä, siis lyöjän korvien välissä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Vaikea aihe ja hienoja kommentteja tuossa yllä. Pentti Arajävi kirjoittikin aiheesta hyvän kolumnin aivan taannoin, harmi ettei sitä taida olla netissä...

Hyviä kommentteja tulikin jo tuossa esille, lisäisin vielä että vauvojen ravistelu voi johtaa vakaviin aivovaurioihin ja kuolemaan "pieninäkin pitoisuuksina". Samoin äidin alkoholinkäyttö ja tupakointi raskausaikana. Nämä ovat sellaisia asioita, joihin puutun välittömästi riippumatta siitä, kenen lasta pahoinpidellään ja missä. Ihan sama miten hulluna minua tämän johdosta pidetään.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat