Sivut

Kommentit (25)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

No evidence for preclinical change in personality before the onset of mild cognitive impairment or dementia was identified. These findings provide evidence against the reverse causality hypothesis and strengthen evidence for personality traits as a risk factor for dementia.

Personality Change in the Preclinical Phase of Alzheimer Disease.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28975188

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

"Koska tauti ilmenee aivoissa, syytä on etsitty aivoista – mutta ehkei se yksin niissä olekaan. Jospa haitallista amyloidia syntyy jossain muualla ja kulkeutuu aivoihin syövän lailla? Beeta-amyloidiahan valmistuu myös verihiutaleissa, verisuonissa ja lihaksissa, ja sen esiastetta löytyy useista elimistä."

Minä kannatan tätä ajatusta. Ja lisäksi uskon, että Alzheimer/dementia on ratkaisevasti ympäristön aiheuttamaa (vaikka perimä lähtökohtaisesti määrää taipumukset): minun näkemykseni mukaan, varhainen vuorovaikutusmalli (perimä & ympäristö) ja kokemisen jatkuminen = persoonallisuus; aivojen tiettyjen "selviytymismekanismien" hintana olisi, olosuhteiden mukaan, tunne joka aiheuttaa elimistössä amyloidin liikatuotantoa. Sama periaate kuin prioneissa.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä492
Liittynyt2.12.2017

Vaikka koe-eläiminä toimivien hiirien verenkierto yhdistettiin, ei se vielä tarkoita sitä että Alzheimerin tautia sairastavalta hiireltä olisi kulkeutunut proteiineja terveen hiiren aivoihin.

Muutokset terveen hiiren aivoissa voivat johtua myös jostakin aineesta, jota Alzheimerhiirellä on ja mikä siirtyy terveeseen hiireen ja aiheuttaa esimerkiksi amyloidiplakin syntymistä hermosoluihin.

"Kansainvälinen tutkimusryhmä uskoo aivoihin kerääntyneen urean olevan merkittävä syyllinen dementiasairauksille.

Manchesterin yliopiston professori Garth Cooperin mukaan myrkylliselle tasolle nouseva urea aivoissa aiheuttaa aivorappeumaa ja lopulta dementiaa.

Aivoihin kerääntyneen urean huomattiin olevan yhteydessä Alzheimerin tautiin jo vuonna 2016."

https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-uskovat-aivoihin-keraantyneen-urean...

Munuaisten vajaatoiminta vaikuttaa veren ureapitoisuuteen vain vakavissa tapauksissa.
Vanhoilla ihmisillä janon tunne vähenee, mistä voi aiheutua jatkuvaa nestehukkaa ja ureapitoisuuden nousua.

Riittävä nesteytys voisi siksi olla toimiva lääke dementiasairauksien ehkäisyssä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

nimmarix kirjoitti:
Vaikka koe-eläiminä toimivien hiirien verenkierto yhdistettiin, ei se vielä tarkoita sitä että Alzheimerin tautia sairastavalta hiireltä olisi kulkeutunut proteiineja terveen hiiren aivoihin.

Ei tietenkään. 

"Tekijöidensä mukaan tutkimus on ensimmäinen, joka osoittaa, että aivojen ulkopuolinen beeta-amyloidi voi päästä aivoihin. Tämä on mahdollista siksi, että aivoja vierailta aineilta suojaava veri-aivoeste heikkenee vanhemmiten."

nimmarix kirjoitti:
Muutokset terveen hiiren aivoissa voivat johtua myös jostakin aineesta, jota Alzheimerhiirellä on ja mikä siirtyy terveeseen hiireen ja aiheuttaa esimerkiksi amyloidiplakin syntymistä hermosoluihin.

Siitä en tiedä.

nimmarix kirjoitti:
"Kansainvälinen tutkimusryhmä uskoo aivoihin kerääntyneen urean olevan merkittävä syyllinen dementiasairauksille.

Vai että k***pää... Ei epäilystä siitä, etteikö aivoihin kertyvä urea vaikuttaisi asiaan. Miksi sitä kertyy?

Dementiaan voi johtaa moni tekijä ( https://en.wikipedia.org/wiki/Dementia#Causes ),

ja käsittääkseni dementia on  sama oire eri syille. Joku voi saada vakavan aivotärähdyksen, josta dementoituminen saa  alkunsa. Kun minä kommentoin tähän ketjuun, en tullut ajatelleeksi mainita, että pohdin syitä Alzheimerin taudille kun sille ei löydy ulkoista tekijää, jota epäillä aiheuttajaksi. Tietysti jokin ulkoinen tekijä voi laukaista/nopeuttaa prosessia.

nimmarix kirjoitti:
Vanhoilla ihmisillä janon tunne vähenee, mistä voi aiheutua jatkuvaa nestehukkaa ja ureapitoisuuden nousua.

Riittävä nesteytys voisi siksi olla toimiva lääke dementiasairauksien ehkäisyssä.

Riittävä nesteytys on aina tärkeä, se voi ainakin hidastaa taudin etenemistä. Miksi janon tunne vähenee vanhuksilla merkittävästi; ja ennen kaikkea, miksi ureaa kertyy aivoihin.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä492
Liittynyt2.12.2017

Käyttäjä4499 kirjoitti:
, miksi ureaa kertyy aivoihin.

Kihti johtuu munuaisten vajaatoiminnasta, jossa virtsahappoa kertyy elimistöön ja kiteytyy mm. niveliin, mistä aiheutuu yleensä ensin isovarpaiden niveliin kipua.

Virtsahappo on eri aine kuin urea.

Ureaa voi kertyä elimistöön vakavassa munuaisten vajaatoiminnassa tai nestehukassa, koska se erittyy vesiliukoisena virtsaan.

Jos ureapitoisuus kasvaa nelinkertaiseksi normaaliin verrattuna, on se myrkkyä aivoille.

Vanhojen ihmisten olisi hyvä tarkkailla virtsan väriä, josta voi päätellä tarviiko juoda enemmän.

Normaalisti virtsa  on vaalean keltaista, tumma väri kertoo yleensä nestehukasta, vaikka virtsan tummuus voi johtua joskus muistakin syistä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

nimmarix kirjoitti:

Mä vähän epäilen, että seerumin korkea ureaatti- eli virtsahappopitoisuus voi vaikuttaa siihen, kuinka helposti aivoihin tarttuu sälää. "Kusimaisissa oloissa... voi itse kusiaineskin kusta?" No joo, ei mikään hauska juttu.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä492
Liittynyt2.12.2017

Käyttäjä4499 kirjoitti:
nimmarix kirjoitti:

Mä vähän epäilen, että seerumin korkea ureaatti- eli virtsahappopitoisuus voi vaikuttaa siihen, kuinka helposti aivoihin tarttuu sälää. "Kusimaisissa oloissa... voi itse kusiaineskin kusta?" No joo, ei mikään hauska juttu.

Ei asia liity virtsahappoon vaan ureaan.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3546
Liittynyt21.7.2017

nimmarix kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
nimmarix kirjoitti:

Ei asia liity virtsahappoon vaan ureaan.

Mikä asia?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat