Seuraa 
Viestejä9373

Tänään se tapahtui taas. Ajoin autolla korkeinta sallittua ajonopeutta (80 km/h), ja eikös perässäni ajanut toinen autoilija vailla riittävää turvaväliä; nostin ajonopeutta 10 km/h yli sallitun, mutta ei vaikutusta, perässä tuli edelleen eikä turvaväliä nimeksikään. B-vaihtoehdoksi jää tällöin LASKEA ajonopeus reippaasti alle korkeimman sallitun - vastaamaan sitä, että perässä ajava autoilija on lähes kiinni autossani. Mutta koen sen edelleen vaaralliseksi… sillä en viitsi laskea ajonopeutta mielettömästi. Sitten tulee C-vaihtoehto: teen nopean äkkijarrutuksen, ja huomaan peilistä kuinka perässä ajava säikähtää. Niin. Mitä jos joutuisin oikeasti jarruttamaan täysillä?

Sivut

Kommentit (96)

wisti
Seuraa 
Viestejä17589

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Tänään se tapahtui taas. Ajoin autolla korkeinta sallittua ajonopeutta (80 km/h), ja eikös perässäni ajanut toinen autoilija vailla riittävää turvaväliä; nostin ajonopeutta 10 km/h yli sallitun, mutta ei vaikutusta, perässä tuli edelleen eikä turvaväliä nimeksikään. B-vaihtoehdoksi jää tällöin LASKEA ajonopeus reippaasti alle korkeimman sallitun - vastaamaan sitä, että perässä ajava autoilija on lähes kiinni autossani. Mutta koen sen edelleen vaaralliseksi… sillä en viitsi laskea ajonopeutta mielettömästi. Sitten tulee C-vaihtoehto: teen nopean äkkijarrutuksen, ja huomaan peilistä kuinka perässä ajava säikähtää. Niin. Mitä jos joutuisin oikeasti jarruttamaan täysillä?

Äkkijarrutus, kun toinen on lähes puskurissa on hölmöintä, mitä voit tehdä. Nopeuden nostaminen on yleensä turhaa, kuten havaitsit. Köröttele tai päästä kärkkyjä ohi hiljentämällä vauhtia, jos ohittaminen on mahdollista. Muuten aja sitä kahdeksaa kymppiä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2181

Itse ajan pitempiä matkoja aika hiljaa, ts. nopeusrajoituksen mukaan. Kun perään liimaantuu ääliö, hidastan vielä entisestäkin sopivassa ohituspaikassa. Yleensä perässä roikkuja ei silti ohita koska on vajaaälyinen. Jonkin ajan päästä perässä on jono koska jos ensimmäinen ei ohita niin takana tulevien ohitus hankaloituu huomattavasti.

Pientä ylinopeutta ajaminen ei tosiaan auta koska jono ajaa samalla tavalla perään kiinni ja nyt ohittaja joutuisi jo ajamaan huomattavaa ylinopeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä581

Perässäroikkuminen on joissakin maissa  lähes kaikkien autoilijoiden tapa. Ajelin äskettäin Espanjassa serpentiiniteitä vuoristossa ja hieman korkeanpaikankammoisena hitaammin kuin muut. Paikalliset autoilijat tulivat säännöllisesti roikkumaan aivan puskuriin tai siltä minusta ainakin näytti.

Tässä perässäroikkumisesta kiusaantumisessa taitaa olla hieman tunnetta mukana, sillä vaihdettuani autoni korkeakeulaiseen malliin, joka edessä ajavan peilissä varmaan näyttää uhkaavammalta kuin edellinen autoni, niin näyttäisi myös tuollainen tahallinen jarruttaminen lisääntyneen, vaikka ajotapojani en huomaa muuttaneeni.

Nykyään ajan usein adaptiivisellä tasanopeudella, joka pitää vakiovälin. Se on hieno keksintö, sillä aikaisemmin ehti usein mennä lähelle edellä ajavaa ennenkuin älysi jarruttaa.

Toope
Seuraa 
Viestejä28076

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Tänään se tapahtui taas. Ajoin autolla korkeinta sallittua ajonopeutta (80 km/h), ja eikös perässäni ajanut toinen autoilija vailla riittävää turvaväliä; nostin ajonopeutta 10 km/h yli sallitun, mutta ei vaikutusta, perässä tuli edelleen eikä turvaväliä nimeksikään. B-vaihtoehdoksi jää tällöin LASKEA ajonopeus reippaasti alle korkeimman sallitun - vastaamaan sitä, että perässä ajava autoilija on lähes kiinni autossani. Mutta koen sen edelleen vaaralliseksi… sillä en viitsi laskea ajonopeutta mielettömästi. Sitten tulee C-vaihtoehto: teen nopean äkkijarrutuksen, ja huomaan peilistä kuinka perässä ajava säikähtää. Niin. Mitä jos joutuisin oikeasti jarruttamaan täysillä?

Pari viikkoa sitten väläyttelin jarruvaloja varoitukseksi kuskille, joka ajoi aivan puskurissa kiinni, vaikka itsellänikin oli hieman ylinopeutta. Jätkä  pärähti ja lähti seuraamaan kun ajoin kauppakeskukseen. Kiilaili sivuun ja vilkutti valojaan. Seurasi jopa ostoskeskuksen parkkipaikalle saakka. Sitten näki minut, joka ei ole ihan pieni kaveri. Ei tullut urputtamaan, vaan ajoi pois.

Rattiraivoa olen itsekin joskus kokenut, mutta tuollainen puskurissa kiinni ajaminen on vilkun käyttämättä jättämisen ohella noita ärsyttävimpiä liikennevirheitä.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää...." Pommit ja etnojengit? Normaaliako?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Toope
Seuraa 
Viestejä28076

Turvaväliä pitävänä kotiin pääsee suurin piirtein yhtä nopeasti. Lisäksi ajaminen on kivempaa, kun on aikaa reagoida edellä ajavan autoilijan toimintoihin.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää...." Pommit ja etnojengit? Normaaliako?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9373

Jakob kirjoitti:
Itse ajan pitempiä matkoja aika hiljaa, ts. nopeusrajoituksen mukaan. Kun perään liimaantuu ääliö, hidastan vielä entisestäkin sopivassa ohituspaikassa. Yleensä perässä roikkuja ei silti ohita koska on vajaaälyinen. Jonkin ajan päästä perässä on jono koska jos ensimmäinen ei ohita niin takana tulevien ohitus hankaloituu huomattavasti.

Pientä ylinopeutta ajaminen ei tosiaan auta koska jono ajaa samalla tavalla perään kiinni ja nyt ohittaja joutuisi jo ajamaan huomattavaa ylinopeutta.

Lähtökohtaisesti ajan aina ylintä sallittua ajonopeutta, ellei olosuhteet vaadi hiljaisempaa; motarilla  monesti  hiljempaa, ellei häiritse muita. Joskus ylimmän sallitun ajaminen tuntuu "vaarallisemmalta" kuin pieni ylinopeus, koska jatkuvasti ohitetaan... Luulen että liikenteen sujuvuus on parhaimmillaan, kun ajetaan ylinopeutta noin 5 km/km. Mutta mä ajan yleensä tasan sen korkeimman sallitun, ja muut ajaa mitä ajaa - hitaampiakin on, joskus minäkin ohitan. Ylämäissä menen rekkakaistalle, kun perästä tullaan lujaa. Pimeällä metsätiellä ajamisessa periaate on se, että jos eteeni ilmaantuisi eläin ehtisin jarruttaa.

Kun ajo-olosuhteet on hyvät, saatan nostaa nopeutta hetkellisesti 2-10 km/h yli sallitun jotta perässä tuleva leppyy. Mutta eihän ylinopeus saisi tietenkään olla se ratkaisu. Tämä on just sellainen aihe, jossa toimii helposti kuin tottumuksesta? Eli omia toimintatapoja ei monesti kyseenalaista, ennen kuin niitä tietoisemmin miettii.

Eihän mulla ollutkaan ketjun aloituksessa kaikkia vaihtoehtoja mainittuna. Kun perään liimaantuu ääliö, reagointini riippuu tiestä. Kun ajetaan esim. pienempää, mutkaista tietä, jossa ohitusmahdollisuutta ei ole  suht pitkään matkaan, koitan ensisijaisesti väistää bussipysäkille - ilmoitan vain kääntymisaikeeni hyvissä ajoin. Kun ohitusmahdollisuus on tulossa, ensisijainen reaktioni on hidastaa vauhtia; perässä ajaminenhan tarkoittaa yleensä halua ohittaa sopivan hetken tullen. Mä taidan joskus tulkita väärin, että "aja lujempaa!"

Joskus on tilanteita, kun ei voi väistää tai ohittaa; silloin tie on yleensä sellainen, ettei nopeuttakaan voi nostaa. Täytyy vain ajaa, mikä turvalliselta tuntuu. Loppujen lopuksi perässä ajaja pääsee kuitenkin ohi melko pian.

Mulla on pieni auto, jolla on epämukava ajaa kovaa "nimismiehen kiharoilla", kun jeeppillä ajavat ei ole niistä värinöistä moksiskaan.  Silloin koitan kyllä väistää heti kun mahdollista.

Mutta joskus tulee tosiaan sellainen perässä ajaja, ei ohita vaikka olisi selvästi mahdollista. Esim. tänään oli hyvin pitkä suora peltojen välissä, ja erinomainen näkyvyys, mutta ei ohittanut. Kiihdytykseni nopeusrajoituksen muuttuessa 60 -> 80 oli hieman jähmeä, myönnän... se ilmeisesti ärsytti perässä tulevaa entisestään - hän oli sentään ajanut jo muutaman sataa metriä TASAN 60 km/h. Kiihdytyksen jälkeen ajoin muutaman sekunnin vain 70 km/h, mikä oli ehkä alitajuinen mielenosoitus - sen sijaan että perässä tuleva olisi käyttänyt tilanteen hyväksi ja ohittanut, hän tuli entistä lähemmäksi. Sen jälkeen nopeuden nostaminen auttoi hetkeksi. Heti kun suora tieosuus loppui, olin mulkku ja hidastin huomattavasti vauhtia (ohituskieltoalueella), jolloin sain jälleen mitä tilasin.

(jatkuu)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9373

(jatkoa) - tulipas paljon mietittävää, kun pitää odotella mahdollisuutta postata jatko-osa...

Kerran oli tilanne, jossa ajoin liittymän jyrkkää kaariosuutta 60 km/h ja perässä tuleva aivan liki. Mulla oli hetki aiemmin tullu huono olo ajon aikana, mutta oli ajettava vielä melkein 1 km - se ehkä vaikutti lapselliseen reaktiooni: väläytin jarruvaloa, vaikka pian oli motari ja pieni maltti olisi riittänyt. Seuraavaksi piti keskittyä eteenpäin, heti suoralla kaasua pohjaan. Mutta siinä perässä ajava oli edelleen, liian lähellä; ohitti heti kun mahdollista ja tuli aivan eteeni, jonka jälkeen ajoi huomattavaa ylinopeutta. Kuinkas muuten.

Nämä tilanteet auttaa toisaalta miettimään omaa käytöstä liikenteessä, mitään ällejä ei saisi tulla. Taidan jättää ne säikäyttelyt pois, ei kuulu hyviin tapoihin. 

Se on kyllä totta, ettei pieni ylinopeus mitään vaikuta - lujempaa haluava ei siihen tyydy, ja ohituksen kannalta pelkästään huono. Sitä tottumuksesta koittaa: "no kelpaisko ylinopeus 2... 5 km/h? Miksei? Okei saat vähän 8 km/h!" ja toinen on "ääliö,et meinaa päästää mua ohi!? Mutta onneksi ohituksen alkaessa voi ehkä laskea nopeutta, ja täten kuvitella olevansa perin fiksu!! :D

Hoh hoijaa...

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9373

Toope kirjoitti:
Turvaväliä pitävänä kotiin pääsee suurin piirtein yhtä nopeasti. Lisäksi ajaminen on kivempaa, kun on aikaa reagoida edellä ajavan autoilijan toimintoihin.

Joo ajaminen on kivempaa, kun toisen perä ei ole liikaa näkökentällä tai valot ei häikäise - kun on tilaa olla ja ajaa rauhassa, ilman tunnetta että pienikin virheliike ja rysähtää.  Myös ajo-nopeuksien muutoksiin tulee joustoa.

wisti
Seuraa 
Viestejä17589

Punde kirjoitti:
Mitä lähempänä edellä ajavaa ajaa, sitä pienempi on nopeusero edellä ajavaan törmätessä tämän jarruttaessa!
Turvaväli on lyhyt!!!

Tarkoitatko, että lyhyt turvaväli lisää turvallisuutta? Jos et, mitä sitten?

Keijona
Seuraa 
Viestejä19304

Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Näytä ohitusmerkki, tai sormea.

Mikä on muuten ohitusmerkki!? Yleensä ajan vain reunemmalle ja hidastan.

Vilkun väläytys kerran oikealle,  sama vasemmalle  kieltää ohittamasta.

Jos usein roikuu joku puskurissa niin  kannattaa tarkistaa tarkistaa nopeusmittarin paikkansapitävyys (navigaattorin tai kännykkäsoftan avulla)

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

wisti kirjoitti:
Punde kirjoitti:
Mitä lähempänä edellä ajavaa ajaa, sitä pienempi on nopeusero edellä ajavaan törmätessä tämän jarruttaessa!
Turvaväli on lyhyt!!!

Tarkoitatko, että lyhyt turvaväli lisää turvallisuutta? Jos et, mitä sitten?

Niin, jos autot ajaa 10cm turvavälillä, ei voi kovin pahoja perään ajoja tapahtua?!
Vai mitä?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä9373

Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Näytä ohitusmerkki, tai sormea.

Mikä on muuten ohitusmerkki!? Yleensä ajan vain reunemmalle ja hidastan.

Vilkun väläytys kerran oikealle,  sama vasemmalle  kieltää ohittamasta.

Jos usein roikuu joku puskurissa niin  kannattaa tarkistaa tarkistaa nopeusmittarin paikkansapitävyys (navigaattorin tai kännykkäsoftan avulla)

Ok... harvemmin varmaan tarvii, mut hyvä tietää. En muistanut ollenkaan tuollaista, vaikka on se varmaan kerrottu.

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612

Autoihin pitäisi kehitellä tekniikkaa, mikä vähentäisi urpojen sekoilua.

Eli vaikka etäisyystunnistimella tunnistetaan perässä roikkuja ja jos etäisyys suhteessa nopeuteen on tarpeeksi kauan liian pieni, laite kuvaa roikkujan ja auton, tunnistaa rekisterinumeron ja lähettää tarvittavat tiedot GSM verkon kautta poliisin tietojärjestelmään.

Jos järjestelmään tulee useita ilmoituksia samasta rekisterinumerosta tai muista saman omistajan tai perheen omistamista autoista, kertoo järjestelmä asiasta poliisille tai lähettää kaikista perässäroikkumisista takautuvasti ja automaattisesti sakot vajakille.

wisti
Seuraa 
Viestejä17589

Punde kirjoitti:
wisti kirjoitti:
Punde kirjoitti:
Mitä lähempänä edellä ajavaa ajaa, sitä pienempi on nopeusero edellä ajavaan törmätessä tämän jarruttaessa!
Turvaväli on lyhyt!!!

Tarkoitatko, että lyhyt turvaväli lisää turvallisuutta? Jos et, mitä sitten?

Niin, jos autot ajaa 10cm turvavälillä, ei voi kovin pahoja perään ajoja tapahtua?!
Vai mitä?


Siinä varmistetaan, että autot kolhivat toisiaan. Mikähän idea tuossa nyt sitten oikein olisi?

Keijona
Seuraa 
Viestejä19304

Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Näytä ohitusmerkki, tai sormea.

Mikä on muuten ohitusmerkki!? Yleensä ajan vain reunemmalle ja hidastan.

Vilkun väläytys kerran oikealle,  sama vasemmalle  kieltää ohittamasta.

Jos usein roikuu joku puskurissa niin  kannattaa tarkistaa tarkistaa nopeusmittarin paikkansapitävyys (navigaattorin tai kännykkäsoftan avulla)

Ok... harvemmin varmaan tarvii, mut hyvä tietää. En muistanut ollenkaan tuollaista, vaikka on se varmaan kerrottu.

On kielettyä, laitonta ja syntiä. Mutta edesauttaa kommunikointia kuljettajien välillä ja tekee siten liikenteestä sujuvampaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

apassi
Seuraa 
Viestejä1274

Takanaolevan säikyttely jarrua polkemalla on todella typerää, ja polkija saattaa syyllistyä siinä liikenteen vaarantamiseen. Lisäksi, jos jarrua polkemalla aiheuttaa kolarin, ja pystytään näyttämään toteen jarrujen polkemisen tahallisuus, ei vakuutusyhtiöllä ole korvausvelvollisuutta, vaan vaaratilanteen aiheuttaja saattaa joutua maksamaan koko lystin.

Onneksi tuo typerä tapa tuntuu olevan enemmän urbaania legendaa.

Itse olen tehnyt niin, että alan pikkuhiljaa hidastamaan auton vauhtia, esim. 5km, 10km, 15km jne. ja suorilla vilkuttelen että ajaisi ohitse. Joillain saattaa olla aivan asiallisesta syystä kiire,  tai jopa hätä, minkä takia ajavat lähellä takaa, eikä tee sitä kiusallaan.

Muutama vuosi sitten oli joku ihme tapaus, joka ajoi pitkät päällä aivan takana kiinni. Hidastelin aikani ja loppu pelissä pysäytin auton, ja takanaolija ei kai tajunnut tilannetta, vaan pysähtyi myös taakse. Siinä sitten istuttiin varmaan minuutin verran keskellä tietä ( talvi, yö, eikä liikennettä ) ennenkuin takanaoleva ymmärti lähteä ajamaan. Oletan että oli joku mummeli tms. en lähtenyt tarkastelemaan mikä siellä kuskin paikalla istui..

MooM
Seuraa 
Viestejä11536

Kun olin lapsi, meillä oli matkailuautoksi muutettu 60-luvun Transitin Kleinbus, jolla könyttiin yleensä Lappia useampi viikko kesässä. SIllä matkanopeus oli ehdoton max 80 km/h ja perässäroikkujia tuli. Ohi päästettiin suosiolla, mutta jos joku tuli ihan hanuriin roikkumaan, pienen vihjeen sai annettua vaihtamalla vaihdetta ja polkaisemalla kaasua. Musta pilvi oli kuin agenttileffoista ja turvaväli piteni heti.

Mutta joo, osalla ihmisistä on jotenkin tarve ajaa tosi lähellä. Onhan se ohittaminenkin hankalampaa, kun ei näe kunnolla. Samoin jostain syystä ohituksen jälkeen, ihan moottoritielläkin, pitää ängätä ihan siihen eteen, kun palaa omalle kaistalle. Varsikin röpökelillä tosi ärsyttävää.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat