Ajattelen, olen siis idiootti

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tämän olisi voinut laittaa Filosofia ketjuun, mutta en malttanut olla käyttämättä tuota otsikkoa. Pikäkin se ketju muistaakseni on. Kotitonttu oli repinyt jostain aikausilehdestä artikkelin luettavakseni jota nyt referoin
välillä. Artikkelin on kirjoittanut Jukka Väänänen, ja Niezchen kuvassa lukee: A-lehtien kuvatoimitus. Voi olla sitten Avusta, kun meille näkyy sellainenkin tulevan. Minä en niitä juuri lueskele.

"Joidenkin suomalaisten filosofiksi itseään tituleeraavien haastatteluja ja tekstejä lukiessaan ihmettelee pakostakin, millä ihmeellä nämä on neuvolassa rokotettu, sellaisia leenuliinutiinua nämä horiskot ajatuksiksi nimittävät"

Eipä hän nimiä mainitse, minulla ei nykysuomalaisista filosofeista tule mieleen kuin Esa Saarinen, eikä hänen tv-esiintymisissään nyt mitään moitittavaa ole, teoksiaan, jos niitä on, en ole lukenut. Ehkäpä vaikuttaa vähän leuhkalta. "Itseään guruina pitäviin kannattaa kyllä suhtautua varauksellisesti", Väänänen kirjoittaa ja lainaa Nigel Rodgersin ja Mel Thomsonin kirjaa Huonosti käyttäytyvät filosofit "Meidän tarkoituksemme on yksinkertaisesti johdattaa lukija älykköjen älyttömyyksiin ja siten pelastaa heidän muistonsa kiusalliselta pyhittämisellta/.../Huonointa käytöstä on nähdäksemme se kun ihminen itse toimii vastoin oikeiksi ja tosiksi julistamiaan asioita."

Noinhan se monesti käy. Mutta miten suhtautua sellaisiin ihmisiin, joista Tiäremiäs toisaalla kirjoittaa, jotka ovat täysiä paskoja. Yhdelle alkkikselle tarjosin maaimankatsomukseni oppien mukaisesti bubissa olutta, kun oli perseaukinen ja kovassa krapulassa, pitsankin ostin. Pankkiautomaatilla käydessämme kyttäsi minulta tunnusluvun ja kaverinsa välityksellä sitten ryösti minut keskellä kirkasta päivää. Itse pääsi kuin koira veräjästä, koska vaan katseli vierestä. Kymppitonni meni (mk) Tämä varsinainen ryöstäjä sai sitten ½ vuotta muiden rötöstensä kanssa. Oppi linnassa käyttämään hormoneja ja kuoli noin parikymppinen mies, kohta linnasta päästyään. Kommunistin kosto on kauhea sanoi joku, mutta en minä nyt sentään nuorelle miehelle moista kohtaloa olisi suonut. Kyllä siinä silti on lähimmäisen rakkaus koetuksella.

"Shcopenhauer oli kitupiikki ja naisvihaaja, Heidekker vaahtosi ensin natsismin puolesta ja sitten väitti toimineensa pakotettuna Sartre taas sulki silmänsä nevostokommunismin todellisuudelta" (mikä ei toki ole tuntematon asia Suomessakaan )

Minä en kyllä pelkästään kaikista asoista filosofeja ala syyttämään. Yli-ihmisiksi kuvittelevat mm. monet taiteilijat itsensä. Mikä tämä Jukka Palmukin on. Kotitonttukin maalaa parempia tauluja kuin hän, ei vain osaa markkinoida niitä, tai ei halua.

Friedrich Nietzchen ihminen on yli-ihmisille "naurun tai häpeän aihe."

Lierikki Riikonen

Kommentit (1)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Minäkin luin tuon, mutten muista mistä.

Filosofia taitaa olla jo luonteeltaankin sellaista, että se pyrkii irti arjesta ja käytännöstä. Teoria ja käytäntö karkaavat niin kauas toisistaan, että hukkaavat yhteyden. Sitten tehdään toisin kuin opetetaan.

Tai sitten näillä on ollut niitä yli-ihmisajatuksia itsestään, että heitä eivät kuolevaisten säännöt koske.

Tai ehkä tylsin ja uskottavin selitys: nämä filosofit eivät ole väittäneetkään pystyvänsä tai edes pyrkivänsä toteuttamaan ihanteita. Ovat katsoneet kykenevänsä vain kertomaan mikä olisi ihanteellista, mutta eivät itse sitä noudattamaan. Insinööreinä ymmärrämme, että toiset osaavat suunnitella ja toiset tehdä...

Uusimmat

Suosituimmat