Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt3.6.2015

Ajan autollani tosi vähän ja seisoessaan akku purkautuu kuukaudessa noin puolilleen ladatusta. Jännitemittari näyttää silloin noin 12.25 V. Siinä on uusi akku (60 Ah). Laskin, että akku purkautuu jatkuvasti noin 30 mA virralla.

Paljonkohan autoradion valmiustila kuluttaa? Entä varashälytin? Kait kauko-ohjaimella avattava lukitussysteemikin vie valmiudessa jotakin?
Entä voikohan laturin diodit vuotaa väärinpäin hivenen sähköä?

Kommentit (6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30549
Liittynyt16.3.2005

käyttäjä-8518 kirjoitti:
Ajan autollani tosi vähän ja seisoessaan akku purkautuu kuukaudessa noin puolilleen ladatusta. Jännitemittari näyttää silloin noin 12.25 V. Siinä on uusi akku (60 Ah). Laskin, että akku purkautuu jatkuvasti noin 30 mA virralla.

Paljonkohan autoradion valmiustila kuluttaa? Entä varashälytin? Kait kauko-ohjaimella avattava lukitussysteemikin vie valmiudessa jotakin?

Kyllä auton sähköjärjestelmä kuluttaa helposti valmiustilassa tuon verran. Ei autoja ole tarkoitettu seisomaan kuukausia. Kannattaa ajaa parin viikon välein pieni lenkki maantieajoa, ja jarrutella reippaasti muutama kerta, niin välttyy paljolta harmilta. Akkuihin saa myös ylläpitolatureita, jos autopaikallasi on verkkovirtaa tarjolla.

Lainaus:
Entä voikohan laturin diodit vuotaa väärinpäin hivenen sähköä?

Se tuskin on merkittävä kuluttaja kuitenkaan. En ole koskaan nähnyt diodia, joka olisi vikaantunut niin, että estosuuntainen vuotovirta kasvaa merkittävästi. Jos diodi menee oikosulkuun, se palaa heti poikki.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30549
Liittynyt16.3.2005

käyttäjä-8518 kirjoitti:
No kun kerran kuukaudessa lataa 4..6 h niin sillähän tuon kanssa pärjää. Tai pitkän seisokin ajaksi irroittaa akunjohtimen. Ylläpitolaturi olisi hyvä.

Latauksella hoitaa akun, mutta jarrut jumittavat, bensa härskiintyy ym. seisomisen aiheuttamat ongelmat pysyvät.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5777
Liittynyt23.11.2009

käyttäjä-8518 kirjoitti:
Ajan autollani tosi vähän ja seisoessaan akku purkautuu kuukaudessa noin puolilleen ladatusta. Jännitemittari näyttää silloin noin 12.25 V. Siinä on uusi akku (60 Ah). Laskin, että akku purkautuu jatkuvasti noin 30 mA virralla.

Paljonkohan autoradion valmiustila kuluttaa? Entä varashälytin? Kait kauko-ohjaimella avattava lukitussysteemikin vie valmiudessa jotakin?
Entä voikohan laturin diodit vuotaa väärinpäin hivenen sähköä?

Ihan normi kulutus, varsinkin jos on uudempi auto tai jälkiasennettua elektroniikka.

Ylläpitolaturia kannattaa käyttää jos noin harvoin ajaa.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455515/CTEK-MP-Yllapitolaturi-XS-08-12V08A

Bensan säilöntäainettakin käyttäisin jos et aja pitkää matkaa (tankkia melkein tyhjäksi) sillon kun ajat. Paljonko on tankkausväli kuukausina? 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

"akku purkautuu kuukaudessa noin puolilleen ladatusta. Jännitemittari näyttää silloin noin 12.25 V"

Katso ettei takakontin, hanskalokeron tai konepellin alla mahdollisesti oleva työvalo jää palamaan.

Asiasta en mitään tiedä, mutta 30mAh tuntuu lähes 10 kertaiselta kulutukselta normaaliin verrattuna.

Virrankulutusta mittaamalla esimerkiksi irrotetun sulakkeen kohdalta mittaamalla, voi löytää sähköä vievän linjan.

Sammuta virta ennen sulakkeen irroitusta, ettei tule jännitepiikkejä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat