Formula vastaan mottoripyörä?

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Katsoin tuossa jonkin aikaa jotain moottiripyöräkilpaa, niin tuli mieleen kumpi voittaisi jos laitettaisiin samalle viivalle F1 formulan kanssa tuollainen superpyörä ja ajettaisiin täysimittainen kisa? Minkälaisia erot olisivat ja kumman hyväksi? Kevyempänä motskari lähtisi varmaan liukkaammin liikkeelle lähdössä, mutta formulalla taas on enemmän pitoa leveissä renkaissaan. Miksei muuten tehdä etuvetoisia formuloita? Ennevanhaanhan niissä oli moottoritkin edessä.

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
lierik
Katsoin tuossa jonkin aikaa jotain moottiripyöräkilpaa, niin tuli mieleen kumpi voittaisi jos laitettaisiin samalle viivalle F1 formulan kanssa tuollainen superpyörä ja ajettaisiin täysimittainen kisa? Minkälaisia erot olisivat ja kumman hyväksi?

Moottoripyörä olisi varmaan ensimmäisen sekunnin kiihdytyksessä nopeampi. Senjälkeen vormula menisi ohi kun siivet alkaisivat tuottaa ylimääräistä painoa. Tuosta on muuten tehty ihan testikin. Mukana oli Hondan F1, MotoGP-pyörä ja F1-vene. Formula voitti ja vene oli viimeinen kaikissa vedoissa. En nyt ehdi etsimään lähdettä, kun alkaa MotoGP-kisa hetkenkuluttua. Sen muistan että testi tehtiin ihan Lontoon keskustassa olevalla lentokentällä (ei Heathrow).
lierik
Kevyempänä motskari lähtisi varmaan liukkaammin liikkeelle lähdössä, mutta formulalla taas on enemmän pitoa leveissä renkaissaan. Miksei muuten tehdä etuvetoisia formuloita? Ennevanhaanhan niissä oli moottoritkin edessä.

Formuloiden säännöt kieltää nykyään melkein kaiken innovatiivisen. säännöissä sanotaan nykyisin suunnilleen näin, että autoissa pitää olla neljä pyörää, joista takapyörien pitää olla vetäviä. Nelivetoista formulaa kokeiltiin joskus, mutta se söi liikaa eturenkaita, ja silloin renkaanvaihto ei ollut yhtä nopea toimenpide kuin nykyisin. Formuloissa on nykyisellään niin valtavasti pitoa, ettei vetopitoa oikeastaan tarvitse lisätä ylimääräisillä vetävillä pyörillä. tekniikan tuoma lisäpaino ilmeisesti hidastaisi koko yhdistelmän kokonaiskierrosaikoja.

EDIT:Löytyi nopeasti se video. Se oli Fifth Gearissa (englantilainen auto-ohjelma). Linkki videoon

Vierailija

Moottoripyöräkilpailuja ja formulakilpailujahan ajetaan samoilla radoilla. Vertaa kierrosaikoja, niin tiedät. Kannattaa tosin varmistaa, että käytössä on sama rataversio, kun radoissahan on yleensä vaihtoehtoisia shikaaneja yms. joilla rataa voidaan hieman muokata.

Vierailija

No esim. tänään ajettiin RR Shanghain radalla. Rata on täsmälleen sama jolla F1:tkin ajavat. Formulat ajoivat radalla viimeksi viimevuonna V10-koneilla. V8:n nopeudesta ei siis vielä ole siltä radalta näyttöä, mutta nopeimmat kierrosajat ovat seuraavanlaisia:

RR: Daniel Pedrosa 1:59.318 (2006)
F1: Kimi Räikkönen 1:33.242 (2005)

Muita samoja ratoja joilla RR:t ja F1:t ajavat ovat: Istanbul Park

RR: Toni Elias 1:52.877 (2006)
F1: J.P. Montoya 1:24.770 (2005)

Sepang:

RR: Nicky Hayden 2:02.993 (2005)
F1: Fernando Alonso 1:34.803 (2006)

Catalunya: (en ole varma onko mutka numero 9 eri F1:ssä kuin MotoGP:ssä)

RR: Valentino Rossi 1:43.195 (2005)
F1: Fernando Alonso 1:14.648 (2006 paalupaikka)

Moottoripyörä on F1:tä nopeampi ainoastaan alkukiihdytyksessä paikalta lähtiessä. MotoGP:t ovat joillakin radoilla huippunopeudessa nopeampia kuin F1:t, mutta se johtuu siitä että Formuloihin laitetaan enemmän siipeä. Esim. tämänpäiväisessä Shanghain osakilpailussa MotoGP:n huippunopeusennätys oli yli 340km/h. Formula 1:t taitavat ylittää tuon nopeuden ainoastaan Monzassa.

Tuloksia voi käydä väijymässä vaikka lajien virallisilla sivuilla:

MotoGP
Formula 1

EDIT: Formuloihin siis laitetaan siipeä, moottoripyörissähän ei ole siivekkeitä. Lähes kaikki downforce tulee pyörän ja ajajan massasta.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

F1-auto on ylivoimainen pääasiassa juuri aerodynaamisen pidon takia. Jarrutukset ja mutkanopeudet ovat täysin eri luokkaa kuin MotoGP-pyörillä. Muistaakseni juuri Barcelonan radalla ero kierrosajoissa on jopa kymmeniä sekunteja.
Etuvetoa tuskin kukaan käyttäisi vaikka olisi sallitukkin, sillä asfaltilla vetopito on parempi takavetoisella ja lisäksi takavetoinen saadaan paremmin säädettyä myös yliohjaavaksi.
EDIT: Ilesoftilla näköjään faktaa.

Vierailija

Miten muuten on, kumpaa katsotte mielummin formuloita vai motogptä? Mielestäni motogp on mielenkiintoisempaa katsottavaa kuin formulat. Tämä johtuu siitä että motogpssä on enemmän ohituksia kuin formuloissa. Formuloissa varikkopysähdys on mielestäni noussut liian suureksi asiaksi. Eli paras taktiikka yleensä voittaa (eihän tämä nyt ihan näin mene, mutta toivottavasti joku ymmärtää, mitä koitan sanoa).

Vierailija
Juoni
F1-auto on ylivoimainen pääasiassa juuri aerodynaamisen pidon takia. Jarrutukset ja mutkanopeudet ovat täysin eri luokkaa kuin MotoGP-pyörillä. Muistaakseni juuri Barcelonan radalla ero kierrosajoissa on jopa kymmeniä sekunteja.
Etuvetoa tuskin kukaan käyttäisi vaikka olisi sallitukkin, sillä asfaltilla vetopito on parempi takavetoisella ja lisäksi takavetoinen saadaan paremmin säädettyä myös yliohjaavaksi.
EDIT: Ilesoftilla näköjään faktaa.

Niin. Pelkkä suoralla kiihdytys ei anna oikeaa kuvaa siitä erosta, mikä F1-auton ja MotoGP pyörän välille syntyy, sillä F1 on aivan omaa luokkaansa kaarrenopeuksissa. Mitä monimutkaisempia ja tiukempia mutkia radalla on, sitä suurempi ero on F1-auton hyväksi. Kun verrataan vaikka Monzan ja Nürburgringin ratoja, niin Nürrella F1:n ero moottoripyörään on jonkin verran suurempi, kuin Monzassa. Monacosta puhumattakaan. Monaco tosin on sen verran kapea rata, että en tiedä kuinka paljon leveämpää ajolinjaa voi pyörällä ajaa siellä.

Vierailija
Herrmann
Niin. Pelkkä suoralla kiihdytys ei anna oikeaa kuvaa siitä erosta, mikä F1-auton ja MotoGP pyörän välille syntyy, sillä F1 on aivan omaa luokkaansa kaarrenopeuksissa. Mitä monimutkaisempia ja tiukempia mutkia radalla on, sitä suurempi ero on F1-auton hyväksi. Kun verrataan vaikka Monzan ja Nürburgringin ratoja, niin Nürrella F1:n ero moottoripyörään on jonkin verran suurempi, kuin Monzassa.

Monzaa on hieman vaikea mennä vertaamaan kun MotoGP:t eivät aja siellä. Supersportit tosin ajavat, ja Troy Corserin paalupaikka-aika oli viime viikolla ajetussa kisassa 1:46:058. Kimi Räikkösen kilpailun nopein kierros viimevuoden kisasta oli 1:21.504. Toisin sanoen F1 oli 30% nopeampi kuin 1000cc Supersport Yamaha. Nürburgringin aikoja on mahdoton vertailla kun MotoGP tai Supersport eivät aja siellä. Mikäli tarkoitit vanhaa lenkkiä, niin siellä taas ei voi ajaa nykyisellä F1-autolla.
Herrmann
Monacosta puhumattakaan. Monaco tosin on sen verran kapea rata, että en tiedä kuinka paljon leveämpää ajolinjaa voi pyörällä ajaa siellä.

Monacossa ei ajeta moottoripyörillä turvallisuussyistä. Jos halutaan nyt vertailla mutkaista rataa, jolla ajavat sekä F1 ja SBK, niin tarkastellaan vaikka Imolaa:

Chris Vermeulen 1:48.075
Fernando Alonso 1:24.569

Formula 1 oli 28% nopeampi kuin 1000cc Superbike Honda. Toinen melko mikkihiirirata jolla molemmat luokat ajavat on Magny Cours:

Chris Vermeulen 1:39.836
Kimi Räikkönen 1:16.423

Tässä tapauksessa F1 oli 31% nopeampi kuin 1000cc Superbike Honda. Erot ovat melko vakioita F1:n ja moottoripyörän välillä riippumatta radan profiilista. Kiihdytys ja jarrutus ovat F1:ssä huimasti parempia kuin moottoripyörissä. Mutkanopeudet ovat enemmän F1:n hyväksi nopeissa kaarteissa, hitaissa mutkissa pyörä pysyy jotenkuten mukana.

Superbiket löytyvät niiden virallisilta kotisivuilta: SBK Official Site

Vierailija

Joopa, auto on aina auto ja lälläripyörä
on lälläripyörä

Kokeili pari iso rällää kerran Bushmaninkin
kanssa moottoritiellä. Kun Bushmanin
Porshen lasissa meni rikki 240 markkaa, jäivät
äijät kuin savon akat, ilmanvastus oli
liian suuri ja vaikka kuinka halasivat rälläänsä,
sinne jäi ja Bushman nauroi niin, päivä
pelastettu

Vierailija
BUSHMAN
Joopa, auto on aina auto ja lälläripyörä
on lälläripyörä

Kokeili pari iso rällää kerran Bushmaninkin
kanssa moottoritiellä. Kun Bushmanin
Porshen lasissa meni rikki 240 markkaa, jäivät
äijät kuin savon akat, ilmanvastus oli
liian suuri ja vaikka kuinka halasivat rälläänsä,
sinne jäi ja Bushman nauroi niin, päivä
pelastettu

woow 240 markkaa..siis 24000km tunnissa.. on sulla porsse

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
BUSHMAN

Kokeili pari iso rällää kerran Bushmaninkin
kanssa moottoritiellä. Kun Bushmanin
Porshen lasissa meni rikki 240 markkaa, jäivät
äijät kuin savon akat, ilmanvastus oli
liian suuri ja vaikka kuinka halasivat rälläänsä,
sinne jäi ja Bushman nauroi niin, päivä
pelastettu

Jokainen Porschen omistaja osaa kirjoittaa ajokkinsa nimen oikein.

Mutta totta on, että isojenkin mopojen ohi on helppo hujauttaa reilun kahden sadan vauhdissa. Mersuistakin pääsee yleensä ohi viimeistää, kun niiden rajoittimet tulevat vastaan

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ei kai ne Moto -Gt pyörät senthän kaikkein isoimpia pyöriä ole ?
Onko ne enämpiku 500 kuutioisia ?
Mitä mie olen nuita prätkiä nähny , niin niitä on 1000 kuutioisiaki , ja vishin vieläki isompia. Semmosia joitten rinnalla joku Moto-GT on mopo.
En senthän nyt tiijjä ihan varmasti, mutta on se näkyny jopa 1500 kuutioisia konheita nuissa pyörissä. Mitä ne Moto-Gt oikhein tilavuuelthans oikhein on ?

Vierailija
riippumatonajattelija
BUSHMAN
Joopa, auto on aina auto ja lälläripyörä
on lälläripyörä

Kokeili pari iso rällää kerran Bushmaninkin
kanssa moottoritiellä. Kun Bushmanin
Porshen lasissa meni rikki 240 markkaa, jäivät
äijät kuin savon akat, ilmanvastus oli
liian suuri ja vaikka kuinka halasivat rälläänsä,
sinne jäi ja Bushman nauroi niin, päivä
pelastettu




woow 240 markkaa..siis 24000km tunnissa.. on sulla porsse

Täällä etelässä on sanonta "sata markkaa lasissa" kun
tarkoitetaan wanhan satasen nopeutta ( euroissa tietenkin
jotain muuta, mutta nyt emme puhu ulkomaan valuu-
toista, joita nämä maan myyjät käyttävät )

Vierailija

motogp pyörät ovat 1000kuutioisia nelitahtikoneilla varustettuja 4-5 sylinterisiä. tehoa nykysääntöjen mukaisista pyöristä otetaan kait vähän päälle 260 ja painoa on noin 150kg. eli ei mikään katupyörä tuon tehokkaampi ole jos ei lasketa mitään itse rakenneltuja turbo pyöriä.

Vierailija
Volitans
BUSHMAN

Kokeili pari iso rällää kerran Bushmaninkin
kanssa moottoritiellä. Kun Bushmanin
Porshen lasissa meni rikki 240 markkaa, jäivät
äijät kuin savon akat, ilmanvastus oli
liian suuri ja vaikka kuinka halasivat rälläänsä,
sinne jäi ja Bushman nauroi niin, päivä
pelastettu



Jokainen Porschen omistaja osaa kirjoittaa ajokkinsa nimen oikein.

Mutta totta on, että isojenkin mopojen ohi on helppo hujauttaa reilun kahden sadan vauhdissa. Mersuistakin pääsee yleensä ohi viimeistää, kun niiden rajoittimet tulevat vastaan

Usko tai älä, "Bushman" oli juuri ajanut 600 km:n äitien-
päiväajon ja avannut ansaitun Karjala-pänikkänsä ja huomasi
vasta nyt aamulla, että eräs kirjain oli jäänyt pois.... tämän
puuttuvan kirjaimen näppäin on "Bushmanin" tieturissa
juuttunut ... omituista ... Kyllä, kyllä Bushmanilla ihan oikea
Porsche oli, kolmen litran hiilenmusta 944, jonka osti
Sveitsistä palanneelta diplomaatilta vähän ajettuna. Ilmastointi,
levynvaihtaja takakontissa, ym. ym. herkkuja. Tippa silmässä
Bushman luopui kymmenisen vuotta sitten, rahat ei riittäneet...
komukat sosialisoi kaiken...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat