Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Kaksi läheltä piti tapausta peräkkäisinä päivinä samasta syystä, kiitorata ei vapaa:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/otkes-yksityiskone-rullasi-...

Tällaiset ovat ilman muuta indikaatioita siitä, että jotain on vialla, lähinnä tapaukset viittaavat lennonjohdon suuntaan. Meillä oli aikoinaan lentokoulussamme Malmilla 1974 Helsinki-Vantaan lennonjohtaja kurssittamassa aiheessa.

Noin maailman mitassa ylösveto siksi, että kiitorata ei ole vapaa ei ole mitenkään tavatonta ja tilanne on useimmiten lennonjohdon hallinnassa, mutta ensimmäisessä näissä tiistaina tällä viikolla noin ei ollut ja suuronnettomuus oli hyvin lähellä, uutisen mukaan nouseva kone ohitti kiitoradalle tulevan ajoneuvon läheltä ja lensi toisen yli.

Aikoinani lensin tavattoman paljon sekä työni vuoksi, että lomille perheen kanssa, jopa kahdeksan kertaa vuodessa Amerikkoihin Japanin ja Euroopan matkojen lisäksi, minulla oli lentoyhtiön kultakortti jolla joka toisella lennolla pääsi turistin lipulla businesluokkaan. Nyt loungeihin pääse Amexin kultakortilla, joten tilanne on edelleen hallinnassa.

Kolmasti noina vuosina olin koneessa, joka joutui tekemään ylösvedon siksi että kiitorata ei ollut vapaa, Air Francella ja Finnairilla kerran kummallakin Pariisin CDG: lla ja kerran SAS:lla Newarkissa NYC:ssa.

Voisiko eräänä syynä olla -tällä kommentilla saa 30 päivää bannia facebookissa - naispuoliset lennonjohtajat? "Lentoturma"-ohjelmien mukaan nainen kerran LA:ssa opasti laskeutuvan koneen odottavan päälle ja kaikki kuolivat. Myös tuossa Suomen tapahtumassa jossa Oulun ja Lontoon vuorokoneet olivat törmätä lennonjohdon alueella, oli huhujen mukaan naispuolinen lennonjohtaja vuorossa. Naisen ajattelu ei ole loogista vaan lateraalia, se on arvokasta monessa asiassa, mutta ei liikennevälineen ohjaimissa. Nainen ei pysty päättelemään mihin suuntaan korkki aukeaa, toisaalta analogiset säätimet on nykyisin korvattu lähes täysin digitaalisilla.

Sivut

Kommentit (18)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14395
Liittynyt16.3.2005

Klaus Bremer aikoinaan ihmetteli sitä, miksi lennonjohtaja ei karjunut vastaavassa tilanteessa radioon niinkuin leijona.

Paljon järkevämpää olisi tehdä lennonjohtotornin ikkunat avattaviksi, että lennonjohtajat voisivat karjua niinkuin leijona paljon paremmalla hyötysuhteella kun ei ole radio rajoittamassa tehoa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

oh'turunen,

Bremerin Klasu oli sivumennen sanoen samalla BF:n lentokoulun kurssilla kanssani 1974, istuimme tunneilla vierekkäin. Lentoradiopuhelimenhoitajan lupakirjassani on Klasun allekirjoitus, hyväksyimme ne ristiin.

rapsu,

Väkivaltaisia femakkoja on, onneksi ne ei tunne minua.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6876
Liittynyt8.11.2007

Tohtori Outolempi, kyllähän toi lentäminen on vähän maskuliininen juttu. Eihän naiset lentäisi metriäkään jos ei olisi miesten keksimiä ja kehittämiä lentokoneita. Vähän sama juttu on ison orkesterin johtamisen kanssa. Tähän mennessä kapellimestarit ovat olleet aina miehiä. Vasta viimeaikoina on alkanut ilmestyä nais-kapellimestareita miehiselle alalle.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Hämmästyttävän vähän kiinnostava aihe? Johtuneeko siitä, että valtaosa porukasta täällä on vihreitä fillarimiehiä joille lentäminen on kauhistus, ilmakin saastuu, paitsi silloin kun mennään kymmentuhatpäisin joukoin ilmastokonferenssiin Balille, hyvää saastetta pienen valtion vuoden verran.

Olen kahdesti ollut naiskipparin sompaamassa koneessa, kerran finskillä Pariisiin ja AlpineAirilla Pariisista Genovaan, pelkäsin kuollakseni koko ajan.

Kertovat että se naislennonjohtaja joka liki törmäytti Oulun ja Lontoon koneet sanoi, kun kolleegat pyyhkivät kauhun hikeä otsaltaan, että "so what, kukaan ei kuollut?"

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Eikös tuossa liikelentokoneen (mies?)pilotti tunaroinut ja tunkenut kiitoradalle ilman lupaa, ja (nais?)lennonjohto huomasi ja määräsi reittikoneen vetämään takaisin ylös, ja pelasti homman?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10433
Liittynyt20.1.2013

MooM kirjoitti:
Eikös tuossa liikelentokoneen (mies?)pilotti tunaroinut ja tunkenut kiitoradalle ilman lupaa, ja (nais?)lennonjohto huomasi ja määräsi reittikoneen vetämään takaisin ylös, ja pelasti homman?

Ei vissiin tohtorin vaihtoehtoisessa todellisuudessa.
Kaikki banninsa ,milloin mistäkin syystä ja missäkin foorumissa, ovat olleet perustellut.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11393
Liittynyt13.7.2015

Dr Strangelove kirjoitti:

Olen kahdesti ollut naiskipparin sompaamassa koneessa, kerran finskillä Pariisiin ja AlpineAirilla Pariisista Genovaan, pelkäsin kuollakseni koko ajan.

Tämä on uskottava väite, mutta kannattaa huomioida, että se kertoo sinun pääsi sisäisistä asioista eikä naisista lentäjinä. Jos haluat pelkotiloistasi eroon, korjaustoimenpiteet kohdistetaan kallosi sisäpuolelle, ei ulkopuolelle.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Juu, lentoemännät ovat ehdottomia, ikänsä muistaa kun Singapore Airlinesilla lentää, kuten minä kerran Japaniin eteläreittiä, yöpyminen mennen tullen Singaporessa. Oltiin Kaukomarkkinoissa viikon kurssilla Kiotossa huoltoteknikkoni kanssa.

Toisaalta muistan Miamin matka Tower Airilla perheen kanssa kerran. Kaikki emot olivat latinomiehiä. Roskien keräily ei kuulunut hidalgojen toimenkuvaan ja käytävällä sai kahlata roskissa. Toinen puoli veskeistä oli toimimattomia ja toimivien (osin) oven sisäpuolelle oli ripustettu kahvipusseja hajua peittämään. Kahvia ei siis tarjottu lennolla. Muuten palvelu pelasi.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3994
Liittynyt15.9.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Kaksi läheltä piti tapausta peräkkäisinä päivinä samasta syystä, kiitorata ei vapaa:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/otkes-yksityiskone-rullasi-...

Tällaiset ovat ilman muuta indikaatioita siitä, että jotain on vialla, lähinnä tapaukset viittaavat lennonjohdon suuntaan. Meillä oli aikoinaan lentokoulussamme Malmilla 1974 Helsinki-Vantaan lennonjohtaja kurssittamassa aiheessa.

Noin maailman mitassa ylösveto siksi, että kiitorata ei ole vapaa ei ole mitenkään tavatonta ja tilanne on useimmiten lennonjohdon hallinnassa, mutta ensimmäisessä näissä tiistaina tällä viikolla noin ei ollut ja suuronnettomuus oli hyvin lähellä, uutisen mukaan nouseva kone ohitti kiitoradalle tulevan ajoneuvon läheltä ja lensi toisen yli.

Aikoinani lensin tavattoman paljon sekä työni vuoksi, että lomille perheen kanssa, jopa kahdeksan kertaa vuodessa Amerikkoihin Japanin ja Euroopan matkojen lisäksi, minulla oli lentoyhtiön kultakortti jolla joka toisella lennolla pääsi turistin lipulla businesluokkaan. Nyt loungeihin pääse Amexin kultakortilla, joten tilanne on edelleen hallinnassa.

Kolmasti noina vuosina olin koneessa, joka joutui tekemään ylösvedon siksi että kiitorata ei ollut vapaa, Air Francella ja Finnairilla kerran kummallakin Pariisin CDG: lla ja kerran SAS:lla Newarkissa NYC:ssa.

Voisiko eräänä syynä olla -tällä kommentilla saa 30 päivää bannia facebookissa - naispuoliset lennonjohtajat? "Lentoturma"-ohjelmien mukaan nainen kerran LA:ssa opasti laskeutuvan koneen odottavan päälle ja kaikki kuolivat. Myös tuossa Suomen tapahtumassa jossa Oulun ja Lontoon vuorokoneet olivat törmätä lennonjohdon alueella, oli huhujen mukaan naispuolinen lennonjohtaja vuorossa. Naisen ajattelu ei ole loogista vaan lateraalia, se on arvokasta monessa asiassa, mutta ei liikennevälineen ohjaimissa. Nainen ei pysty päättelemään mihin suuntaan korkki aukeaa, toisaalta analogiset säätimet on nykyisin korvattu lähes täysin digitaalisilla.

Niin no sinähän et vanhana miehenä naista enää muuhun tarvitsekaan kuin ruuan laittoon ja siivoamiseen, kun noin uskallat esittää mielipiteesi.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Totta toinen puoli ja naisiahan on kaupan kautta maailman jos sattuisi viisari värähtämään. Oikeassa olet että tässä iässä arvostaa hyvää ateriaa ja laatuviiniä enemmän.

MooM
Seuraa 
Viestejä7170
Liittynyt29.6.2012

Dr Strangelove kirjoitti:
Onko MooM:lla todisteita että noin oli?

Ei sen enempää kuin sinullakaan.

Tosin noin väittää tuo uutinen ja siellä takana on tapauksen tutkintaan liittyvä raportti. Sen parempaa tietoa tuskin ulkopuolisilla voi olla? Eikä osallisten sukupuolestakaan ole varmaa tietoa, mutta sinähän tiesit kertoa, että lennonjohdossa on paljon naisia. Piloteista taas enemmistö on miehiä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14395
Liittynyt16.3.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
oh'turunen,

Bremerin Klasu oli sivumennen sanoen samalla BF:n lentokoulun kurssilla kanssani 1974, istuimme tunneilla vierekkäin. Lentoradiopuhelimenhoitajan lupakirjassani on Klasun allekirjoitus, hyväksyimme ne ristiin.

No nyt selvisi tuokin asia. Wiskey taisi olla teillä kynässä musteena..

Minun radiosähköttäjän papereissani on sentään ihan asianmukainen tarkastajan merkintä ilman mitään kapakkatahroja.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat